Pagina 71 van 74

Re: werken: in stations

Geplaatst: 09 dec 2024, 15:18
door desirootje
groentje schreef: 09 dec 2024, 03:11 Inderdaad, een zekere uniformisatie is an sich niet slecht. Toegegeven, de gekozen kleuren zijn inderdaad erg treurig, maar dat is zowat elk modieus ontwerp heden ten dage, meer 'ambitie' zou daar weinig aan veranderen, het zou hoogstens een iets groter grijs gebouw opleveren.
Ik denk ook dat het er erger uit ziet doordat er nu zoveel grote stations worden aangepakt. We hebben een lange tijd uitgesteld om perrons te verhogen dus nu moet dat snel gaan. Er is geen tijd om een uniek station te verzinnen voor elk groot station dat wordt aangepakt, geld is er ook niet.
Binnen dit en 4 jaar worden Kortrijk, De Pinte, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem, Denderleeuw, Dendermonde, Geraardsbergen, Mechelen, Mechelen-Nekkerspoel, Vilvoorde, Halle, Bordet, Etterbeek, Schaarbeek, Diest, Hasselt, Tienen, Landen, Eigenbrakel, Ottignies, Louvain-la-Neuve, Nijvel, Namen, Huy, Luttre, Tubeke en Waremme aangepakt. Dit zou nooit kunnen op deze tijd zonder prefab elementen. Ik had graag wel een beetje variatie gehad, men had toch evengoed de prefab elementen kunnen maken in meerdere kleuren zodat Liedekerke en Denderleeuw functioneel hetzelfde zijn maar er toch anders uit zien?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 14 dec 2024, 14:06
door FLV-FGSP
joverwimp schreef: 23 sep 2024, 09:52 Wanneer worden de werken eindelijk afgerond ? Aan de liften is nog werk, maar de perrons zijn klaar en de roltrappen draaien (maar zijn niet toegankelijk).
Geloof het of niet, het nieuwe station van Mons/Bergen gaat op 18 december open voor de reizigers. De officiële opening is op 31 januari.
https://www.sudinfo.be/id928488/article ... la-mise-en

Re: werken: in stations

Geplaatst: 17 dec 2024, 18:43
door joverwimp

Re: werken: in stations

Geplaatst: 17 dec 2024, 21:06
door TimJ36
In een reportage op de RTBF verklaart een NMBS-woordvoerder nogal laconiek dat er geen wachtruimte is voorzien, dat er hier en daar een stoeltje is in de gang, en dat reizigers (bij mooi weer) maar op het perron moeten gaan zitten.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 17 dec 2024, 21:12
door dentheo
De bedoeling is waarschijnlijk dat je boven rondhangt in de commerciële ruimte....

Re: werken: in stations

Geplaatst: 17 dec 2024, 21:30
door desirootje
Zie ik dat juist dat ze weer diezelfde kleine liften gebruiken waar een fiets net niet inpast? Ik weet dat er een helling is (ver van de hoofdingang), maar hoe vaak moeten we die fouten blijven maken, kan die Calatrava geen grotere liften in zijn ontwerpen steken?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 18 dec 2024, 11:33
door dentheo
desirootje schreef: 17 dec 2024, 21:30 Zie ik dat juist dat ze weer diezelfde kleine liften gebruiken waar een fiets net niet inpast? Ik weet dat er een helling is (ver van de hoofdingang),
Die helling leek mij toch maar tijdelijk tijdens de werken....

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 jan 2025, 13:34
door 260689
Spoorwegwerken tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem zorgen voor omleidingen richting Nederland
Tijdens de weekends van 4 januari, 11 en 18 januari, voert Infrabel werken uit aan de sporen tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem. Treinen van en naar Nederland worden op die dagen omgeleid langs het ringspoor. Met uitzondering van de nieuwe EC-D trein tussen Brussel-Zuid en Rotterdam, waarvoor de perrons in alternatieve stations te laag zijn.

Tijdens de weekends van 4 tot 19 januari werkt Infrabel aan het spoor tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem. Het niveau -2 van het station Antwerpen-Centraal wordt tijdens die weekenddagen buiten gebruik gesteld. Dat heeft invloed op de ondergrondse verbinding richting Nederland.

Tijdens de werken worden treinen van en naar Nederland tussen Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Dam daarom tijdelijk omgeleid via het ringspoor.

