Gezien de nieuwe routes van Eurostar hoofdzakelijk willen concurreren met het vliegtuig, is het wel interessant om voor de voorgestelde verbindingen naar het aantal vluchten dat momenteel wordt aangeboden te kijken:
- Genève-Parijs: 8-tal vluchten per dag met vnl Airbus A220, max. 160 pax --> 1280 zitplaatsen per dag
- Genève-Londen: 17-tal vluchten per dag met vnl. Airbus A319/A320 of A220, ca. 160 pax --> 2720 zitplaatsen per dag
- Genève-Brussel: 6-tal vluchten per dag met vnl Airbus A319/A320, ca. 160 pax --> 960 zitplaatsen per dag
- Genève-Amsterdam: 7-tal vluchten per dag met vnl. Embraer 190, ca. 96 pax --> 672 zitplaatsen per dag
- Frankfurt-Brussel: 7-tal vluchten per dag met vnl. Airbus A319/A320, ca. 160 pax --> 1120 zitplaatsen per dag
- Frankfurt-Londen: 20-tal vluchten per dag met vnl. Airbus A319/A320 of Embraer 190, ca. 140 pax --> 2800 zitplaatsen per dag
Dit geeft een idee van de totale huidige (vlieg)markt waar Eurostar een deel van kan proberen af te snoepen. Het lijkt me duidelijk dat de markt voor alléén Brussel-Genève niet enorm groot is, maar dat de combinatie met Amsterdam en Parijs wel succesvol kan zijn. Voor een Londen-Genève of Londen-Frankfurt is duidelijk voldoende vraag als je naar de vliegcapaciteit kijkt.
En om Steven even te antwoorden omtrent het potentieel van Zurich en Basel:
- Zurich-Brussel: 5-tal vluchten per dag met Airbus A220/A319/A320 en Embraer 190, ca. 150 pax --> 750 zitplaatsen per dag
- Basel-Brussel: geen vluchten.
Het lijkt er op dat voor vliegpassagiers de relatie Genève-Brussel zeker niet minder aantrek heeft dan Zurich-Brussel. Waarschijnlijk eerder door zakenreizigers dan toerisme, want Zwitserland is wegens de hogere levensduurte ook een minder populaire vakantiebestemming dan Frankrijk of Oostenrijk.
Kijken naar het aanbod op bestaande vliegrelaties is natuurlijk maar één manier om naar de marktvraag voor een treinverbinding te beoordelen, en houdt die geen rekening met eventuele ex-autoreizigers of volledig nieuwe reizigers, noch met overstappers of bestaande treinreizigers. Maar het geeft wel een idee van de grootte-orde van de markt voor de verschillende relaties.
Bron voor de vluchtgegevens is
https://www.flightconnections.com/nl