Bedankt voor al jullie antwoorden.
Door het kruisen van de degens wordt het forum verrijkt
TKR schreef: ↑14 jul 2024, 16:33
Funny, het in en uitstappen van een Duplex gaat sneller net omdat de mensen die binnenstappen direct gesplitst worden in boven/beneden.
In een Réseau stel staat de hele rij vast bij elke passagier dat zijn baggage moet wegleggen, bij een Duplex is de kans de helft dat de volgende persoon de andere kant op moet.
Ik reageerde vooral uit persoonlijke herinneringen aan de gigantische wachtrijen, en ik die de bagage van het hele gezin in de file over die trappen moest sluizen. Op een ander moment dacht ik bij de tussenstop van de duplex op Charles de Gaulle uit nieuwsgierigheid "even in en uit" op het perron te stappen.
Het duurde tien minuten eer ik weer doorheen alle files bij het instappen, uit noodzaak via de deur van een ander treinstel, aan onze plek was.
De kinderen waren helemaal in paniek omdat ze dachten dat ik niet meer op tijd terug op de trein zou raken.
Als ik die frustratie na vele jaren nog zo levendig herinner, en dat ik na kort zoeken juist dezelfde ervaringen van waarnemers terugvindt, dan is er toch iets mis met het systeem van die Franse TGV's met zoveel mogelijk passagiers door zo weinig deuren/trappen?
Het is dit soort ervaringen die reizigers zich herinneren als ze beslissen om terug voor een hst-reis te kiezen. De treinwereld trekke er zijn lessen uit.
Daarbij is de kans miniem dat een trein volledig gevuld wordt in gelijk welk station langsheen de route in Belgie/Nederland.
Tja, deze discussie startte juist met de stelling dat een Eurostar dubbeldekker massaal reizigers zou kunnen vervoeren op deze "korte" Benelux-verbindingen, dus veel uitstappers in Brussel-Zuid vanuit Nederland. Ik voorspel een nog langere halteringstijd richting Parijs met een dubbeldekker.
Richting Londen heeft Eurostar de "lokale reizen" Nederland-Brussel enkele jaren geleden trouwens afgeschaft, ook omdat het veel teveel tijd kostte bij de haltering in Brussel ...
nighttrain schreef: ↑14 jul 2024, 16:31
...die Jeddah bedienen bagage toelaten tot 3 grote koffers per pax!
[...]
De vraag is nl moet de mentaliteit van de reiziger veranderen op HSL treinen gezien de beperkingen (deuren/bagageopslag plaats)?
Drie grote koffers? Er is hier al een immens probleem als slechts een deel van de passagiers een grote koffer meeheeft.
Ik vrees dat de treinwereld niet klaar is om reizen met valiezen/koffers van de vliegsector over te nemen. En dan bedoel ik niet zozeer weekendjes maar langere vakanties met meer bagage.
De treinsector zal wel antwoorden dat ze zich toch niet moet aanpassen aan "de grillen" van een deel van de klanten, een deel van het jaar.
Dubbeldekkers mogen best voor mij, maar dan niet enkel "zoveel mogelijk stoeltjes" maar ook meer nuttige ruimte voor de reizigers.
En nee, dan bedoel ik niet bredere stoelen zoals in eerste klas, want dat is niet wat ik als reiziger, met kleine kinderen, nodig had.