Is het de locomotief die schade krijgt of het treinstel?
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat men kost wat het kost wil koppelen maar weet dat men schade toebrengt.
Dan neem je beter 2 gewone treinstellen die zich (on)koppelen in Brugge.
het is de loc die schade oploopt door het extra gewicht van de koppeling die er aan hangt (meer dan 600 kg), hierdoor treden er vervormingen op in kast en chasis van de loc na x tijd.
Mmm gaan die 27'ers zo snel verdwijnen van reizigers? Vergeet niet dat er nog van reeks 22 rondrijden voor reizigers ook. De 18 gaat toch voornamelijk de 13 vervangen die naar goederen gaat?
Steven schreef:neen dat is niet mogelijk, er is gewoon geen plaats onder de kast om die koppeling er nog bij te krijgen, zoals ze nu gemonteerd staat was en is de enige optie.
Was dat type al niet voorbereid voor de centrale europese koppeling die nooit gekomen is ?
Dan moet er toch een stevig ophangpunt zitten want dat systeem ging werken zonder buffers.
Mmm gaan die 27'ers zo snel verdwijnen van reizigers? Vergeet niet dat er nog van reeks 22 rondrijden voor reizigers ook. De 18 gaat toch voornamelijk de 13 vervangen die naar goederen gaat?
Er zijn maar 20 13'en in reizigersdienst, dus die 60 18's zullen dat wel ruimschoots compenseren.
Maar inderdaad, de 13'en gaan ook naar cargo en de 22'ers gaan volgens mij direct buiten dienst (zonder eerst naar cargo te gaan).
Dus als ik er zo bij nadenk zullen de 21'ers en 27'ers wellicht nog wel even op reizigers blijven rijden .
Bartjedj schreef:Zo'n europese koppeling zou maar half zo weinig wegen.
BDJ
De koppeling ok, maar de krachten die erop komen zijn stukken groter en die moeten toch op de juiste manier op het chassis overgebracht... dat zijn tonnen, maar horizontaal, terwijl het gewicht met die lange draagarm natuurlijk op en neer schudt....
Steven schreef:er zijn 18 loks reeks 13 op reizigers, samen met twee gehuurde locs reeks 300 cfl. 1301 tot en met 1342 zitten op de goederen.
steven even verduidelijken vanaf loc 1340 tot 1360 zitten op de reizigers en heel uitzonderlijkkomt de 1339 soms op de reizigers maar daar ben ik zeker van dat dit 20 locs 13 van nmbs + de 2 gehuurde locs 3000 van de CFL
neen hoor er zijn er nog maar 18, tot en met 1342 zitten volwaardig op de goederen.
de info die jij geeft is zoals die in het begin van toepassing was bij het sibelit project, hierop zijn al twee keer een aanpassing gebeurd. het effectief terugtrekken van 1339 uit passagiersverkeer en sinds enige tijd dus ook tot en met 1342.
vandaar dat er ook weer regelmatig een reeks 20 op de ic j naar luxemburg te zien is. Het aanpassen van het aantal locs reeks 13 op de goederen is reeds enkele maanden in voege. dit nieuws heeft trouwens ook in spoorwegjournaal gestaan als ik mij niet vergis.
Steven schreef:neen hoor er zijn er nog maar 18, tot en met 1342 zitten volwaardig op de goederen.
de info die jij geeft is zoals die in het begin van toepassing was bij het sibelit project, hierop zijn al twee keer een aanpassing gebeurd. het effectief terugtrekken van 1339 uit passagiersverkeer en sinds enige tijd dus ook tot en met 1342.
vandaar dat er ook weer regelmatig een reeks 20 op de ic j naar luxemburg te zien is. Het aanpassen van het aantal locs reeks 13 op de goederen is reeds enkele maanden in voege. dit nieuws heeft trouwens ook in spoorwegjournaal gestaan als ik mij niet vergis.
Er deden geruchten de ronde dat we in Kortrijk (op de goederen) ook het type 13 gingen moeten leren, heb je toevallig weet of hier iets van aan is?
We zouden wel al dieselmachien Vossloh G2000 moeten leren, maar van de 13 is er nks meer vernomen...
Steven schreef:het is de loc die schade oploopt door het extra gewicht van de koppeling die er aan hangt (meer dan 600 kg), hierdoor treden er vervormingen op in kast en chasis van de loc na x tijd.
Is niet waar.
Een 27 heeft een stevig chassis aan beide flanken dat de duwspanningen opvangt, thv de buffers. De trekspanningen komen samen thv de trekhaak. Vermits een GF ook voor de duwkracht zorgt, is er een verstevigde balk bevestigd die ondersteund wordt door de buffers.
De GF-koppeling is tevens aangepast waardoor deze door hefboomwerking bijna 3x meer kracht heeft om te ontkoppelen.
Bijkomend dient de bestuurder de "juiste" handelingen te doen en de ontkoppeling zou succesvol moeten zijn.