Eurostar

nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar

Bericht door nighttrain »

dovaere schreef: 15 jul 2024, 17:43
nighttrain schreef: 15 jul 2024, 17:18 Dus waar is de concurentievervalsing?
Omdat de EU niet zomaar geld kan geven aan één vervoerder (Deutsche Bahn, die het Fernverkehr gewoon in open access rijdt) zonder (mogelijke) concurrenten juist dezelfde voorwaarden te bieden. Het is op vraag en ten voordele van DB en niet van concurrent Flixtrain bijvoorbeeld.
Ik heb nergens gelezen dat dit op vraag is van Europa of de UIC.
U moet me goed lezen! De EU stelt een vraag om iets te onderzoeken betreffende het reizigersverkeer binnen Europa voor de toekomst betreffende het rollend materieel. In feite zeggen ze "we zouden graag hebben dat...we daar naartoe gaan ..nieuw concept bv..Net zoals bv rond de automatische koppelingen voor goederentreinen met data uitwisseling via de koppeling van de trein of wagon...U zal begrijpen dat Eurostar daar geen dossier zal voor indienen.
Via lobbyers van de UIC/DB binnen de EU, stelt de UIC de vraag tot onderzoek voor aan zijn leden en gaat de geinteresseerden begeleiden in het bekomen van eventuele subsidie om die studie uit te voeren. Binnen de UIC kan een werkgroep gevormd worden van operatoren en constructeurs om daarover na te denken en voorstellen indienen.Ten andere FLIXTRAIN is geen lid van de UIC.
FLIXTRAIN kan daar ook aan meedoen mits geinformeerd te zijn geworden via hun lobbyist binnen de EU en een goed plan in te dienen tot het bekomen van een subsidie enveloppe rond die vraag!
Dat zal DB of iemand anders nooit zeggen dat Europa dat gaat vragen in een pers communiqué. Het gaat dan over DB of een andere operator niet over de eventuele geldschieter. De boer zal toch ook niet zeggen dat van de 1000 euro die hij verdient er 500 van Europa komen via een dossier ingediend met zijn zijn syndicaat .
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Een interessante vergelijking van prijzen toont dat gebrek aan concurrentie voor Eurostar in Antwerpen, maar ook in Brussel, zorgt dat de prijzen naar Parijs daar hoger kunnen zijn dan op het langere traject in dezelfde trein vanuit Rotterdam/Amsterdam.
Een ritje met de Eurostar naar Parijs is vaak duurder als je in Antwerpen opstapt, dan wanneer je al in Nederland opstapt op exact diezelfde trein. Zelfs vanuit Brussel betaal je soms meer dan vanuit Rotterdam of Amsterdam. “Dit is inderdaad onlogisch.”
[...]
Waarschijnlijk speelt in Nederland de concurrentie van het vliegtuig wat meer, wat leidt tot competitievere prijzen”, zegt transportexpert Vincent Henrion van Transport & Mobility Leuven. “Weinig mensen hebben zin om een vlucht Brussel-Parijs te boeken als ze twee uur op voorhand op de luchthaven moeten zijn. Voor de verbinding Amsterdam-Parijs is het tijdsverschil minder groot.”
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240724_94937091
Gevolgtrekking:
We kunnen in Antwerpen/Brussel een concurrerende (trein)vervoerder naar Parijs goed gebruiken, zodat de reiziger vanuit ons land geen onlogische meerprijs meer betaalt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 25 jul 2024, 08:58 Een interessante vergelijking van prijzen toont dat gebrek aan concurrentie voor Eurostar in Antwerpen, maar ook in Brussel, zorgt dat de prijzen naar Parijs daar hoger kunnen zijn dan op het langere traject in dezelfde trein vanuit Rotterdam/Amsterdam.
Een ritje met de Eurostar naar Parijs is vaak duurder als je in Antwerpen opstapt, dan wanneer je al in Nederland opstapt op exact diezelfde trein. Zelfs vanuit Brussel betaal je soms meer dan vanuit Rotterdam of Amsterdam. “Dit is inderdaad onlogisch.”
[...]
Waarschijnlijk speelt in Nederland de concurrentie van het vliegtuig wat meer, wat leidt tot competitievere prijzen”, zegt transportexpert Vincent Henrion van Transport & Mobility Leuven. “Weinig mensen hebben zin om een vlucht Brussel-Parijs te boeken als ze twee uur op voorhand op de luchthaven moeten zijn. Voor de verbinding Amsterdam-Parijs is het tijdsverschil minder groot.”
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240724_94937091
Omdat Brussel-Parijs gewoon een veel beter product is door de gemiddeld veel hogere snelheid betaal je meer. Daar is niets onlogisch aan, het zou bij een concurrent net hetzelfde zijn.
Gevolgtrekking:
We kunnen in Antwerpen/Brussel een concurrerende (trein)vervoerder naar Parijs goed gebruiken, zodat de reiziger vanuit ons land geen onlogische meerprijs meer betaalt.
Foutieve gevolgtrekking.

