Pendelaarsleed in Heide

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Adler »

Een bericht op de VRT-site van Louis van Dievel over de ellende op lijn 12 :

U had ze moeten zien staan vanmorgen: de pendelaars van Lijn 12 op het perron van Heide. Met hangende schouders wachtten ze op wat komen zou. De P-trein van 7.19 uur was afgeschaft, de IC-trein van 7.25 uur was afgeschaft, de L-trein van 7.59 uur had 10 minuten vertraging en de IC-trein van 8.25 uur was weliswaar op tijd vertrokken in Essen, maar was onderweg ergens blijven hangen.

Oorzaak: werkzaamheden aan de bovenleiding die niet tijdig waren klaar geraakt, waardoor de treinen ook in de vroege ochtend van maandag in beide richtingen nog over één spoor moesten rijden.

Als er een organisatie is die weet dat één ‘incident’ een kettingreactie van vertragingen en schrappingen veroorzaakt, zou het de NMBS moeten zijn. Maar neen dus. Heb ik u al verteld dat bij regenweer het perron richting Antwerpen half onder water staat? En dat twee van de vier schuilhokjes zijn verplaatst naar het nieuwe perron (joechei!) dat evenwel nog lang niet in gebruik is?

Om alsnog op een treffelijk uur op mijn werk te arriveren, keerde ik noodgedwongen op mijn stappen terug en nam de auto.

Tractieproblemen
De reizigers van Lijn 12 - van Essen via Antwerpen en Brussel naar Charleroi-Zuid - worden waarlijk niet verwend. En ook al hebben ze zich georganiseerd en hebben ze een website opgezet om meer en vooral stiptere treinen af te dwingen, de resultaten blijven uit.

‘Tractieproblemen’ is een veel voorkomende term in de boodschappen die de NMBS verspreidt via de manke geluidsinstallatie van station Heide. Een magisch woord: ‘tractieproblemen’. Het betekent gewoon dat de trein maar op halve of minder kracht kan rijden.

Machinisten, treinwachters en/of treinstellen die niet op tijd op hun station van vertrek raken, is nummer twee in de rangschikking van het pendelaarsleed. Soms verschijnt er in plaats van een ruime dubbeldektrein een oud treinstel van maar drie wagons (waarvan 1 eersteklasserrijtuig!) waarin de reizigers als sardienen in een blik worden samengeperst.

Tragikomisch
Het meest tragikomische voorval van de laatste weken dateert van woensdag 30 september, toen ik in Antwerpen Centraal op de IC-trein van 18.17 uur naar mijn heimat stond te wachten. Hij kwam keurig op tijd aan, een minuutje te vroeg zelfs, en zette zich even netjes op het geplande vertrekuur in beweging.

Helaas: net voor de trein ter hoogte van de Antwerpse Luchtbal bovengronds zou komen, viel hij stil. Tractieproblemen. De machinist deed al het mogelijke, zei de jonge treinwachter meermaals via de intercom. Maar behalve dat het licht een paar keer uitging en we achteruitreden in plaats van vooruit, was er van een oplossing geen sprake. De sfeer in de trein werd lacherig. De temperatuur steeg met sprongen, want het is warm in zo’n tunnel.

Uiteindelijk moest de IC-trein langzaam, en met horten en stoten, in zijn achteruit terug naar Antwerpen Centraal. Er waren inmiddels vijftig minuten verlopen. De driehonderd of meer reizigers werden aangemaand om zich snel naar perron 22 te begeven (al eens 300 mensen zien vechten om een plaatsje op de roltrap en vervolgens om een plaatsje op de al goed gevulde IC-trein van een uur later? Het is de voorwaar geen fraai spektakel.

Die dag deed ik drie uur over een reis van 80 kilometer. De gemiddelde snelheid van een getrainde fietser.

Louis van Dievel
Trammist

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door Trammist »

Ah, dus daar kloeg mijne leraar geschiedenis, komende van Essen, vanmorgen over... (ik zit op school in Antwerpen)
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Penderlaars van Essen hebben idd net zoals zowat de rest van de provincie Antwerpen regelmatig problemen op hun lijn.

Ook het materiaalinzet is soms onbegrijpelijk, er rijden op de lijn Essen-Charleroi dagelijks nog klassiekjes rond... Niet echt erg als je er zes van inzet, maar het zijn er maar twee of zo

De rest van de dag rijden er samenstellingen van minstens 8 of 9 M6'en op die lijn. Ik begrijp dit niet. Ik zou eens op een Brusselse grafiek moeten zien of dit de standaardsamenstelling is met die klassiekjes.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Toch wel. Wat de IC N betreft, gaat het concreet om de ritten 4509 en 4534.

Groeten,
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

En dit hoeft niet op de Treinbestuurder gestoken te worden, WAT VOOR ONZIN IS DAT NU ... een bestuurder doet altijd z'n best, wat kan hij eraan doen als het matriaal niet meer meewilt !

Sorry hoor maar van zo'n berichten krijg ik het op mijn heupen !
Dat die 'schrijver' met de wagen gaat ... dan kan zijn wagen misschien tractieproblemen hebben, dan is het ook de 'bestuurder'.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje

Bericht door groentje »

Klaagberichten zijn nooit fijn om lezen, en brengen weinig toe aan een discussie. We weten dat er problemen zijn, interessanter is te weten wat de oplossingen zijn.
Maar ik die lezersbrief lees ik nergens dat hij de schuld op de treinbestuurder steekt. Je moet ook geen spijkers op laag water gaan zoeken, vind ik.
Presario

Bericht door Presario »

Er is nergens een verwijt gesmeten naar de treinbestuurder hoor...

Er is inderdaad wel een serieus probleem op de lijn daar. Op de moment zijn er nog niet genoeg M6 stammen om alle IC diensten te verzekeren. Kijk ook maar naar de IC-A waar ook paar diensten met klassiekjes worden gereden. Enja de MUX het zal nooit 100% betrouwbaar zijn tot de nieuwe 18 er is.
Steven

Bericht door Steven »

de IC A met klassiekjes is nergens standaard voorzien.
Presario

Bericht door Presario »

Neen, standaard niet. Maar het gebeurt wel
Steven

Bericht door Steven »

Wat al lang geleden is. Standaard staan er geen klassiekjes ter beschikking om de IC A te doen.
ferry

Bericht door ferry »

He

Er is dagelijks een slag met "klassieke tweetjes": Antw C 11:17 naar Essen enh terug
Antw. C 12:45 naar Charleroi
Er zijn verschillende slagen met een AM 800 waaronder Antw C. 12:17 naar Essen en terug
Antw. C. 13:45 naar Charleroi
Wat problemen van vandaag betreft: het is onbegrijpelijk dat beide treinen gewoon afgeschaft werden. Men had ze kunnen beperken in Kapellen(had heel wat mensen verder geholpen)!

f
Adler

Bericht door Adler »

HLE 2302 schreef:En dit hoeft niet op de Treinbestuurder gestoken te worden, WAT VOOR ONZIN IS DAT NU ... een bestuurder doet altijd z'n best, wat kan hij eraan doen als het matriaal niet meer meewilt !

Sorry hoor maar van zo'n berichten krijg ik het op mijn heupen !
Dat die 'schrijver' met de wagen gaat ... dan kan zijn wagen misschien tractieproblemen hebben, dan is het ook de 'bestuurder'.
Ik weet niet of jij elke dag de trein neemt.
Maar ik vraag me af of je nog zo van uwen tak zou maken als al die problemen zich voordoen op de lijn die jij elke dag neemt.
En lees eerst eens goed zo een bericht alvorens te reageren op zaken die er niet eens in staan.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:Klaagberichten zijn nooit fijn om lezen, en brengen weinig toe aan een discussie. We weten dat er problemen zijn, interessanter is te weten wat de oplossingen zijn.
Maar ik die lezersbrief lees ik nergens dat hij de schuld op de treinbestuurder steekt. Je moet ook geen spijkers op laag water gaan zoeken, vind ik.
De machinist deed al het mogelijke, zei de jonge treinwachter meermaals via de intercom. Maar behalve dat het licht een paar keer uitging en we achteruitreden in plaats van vooruit, was er van een oplossing geen sprake.
Dat vind ik toch aan het adres van de bestuurder ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Robin

Bericht door Robin »

dat een trein word beperkt tot een bepaald station en niet meer verder rijd ligt niet aan de bestuurder.
dat er tractieproblemen zijn ligt aan het onderhoud of slijtage dus niet aan de bestuurder.
dat er problemen zijn met de bovenleiding daar kan de bestuurder nog minder aan doen.

Alles heeft een oorzaak, de bestuurder doet zijn best om dit op te lossen.

overal zijn er problemen en niet alleen in heide ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
apestaart

Bericht door apestaart »

Bovendien moet de treinbestuurder aan de orders houden die hem of haar worden
opgelegd
Als hij of zij orders krijgt om terug te keren naar Antwerpen-Centraal moet hij of zij
dat ook doen
Op een boot moet de stuurman ook aan de orders houden die hij van de kapitein krijgt
Plaats reactie