Boete voor zwartrijden 'dankzij' NMBS-website
Boete voor zwartrijden 'dankzij' NMBS-website
Rechtenstudent Koen Mast heeft van de NMBS een boete van 75 euro gekregen voor zwartrijden. Hij zat op de trein Antwerpen-Gent maar had een campuskaart voor Brussel-Gent. 'De NMBS-routeplanner raadde me die omweg aan', zegt Koen. Maar de NMBS houdt voet bij stuk: 'Je moet de kortste weg nemen.'
Dat de kortste weg tussen twee punten een rechte lijn is, daar moet je geen wiskundige voor zijn. De treinbegeleider die werkstudent Koen Mast (24) op 18 september 2010 controleerde, aarzelde dan ook geen moment. Want wie van 'zone Brussel' naar 'zone Gent' reist, hoort niet op de trein van Antwerpen naar Gent te zitten.
Daarom wees de treinbegeleider de rechtenstudent erop dat hij een illegaal traject aflegde, waarop zich een discussie ontspon. Die discussie escaleerde en kreeg een wel heel lange staart, tot bij de ombudsdienst van de NMBS. Maar de NMBS blijft bij haar standpunt: 'Gelet op de gegevens in ons bezit vinden wij het niet opportuun een commerciële beslissing te nemen.' Koen Mast moet en zal een boete van 75 euro betalen.
Aansluiting missen
Maar hij weigert. 'Ik reis voor mijn studies over en weer tussen Gent-Dampoort en Brussel-Noord', vertelt Koen. 'Als ik dat traject ingeef op de routeplanner van de NMBS-website, is de rit via Antwerpen een van de opties. Bovendien hebben de treinen zo vaak vertraging dat ik in Gent-Sint-Pieters geregeld mijn aansluiting naar Gent-Dampoort miste. Via Antwerpen heb ik iets meer speling, zodat ik meestal sneller ter bestemming ben als ik die zogenaamde omweg neem.'
'Ik word behandeld als zwartrijder omdat ik ervoor kies om op tijd in mijn bed te liggen', zegt Koen. 'Maar ik ga niet voor mijn plezier via Antwerpen, ik ben er geen uren gaan rondhangen. Na een zware dag wilde ik gewoon naar huis, en ik heb de weg genomen die uit ervaring de snelste blijkt te zijn.'
Doodvriezen
De NMBS houdt echter voet bij stuk. 'De regels van de campuskaart zijn duidelijk: je hoort de kortst mogelijke route te nemen', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck. Ook als daar vertragingen optreden? 'De campuskaart is een al heel voordelige formule voor jongeren, je moet de weg volgen die in de regel de beste is.'
Maar Koen Mast kan er niet mee lachen en is niet van plan om er zich bij neer te leggen, zelfs niet nu de ombudsdienst hem adviseerde om toch maar te betalen. 'Als ik theoretisch met een bommeltreintje naar huis zou kunnen sporen omdat het traject korter is, dan moet ik dat ook van de NMBS. Of ik in de overstapstations doodvries, de laatste aansluitingen met De Lijn mis, overvallen word in Brussel-Noord... Dat telt niet mee?'
Voor een herhaling hoeft Koen Mast alvast niet te vrezen. Hij is intussen verhuisd... naar Antwerpen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GL935SM1U
Dat de kortste weg tussen twee punten een rechte lijn is, daar moet je geen wiskundige voor zijn. De treinbegeleider die werkstudent Koen Mast (24) op 18 september 2010 controleerde, aarzelde dan ook geen moment. Want wie van 'zone Brussel' naar 'zone Gent' reist, hoort niet op de trein van Antwerpen naar Gent te zitten.
Daarom wees de treinbegeleider de rechtenstudent erop dat hij een illegaal traject aflegde, waarop zich een discussie ontspon. Die discussie escaleerde en kreeg een wel heel lange staart, tot bij de ombudsdienst van de NMBS. Maar de NMBS blijft bij haar standpunt: 'Gelet op de gegevens in ons bezit vinden wij het niet opportuun een commerciële beslissing te nemen.' Koen Mast moet en zal een boete van 75 euro betalen.
Aansluiting missen
Maar hij weigert. 'Ik reis voor mijn studies over en weer tussen Gent-Dampoort en Brussel-Noord', vertelt Koen. 'Als ik dat traject ingeef op de routeplanner van de NMBS-website, is de rit via Antwerpen een van de opties. Bovendien hebben de treinen zo vaak vertraging dat ik in Gent-Sint-Pieters geregeld mijn aansluiting naar Gent-Dampoort miste. Via Antwerpen heb ik iets meer speling, zodat ik meestal sneller ter bestemming ben als ik die zogenaamde omweg neem.'