Juiste gevolgtrekking: Er is meer capciteit nodig waardoor de prijzen algemeen omlaag kunnen, maar de verhouding tussen de prijzen zal ongeveer hetzelfde blijven.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 25 jul 2024, 09:46 Omdat Brussel-Parijs gewoon een veel beter product is door de gemiddeld veel hogere snelheid betaal je meer.
Een reiziger vanuit Nederland heeft evengoed die hoge snelheid tussen Brussel en Parijs, en krijgt er nog iets bij: namelijk aansluiting vanuit zijn eigen land (evengoed aan hoge snelheid) zonder dat hij daarvoor een apart ticket moet bijbetalen. Onlogisch dat dat extra traject (extra kost voor Eurostar) hem een goedkoper ticket oplevert.
Foutieve gevolgtrekking.

Juiste gevolgtrekking: Er is meer capciteit nodig waardoor de prijzen algemeen omlaag kunnen, maar de verhouding tussen de prijzen zal ongeveer hetzelfde blijven.
De verhouding tussen de prijzen Nederland/België zal veranderen.
Als een concurrerende treinvervoerder omzet wil wegsnoepen, dan zal het meest logische zijn specifiek op het traject België-Parijs interessantere prijzen aan te bieden, omdat daar blijkbaar meer marge op zit en ze daar met een prijsdaling veel potentiële winst kunnen binnenhalen.

Het is juist concurrentie dat dit soort onlogische prijsverschillen (die niet verantwoord worden door achterliggende kosten in rijpaden, materieel of personeel) wegvlakt.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar

Bericht door nighttrain »

dovaere schreef: 25 jul 2024, 08:58 Een interessante vergelijking van prijzen toont dat gebrek aan concurrentie voor Eurostar in Antwerpen, maar ook in Brussel, zorgt dat de prijzen naar Parijs daar hoger kunnen zijn dan op het langere traject in dezelfde trein vanuit Rotterdam/Amsterdam.
Een ritje met de Eurostar naar Parijs is vaak duurder als je in Antwerpen opstapt, dan wanneer je al in Nederland opstapt op exact diezelfde trein. Zelfs vanuit Brussel betaal je soms meer dan vanuit Rotterdam of Amsterdam. “Dit is inderdaad onlogisch.”
[...]
Waarschijnlijk speelt in Nederland de concurrentie van het vliegtuig wat meer, wat leidt tot competitievere prijzen”, zegt transportexpert Vincent Henrion van Transport & Mobility Leuven. “Weinig mensen hebben zin om een vlucht Brussel-Parijs te boeken als ze twee uur op voorhand op de luchthaven moeten zijn. Voor de verbinding Amsterdam-Parijs is het tijdsverschil minder groot.”
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240724_94937091
Gevolgtrekking:
We kunnen in Antwerpen/Brussel een concurrerende (trein)vervoerder naar Parijs goed gebruiken, zodat de reiziger vanuit ons land geen onlogische meerprijs meer betaalt.
Beste mijnheer , Zoals in vele items die handelen over het spoorweg wereldje ,vrees ook nu terug dat een "beetje" verkeerd bent.
Het commerciele gebeuren op heden is in handen van "marketeers" waar je geen logica moet in zoeken. Hun gelijk wordt gehaald in het feit dat ze geld moeten binnen brengen,hoe meer hoe liever en op gelijk welke manier.
Op TGV treinen kan je tot 20 verschillende tarieven vinden in 1 wagon op hetzelfde traject en zelfde dag.Conclussie => de wagon zit vol en brengt op.
Heb hier enkel maanden geleden het voorbeeld reeds aangehaald betreffende een ticket dat goedkoper is van Lille naar Marne la Vallée ipv CDG,nochthans 1 halte verder. Hoe zou dat komen?
Of dat nu gaat over een zitje op een trein,vliegtuig ,bus of voordeelpakket koffie ,ze gebruiken allen dezelfde marktprincipes waar enkel zij er beter van worden. Ik heb geleerd in operationele vergaderingen,hen gelijk te geven je kunt er niks op inbrengen want finaal hebben ze gelijk voor het managment wanneer de centjes worden getelt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 25 jul 2024, 10:18 Een reiziger vanuit Nederland heeft evengoed die hoge snelheid tussen Brussel en Parijs, en krijgt er nog iets bij: namelijk aansluiting vanuit zijn eigen land (evengoed aan hoge snelheid) zonder dat hij daarvoor een apart ticket moet bijbetalen. Onlogisch dat dat extra traject (extra kost voor Eurostar) hem een goedkoper ticket oplevert.
Den Hollander krijgt er twee dingen bij: een aansluiting uit Nederland en een fiks langere reistijd. Het eerste heeft een positieve toegevoegde waarde voor hem, het tweede een negatieve. Het tweede weegt blijkbaar door voor de gemiddelde Eurostar reiziger, logisch dus dat die tickets minder waard zijn en dus goedkoper.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

