Pagina 9 van 14

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 21:10
door wimpiespoor
Het passeren van de landsgrens is helemaal geen probleem meer. De ETCS-installatie inclusief de grenspassage, is door de officiële instanties zowel in Nederland als in België volledig vrijgegeven. En er zijn ook voertuigen die er mee overweg kunnen, bijvoorbeeld de voertuigen die van Alstom boordinstallaties zijn voorzien. Het probleem is echt en alleen de Bombardier ETCS-boordapparatuur die het op "onze" L4/HSL-Zuid klaarblijkelijk niet goed doet, althans onder level 2. En de vraag is, waar nu precies het probleem zit. Want in Zwitserland werkt die apparatuur dus wel. Dat het een versieprobleem is, lijkt mij onwaarschijnlijk. De Zitsers werken met versie 2.2.2 die ook op de Betuweroute is geïnstalleerd. Maar in tegenstelling tot in Zwitersland mogen de Traxxen toch niet op de Betuweroute rijden.
Ik vermoed dat het in bepaalde details zit die (nog) niet door de technische specificaties zijn gedekt en die landspecifiek of leverancierspecifiek in de baanapparatuur worden ingevuld. Maar het is vreemd dat Alstom daar wel mee weet om te gaan, en Bombardier niet.
Wim

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 21:12
door dentheo
Steven schreef:je kan de lijn onmogelijk gaan klaar maken voor enkel die noorderkempentreintjes om dan nadien vast te stellen dat je er met geen thalys meer over kan en waar mag gaan aanpassen, daarom voor ALLE treinen of geen enkele. Daarom dat je de treinen moet aanpassen aan de lijn en niet omgekeerd.
Ik meen inderdaad dat op één lijn alle treinen level 1 of level 2 moeten rijden..niet gemengd.
Of heb ik dat weer verkeerd begrepen ?

Er zijn "geruchten" dat men in Nederland de Betuweroute en de havenlijn aanpast omdat de balises iets te dicht bij elkaar liggen voor een echte "selectieve" ontvangst door de Bombardier loks.... Alstom vind dat niet helemaal "eerlijk"... :P :P

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 22:55
door rvdborgt
Steven schreef:je kan de lijn onmogelijk gaan klaar maken voor enkel die noorderkempentreintjes om dan nadien vast te stellen dat je er met geen thalys meer over kan en waar mag gaan aanpassen, daarom voor ALLE treinen of geen enkele. Daarom dat je de treinen moet aanpassen aan de lijn en niet omgekeerd.
Als je op ERTMS level 1 gaat rijden, dan hoef je aan de lijn niks aan te passen. Die is daar klaar voor.

Groetjes,
Rian

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 23:02
door Steven
Ik weet dat die lijn klaar is, maar zoals sommige hier soms bezig zijn. Bij wijze van spreken hebben sommige de lijn al half afgebroken en nog zoveel meer om er toch een trein te laten rijden. Een beetje menselijkheid en logica is soms zoek in al die uitleg. Meestal worden vele zaken door elkaar geslagen. Zaken die toebehoren aan de infrabeheerder langs de ene kant en zaken die langs de andere kant toebehoren aan de operatoren (zijnde in dit geval drie, NMBS, HSA, Thalys). Momenteel roept hier iedereen enkel op de nmbs, die andere twee slagen er momenteel evengoed niet in. Dus ofwel een blaam voor iedereen (wat meest logische is) ofwel niemand.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 23:14
door jan_olieslagers
HSA en Thalys kunnen mij niet verrotten, maar NMBS én Infrabel die krijgen geld van mij en van de hele gemeenschap en daar moet nu maar eens eindelijk zinnig/nuttig mee omgegaan worden. Geef dat alstublieft nu eens eindelijk toe? Vindt gij het normaal dat anderen met uw geld liggen te smossen?

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 23:23
door Steven
thalys is deels in eigendom van de nmbs dus ook deels belastinggeld.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 23:25
door Bartjedj
Als een nieuwe spoorlijn geopend wordt, wil ik vooral dat ze veilig is voor ze in dienst genomen wordt.

