Re: Fyra.
Geplaatst: 30 sep 2013, 10:33
Weet je nahoj, hier zou de uitspraak van Carl Huybrechts tegen Annemie Peeters wel eens passen. (Je bent een graten***). Het probleem is dat niemand bij de NMBS de wil of de ballen heeft om op zo'n korte tijd wél eens met oplossingen en daden te komen. Ik ben het eeuwige getalm en de vertragingsmaneuvers ivm projecten (internationale treindienst, renovaties, homologaties van materieel in andere landen) nu meer dan beu.nahoj schreef:HLE 18 ombouwen voor, en homologeren in Nederland, inclusief HSL, binnen anderhalf jaar, is luidop dromen.msts.be schreef:(...)Het zou de enige kans zijn om binnen anderhalf jaar startklaar materieel te krijgen (op de ombouw van de 18'en na, maar dat kan al direct gebeuren na de ondertekening van het contract).
(...)
Om de railjet-stuurrijtuigen samen met de HLE 18 te laten functioneren, en ze homologeren voor Nederland èn België, is overigens al een even grote opgave.
Voor de anderen die mijn idee wel interessant en realistisch vinden: ik zou niet de hele serie ombouwen, maar slechts een beperkte subserie. Zie het zoals met de ombouw van de 25 naar de 25.5 of de 11'jes: 15 locs zou genoeg moeten zijn. 15 locs uitrusten met ATB, homologatie in NL kan toch helemaal geen probleem zijn binnen anderhalf jaar !? HSL is geen punt: de locs rijden al op L2, en buiten de ETCS-2 wijkt L4/HSL-Z toch helemaal niet zoveel af van de L2 ? De 1216 050 heeft toen in 2006 wel een aantal weken op de HSL-Z gereden zonder problemen, en dan die ene moment 's nachts even naar de spanningssluis op 1.5kV (achter de Eurailscout Motorpost).
http://www.open.ou.nl/hon/HSLAFL38.htm
Als we de 18 als afstammeling van die Taurus beschouwen, dan zou de 18 dus zonder probleem daar moeten functioneren en kan daar direct de homologatie op volgen (laat DVIS en IVW/ILT even overuren maken, buiten de Eurostar/Velaro staat er nu niet veel qua toelatingen meer op stapel voor de volgende jaren..).