Dag,
Overigens: in welke mate is het toegelaten om met dit abonnement via Antwerpen-Centraal te reizen? Er zijn momenten dat dit sneller is, als ik bijv. in Mechelen de Beneluxtrein neem.
Als je zo werkelijk sneller bent (ik heb het niet gecheckt), dan mag dat. Je mag een baanvak, in dit geval Berchem - Centraal, dubbel berijden als de treinen die je mag nemen geen aansluiting geven op de plaats waar beide lijnen, in dit geval 25 en 59, samenkomen. Ook dit is in de Algemene Voorwaarden vermeld. Eigenlijk is dat ook zeer logisch. Je mag je reis dan uiteraard niet onderbreken of stopzetten in Antwerpen-Centraal.
Waar het mij verder om gaat is dus dat ik -volgens de algemene voorwaarden- wél in alle stations tussen Beveren <-> Berchem <-> Mechelen mijn reis mag onderbreken en uitstappen, maar blijkbaar niet tussen Beveren <-> Sint-Niklaas <-> Mechelen.
Wordt daar in de praktijk strikt naar gekeken als ik nu bijv. in Puurs of Willebroek moet zijn?
Dat klopt inderdaad, aangezien jij treinkaarthouder bent. In de praktijk zal men er zo nauw niet naar kijken, maar als men je betrapt, dan ben je natuurlijk wel in fout. Al zullen sommigen nu natuurlijk opmerken dat de TBG je moeilijk kan tegenhouden als je in Willebroek van de trein springt.
En tussen welke stations heb ik dan 'officieel' een aanvullend biljet nodig?
Tja, hierover kan je natuurlijk discussiëren. Eigenlijk is je abonnement niet geldig voor een reis Beveren - Willebroek, dus zou je kunnen zeggen dat je voor het volledige traject een apart biljet nodig hebt. In de praktijk kan je van Beveren tot Sint-Niklaas met je abonnement reizen (de TBG zal veronderstellen dat je daarna naar Mechelen doorreist) en dan een apart biljet Sint-Niklaas - Willebroek kopen, maar dan heb je dus je reis met je abonnement weer onreglementair stopgezet in Sint-Niklaas, zij het dat niemand dat kan ontdekken omdat je daar sowieso moest overstappen. De goedkoopste optie is wellicht een biljet Mechelen - Willebroek, maar dan moet je wel ook eerst naar Mechelen reizen. Enfin, ik kan me niet voorstellen dat een TBG in dit concrete geval, waar er duidelijk geen overdreven of kwaadwillige bedoelingen zijn, een discussie zal aanvatten.
Groeten,