nighttrain schreef: 25 jul 2024, 10:33 Beste mijnheer , Zoals in vele items die handelen over het spoorweg wereldje ,vrees ook nu terug dat een "beetje" verkeerd bent.
Het commerciele gebeuren op heden is in handen van "marketeers" waar je geen logica moet in zoeken.
Ik heb helemaal niet beweerd dat de marketeers ongelijk hebben, in de huidige omstandigheden.
Ik zeg enkel dat de omstandigheden gaan veranderen als er concurrentie komt op Brussel-Parijs (waar de omstandigheden duidelijk rijp voor zijn). Dus dat de marketeers door de concurrentie gedwongen zullen worden om de prijspositie te veranderen.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 25 jul 2024, 11:27 Den Hollander krijgt er twee dingen bij: een aansluiting uit Nederland en een fiks langere reistijd. Het eerste heeft een positieve toegevoegde waarde voor hem, het tweede een negatieve. Het tweede weegt blijkbaar door voor de gemiddelde Eurostar reiziger, logisch dus dat die tickets minder waard zijn en dus goedkoper.
Die prijsverschillen lijken erop te duiden dat Eurostar zijn capaciteit deels "verspilt" door "teveel" treinstellen in te zetten die doorrijden naar Nederland (op een traject dat minder opbrengt), om dan vervolgens klanten te "betalen" zodat ze toch maar die trein tussen België-Nederland zouden vullen.

Ik zet het tussen aanhalingstekens, want ik vind het niet meer dan logisch dat de vrije markt dit soort prijzen kan opleveren.

Maar ik vind het ook logisch dat in die marktomstandigheden vooral concurrentie kan ontstaan op het deel Brussel-Parijs, want concurrentie kan daar het vetste deel van de koek van Eurostar afsnoepen. Als er effectieve concurrentie op Brussel-Parijs zou zijn, zou je die transfer van winst tussen de verschillende trajectdelen bij Eurostar niet hebben.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar

Bericht door nighttrain »

dovaere schreef: 25 jul 2024, 11:32
nighttrain schreef: 25 jul 2024, 10:33 Beste mijnheer , Zoals in vele items die handelen over het spoorweg wereldje ,vrees ook nu terug dat een "beetje" verkeerd bent.
Het commerciele gebeuren op heden is in handen van "marketeers" waar je geen logica moet in zoeken.
Ik heb helemaal niet beweerd dat de marketeers ongelijk hebben, in de huidige omstandigheden.
Ik zeg enkel dat de omstandigheden gaan veranderen als er concurrentie komt op Brussel-Parijs (waar de omstandigheden duidelijk rijp voor zijn). Dus dat de marketeers door de concurrentie gedwongen zullen worden om de prijspositie te veranderen.
Welke concurentie?
Op welk gebied concurentie? Confort? Vertrektijd? Aankomsttijd?
Wat is het verschil in exploitatiekost tussen de operatoren? Wat moet het opbrengen?
Voor een leek zijn 2 naast elkaar gelegen Jeans-winkels (zelfde kwaliteit) concurentie en voor een pro heeft daarop een andere visie. De een is een motor voor de nadere.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar

