Re: Dienstregeling 2012
Geplaatst: 10 nov 2011, 15:49
Niet volgens de nmbs website, daar kan ik enkel treinen vinden die vanaf Visé rechtstreeks naar Maastricht rijden.
limburg.nl schreef:Treinverbinding Maastricht – Luik blijft bestaan
De Provincie, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de vervoerders NS en NMBS hebben het principebesluit genomen om de verbinding Maastricht – Luik in stand te houden. Per 11 december 2011 wordt de treinverbinding IC O tussen Maastricht – Luik – Brussel door NMBS opgesplitst in twee relaties met als doel de stiptheid en de betrouwbaarheid van de treindienst te verbeteren. De verbinding wordt opgesplitst in een intercityrelatie tussen Luik en Brussel die gereden wordt door de IC A Eupen – Luik – Brussel – Oostende en een aansluitende stoptreinrelatie tussen Maastricht en Luik.
Wat de stoptreindienst Maastricht –Luik betreft, zijn mede op initiatief van de Provincie, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de vervoerders NS en NMBS voorlopig overeengekomen om extra haltes op te nemen. Deze trein zal stoppen op de stations Maastricht, Maastricht Randwijck, Eijsden, Visé, Bressoux en Luik. In Luik zijn goede overstapmogelijkheden op de IC A naar Leuven, Brussel, Gent, Brugge en Oostende, alsook op de IC naar Namen en de IC naar Eupen/Aken. De dienstregeling gaat van start met het bestaande stoptreinmaterieel wat in de loop van volgend jaar door de NMBS waarschijnlijk wordt vervangen door snelle en moderne treinen.
Gedeputeerde Antoine Janssen:”Ik ben blij dat het gelukt is dat de partijen elkaar weer zo snel gevonden hebben en bereid zijn deze belangrijke verbinding in stand te houden. Deze is namelijk belangrijk voor de economische en toeristische ontwikkeling van de regio Maastricht.”
Ook de gemeente Maastricht kan zich vinden in deze nieuwe treinverbinding. De gemeente gaat ervan uit dat de betrouwbaarheid van de verbinding met Luik en verdere bestemmingen ten opzichte van de huidige situatie sterk wordt verbeterd. In Luik-Guillemins worden aan de klanten diverse goede overstapmogelijkheden geboden. Verheugend is dat de trein extra zal stoppen op Maastricht Randwyck, waardoor het congrescentrum MECC en de Health Campus een internationale treinhalte op loopafstand krijgen.
Omdat in de dienstregeling ook weer op Eijsden wordt gestopt, zal de frequentie van de buslijnen 6 en 8 tussen Eijsden en Maastricht worden teruggebracht tot één maal per uur. De busverbinding naar Visé wordt opgeheven.
Met de vervoerders vindt nog nadere invulling plaats van de voorwaarden waaronder het vervoer wordt verzorgd.
Inderdaad de IC-O gaat naar Vise, de stoptrein stopt volgens de nmbs website niet in Eijsden.MIVB-reiziger schreef:Wat een goednieuwsshow voor wat gewoon een terugkeer naar de oude situatie is...
Overigens, de IC-O zou toch behouden worden maar dan beperkt tot Visé, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Dus dat wordt plots een dubbele bediening voor Bressoux en Visé (ook al zullen er minder IC-O's zijn dan nu). Leuk voor hen, maar het overgrote merendeel van de reizigers op die verbinding gaat toch duidelijk van en naar Maastricht...Steven schreef:Inderdaad de IC-O gaat naar Vise, de stoptrein stopt volgens de nmbs website niet in Eijsden.MIVB-reiziger schreef:Wat een goednieuwsshow voor wat gewoon een terugkeer naar de oude situatie is...
Overigens, de IC-O zou toch behouden worden maar dan beperkt tot Visé, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik kan mij inbeelden dat een machinist lijnen moet kennen waar hij normaal zelden dienst op doet. Een trein kan namelijk omgeleid worden.Steven schreef:Dat is ook geldig ja, maar de kans is vrij klein dat je maar om de zes maand (in normale omstandigheden) over een lijn zou rijden.K V B schreef:Moet hij dus minstens elke zes maand een trein over een lijn besturen, of telt gewoon mee rijden met een collega en over de schouder meekijken ook? (Zo wordt het immers vaak in Zwitserland gedaan).Steven schreef:Nadat een bestuurder gedurende zes maand niet meer over een lijn is geweest mag hij NEEN plaatsen achter een lijn die hij voordien kende. Dan krijgt men 30 dagen om die bestuurder terug een rit over die lijn te laten doen. Kan dit niet dan moet men terug lijnstudie geven.
In een 11-49 ligging, dus ook niet echt nuttig.MIVB-reiziger schreef:Dus dat wordt plots een dubbele bediening voor Bressoux en Visé (ook al zullen er minder IC-O's zijn dan nu). Leuk voor hen, maar het overgrote merendeel van de reizigers op die verbinding gaat toch duidelijk van en naar Maastricht...
Tuurlijk lukt dit, er kunnen 2 gekoppelde Thalys stellen aan het perron.ferry schreef:Hoi
Stoptrein naar Essen/Roosendaal en IR naar Noorderkempen tesamen op spoor 24
Quid met vertrek van 16:40 lijn 12: dit zijn normaliter 2 stellen AM 800: gaat dit op hetzelfde spoor?
f