Deze treinen stoppen tijdens de werken (tijdelijk) niet in Antwerpen-Centraal:
IC Antwerpen-Centraal - Brussel - Charleroi-Centraal: de weekends van 4-5/01 en 11-12/01
IC Antwerpen-Centraal - Mechelen - Brussel-Zuid: het weekend van 18-19/01
EC Brussel-Zuid - Antwerpen - Rotterdam CS (NL)
ECD Brussel-Zuid - Rotterdam CS (NL) - Amsterdam-Zuid (NL)
Reisadvies
Als reisadvies geeft de NMBS mee dat reizigers tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem een andere trein kunnen nemen.

Dat wil zeggen dat de treinen wél in Antwerpen-Berchem stoppen. Met uitzondering van de nieuwe snelle ECD-trein tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid. Het perron in Antwerpen-Berchem is er te laag om een veilig hoogteverschil tussen de trein en het perron te waarborgen. De trein rijdt daarom rechtstreeks van Brussel naar Rotterdam. De NMBS zoekt nog verder naar oplossingen.

Het Nieuwsblad
België
04-01-2025

EC D rijd dus rechtstreeks van Brussel-Zuid naar Rotterdam omdat het perron te laag is in Berchem? Waar zijn we dan eigelijk mee bezig?

Liften

Geplaatst: 04 jan 2025, 14:05
door LHOON
In Mechelen is nu het nieuwe spoor 2 in gebruik genomen... maar na enkele dagen was er al een panne aan de lift!
Voor mij als PBM is dit spoor 2 de enige wijze om sporen 3 tot 7 te bereiken (met oversteek 3_4, 5-6 en 7 onder begeleiding), tot voor kort ging dit via spoor 11 maar de lift daar heeft ook haar kuren!
NMBS personeel doet haar uiterste best om wanneer mogelijk treinen te versporen of een alternatief voor te stellen - soms zelfs een taxi!
Maar de betrouwbaarheid en het onderhoud van de liften moet toch beter. Dat ze de taxi kosten (100€ per rit) maar doorrekenen aan de liftfabrikant!

Vanaf volgende week terug regelmatig op het spoor, laten we het beste hopen voor de liften! (reisweg FM-LX, bestemming is eigenlijk Etterbeek maar daar zal de lift beschikbaar zijn tegen dat ik op pensioen ben...)

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 jan 2025, 14:54
door FLV-FGSP
Wat de werkzaamheden Antwerpen-Berchem - Antwerpen - Centraal betreft: die gaan dit WE niet door. De ECD-treinen rijden derhalve toch door de -2, door de tunnel, zo naar Nederland en uiteraard ZONDER stop te Antwerpen. Want ..... het document (BNX) dat aangaf dat er dit WE niet kon gereden worden op de -2 te Antwerpen Centraal, is niet herroepen door INFRABEL.

Voor wie nog mocht twijfelen....neen Kafka is niet dood.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 jan 2025, 15:10
door Shrek
FLV-FGSP schreef: 04 jan 2025, 14:54 Wat de werkzaamheden Antwerpen-Berchem - Antwerpen - Centraal betreft: die gaan dit WE niet door. De ECD-treinen rijden derhalve toch door de -2, door de tunnel, zo naar Nederland en uiteraard ZONDER stop te Antwerpen. Want ..... het document (BNX) dat aangaf dat er dit WE niet kon gereden worden op de -2 te Antwerpen Centraal, is niet herroepen door INFRABEL.

Voor wie nog mocht twijfelen....neen Kafka is niet dood.
Dat is iets wat af en toe nog voorvalt. Soms gebeurt er iets waardoor een werf niet kan doorgaan. Zoals met alles is er een moment waarop je beslissingen niet meer kan terugdraaien. Dan is het beter om je gewoon aan het plan te houden dan te beginnen improviseren en verwarring te veroorzaken.
De BNX intrekken kan in principe snel gaan, maar daarmee zijn de dienstregelingen nog niet aangepast, zijn de informatiesystemen niet geupdate, zijn de toestellen van het personeel nog niet voorzien van de nieuwe info,...
Bovendien is het maar de vraag of al die moeite en kosten om het allemaal snel-snel te updaten wel de moeite is. De passagiers is immers verteld dat er geen treinen stopen, dus die zullen bijna allemaal wel een ander reisplan gemaakt hebben.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 jan 2025, 16:35
door Tram44
Bovendien is het maar de vraag of al die moeite en kosten om het allemaal snel-snel te updaten wel de moeite is. De passagiers is immers verteld dat er geen treinen stopen, dus die zullen bijna allemaal wel een ander reisplan gemaakt hebben.
Dat laatste klopt eigenlijk niet, want er is aan de passagiers over al deze wijzigingen zo goed als niets gecommuniceerd. Wie zijn ticket vooraf kocht, zal wel gemerkt hebben dat er iets aan de hand was, maar wie pas kort vooraf zijn reis plant, is de pineut. Naar een buurland reizen zonder lang vooraf te plannen zou toch moeten kunnen? Er is natuurlijk nog het alternatief met de klassieke Benelux, tegenwoordig "Eurocity" genoemd, maar die is notoir onbetrouwbaar.

Flixbus heeft dit weekend wellicht nieuwe klanten gewonnen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 05 jan 2025, 09:21
door Hobbes
Shrek schreef: 04 jan 2025, 15:10 Dat is iets wat af en toe nog voorvalt. Soms gebeurt er iets waardoor een werf niet kan doorgaan. Zoals met alles is er een moment waarop je beslissingen niet meer kan terugdraaien. Dan is het beter om je gewoon aan het plan te houden dan te beginnen improviseren en verwarring te veroorzaken.
De BNX intrekken kan in principe snel gaan, maar daarmee zijn de dienstregelingen nog niet aangepast, zijn de informatiesystemen niet geupdate, zijn de toestellen van het personeel nog niet voorzien van de nieuwe info,...
Bovendien is het maar de vraag of al die moeite en kosten om het allemaal snel-snel te updaten wel de moeite is. De passagiers is immers verteld dat er geen treinen stopen, dus die zullen bijna allemaal wel een ander reisplan gemaakt hebben.
Dit is één van de oorzaken van de malaise bij het spoor: totaal gebrek aan ambitie. (niet persoonlijk bedoeld).
"Het is te veel werk, het is te moeilijk,...", dus laten we het maar zo. Hoe je dit uitgelegd krijgt aan de reiziger? Geen idee.

Als het meer voorvalt dat een BNX wordt afgezegd kan men bijvoorbeeld bepaalde procedures opstellen, waardoor men direct kan schakelen naar een "plan B". Of is dit te veel werk voor de bureaus? Of is het probleem misschien dat we in de nasleep van de feestdagen zitten en dat men in Brussel nog minder aan het werk is dan anders? Sorry voor mijn sarcasme, maar mag men stilaan een beetje meer ambitie verwachten?

De rijpaden aanpassen voor de 95xx reeks was nochtans geen probleem, want die zijn gewoon door Antwerpen gereden via de -2. Dan kon een extra stop er ook wel bij zeker?

Lijn 52 lag er trouwens ook weer eens uit, busvervoer tussen Hoboken-Polder en Antwerpen. Net op het eerste soldenweekeinde... Kan weeral tellen als middenvinger naar de reiziger.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 05 jan 2025, 12:36
door Shrek
Verlof van bepaalde mensen zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben. Wat stel je dan voor, nog meer mensen aannemen op de planningsbureaus zodat die het hele jaar met hun vingers kunnen draaien voor het geval er in de vakantieperiode uitzonderlijk eens een kortetermijnplanning moet aangepast worden?
Dit noem ik geen gebrek aan ambitie maar gewoon prioriteiten juist leggen. Hier kan je met heel veel werk misschien een handvol reizigers 1 dag helpen. Als je dezelfde investering doet in midellange of lange termijn planning kan je misschien wel heel veel reizigers permanent vooruit helpen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 05 jan 2025, 13:19
door FLV-FGSP
Op 31/12/24 stuurde Infrabel het volgende bericht aan de media:

Tijdens het weekend van 11-12 januari 2025: Antwerpen-Centraal

In het weekend 11-12/1 doet infrastructuurbeheerder Infrabel voorbereidende werkzaamheden aan de veiligheidsuitrusting van de spoortunnel, op niveau -2 onder het station van Antwerpen-Centraal. Deze werken zijn noodzakelijk om de veiligheid van het treinverkeer te kunnen blijven garanderen.

Door deze werken stoppen er minder treinen in Antwerpen-Centraal en wijzigen de vertrektijden van sommige treinen rond Antwerpen.

Een aantal IC-treinen tussen Brussel en Antwerpen wordt daardoor beperkt tot Antwerpen)-Berchem, en rijdt niet door tot Antwerpen-Centraal. Tussen Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal kunnen reizigers gebruik maken van andere treinen.

Ook de P-trein die zondagavond vanuit Essen naar Leuven rijdt, rijdt om en stopt niet in Antwerpen-Centraal, Lier en Aarschot. Op zondag 5/1 stopt deze trein uitzonderlijk wel in Mechelen-Nekkerspoel.

NMBS raadt haar reizigers aan voor het vertrek de routeplanner te consulteren via de app of de website.


Dat betekent dat op 31/12 al bekend was dat de werkzaamheden van 4/5 en 18/19 januari niet zouden doorgaan. Genoeg tijd om nog aanpassingen te doen dus.