Bericht door groentje »

dovaere schreef: 25 jul 2024, 10:18 ...
Goh, het is even logisch als het feit dat rechtstreekse vluchten duurder zijn dan vluchten met een extra overstap die veel meer km doen. Vanuit ecologisch standpunt totaal onlogisch, vanuit commercieel, daarentegen...
pmuy
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Eurostar

Bericht door pmuy »

Reuel schreef: 18 jun 2024, 10:01 Eurostar is creatief geweest en heeft nu een "last minute deal" voor de routes van en naar Londen.

https://lastminutedeals.eurostar.com/uk-en

Als je goedkoper tickets zoekt en je bent flexibel vallen er nog wel goede deals te scoren. Prijs lijkt me de helft van normale tickets. Je weet wel pas twee dagen op voorhand op welke trein je zitten zal... Geen keuze qua tijdstip, je wordt gebruik als plaatsvulling.

Oké voor een spontane, snelle citytrip, maar hele reizen zou ik er niet aan vastkoppelen.
Even mijn ervaring delen met deze last minute tickets op de route Londen-Brussel. Ik boekte zopas een dergelijk ticket voor 15 augustus. Tot mijn grote verbazing kon ik al onmiddellijk na het boeken zien welke trein men mij toegewezen heeft. Deze is ook op een zeer schappelijk uur: 17:04, terwijl dit nochtans niet de goedkoopste trein van die dag is qua normale tickets. Zoals op de website beschreven staat, is het inderdaad echter niet mogelijk om zitplaatsen te wijzigen, terwijl dit bij normale tickets wel kan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 25 jul 2024, 11:55 Als er effectieve concurrentie op Brussel-Parijs zou zijn, zou je die transfer van winst tussen de verschillende trajectdelen bij Eurostar niet hebben.
En is dat iets waar we blij van zouden moeten worden? :roll: Passagiers hebben net voordeel bij een netwerk met verschillende reismogelijkheden ipv 1 lijn waar alles op gefocust is.
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Eurostar

Bericht door LHOON »

groentje schreef: 26 jul 2024, 08:48 Goh, het is even logisch als het feit dat rechtstreekse vluchten duurder zijn dan vluchten met een extra overstap die veel meer km doen. Vanuit ecologisch standpunt totaal onlogisch, vanuit commercieel, daarentegen...
Kijk ook eens bv naar de prijs van een biljet Zaventem-New York (of eender welke verre bestemming) via KLM. Via Schiphol dus. Deze prijs zal in vele gevallen lager liggen dan een rechtrsteeks biljet Schiphol-New York met het zelfde vliegtuig, alhoewel deze een vlucht meer omvatten. Waarom? Om reizigers uit Brussel aan te trekken die anders rechtstreeks of via ergens anders naar New York zouden vliegen.
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Eurostar

Bericht door LHOON »

nighttrain schreef: 25 jul 2024, 10:33 Het commerciele gebeuren op heden is in handen van "marketeers" waar je geen logica moet in zoeken.
Goed gezegd. Marketeers hebben met hun principes al veel onheil aangericht bij de spoorwegen, zoals de infame "treinen met globale prijs". Ze schermen met bodemprijzen (waar slechts een beperkt aantal reizigers van kan genieten), maar eenvoud, eerlijkheid, transparantie en flexibiliteit gaan de schop op.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar

Bericht door jan_olieslagers »

LHOON schreef: 06 aug 2024, 23:39
groentje schreef: 26 jul 2024, 08:48 Goh, het is even logisch als het feit dat rechtstreekse vluchten duurder zijn dan vluchten met een extra overstap die veel meer km doen. Vanuit ecologisch standpunt totaal onlogisch, vanuit commercieel, daarentegen...
Kijk ook eens bv naar de prijs van een biljet Zaventem-New York (of eender welke verre bestemming) via KLM. Via Schiphol dus. Deze prijs zal in vele gevallen lager liggen dan een rechtrsteeks biljet Schiphol-New York met het zelfde vliegtuig, alhoewel deze een vlucht meer omvatten. Waarom? Om reizigers uit Brussel aan te trekken die anders rechtstreeks of via ergens anders naar New York zouden vliegen.
Precies hetzelfde verhaal geldt voor Parijs-Kinshasa (en andere Afrikaansse bestemmingen). Er zijn zelfs speciale vluchten Parijs-Zaventem om al die reizigers aan te voeren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie