NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
MaartendeJ

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door MaartendeJ »

Hogersluys schreef:Dan heb je dus pech als je automaat het niet doet. Als men de huidige modelletjes aanhoud zal dat eerder regel dan uitzondering zijn.
Als zo'n ding stuk is, kun je dan gewoon nog een kaartje kopen bij de conducteur. De extra boete die je krijgt ( de 35-euro) krijg je dan gewoon terug. Mailtje naar de klantenservice en je krijgt het 100% terug. Zelfde bij een PIN-storing. Gewoon rustig uitleggen voor vertrek van de trein bij de conducteur en er is niets aan de hand.

En dan lust de NS-kaartautomaat geen papier geld (enkele wel muntgeld), de kaartautomaten van de DB lusten dat wel. Moeten het niet verfrommelde briefjes zijn, dan gaat dat gewoon goed.
groentje

Bericht door groentje »

Met een andere Nederlandse uitvinding, de Uitstel van Betaling, moet je zelfs niet zelf achter je geld aanlopen, je krijgt de rekening gewoon thuis gestuurd. En als er inderdaad wat was, is dat gewoon de ticketprijs.
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:maar de meeste mensen zullen blijven verlangen naar een loket.
Als het van de man in de straat afhangt, verandert er nooit iets. Die heeft een heilige schrik van verandering. Kijk naar de euro: niemand zag dat zitten en nu maalt er geen kat meer om. Het zal bij de afgeschafte loketten niet anders lopen.
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Steven schreef:maar de meeste mensen zullen blijven verlangen naar een loket.
Als het van de man in de straat afhangt, verandert er nooit iets. Die heeft een heilige schrik van verandering. Kijk naar de euro: niemand zag dat zitten en nu maalt er geen kat meer om. Het zal bij de afgeschafte loketten niet anders lopen.
De euro is een munteenheid een loket geeft wel iets meer service dan een muntstuk of een bankbiljet doet.
Het is nu al lastig genoeg om de info te vinden die je wilt voor je iets gaat kopen. Je moet vooral blijven denken aan de reiziger die maar af en toe is de trein neemt en niet aan de massa die een abo heeft. Die sporadische reiziger zoekt geen automaat, die zoekt een persoon die hem de weg wijst in dat doolhof dat de spoorweg voor hem is. Beide moeten naast elkaar staan. Die sporadische reiziger kan geholpen worden aan het loket terwijl de vaste reiziger zijn abo weer is voor een nieuw jaar betaald aan de automaat of online.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Wat je daar noemt is een heel ander probleem, namelijk onduidelijkheid in communicatie vanuit de NMBS. Geen enkel loket kan daar iets tegen doen, sterker nog: lokettisten kunnen de verwarring onbedoeld groter maken. Bijvoorbeeld omdat de klant een vraag heeft ("hoe reis ik van A naar B?") en de lokettist een reisadvies afgeeft dat helemaal niet mogelijk is vanwege werkzaamheden of een ongeval.

Het gebeurt mij regelmatig dat ik met mijn smartphone beter op de hoogte ben van de situatie op het spoor dan de omroep of medewerkers op het perron dat zijn. De oplossing voor dat probleem is niet krampachtig vasthouden aan loketten, maar de informatievoorziening verbeteren en eenduidiger maken.
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Maak je die automaten een hele opvallende kleur (Geel, oranje), ongeveer 2 meter hoog (zodat je hem altijd ziet, ook ale er mensen voor lopen) en zet je neer in de buurt van een opgang naar het perron (of stationsplein) en je kunt er niet omheen.

De meeste incidentele reizigers plannen hun reis echt goed via internet hoor.... Hoelaat ze weg moeten etc... En ik neem aan dat dat in Belgie nog meer het geval is (frequenties over het algemeen lager, dus langer wachten... En als dat wachten nog minder kan zijn, dan is dat mooi meegenomen, toch?)

Neem niet weg dat je op de middelgrote stations prima afkunt met een kioskje... Waar je dus ook eten+drinken kunt kopen...
Steven

Bericht door Steven »

De meest occasionele reizigers tussen mijn vrienden en familie vragen het zeker niet aan een automaat of internet. Heel eenvoudig omdat ze die software niet kennen en steeds verkeerd uitkomen. Jullie denken echt te veel vanuit je eigen standpunt zijnde trei liefhebber. Je moet vertrekken vanuit het standpunt blanco. Mijn ouders willen van geen internet weten net zo min als een deel van mijn nonkels en tantes. Als die met de trein gaan willen die een bediende zien want als er alleen een automaat staat blijven ze thuis of ze nemen de auto. Het is dat soort reiziger die je aan de kant zet als je enkel een automaat hebt in het station. Onderschat de grootte van deze groep mensen niet. Het zijn er meer dan je denkt.
ReisThijs

Bericht door ReisThijs »

Steven schreef:Jullie denken echt te veel vanuit je eigen standpunt zijnde trein liefhebber.
Nee, dit lijkt me meer gedacht vanuit de situatie in Nederland, die anders is dan in België.

Dat is voor een deel te danken aan de bezuigingsstrategie van NS en ook de Hollandse zuinigheid. In 2004 heeft NS lokettoeslag ingevoerd voor het kopen van treinkaartjes en de Nederlandse reizigers zijn massaal overgestapt naar de automaat. Nu staan er hier dan ook op alle stations automaten en is er nog maar op weinig stations een loket te vinden.

