Pagina 75 van 104

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 12 jul 2013, 00:33
door msts.be
Nu al die aparte takken van de nationale vervoerders toch verdwijnen, is dat geen goed moment om Railteam eens deftig uit te bouwen ? En met deftig bedoel ik echt zoals met de luchtvaartallianties (Star Alliance/SkyTeam etc): code-sharing over alle treinen heen, opnieuw elke soort verkoop door alle deelnemende spoorwegen, afvoer van de globaalprijzen. DB ging nu net de andere richting op met Thalys, maar dat moet dan maar teruggedraaid worden. Of als DB toch niet wil verkopen verbinden zij met het netwerk van een andere deelnemende vervoerder, en treden zij enkel op als doorverkoper van de andere spoorweg.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 16 jul 2013, 12:02
door DaDa
wauw ja, ik had het ook enkele dagen hier gelezen http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... laat.dhtml
Zonder de duitsers zal het er wel anders uitzien!

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 09 aug 2013, 17:30
door kika
In Mainz worden er dagelijks de helft van de (S-)treinen compleet afgelast omdat er te weinig mensen zijn voorzien. (Ook omleidingen van ICE en nachttreinen).

Stillstand am Hauptbahnhof Mainz wird zur Blamage

09.08.2013 · Wenige Krankheitsfälle von Mainzer Stellwerksmitarbeitern bringen den Zugverkehr teils zum Erliegen. Gewerkschaften werfen der Bahn vor, sie habe sich mit dem Personal verplant.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 aug 2013, 23:41
door kika
Indrukwekkend filmpje wanneer een Japanse trein wordt geraakt door een inslaande bliksem: https://www.youtube.com/watch?v=Jgr3vtUkiC4

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 28 aug 2013, 11:25
door kika
Deutsche Bahn http://www.apps-bahn.de/bin/livemap/que ... ivemap=yes heeft een kaartje met real-time positie van haar treinen. Ik vind het wel interessant en kan me goed voorstellen dat de wat geoefende reiziger zo eventueel beter zelf kan inschatten of rondrijden via X of wachten op de geplande trein een beter idee is. Geen idee of en hoe goed het werkt, zal ik volgende week eens op proberen te letten.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 28 aug 2013, 12:02
door Steve
Railtime heeft iets wat een beetje in de buurt komt: http://www.railtime.be/website/overzich ... einverkeer

Groot verschil is wel dat de icoontjes niet zo vlot bewegen als bij de DB (maar hoe waarheidsgetrouw zijn die bewegingen??), en ook dat je geen onderscheid kunt maken tussen treintypes.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 28 aug 2013, 13:47
door kika
Railtime heeft dat al een hele tijd, bij DB glanst het nieuwe nog (vandaar nieuwstopic). http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/ kan je ook aan je verzameling toevoegen, ter informatie. (NS-variant)

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 28 aug 2013, 14:29
door Bordensteker
Ik woon aan de spoorlijn Roosendaal - Vlissingen en wat ik buiten zie verschilt in tijd soms behoorlijk met wat die spoorkaart toont.
Weet iemand hier misschien met welke gegevens die spoorkaart werkt?

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 28 aug 2013, 18:41
door AlexNL
Kubus werkt op basis van de dienstregeling, aangevuld met informatie uit de NS-API over actuele vertrektijden. De informatie is dus niet realtime, maar een benadering.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 29 aug 2013, 01:34
door Fabian318
De DB-Zugradar werkt ook alleen met de dienstregeling aangevuld met actuele vertrektijden. Er is dus geen toegevoegde waarde t.o.v. de gewone actuele aankomst-/vertrekstaten op b.v. m.bahn.de waar beter zichtbaar is of een trein vertraagd is; omreismogelijkheden vindt de planner ook. Is alleen een gimmick volgens mij. ;)

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 sep 2013, 12:24
door Patrick
Frankrijk: heropening baanvak Sorgues-Châteauneuf-du-Pape naar Carpentras, eind 2014.
Werkzaamheden zijn bezig.
Baanvak was gesloten voor reizigersverkeer sinds... 1938 :wink:
(Bron)

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 13 sep 2013, 13:02
door kristofvt
TGV du futur.

Nadat de SNCF de laatste optie voor 40 extra euroduplexen heeft benut zodat die trein tot 2018-19 geproduceerd wordt door Alstom krijgt zijn opvolger al stilaan vorm.
Deze nieuwe dubbeldekker zal minder energie gebruiken, 320-350 km/h kunnen rijden en 25% meer passagiers vervoeren.
Men hoopt de Franse tgv meer te kunnen exporteren na de verloren contracten met Eurostar en Saudi-Arabië, zodat hij ook in Brazilië en de VS en andere toekomstige landen met HST kan rondrijden.
Een prototype wordt in 2017 verwacht met indienstneming mogelijk 2018.
http://www.lefigaro.fr/societes/2013/09 ... -futur.php

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 22 sep 2013, 21:04
door Bordensteker
Vanavond om 21.20 op TV op Nederland 2 de serie “Andere Tijden”. Onderwerp is vanavond "De bloei en de ondergang van de Nederlandse treinbouw". Een halve eeuw geleden bestelde de NS bijna alle treinen bij Nederlandse bouwers.
Een korte aankondiging van 16 seconden is hier te zien.

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 23 sep 2013, 12:31
door bobby
Bordensteker schreef:Vanavond om 21.20 op TV op Nederland 2 de serie “Andere Tijden”. Onderwerp is vanavond "De bloei en de ondergang van de Nederlandse treinbouw". Een halve eeuw geleden bestelde de NS bijna alle treinen bij Nederlandse bouwers.
Een korte aankondiging van 16 seconden is hier te zien.

toevallig deze reportage gezien.

het ging vooral over "Werkspoor" in Utrecht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Werkspoor

Re: nieuwstopic?!

Geplaatst: 26 sep 2013, 00:25
door kika
Mensen dromen over fietsen over de kleine (spoor)ring in Parijs: http://www.rue89.com/2013/09/25/petite- ... mes-245852