Boete voor zwartrijden 'dankzij' NMBS-website

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: Boete voor zwartrijden 'dankzij' NMBS-website

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef: Op mijn treinkaart staat de aangerekende afstand: 34 km?!?!
Mijn abonnement is geldig in de hele zone Mechelen, dus in theorie ook nog tot Muizen.. + 4 km

Wie kan me dit verklaren...
[quote = "thejay"] Dat valt niet te verklaren. Zoals je zelf aantoont, is het nattevingerwerk en de weinig concrete beschrijvingen in de Bundel op dit vlak helpen zeker niet. De "tips" op de routeplanner evenmin. Ik zou die boete zeker niet betalen.[/quote]

Dat valt perfect te verklaren. In dit geval spelen 2 factoren een rol:
1. bij de berekening van de getarifeerde afstand werkt de NMBS met hectometers en met afrondingen;
2. als vertrekpunt of bestemming in een tariefzone ligt wordt met een fictief punt binnen die zone gewerkt.Ik heb het lang geleden allemaal eens zelf berekend (er was toen trouwens nog maar 1 "zone", nl. de NZV) en dat klopt als een bus.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:en dat klopt als een bus.
Sluit als een bus :wink:
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
En wat lees ik op de website van Onze Taal?

contaminatie
Een contaminatie is een verhaspeling van twee begrippen. Voorbeelden van constructies die als contaminaties worden beschouwd zijn: als muzikant zijnde, 'Die koffer weegt zwaar' en 'Dat kost duur'. Soms raken contaminaties zo ingeburgerd dat ze niet meer als fout worden gezien; 'Dat klopt als een bus' is daar een voorbeeld van. Een ander voorbeeld is overnieuw, dat in het officiële Groene Boekje (2005) staat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Het is nochtans heel eenvoudig. De "aangerekende reisweg" is het in afstand kortste traject dat vertrek- en bestemmingsstation met elkaar verbindt, waarbij men zich dient te baseren op de officiële kilometeraanduiding, die in het spoorboekje is opgenomen. Via deze reisweg mag je ALTIJD reizen in doorgaand verkeer (een treinkaarthouder mag zelfs langdurige onderbrekingen inlassen), ongeacht hoe vaak je moet overstappen of hoe lang je reis duurt.
Schitterend. En van waar haalt u dat? Of is dat louter je persoonlijke interpretatie?
Wie doet er hier nu aan selectief lezen? Alle termen die jij in twijfel trekt (toegelaten reisweg, aangerekende reisweg, ...) staan eenduidig geformuleerd in Bundel II van de Algemene Voorwaarden. Aanbevolen nachtkastjesliteratuur!
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

overweg13 schreef:
Jeroen schreef:
En wat lees ik op de website van Onze Taal?.
Komt dus hier vandaan:http://www.onzetaal.nl/advies/bus.php

Code: Selecteer alles

Dat klopt als een bus komt nog niet voor in het boek van Stoett en ook niet in het WNT. De zegswijze is pas sinds 1995 (twaalfde druk) in Van Dale opgenomen; de Grote Koenen (1986) was Van Dale voor. In de Prismapocket Twijfelgevallen Nederlands (1983) van C. Apeldoorn en S. Pot wordt dat klopt als een bus  nog afgekeurd als contaminatie. Tegenwoordig wordt deze zegswijze door (bijna) niemand meer afgekeurd; de woordenboeken nemen haar gewoon op. 
:D Mag dus gewoon :wink:
Stef

Bericht door Stef »

Misschien moeten we in het vervolg de volgende zegswijze gebruiken: "Dat staat als een paal in een perkje" 8)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

Molenbruch Y. schreef:* Muizen staat niet in de lijst die de Zone Mechelen definieert, enkel Mechelen en Mechelen-Nekkerspoel. Kijk het maar eens na op de site van de NMBS.
* Het traject Berchem - Mechelen is volgens het spoorboekje 21 km (de exacte afstand is 21,1 km), niet 19 km. Maar dan is er dus nog een verschil van 1 km dat niet te wijten is aan afronding van de exacte afstanden, zo heb ik nagerekend.
Bedankt, ik baseer mij op afstanden die vermeld zijn in de lijnfolders van lijn 25, 54 en 59...
Muizen hoort niet bij de zone Mechelen? Dat is straf... daar ging ik gewoon van uit maar heb ik idd niet nagezien.

Waar het mij verder om gaat is dus dat ik -volgens de algemene voorwaarden- wél in alle stations tussen Beveren <-> Berchem <-> Mechelen mijn reis mag onderbreken en uitstappen, maar blijkbaar niet tussen Beveren <-> Sint-Niklaas <-> Mechelen.
Wordt daar in de praktijk strikt naar gekeken als ik nu bijv. in Puurs of Willebroek moet zijn?
En tussen welke stations heb ik dan 'officieel' een aanvullend biljet nodig?