Het scheelt ook dat het aantal mensen in Nederland dat "van geen internet wil weten" ook klein is. Nederland heeft het grootste percentage internetgebruikers in Europa.
Steven

Bericht door Steven »

Het Belgische percentage internetgebruikers ligt dan weer ergens achteraan in het Europese peloton zover ik de laatste cijfers ken.
Na wat zoeken toch gevonden, in NL is het zowat 90,2% en in B is het 75%
bobke

Bericht door bobke »

Ja er zijn nog veel mensen die nog niet met internet of zelfs niet met een computer kunnen werken; bv mijn pa is eind de veertig en die kan dat niet.
Steven

Bericht door Steven »

Er zijn zelfs nog veel jongere mensen die het evenmin kunnen hoor, is niet altijd leeftijdsgebonden. Al zal het bij de jongere generatie een lager percentage zijn. Het zijn net deze mensen die er nood aan hebben om aan loket geholpen te worden. De lokale analfabeet sluit je zelfs volledig uit van openbaar vervoer als je zoveel mogelijk loketten wil sluiten en enkel nog automaten wil. Automaten zijn welkom, vooral dan om het loket te ontlasten niet zozeer om het af te schaffen.
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Men zou niet in termen van winst moeten rekenen maar in termen van 'hoe kan ik zoveel mogelijk reizigers vervoeren'. Ik vind het doodjammer dat de NMBS nu ook al vergiftigd is van het marktdenken.
Wat wil je dat de NMBS dan doet? Doen alsof ze onbeperkt geld hebben? Hoe lang kan dat volgens jou duren?
K V B

Bericht door K V B »

MaartendeJ schreef: Je kunt toch gewoon bankjes enof wachthokjes op het perron neerzetten? Ja het is niet verwamd, maar als er toch bespaard moet worden (want: steeds oplopend verlies)... Dan is dit vrij makkelijk geld vrijmaken. Dan moet ik eerlijk zeggen: Het geld moet of van links of van rechts komen.. Dan heb ik liever vaker een trein, dan een verwarmd wachthokje...Zolang je beschut kunt staan/zitten is het meestal zeer goed uit te houden op stations.
Je kan trouwens perfect verwarmde wachtruimtes hebben op een ombemand station. Verschillende stations in Zwitserland hebben verwarmde schuilhuisjes, met infraroodlampen in het plafond. Aan de ingang is er dan een knop waar je op drukt om 5 minuten de verwarming te laten werken.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

"Openbaar vervoer" betekent niet "onbeperkt vervoer", je kan als vervoerder best eisen stellen aan je klanten of van ze vragen om een meerprijs te betalen. Voor analfabeten, gehandicapten, enzovoorts kun je dan best een uitzondering maken zodat zij eventueel zonder toeslag een kaartje kunnen kopen bij de treinbegeleider. Hetgeen waar je naar toe wilt sturen is dat het merendeel van de mensen juist wél de automaten gebruiken. Je kunt niet iedereen bedienen, dat moet je ook niet willen. Mede daardoor zit de NMBS juist in de huidige situatie!

Misschien moet je mensen één of twee keer op weg helpen, maar daarna kunnen ze het zelf. Indien nodig maak je de interface van de automaat zodanig dat je niet alleen tekst hebt, maar ook pictogrammen. Microsoft's Metro-designtaal is enorm gefocust op visuele herkenning, en is juist geïnspireerd door het OV. Denk aan een wizardvorm om je kaartje te kopen, voorzien van duidelijke pictogrammen om aan te geven wat je gaat kopen.
vasonline

Bericht door vasonline »

Steven schreef:die zoekt een persoon die hem de weg wijst in dat doolhof dat de spoorweg voor hem is. Beide moeten naast elkaar staan. Die sporadische reiziger kan geholpen worden aan het loket terwijl de vaste reiziger zijn abo weer is voor een nieuw jaar betaald aan de automaat of online.
Ik kan me daar helemaal in vinden.
Eigenlijk vind ik de automaat perfect als aanvulling op het loket:
1. geen lange wachtrijen meer tijdens piekmomenten aan het loket
2. afschaffen van ticketverkoop op de trein -> geen grijsrijden meer mogelijk, meer inkomsten, met de suggesties
die de anderen hebben gegeven ("wat bij defecte automaat")

Maar het gewone loket moet blijven bestaan aan dezelfde prijs.
Het informatieve aspect is van onschatbare waarde. Heel veel occasionele reizigers worden geholpen aan het loket.
En zoals je schrijft: daar zitten ook veel jongere mensen tussen...

@maartendj:
Ik wik mijn woorden, want ik bedoel het absuluut niet kwaad ;)
We kunnen héél veel leren van Nederland. Er zijn veel zaken die in NL veel beter zijn
(denk maar aan aankleding van stations, verlichting, gezellig inrichten van winkels, moderne omgeving, hoge perrons)
Maar één ding nemen we beter niet over, het ontbreken aan loketten, en de in het algemeen zeer
on-persoonlijke aanpak!
Ik weet niet of je veel in België al hebt gereisd? Ik zou het je echt aanraden om eens lokaal lijntje te rijden,
en in een provinciestation en een klein bemand station te kijken.
Observeer de gang van zaken eens, en rapporteer dan hier opnieuw :)

@....
Alternatieven om wachthokjes etc te verwarmen:
ik vind uw voorstel goed, maar ik geloof niet in sprookjes ;)
Loket toe = stationsgebouw toe. Simple as that vrees ik...
De huidige onbemante haltes mogen ze er zeker mee uitrusten ;)

Voor mijn part laten ze de loketbediende met de moderne informatica allemaal telewerken.
Er moeten andere besparingen mogelijk zijn dan dit (->dit is eerstelijns reizigerscontact)

@KB, Stef, e.a:
- Banken etc: de meeste banken hier hebben nog steeds loketten incl Dexia.
- Bij de "grootbanken" betaal je ook voor een bankkaart... (hoezo gratis?)
- Er is daar toch nog altijd personeel in een bank? terwijl als het loket sluit, er zelfs niet 1 (één) persoon meer is...

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie