Pendelaarsleed in Heide
Re: Pendelaarsleed in Heide
Wat betreft de werken tijdens het weekend met enkelspoor tussen Kapellen en Kalmthout.
Reken even mee:
Thalys en Benelux doen beide 7 minuten over de betrokken afstand
de L-trein doet (met de stops in beide eindstations bij) 12min over deze afstand. Ik trek er de stilstanden nog af in kapellen en kalmthout, dan zitten we op 10 min.
Tussen een trein die uit de enkelsporige zone verdwijnt en de volgende die er in mag zitten altijd (en overal op het net) 3 minuten (vrijmaken secties, seinen,...)
dus:
2x Thalys (beide richtingen)= 14min
2x Benelux (beide richtingen)= 14min
2x L (beide richtingen)= 20min beide richtingen
6 treinen is ook 6x buffer van 3min ertussen= 18min
14+14+20+18= 66 minuten... Oeps. Tegenwoordig steeds nog maar 60 minuten in één uur.
En Oeps: ook in het weekend zijn er (internationale) goederentreinen. Die moeten er ook nog ergens tussen. Het is een feit dat er niet elk uur Thalyssen rijden (gelukkig maar) zodat er an de benelux-dienstregeling enige 'variatie' werd gegeven zodat er toch wat ademruimte blijft om vertragingen op te vangen.
Wordt het duidelijk waarom er iets tussenuit moest?
Reken even mee:
Thalys en Benelux doen beide 7 minuten over de betrokken afstand
de L-trein doet (met de stops in beide eindstations bij) 12min over deze afstand. Ik trek er de stilstanden nog af in kapellen en kalmthout, dan zitten we op 10 min.
Tussen een trein die uit de enkelsporige zone verdwijnt en de volgende die er in mag zitten altijd (en overal op het net) 3 minuten (vrijmaken secties, seinen,...)
dus:
2x Thalys (beide richtingen)= 14min
2x Benelux (beide richtingen)= 14min
2x L (beide richtingen)= 20min beide richtingen
6 treinen is ook 6x buffer van 3min ertussen= 18min
14+14+20+18= 66 minuten... Oeps. Tegenwoordig steeds nog maar 60 minuten in één uur.
En Oeps: ook in het weekend zijn er (internationale) goederentreinen. Die moeten er ook nog ergens tussen. Het is een feit dat er niet elk uur Thalyssen rijden (gelukkig maar) zodat er an de benelux-dienstregeling enige 'variatie' werd gegeven zodat er toch wat ademruimte blijft om vertragingen op te vangen.
Wordt het duidelijk waarom er iets tussenuit moest?
spoorwegrealist
Re: Pendelaarsleed in Heide
In december zijn de Thalyssen weg. Gaan er vanaf dan weer elk uur L-treinen zijn ?stefanic schreef:Wat betreft de werken tijdens het weekend met enkelspoor tussen Kapellen en Kalmthout...
Re: Pendelaarsleed in Heide
Is dat echt zo? Ik zie anders genoeg op enkelsporige lijnen dat bij kruisingen de wachtende trein toch wel snel groen krijgt. Gewoon zodra de tegentrein voorbij het laatste wissel is dat omleggen, en het signaal gaat op groen. Duurt maar een paar seconden. Toen ik nog elke dag naar mijn werk fietste kwam ik zelfs altijd voor een overweg, in een enkelsporige lijn, waar als die dicht ging altijd twee treinen passeerden. Een in elke richting, met minder dan een minuut er tussen. Het wissel van het uitwijkspoor lag welliswaar maar een paar 100 m van de overweg vandaan.stefanic schreef: Tussen een trein die uit de enkelsporige zone verdwijnt en de volgende die er in mag zitten altijd (en overal op het net) 3 minuten (vrijmaken secties, seinen,...)
3 treinen per uur per richting over enkelspoor is dus onmogelijk. Oeps. Iemand moet dat de SBB eens vertellen... Overigens, zonder die (overbodige) buffer van 18 minuten is het minder dan 60 minuten.dus:
2x Thalys (beide richtingen)= 14min
2x Benelux (beide richtingen)= 14min
2x L (beide richtingen)= 20min beide richtingen
6 treinen is ook 6x buffer van 3min ertussen= 18min
14+14+20+18= 66 minuten... Oeps. Tegenwoordig steeds nog maar 60 minuten in één uur.
Wat je over het hoofd ziet is dat je kan bundelen. Je kan twee treinen achter elkaar in dezelfde richting sturen. Je zou dus de Benelux achter de L trein kunnen stoppen. Dan doet de Benelux er mischien wat langer over, maar je kan het uitwijkspoor ten noorden van Kapellen gebruiken om de L trein in te halen. Zo verbruiken de L + de Benelux tesamen maximaal 13 minuten.
Het is een kwestie van plannen. Het voordeel van een klokvaste, symmetrische dienstregeling is dat treinen elkaar altijd op hetzelfde punt kruisen. Je kan er voor zorgen dat je kruisingspunten daar liggen waar kruisingsmogelijkheden zijn. Dat is hoe men in Zwitserland tot 6 treinen per uur per richting over enkelspoor krijgt...
Re: Pendelaarsleed in Heide
Beste KVB je moet alles lezen, het gaat om werken dus niet alle opties zijn open laat dat duidelijk zijn. Je moet vertrekken uit een bestaande dienstregeling, voor een paar maand enkel voor die werken wil men geen complete andere dienstregeling maken want dat brengt de mensen enkel nog meer in de war. De benelux achter de stopper steken, das pas een idioot voorstel 
Je vergeet de diensten van de cargo die er nog tussenmoeten. Die heeft stefanic niet vermeld omdat die gewoon geen vaste uren hebben, je moet dus voldoende gaten laten in de reizigersdienst om de goederendienst er nog tussen te krijgen.
Het gaat om een dubbelsporig baanvak dat tijdelijk over een wisselende afstand (door de werken die niet altijd in dezelfde zone zitten zoals je hier kon lezen in nils zijn uitleg) buiten dienst is. Dit wil dus zeggen dat je niet altijd over alles kan beschikken. Daarom dat ik die vraag stelde hoe de werken er uit zien. Als je niet zeker bent wanneer je wel of niet de voorziene uitwijkzones kan gebruiken heb je dus een extra minpunt.
Ik hoor u altijd graag toveren. Uw oplossingen zijn altijd tot in de theorie uitgewerkt. Prachtig zo een theorie maar jij komt nooit ter plaatse zien hoe de mensen het moeten uitvoeren. Dat is zoals in de schooltijd een burgerlijk ingenieur die kwam uitleggen hoe de draaibank werkte, hij kende die machine van binnen en buiten maar er zelf een prachtig werkstuk mee maken kon hij totaal niet.
Eerst en vooral als je met wissels zit moet je rekening houden met meerdere factoren en niet zomaar effe die trein zien langsrijden. In België zijn er nog vele wissels in afwijkende stand die aan 40 (of met wat geluk 60) bereden worden in het hoofdspoor. Ik stel vast dat in landen als Duitsland, Zwitserland en nog een paar andere dat dit meestal 60 of 90 is. Deze praktische verschillen moet je al in rekening brengen. Dan moet je de plaatselijke situatie kennen. Elke wisselverbinding is anders. Omdat de seinen niet altijd op dezelfde afstand van een wissel staan opgesteld. De trein moet effectief die zone hebben vrijgemaakt. Een standaardtijd van drie minuten nemen is normaal omdat je dan met alle mogelijke gevallen die voorkomen rekening zal houden.
daarbij komt nog dat de snelheid algemeen lager zal liggen door die werkzaamheden. Meestal is de snelheid bij werken bij mogelijke indringing in vrij ruimte profiel beperkt tot 60 km/u.
Ik geef u dus de raad om is een ritje vooraan in een trein mee te maken in geval van calamiteiten of werken zoals hier het geval is en kom er dan is met de chrono naast zitten, je zal verschieten hoe snel de tijd gaat. Jij kan dat trouwens perfect, in Zwitserland verkopen ze dergelijke ritjes vlot bij de SBB. Leer eerst ervaren vanuit het juiste standpunt ipv aan de kantlijn.

Je vergeet de diensten van de cargo die er nog tussenmoeten. Die heeft stefanic niet vermeld omdat die gewoon geen vaste uren hebben, je moet dus voldoende gaten laten in de reizigersdienst om de goederendienst er nog tussen te krijgen.
Het gaat om een dubbelsporig baanvak dat tijdelijk over een wisselende afstand (door de werken die niet altijd in dezelfde zone zitten zoals je hier kon lezen in nils zijn uitleg) buiten dienst is. Dit wil dus zeggen dat je niet altijd over alles kan beschikken. Daarom dat ik die vraag stelde hoe de werken er uit zien. Als je niet zeker bent wanneer je wel of niet de voorziene uitwijkzones kan gebruiken heb je dus een extra minpunt.
Ik hoor u altijd graag toveren. Uw oplossingen zijn altijd tot in de theorie uitgewerkt. Prachtig zo een theorie maar jij komt nooit ter plaatse zien hoe de mensen het moeten uitvoeren. Dat is zoals in de schooltijd een burgerlijk ingenieur die kwam uitleggen hoe de draaibank werkte, hij kende die machine van binnen en buiten maar er zelf een prachtig werkstuk mee maken kon hij totaal niet.
Eerst en vooral als je met wissels zit moet je rekening houden met meerdere factoren en niet zomaar effe die trein zien langsrijden. In België zijn er nog vele wissels in afwijkende stand die aan 40 (of met wat geluk 60) bereden worden in het hoofdspoor. Ik stel vast dat in landen als Duitsland, Zwitserland en nog een paar andere dat dit meestal 60 of 90 is. Deze praktische verschillen moet je al in rekening brengen. Dan moet je de plaatselijke situatie kennen. Elke wisselverbinding is anders. Omdat de seinen niet altijd op dezelfde afstand van een wissel staan opgesteld. De trein moet effectief die zone hebben vrijgemaakt. Een standaardtijd van drie minuten nemen is normaal omdat je dan met alle mogelijke gevallen die voorkomen rekening zal houden.
daarbij komt nog dat de snelheid algemeen lager zal liggen door die werkzaamheden. Meestal is de snelheid bij werken bij mogelijke indringing in vrij ruimte profiel beperkt tot 60 km/u.
Ik geef u dus de raad om is een ritje vooraan in een trein mee te maken in geval van calamiteiten of werken zoals hier het geval is en kom er dan is met de chrono naast zitten, je zal verschieten hoe snel de tijd gaat. Jij kan dat trouwens perfect, in Zwitserland verkopen ze dergelijke ritjes vlot bij de SBB. Leer eerst ervaren vanuit het juiste standpunt ipv aan de kantlijn.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Voor uw informatie: dat heeft men gedaan.Steven schreef:voor een paar maand enkel voor die werken wil men geen complete andere dienstregeling maken want dat brengt de mensen enkel nog meer in de war.
Re: Pendelaarsleed in Heide
ja en neen. Het is niet zo dat de benelux een volledig ander rijpad heeft gekregen want dat zou in brussel zuid de keertijden volledig doen veranderen. Men heeft kleine verschuivingen gedaan. men had ook blanco kunnen starten en wel alle treinen laten rijden. Zodoende krijg je KVB zijn voorstel, maar dat past dan enkel mooi in de theorie.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Als u zich beter zou informeren, dan zou u weten dat er enkel voor die werken aanpassingen zijn moeten gebeuren op de dienstregelingen van lijnen 12, 25, 53a en 54.Steven schreef:ja en neen. Het is niet zo dat de benelux een volledig ander rijpad heeft gekregen want dat zou in brussel zuid de keertijden volledig doen veranderen. Men heeft kleine verschuivingen gedaan. men had ook blanco kunnen starten en wel alle treinen laten rijden. Zodoende krijg je KVB zijn voorstel, maar dat past dan enkel mooi in de theorie.
- De dienstregeling van de L-treinen Roosendaal - Antwerpen is gewijzigd en ook de frequentie aangepast.
- De L-treinen tussen Antwerpen - Mechelen - Brussel zijn geherpositioneerd.
- Om zoveel mogelijk de aansluitingen in Mechelen te behouden werden de treinen op de verbinding Leuven - Mechelen verschoven.
In Mechelen worden ze gekoppeld met de L-treinen Mechelen - Sint-Niklaas.
De verschuivingen in de tijden van de L-trein Antwerpen-Roosendaal zijn helemaal niet klein. De vertrekuren zijn totaal anders nu in het weekend dan vroeger.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Dat zijn verschuivingen, ik heb het over een nieuw spoorboekje bij wijze van spreke. Ik weet ook wel dat ze her en der wat hebben moeten schuiven. Heb de bewuste folder hier thuis mooi liggen. Maar dat is niet enkel door de werken op L12 hoor, ook werken op L25 tussen Brussel en Vilvoorde spelen al maanden en rol en zijn nu dus wat mee opgenomen in die dienst (al maanden lang zijn er geregeld weekends dat het stukje L25 tot Vilvoorde volledig buiten dienst is).
het zijn dus meerdere zaken samen die voor deze oplossing hebben gezorgd.
het zijn dus meerdere zaken samen die voor deze oplossing hebben gezorgd.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Ik zou zo een hoop 'verschuivingen' toch ook eerder als een andere dienstregeling catalogeren, Steven. En zo wordt het ook naar de reizigers gecommuniceerd, terecht trouwens.
3 minuten om de trein in een andere richting te laten vertrekken is realistisch, het kan soms wel wat sneller, maar de seingevers moeten dit ook in de vingers hebben. Met het BSRM-systeem (sperringssysteem, waarmee de verboden rijrichting veranderd) mag je vaak toch enkele ogenblikken rekenen vooraleer dat is gebeurd. Met de sturing van de wissels erbij is 3 minuten al een stuk begrijpelijker.
3 minuten om de trein in een andere richting te laten vertrekken is realistisch, het kan soms wel wat sneller, maar de seingevers moeten dit ook in de vingers hebben. Met het BSRM-systeem (sperringssysteem, waarmee de verboden rijrichting veranderd) mag je vaak toch enkele ogenblikken rekenen vooraleer dat is gebeurd. Met de sturing van de wissels erbij is 3 minuten al een stuk begrijpelijker.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Ja en nee. Als de Thalys verdwijnt zal de benelux terug elk uur zijn normale dienstregeling terugkrijgen. Maar de L-trein zal tijdens de werkweekends (een 20-tal in 2010) toch slechts met z'n 2-uurdienst kunnen rijden.Adler schreef:In december zijn de Thalyssen weg. Gaan er vanaf dan weer elk uur L-treinen zijn ?stefanic schreef:Wat betreft de werken tijdens het weekend met enkelspoor tussen Kapellen en Kalmthout...
spoorwegrealist
Re: Pendelaarsleed in Heide
Nee dusstefanic schreef:Ja en nee. Als de Thalys verdwijnt zal de benelux terug elk uur zijn normale dienstregeling terugkrijgen. Maar de L-trein zal tijdens de werkweekends (een 20-tal in 2010) toch slechts met z'n 2-uurdienst kunnen rijden.Adler schreef:In december zijn de Thalyssen weg. Gaan er vanaf dan weer elk uur L-treinen zijn ?

Nochtans is uw berekening van hierboven dan ook niet meer juist.
Wat is dan nog de reden ? Hetgeen Nils zei dat men elke keer moet stoppen met werken als er een trein passeert ?
Maar waarom was dat dan geen probleem bij de gelijkaardige werken vorig jaar op het vak Kalmthout-Essen ?
Toen heeft men wel de normale dienstregeling behouden.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Het is heel simpel: we krijgen wellicht NOOIT NOG een normale dienstregeling op weekend!
Dit noemt men de bevordering van het openbaar vervoer!
f
Dit noemt men de bevordering van het openbaar vervoer!
f
Re: Pendelaarsleed in Heide
De werken op lijn 12 zouden duren tot de nieuwe dienstregeling in december.
Of desnoods iets langer als ze niet voltooid zouden zijn.
Maar je mag er gerust in zijn, daarna zal je "ieder" uur terug een trein krijgen.
De reden waarom deze '2 -uur' regeling van toepassing is, is omdat de werken van veel grotere aard zijn.
De halte 'kijkuit' wordt samen met de naastliggende overweg volledig vernieuwt.
De spoorlijn wordt tevens aangepast om snelheden tot 160 te kunnen doen.
dwarsliggers en rails gaat men tegelijkertijd vervangen...als het budget het toelaat.
Er is ook geen grondige verschuiving voorzien in het uurrooster met het wegvallen van de thalys in december 2009.
Die kan er wel komen als de Benelux verdwijnt in december 2010.
Er is dan sprake van een tweede stoptrein op lijn 12. Zodat ''alle" haltes om het half uur een trein in beide richtingen krijgt.
Wat de weekdienst betreft tenminste.
Of desnoods iets langer als ze niet voltooid zouden zijn.
Maar je mag er gerust in zijn, daarna zal je "ieder" uur terug een trein krijgen.
De reden waarom deze '2 -uur' regeling van toepassing is, is omdat de werken van veel grotere aard zijn.
De halte 'kijkuit' wordt samen met de naastliggende overweg volledig vernieuwt.
De spoorlijn wordt tevens aangepast om snelheden tot 160 te kunnen doen.
dwarsliggers en rails gaat men tegelijkertijd vervangen...als het budget het toelaat.
Er is ook geen grondige verschuiving voorzien in het uurrooster met het wegvallen van de thalys in december 2009.
Die kan er wel komen als de Benelux verdwijnt in december 2010.
Er is dan sprake van een tweede stoptrein op lijn 12. Zodat ''alle" haltes om het half uur een trein in beide richtingen krijgt.
Wat de weekdienst betreft tenminste.
Re: Pendelaarsleed in Heide
Men spreekt nu al over 20 niet bepaalde weekends in 2010, dat is niet "iets langer", dat is een half jaar eventueel nog uitgesmeerd over een heel jaar want ik heb al gehoord dat ze maar 1 weekend op 2 zouden werken in 2010.odul schreef:De werken op lijn 12 zouden duren tot de nieuwe dienstregeling in december.
Of desnoods iets langer als ze niet voltooid zouden zijn.
Maar je mag er gerust in zijn, daarna zal je "ieder" uur terug een trein krijgen.
En mag ik vragen van waar die gerustheid komt dat er weer elk uur een trein zal komen ?
Staat dat op papier ?
En dat de werken van veel grotere aard zijn dan de jaren hiervoor is ook onzin.
Men heeft de voorbije jaren nog veel grotere werken uitgevoerd dan nu het vernieuwen van de heel kleine stopplaats Kijkuit waar u naar verwijst, zoals o.a. vernieuwingen in Kalmhout, Heide en Essen, met eveneens aanpassingen van de overwegen, zonder dat daar enige langdurige wijziging van de dienstregeling voor nodig was.