Overigens: in welke mate is het toegelaten om met dit abonnement via Antwerpen-Centraal te reizen? Er zijn momenten dat dit sneller is, als ik bijv. in Mechelen de Beneluxtrein neem.
Molenbruch Y.

Dag,
Overigens: in welke mate is het toegelaten om met dit abonnement via Antwerpen-Centraal te reizen? Er zijn momenten dat dit sneller is, als ik bijv. in Mechelen de Beneluxtrein neem.
Als je zo werkelijk sneller bent (ik heb het niet gecheckt), dan mag dat. Je mag een baanvak, in dit geval Berchem - Centraal, dubbel berijden als de treinen die je mag nemen geen aansluiting geven op de plaats waar beide lijnen, in dit geval 25 en 59, samenkomen. Ook dit is in de Algemene Voorwaarden vermeld. Eigenlijk is dat ook zeer logisch. Je mag je reis dan uiteraard niet onderbreken of stopzetten in Antwerpen-Centraal.
Waar het mij verder om gaat is dus dat ik -volgens de algemene voorwaarden- wél in alle stations tussen Beveren <-> Berchem <-> Mechelen mijn reis mag onderbreken en uitstappen, maar blijkbaar niet tussen Beveren <-> Sint-Niklaas <-> Mechelen.
Wordt daar in de praktijk strikt naar gekeken als ik nu bijv. in Puurs of Willebroek moet zijn?
Dat klopt inderdaad, aangezien jij treinkaarthouder bent. In de praktijk zal men er zo nauw niet naar kijken, maar als men je betrapt, dan ben je natuurlijk wel in fout. Al zullen sommigen nu natuurlijk opmerken dat de TBG je moeilijk kan tegenhouden als je in Willebroek van de trein springt.
En tussen welke stations heb ik dan 'officieel' een aanvullend biljet nodig?
Tja, hierover kan je natuurlijk discussiëren. Eigenlijk is je abonnement niet geldig voor een reis Beveren - Willebroek, dus zou je kunnen zeggen dat je voor het volledige traject een apart biljet nodig hebt. In de praktijk kan je van Beveren tot Sint-Niklaas met je abonnement reizen (de TBG zal veronderstellen dat je daarna naar Mechelen doorreist) en dan een apart biljet Sint-Niklaas - Willebroek kopen, maar dan heb je dus je reis met je abonnement weer onreglementair stopgezet in Sint-Niklaas, zij het dat niemand dat kan ontdekken omdat je daar sowieso moest overstappen. De goedkoopste optie is wellicht een biljet Mechelen - Willebroek, maar dan moet je wel ook eerst naar Mechelen reizen. Enfin, ik kan me niet voorstellen dat een TBG in dit concrete geval, waar er duidelijk geen overdreven of kwaadwillige bedoelingen zijn, een discussie zal aanvatten.

Groeten,
pietje

Bericht door pietje »

^^ Moraal van het verhaal: de mogelijkheden zijn er wel om wat meer waarde uit uw abonnement te persen, en in een aantal gevallen kom je er mee weg, omdat het toch niet controleerbaar is. :roll:
Kris G

Bericht door Kris G »

op terugreis uit Visp (Zwitserland) ook eens probleem gehad : mijn ticket ging over Lausanne (pas achteraf gezien > de kleine lettertjes niet gelezen) maar de (Belgische) loketbediende had me een paar routes/tijdsschema's opgegeven via Brig > dus die info gebruikt en via Brig gegaan, bleek dat ik daardoor voor een groot deel van mijn traject (Brig > Bern) over een privébaan moest > ik vreesde even een astronomisch hoge boete (Zwitserland een beetje kennende), maar een éénvoudige strechelwechsel (of zoiets) was voldoende en zelfs gratis, op de trein gekregen > zo kan het dus ook opgelost worden als er duidelijk geen sprake is van kwade wil (was wel niet zo evident om dat in mijn beste duits uitgelegd te krijgen :oops: ), maar het waren toch even bange momenten, ik was wel boos op die loketbediende : me andere route adviseren dan diegene die op mijn ticket stond > ik zal me geen twee keer laten vangen ;)
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Molenbruch Y. schreef:
Als je zo werkelijk sneller bent (ik heb het niet gecheckt), dan mag dat. Je mag een baanvak, in dit geval Berchem - Centraal, dubbel berijden als de treinen die je mag nemen geen aansluiting geven op de plaats waar beide lijnen, in dit geval 25 en 59, samenkomen. Ook dit is in de Algemene Voorwaarden vermeld. Eigenlijk is dat ook zeer logisch. Je mag je reis dan uiteraard niet onderbreken of stopzetten in Antwerpen-Centraal.
Tja, dat laatste weet ik nog zo niet. Hij mag zijn reis onderbreken of stopzetten in alle stations op de 'berekende reisweg'. In dit geval is de reisweg berekend van Beveren (Waas) via 'zone Antwerpen' naar 'zone Mechelen'. En 'zone Antwerpen' is volgens een eerder bericht in deze discussie een 'fictief punt'. Waar ligt dat 'fictieve punt'? Alleszins niet exact in Antwerpen-Berchem. Misschien ligt het wel (ongeveer) in Antwerpen-Centraal? De vraag of hij zijn reis mag onderbreken/stopzetten in Antwerpen-Centraal is dus in ieder geval voor discussie vatbaar.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Molenbruch Y.