BDJ

A

Geplaatst: 28 jan 2009, 23:36
door jan_olieslagers
Steven schreef:thalys is deels in eigendom van de nmbs dus ook deels belastinggeld.
Dan is NMBS nogmaals in fout door Thalys niet te doen presteren. Als aandeelhouder mogen/moeten ze toch eisen dat er gepresteerd wordt? Of is ook dàt anders aan de Frankrijkstraat?

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 23:38
door jan_olieslagers
Bartjedj schreef:Als een nieuwe spoorlijn geopend wordt, wil ik vooral dat ze veilig is voor ze in dienst genomen wordt.
Hoezo? Infrabel heeft de lijn toch opgeleverd, dan is de veiligheid toch gecontroleerd en ok bevonden?

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 23:40
door Steven
Ze zijn geen hoofdaandeelhouder, dat is de SNCF nog altijd. NMBS heeft maar 30% als ik me niet vergis. Maar dit alles terzijde je merkt duidelijk dat er hier enkel geroepen word met halve feiten. Het zal er hier zeker niet sneller of beter op vooruit gaan door er blijven op te zagen. Het is nu eenmaal een feit dat volledig boven ons hoofd afspeelt, zowel binnen de spoorwegwereld maar zeker ook binnen de politiek.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 23:41
door Steven
jan_olieslagers schreef:
Bartjedj schreef:Als een nieuwe spoorlijn geopend wordt, wil ik vooral dat ze veilig is voor ze in dienst genomen wordt.
Hoezo? Infrabel heeft de lijn toch opgeleverd, dan is de veiligheid toch gecontroleerd en ok bevonden?
veiligheid zit zowel in de lijn op zich als in het rollend materieel.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 28 jan 2009, 23:57
door dentheo
Bartjedj schreef:Als een nieuwe spoorlijn geopend wordt, wil ik vooral dat ze veilig is voor ze in dienst genomen wordt.

BDJ
groot gelijk en de veiligste spoorweg is er één zonder treinen, dus... :( :( :(

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 29 jan 2009, 00:08
door jan_olieslagers
Steven schreef:Ze zijn geen hoofdaandeelhouder, dat is de SNCF nog altijd. NMBS heeft maar 30% als ik me niet vergis. Maar dit alles terzijde je merkt duidelijk dat er hier enkel geroepen word met halve feiten. Het zal er hier zeker niet sneller of beter op vooruit gaan door er blijven op te zagen. Het is nu eenmaal een feit dat volledig boven ons hoofd afspeelt, zowel binnen de spoorwegwereld maar zeker ook binnen de politiek.
OK, dus mits een beetje aandringen kunt gij ook erkennen dat het vooral een politiek probleem is? Wie komt er dan met halve feiten aandragen, over technische problemen en zo, en veiligheid?

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 29 jan 2009, 00:09
door Steven
beste jan wie zegt dat het over halve feiten gaat? niemand enkel die mensen die er ver af staan en toch zo dicht bij. De technische problemen zijn deels ontstaan door onkundige politieke beslissingen. ik heb echter geen zin om alles wat ik hier ooit al over dit onderwerp zei zachtjes te herhalen.

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Geplaatst: 29 jan 2009, 00:17
door jan_olieslagers
Steven schreef:wie zegt dat het over halve feiten gaat?
Een zekere Steven, die nog niet zolang geleden schreef
je merkt duidelijk dat er hier enkel geroepen word met halve feiten
Maar goed, ik zal niet verder aandringen, wat baten kaars en bril... Wie ogen heeft om te zien die heeft al lang door dat die van de Frankrijkstraat niet WILLEN rijden tussen Antwerpen en Brecht. Dat dar politiek mee gemoeid is dat wil ik graag geloven ja.

Onderwerp gesloten voor mijn part, behalve dit ene punt: ik blijf bereid te wedden (voor een bakske bier of zo?) dat per 1 september 2009 Brecht-Noorderkempen nog niet in de dienstregeling van de NMBS vermeld staat. Wedden?