Pagina 9 van 41
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 19:04
door AlexNL
En als uit dat onderzoek blijkt dat de Breaks niet voldoen aan de Nederlandse eisen (goh, geen ATB terwijl ze wel naar Maastricht rijden) en vervolgens een rijverbod krijgen, is er helemaal geen grensoverschrijdend treinverkeer meer in die hoek. Daar wint niemand mee.
Het is denk ik best simpel: als de Belgische wetgeving al sinds 2014 ETCS eist op al het nieuwgebouwd materieel, dan heeft óf Arriva (onvolledige order) óf Stadler (wetgeving verkeerd geïnterpreteerd) steken laten vallen. Dat is heel vervelend en die fout zal rechtgezet moeten worden, wil die Limax-trein ooit de hele route kunnen afleggen.
Er is geen sprake van 'grootvaderrechten', de bestelling bij Stadler is pas in 2015 of 2016 geplaatst. Men had toen al kunnen weten aan welke eisen die treinstellen hadden moeten voldoen. Een politieke strijd lijkt me dan ook niet gepast.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 19:32
door spurt2244
Wie betaald voor de NMBS dat ETCS dan?
Als het ministerie van mobiliteit dat betaald voor de NMBS zou het mij logisch lijken dat ze dat ook voor de Arriva stellen gaan betalen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 19:34
door spurt2244
Op WhatsApp gelezen dat een Arriva Flirt deze week zijn eerste proefritten heeft gereden tussen Halle en Doornik.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 19:54
door Rww
AlexNL schreef: ↑09 nov 2018, 19:04
En als uit dat onderzoek blijkt dat de Breaks niet voldoen aan de Nederlandse eisen (goh, geen ATB terwijl ze wel naar Maastricht rijden) en vervolgens een rijverbod krijgen, is er helemaal geen grensoverschrijdend treinverkeer meer in die hoek. Daar wint niemand mee.
formele ontheffing, daar kan nederland niks mee.
Dat er in nederland nog steeds krokodillen liggen lijkt mij trouwens iets waar ze zich echt zorgen over moeten maken.
Het is denk ik best simpel: als de Belgische wetgeving al sinds 2014 ETCS eist op al het nieuwgebouwd materieel, dan heeft óf Arriva (onvolledige order) óf Stadler (wetgeving verkeerd geïnterpreteerd) steken laten vallen. Dat is heel vervelend en die fout zal rechtgezet moeten worden, wil die Limax-trein ooit de hele route kunnen afleggen.
Er is geen sprake van 'grootvaderrechten', de bestelling bij Stadler is pas in 2015 of 2016 geplaatst. Men had toen al kunnen weten aan welke eisen die treinstellen hadden moeten voldoen. Een politieke strijd lijkt me dan ook niet gepast.
Normaal gezien is het toelatingsproces volledig in handen van de fabrikant, stadler heeft zich dus niet gemeld toen deze foutieve order werd geplaatst.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 19:58
door spurt2244
Shrek schreef: ↑09 nov 2018, 09:09
Nadleeh schreef: ↑09 nov 2018, 07:05
Het lijkt mij zelf erg sterk dat een moderne FLIRT onveiliger is dan de ouwe bakken die er nu rondrijden. De FLIRT's die Arriva wilt gebruiken hebben ook gewoon TBL 1+ aan boord...
Onveiliger zijn ze niet, maar er is een Europese regel die zegt dat alle nieuw rollend materieel dat op internationale trajecten rijdt moet voorzien zijn van ETCS. Daar beantwoordt de Flirt niet aan. Hiermee heeft het ministerie dus een stok gevonden.
In dit geval zou de Arriva Flirt ook niet naar Duitsland mogen en dat gaat wel gebeuren per 9 december 2018.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 20:02
door Rww
spurt2244 schreef: ↑09 nov 2018, 19:58
Shrek schreef: ↑09 nov 2018, 09:09
Nadleeh schreef: ↑09 nov 2018, 07:05
Het lijkt mij zelf erg sterk dat een moderne FLIRT onveiliger is dan de ouwe bakken die er nu rondrijden. De FLIRT's die Arriva wilt gebruiken hebben ook gewoon TBL 1+ aan boord...
Onveiliger zijn ze niet, maar er is een Europese regel die zegt dat alle nieuw rollend materieel dat op internationale trajecten rijdt moet voorzien zijn van ETCS. Daar beantwoordt de Flirt niet aan. Hiermee heeft het ministerie dus een stok gevonden.
In dit geval zou de Arriva Flirt ook niet naar Duitsland mogen en dat gaat wel gebeuren per 9 december 2018.
Zover ik lees is er GEEN europese regel, geen enkele nieuwe nederlandse trein zou er dan aan voldoen.
Volgens de standaard zijn de flirts ook nog niet in duitsland toegelaten.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 20:12
door Steven
Hoeveel Nederlandse nieuwe treinen zijn er dan die internationale verbindingen maken? Al het nieuwe materieel in Nederland van de laatste jaren was toch enkel voor binnenlands reizigersvervoer.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 20:32
door spurt2244
Rww schreef: ↑09 nov 2018, 20:02
spurt2244 schreef: ↑09 nov 2018, 19:58
Shrek schreef: ↑09 nov 2018, 09:09
Onveiliger zijn ze niet, maar er is een Europese regel die zegt dat alle nieuw rollend materieel dat op internationale trajecten rijdt moet voorzien zijn van ETCS. Daar beantwoordt de Flirt niet aan. Hiermee heeft het ministerie dus een stok gevonden.
In dit geval zou de Arriva Flirt ook niet naar Duitsland mogen en dat gaat wel gebeuren per 9 december 2018.
Zover ik lees is er GEEN europese regel, geen enkele nieuwe nederlandse trein zou er dan aan voldoen.
Volgens de standaard zijn de flirts ook nog niet in duitsland toegelaten.
Volgens Arriva verkondigd België onwaarheden.
https://www.treinreiziger.nl/arriva-voo ... naar-aken/
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 20:42
door Shrek
Rww schreef:spurt2244 schreef: ↑09 nov 2018, 19:58
Shrek schreef: ↑09 nov 2018, 09:09
Onveiliger zijn ze niet, maar er is een Europese regel die zegt dat alle nieuw rollend materieel dat op internationale trajecten rijdt moet voorzien zijn van ETCS. Daar beantwoordt de Flirt niet aan. Hiermee heeft het ministerie dus een stok gevonden.
In dit geval zou de Arriva Flirt ook niet naar Duitsland mogen en dat gaat wel gebeuren per 9 december 2018.
Zover ik lees is er GEEN europese regel, geen enkele nieuwe nederlandse trein zou er dan aan voldoen.
Volgens de standaard zijn de flirts ook nog niet in duitsland toegelaten.
Zoals Steve al schreef is het waarschijnlijk een Europese aanbeveling en geen regel. Maar dat maakt eigenlijk niet uit want in België is het gewoon in de wet ingeschreven.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 20:43
door Steven
Dat is gewoon wat politiek gehakketak in de pers, geen enkele partij zal open kaart spelen in de pers.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 20:47
door dentheo
Misschien trein Arriva doortrekken naar Hasselt ?
Machinisten zijn toch van, depot Hasselt, want die spreken Limburgs en Frans.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 20:55
door spurt2244
Naar Hasselt gaat niet lukken Arriva heeft maar 8 stellen en wil uiteindelijk 2 keer per uur gaan rijden.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 23:31
door rvdborgt
Nadleeh schreef: ↑09 nov 2018, 12:25
De samenwerking loopt inderdaad stroef, maar ik zou het vreemd vinden als er expres voor vertraging wordt gezorgd bij Maastricht-Luik. De huidige verbinding presteert onder de NMBS slecht en het geeft mij in ieder geval de indruk dat ze deze dienst liever kwijt dan rijk zijn. Ideaal dan toch dat een Nederlandse partner (in dit geval Arriva) wil instappen hier op?
Ik herhaal het nog maar eens een keer: de NMBS blijft vervoerder in België. Arriva wordt GEEN vervoerder in België.
Groetjes,
Rian
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 23:54
door Rww
rvdborgt schreef: ↑09 nov 2018, 23:31
Nadleeh schreef: ↑09 nov 2018, 12:25
De samenwerking loopt inderdaad stroef, maar ik zou het vreemd vinden als er expres voor vertraging wordt gezorgd bij Maastricht-Luik. De huidige verbinding presteert onder de NMBS slecht en het geeft mij in ieder geval de indruk dat ze deze dienst liever kwijt dan rijk zijn. Ideaal dan toch dat een Nederlandse partner (in dit geval Arriva) wil instappen hier op?
Ik herhaal het nog maar eens een keer: de NMBS blijft vervoerder in België. Arriva wordt GEEN vervoerder in België.
Groetjes,
Rian
Klopt maar financieel gezien raken ze de lijn kwijt als ze tekenen bij het kruisje, dat is positief.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 23:59
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑09 nov 2018, 14:45
brunel schreef: ↑09 nov 2018, 14:35
ook al heeft het voor het betreffende traject momenteel geen betekenis.
Nogmaals: dit is niet waar. Ongeveer 7% van het traject van de Limax in België is wèl uitgerust met ETCS. Het gaat bovendien om het gedeelte met de grootste kans op gesloten seinen èn wegens het drukke verkeer de grootste kans op aanrijdingen bij seinvoorbijrijding.
Ik had begrepen dat er op het emplacement in Luik inderdaad wel ETCS was, daar waar je hoogstens 40 km/h rijdt. Welk level is dat daar? En vanaf waar precies als je uit Maastricht komt?
Groetjes,
Rian