'Ik word behandeld als zwartrijder omdat ik ervoor kies om op tijd in mijn bed te liggen', zegt Koen. 'Maar ik ga niet voor mijn plezier via Antwerpen, ik ben er geen uren gaan rondhangen. Na een zware dag wilde ik gewoon naar huis, en ik heb de weg genomen die uit ervaring de snelste blijkt te zijn.'
Doodvriezen
De NMBS houdt echter voet bij stuk. 'De regels van de campuskaart zijn duidelijk: je hoort de kortst mogelijke route te nemen', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck. Ook als daar vertragingen optreden? 'De campuskaart is een al heel voordelige formule voor jongeren, je moet de weg volgen die in de regel de beste is.'
Maar Koen Mast kan er niet mee lachen en is niet van plan om er zich bij neer te leggen, zelfs niet nu de ombudsdienst hem adviseerde om toch maar te betalen. 'Als ik theoretisch met een bommeltreintje naar huis zou kunnen sporen omdat het traject korter is, dan moet ik dat ook van de NMBS. Of ik in de overstapstations doodvries, de laatste aansluitingen met De Lijn mis, overvallen word in Brussel-Noord... Dat telt niet mee?'
Voor een herhaling hoeft Koen Mast alvast niet te vrezen. Hij is intussen verhuisd... naar Antwerpen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GL935SM1U
Re: Boete voor zwartrijden 'dankzij' NMBS-website
Ik heb eens even gezocht en vindt tijdens de week op de routeplanner geen reiswegen via Antwerpen-Berchem (buiten om 5u 's morgens richting Gent en om 4u 's morgens, 22u en 23u 's avonds richting Brussel). Overstappen gebeurt anders telkens in Lokeren en Dendermonde of in Gent-Sint-Pieters. Buiten de 4 opgenoemde ritten is deze jongens dus illegaal bezig, wat hij ook zegt.
Normaal mag je de snelste route nemen maar je bestemming (?) niet voorbijrijden of zoiets.'De regels van de campuskaart zijn duidelijk: je hoort de kortst mogelijke route te nemen', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck
Is een campuskaart dan toch anders ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
http://hari.b-rail.be/HAFAS/bin/query.e ... 4&OK#focus
routeplanner geeft voor mij zelfs een optie die mijn station voorbijrijdt : Brussel > Munkzwalm is 's avonds bij vertrek in Brussel-Centraal om 21.36u het snelste via Oudenaarde, nog maar 1x gedaan en toen geen controle gehad, maar volgens mij voer voor discussie (oorzaak is het afschaffen van de laatste L-trein vanuit Zottegem naar Kortrijk (vanaf nieuwe dienstregeling dec 2009)), dus eigenlijk moet ik een toeslag betalen omdat ze een trein hebben geschrapt
routeplanner geeft voor mij zelfs een optie die mijn station voorbijrijdt : Brussel > Munkzwalm is 's avonds bij vertrek in Brussel-Centraal om 21.36u het snelste via Oudenaarde, nog maar 1x gedaan en toen geen controle gehad, maar volgens mij voer voor discussie (oorzaak is het afschaffen van de laatste L-trein vanuit Zottegem naar Kortrijk (vanaf nieuwe dienstregeling dec 2009)), dus eigenlijk moet ik een toeslag betalen omdat ze een trein hebben geschrapt

- trainfreak
Volgens mij mag je je eindstation wel voorbijrijden hoor.
Moet je ook geen snellere verbinding nemen?
Bijvoorbeeld geen stoptrein Gent-Antwerpen als je met de IC sneller bent.
Ik versta die gast eigenlijk wel niet goed hoor.
Hij zegt dat hij sneller is via Brussel, maar tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort heb je zeker 4 of zelfs 5 treinen per uur.
Dus als je er eentje mist kan je gerust die van een beetje later nemen.
Moet je ook geen snellere verbinding nemen?
Bijvoorbeeld geen stoptrein Gent-Antwerpen als je met de IC sneller bent.
Ik versta die gast eigenlijk wel niet goed hoor.
Hij zegt dat hij sneller is via Brussel, maar tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort heb je zeker 4 of zelfs 5 treinen per uur.
Dus als je er eentje mist kan je gerust die van een beetje later nemen.
beste manier is gewoon uitprinten, ik ging ook eens naar TSP in Saint Ghislain en ik had 2 mogelijkheden, ofwel via Brussel ofwel via Lille Flandres. Ik heb deze dan ook uitgeprint en de laatste route genomen. bij controle geen discusie aangezien ik in mijn recht was omdat de route planner mij zo stuurde. Ergens is dit heel verwarrend want voor het zelfde geld kan je een dagje Lille doen.Kris G schreef:http://hari.b-rail.be/HAFAS/bin/query.e ... 4&OK#focus
Hé ik krijg in het weekend voor Kalmthout-Antw.Centr. altijd een verbinding via Roosendaal voorgesteld... dat "mag" dus ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
- trainfreak
Als je een ticket koopt voor het Nederlandse deel...dentheo schreef:Hé ik krijg in het weekend voor Kalmthout-Antw.Centr. altijd een verbinding via Roosendaal voorgesteld... dat "mag" dus ?
Als je echt letterlijk neemt is die reiziger in zijn recht als hij die route van de nmbs ook uitprint als bewijs. Een grote fout van de NMBS maar ze moeten het ook willen aanpassen. Treinbegeleiders hebben daar massaal al D43's voor geschreven.trainfreak schreef:Als je een ticket koopt voor het Nederlandse deel...dentheo schreef:Hé ik krijg in het weekend voor Kalmthout-Antw.Centr. altijd een verbinding via Roosendaal voorgesteld... dat "mag" dus ?
- trainfreak
Dat klopt wel ja.260689 schreef:Als je echt letterlijk neemt is die reiziger in zijn recht als hij die route van de nmbs ook uitprint als bewijs. Een grote fout van de NMBS maar ze moeten het ook willen aanpassen. Treinbegeleiders hebben daar massaal al D43's voor geschreven.trainfreak schreef:Als je een ticket koopt voor het Nederlandse deel...dentheo schreef:Hé ik krijg in het weekend voor Kalmthout-Antw.Centr. altijd een verbinding via Roosendaal voorgesteld... dat "mag" dus ?
Maar zoals die persoon in het krantenartikel is hij niet in zijn recht. Tenzij hij werkelijk die treinen 's morgens vroeg en/of 's avonds laat nam, maar dat denk ik wel niet..
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij echt van Antwerpen naar Gent reed (hij woont nu "toevallig" ineens in Antwerpen, materiaal verhuizen zeker??) en dat hij zich er nu gigantisch onderuit probeert te lullen...
Dat is ook totaal iets anders, Deze persoon is helemaal in fout.
Ik ben nochtans niet 100% zeker dat de NMBS reglementen voor de rechtbank standhouden.
Als de officiële website zulke info voorschotelt en de NMBS is op de hoogte van die fout zonder dat ze het aanpassen, dan zou het wel kunnen dat de rechter de redenering van de passagier volgt.
Nu voor 75€ moet je al heel principieel zijn om dat tot een rechtszaak te laten komen. (en daarmee bedoel ik zowel de NMBS als de passagier)
Als de officiële website zulke info voorschotelt en de NMBS is op de hoogte van die fout zonder dat ze het aanpassen, dan zou het wel kunnen dat de rechter de redenering van de passagier volgt.
Nu voor 75€ moet je al heel principieel zijn om dat tot een rechtszaak te laten komen. (en daarmee bedoel ik zowel de NMBS als de passagier)
de site zal ook geregeld vermelden dat bepaalde routes niet zomaar geldig zijn voor alle soorten vervoersbewijzen.
Het is niet omdat een routeplanner u langs daar stuurt dat zomaar elk biljet er geldig voor is. Daarbovenop kan ik ook onmogelijk aannemen dat je overdag een route langs antwerpen zal krijgen om van Gent in Brussel te geraken (wat andere hierboven al bewezen hebben).
Het is niet omdat een routeplanner u langs daar stuurt dat zomaar elk biljet er geldig voor is. Daarbovenop kan ik ook onmogelijk aannemen dat je overdag een route langs antwerpen zal krijgen om van Gent in Brussel te geraken (wat andere hierboven al bewezen hebben).
1. Een Campuskaart is een abonnement. Met een abonnement mag je ook gewoon de kortste of snelste weg nemen.Steven schreef:de site zal ook geregeld vermelden dat bepaalde routes niet zomaar geldig zijn voor alle soorten vervoersbewijzen.
2. Wat voor rechten je aan de planner kunt ontlenen hangt ervan af wat er voor opmerkingen bij staan. Als er verder niets bij staat, dan mag je zonder meer aannemen dat het een toegestane route is, aangezien de plannere pretendeert de snelste opties aan te bieden. In geval van twijfel of elkaar tegensprekende bepalingen geldt de voor de reiziger voordeligste uitleg.
3. Het valt nog af te wachten of de weergave in de krant precies klopt: vertrek- en aankomststation, route (echt via Berchem of via Lokeren), enz.
Als de reiziger een reisadvies van de NMBS-planner kan voorleggen waar de trein in zit die hij nam, dan geef ik hem een grote kans bij de rechter. In zo'n geval zou ik ook niet betalen.
Groetjes,
Rian