Neen, eigenaardig genoeg wijkt de aangerekende afstand Beveren - Mechelen af van de som van de afstanden Beveren - Zone Antwerpen en Zone-Antwerpen - Mechelen.

Concreet:

Beveren - Zone Antwerpen: 16 km
Zone Antwerpen - Zone Mechelen: 22 km
vs.
Beveren - Zone Mechelen: 34 km (via Berchem)

Je betaalt dus blijkbaar niet voor een imaginaire reisweg via het 'fictieve punt' (verschil bedraagt 2x 2 km), maar er wordt gewoon rekening gehouden met de afstanden tot Antwerpen-Berchem, het punt waar beide lijnen samenkomen. Als je niet betaalt tot het 'fictieve zonepunt' maar slechts voor een aangerekende reisweg via Berchem, lijkt het me niet terecht dat je in de hele Zone Antwerpen je reis zou mogen stopzetten, maar enkel in Berchem (en Zuid uiteraard). Overstappen mag natuurlijk wel in Centraal, op voorwaarde dat je sneller bent en dus aan de voorwaarden voldoet.

Groeten,
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Inderdaad, Yves, je hebt gelijk. Mijn redenering klopte blijkbaar niet. Weeral iets bijgeleerd...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Je hoeft eigenlijk niet te weten wat de aangerekende reisweg is: die bepaalt alleen wat je betaalt.
De "aangerekende reisweg" bepaalt ook waar je je reis mag onderbreken. Met een abonnement Leuven - Gent mag je je reis dus niet in Brussel onderbreken. Niemand weet dat.
Verder is het nuttig om te weten dat je voor reizen naar Antwerpen en verder pas vanaf Mechelen een aanvullend ticket nodig hebt. Helaas is er zelfs loketpersoneel dat beweert dat de reisweg via Brussel is en niet anders en dat je voor Antwerpen al vanaf Leuven moet betalen.

De "aangerekende reisweg" is dus wel degelijk nuttige informatie.

Groetjes,
Rian
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

Molenbruch Y. schreef:Neen, eigenaardig genoeg wijkt de aangerekende afstand Beveren - Mechelen af van de som van de afstanden Beveren - Zone Antwerpen en Zone-Antwerpen - Mechelen.

Concreet:

Beveren - Zone Antwerpen: 16 km
Zone Antwerpen - Zone Mechelen: 22 km
vs.
Beveren - Zone Mechelen: 34 km (via Berchem)

Je betaalt dus blijkbaar niet voor een imaginaire reisweg via het 'fictieve punt' (verschil bedraagt 2x 2 km), maar er wordt gewoon rekening gehouden met de afstanden tot Antwerpen-Berchem, het punt waar beide lijnen samenkomen. Als je niet betaalt tot het 'fictieve zonepunt' maar slechts voor een aangerekende reisweg via Berchem, lijkt het me niet terecht dat je in de hele Zone Antwerpen je reis zou mogen stopzetten, maar enkel in Berchem (en Zuid uiteraard). Overstappen mag natuurlijk wel in Centraal, op voorwaarde dat je sneller bent en dus aan de voorwaarden voldoet.

Groeten,
Nee, dat lijkt mij ook logisch. De Zone Antwerpen geldt sinds een paar jaar tot Noorderdokken, dus dat is zelfs niet in de buurt van lijn 25/59. (hoewel.. de borden van lijn 25 staan tegenwoordig aan het begin van de spoortunnel aan de kant van Luchtbal). Dat ga ik echter niet proberen. Bedankt alleszins voor het meedenken.

Ik heb met dit abonnement al een aantal keer van/naar Antwerpen Centraal gereisd, zelfs met controle tussen Berchem en Centraal (zeer zeldzaam) maar er geen opmerking over gekregen.

groeten,
thejay
Plaats reactie