Eurostar

jan_olieslagers

Re: Eurostar

Bericht door jan_olieslagers »

Basel is een low-cost luchthaven zoals Charleroi, en EasyJet is een low-costmaatschappij zoals Ryanair.
Een bizarre luchthaven overigens want ze ligt op Frans grondgebied en in het Franse luchtruim, maar Zwitsers konden er altijd heen zonder douanecontrole, ook voor Schengen. Er is dan ook een aparte Zwitserse terminal.
Zurich: business business business.
Geneve: Politiek, hoge ambtenaren, beetje banken, beetje toerisme.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL

Re: Eurostar

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 14 jun 2025, 23:15
AlexNL schreef: 14 jun 2025, 14:29 Ik verwacht niet dat de nieuwe treinen 400 meter lang gaan worden.
We quoten dit gesprek terug wanneer het persbericht over de bestelling verschijnt :wink:
Wat vaststaat: op de hoofdroutes Londen-Parijs, Londen-Brussel, Parijs-Amsterdam en Parijs-Keulen zijn treinen met heel hoge capaciteit heel erg nodig en zullen ze ook vol zitten. Dat alleen al is reden genoeg om zo'n treinen te bestellen.
Voor de andere routes kan het inderdaad met minder, maar daarvoor zijn er natuurlijk nog de E320 die nog lang niet met pensioen gaan.
Mee eens, veel capaciteit is nodig.

En dat is precies wat een TGV M levert: in een 200m lange TGV M passen ±600 (Inoui) tot ±740 (Ouigo) reizigers.

Een enkele TGV M Inoui kan ongeveer 50% méér reizigers vervoeren dan een PBKA (600 tov 400). En een dubbele TGV M Inoui kan 33% meer reizigers vervoeren dan een e320 (1200 tov 900).

Voor een 400 meter lange TGV M zullen er waarschijnlijk extra aangedreven draaistellen nodig zijn (zoals bij de e300) en dat gaat ten koste van de zitplaatscapaciteit. Netto verwacht ik dat een 400m lange TGV M t.o.v. een 200m lange TGV M zo'n 100 zitplaatsen méér kan leveren, waarbij ik durf te betwijfelen of dát nog interessant zou zijn. Je rijdt dan immers altijd met hele lange treinen rond, ook op de commercieel zwakkere tijdstippen.
Plaats reactie