Overvolle treinen
Re: Overvolle treinen
Ja, allemaal heel mooi opgelost door het operationeel personeel ter plaatse, waarvoor uiteraard veel dank om hierin snel een oplossing te vinden.
Maar beleidsmatig schiet de NMBS (alwéér) serieus tekort, vandaar ook een duidelijke blaam richting de Frankrijkstraat.
Maar beleidsmatig schiet de NMBS (alwéér) serieus tekort, vandaar ook een duidelijke blaam richting de Frankrijkstraat.
Je moet alles lezen! E522 reed niet met zijn gebruikelijke samenstelling waardoor er te weinig zitplaatsen waren. Dus dat heeft niets met de Frankrijkstraat te maken. Maar puur operationeel. En in Realtime hebben ze dit mooi opgelost. Dus ik begrijp niet waar je u nu druk om maakt!TimJ36 schreef: ↑04 feb 2024, 23:47 Ja, allemaal heel mooi opgelost door het operationeel personeel ter plaatse, waarvoor uiteraard veel dank om hierin snel een oplossing te vinden.
Zelfs de gebruikelijke samenstelling leek me wat krap als je de foto's ziet van de enorme toeloop. Als het inderdaad zo'n enorme overrompeling was in heel de stad, dan zou je verwachten dat daar een duidelijk mobiliteitsplan tegenover zou staan met bijvoorbeeld extra treinen (en dan denk ik eerder aan lange stammen M6/M7 dan een olijke verzameling internationale rijtuigen...). Geen idee uiteraard waar het aan lag - de organisator die daar te weinig bezig mee was geweest, de NMBS die de zaak slecht ingeschat heeft, een onvoorziene samenloop van omstandigheden...?260689 schreef: ↑05 feb 2024, 00:32Je moet alles lezen! E522 reed niet met zijn gebruikelijke samenstelling waardoor er te weinig zitplaatsen waren. Dus dat heeft niets met de Frankrijkstraat te maken. Maar puur operationeel. En in Realtime hebben ze dit mooi opgelost. Dus ik begrijp niet waar je u nu druk om maakt!TimJ36 schreef: ↑04 feb 2024, 23:47 Ja, allemaal heel mooi opgelost door het operationeel personeel ter plaatse, waarvoor uiteraard veel dank om hierin snel een oplossing te vinden.
Diegene die dat in real-time heeft ingelegd zit ook in de Frankrijkstraat...TimJ36 schreef: ↑04 feb 2024, 23:47 Ja, allemaal heel mooi opgelost door het operationeel personeel ter plaatse, waarvoor uiteraard veel dank om hierin snel een oplossing te vinden.

Howla, dat maakt de zaak natuurlijk anders. Vandaar dat die Lege rit terug naar Gent werd afgeschaft en die persoon met de taxi is terug gekeerd omdat hij al teveel rijuren had. Maar kan je hier overmacht inroepen? Een woord overmacht kan je in een heel breed perspectief bezien. Maar wat is overmacht?
IC530 naar Oostende vandaag al bijna stampvol met de groepsreservaties alleen. Chaos op het perron in Brussel-Zuid: mensen moesten uitstappen, er zaten al dusdanig veel mensen op de gereserveerde plaatsen dat er zelfs twee schoolgroepen zijn achtergebleven op het perron. Na veel vijven en zessen en een kwartier stilstand toch vertrokken.
Het is natuurlijk makkelijk commentaar geven, maar als de NMBS weet dat de trein al pakweg 80% vol zal zitten met reservaties, zou het dan zo moeilijk zijn om de samenstelling aan te passen? Elk kind ziet toch dat dit nooit zou werken?
(PS: geen boosheid in dit bericht, echt een vraag. Is dit puur het materiaaltekort?)
Het is natuurlijk makkelijk commentaar geven, maar als de NMBS weet dat de trein al pakweg 80% vol zal zitten met reservaties, zou het dan zo moeilijk zijn om de samenstelling aan te passen? Elk kind ziet toch dat dit nooit zou werken?
(PS: geen boosheid in dit bericht, echt een vraag. Is dit puur het materiaaltekort?)
Het echte probleem is natuurlijk de concentratie van schoolreizen om het schooljaar vol te krijgen en dan vooral het gebrek aan inspiratie van de organisatoren die dan maar met hun klas(sen) naar zee trekken. Zelf heb ik tientallen schoolreizen georganiseerd maar de Ardennen, de Condroz e.d., die waren erg aantrekkelijk en met wat overtuigingskracht kon je je klas daar ook warm voor maken. Hoe het zit met de pretparken is natuurlijk een andere vraag, want die stonden erg hoog op het verlanglijstje van de leerlingen, maar zoals gezegd: overtuigingskracht en een scheutje verdeel en heers...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Los daarvan, laat het voor mijn part Okra zijn die een trein bezet, als je zo veel reserveringen hebt voor één bepaalde trein moet je toch echt in staat zijn daarop te reageren. Waarom laat je anders reserveren?overweg13 schreef: ↑27 jun 2024, 09:51 Het echte probleem is natuurlijk de concentratie van schoolreizen om het schooljaar vol te krijgen en dan vooral het gebrek aan inspiratie van de organisatoren die dan maar met hun klas(sen) naar zee trekken. Zelf heb ik tientallen schoolreizen georganiseerd maar de Ardennen, de Condroz e.d., die waren erg aantrekkelijk en met wat overtuigingskracht kon je je klas daar ook warm voor maken. Hoe het zit met de pretparken is natuurlijk een andere vraag, want die stonden erg hoog op het verlanglijstje van de leerlingen, maar zoals gezegd: overtuigingskracht en een scheutje verdeel en heers...
-
- Contacteer:
Dat is de boel toch weer omdraaien!!! Scholen kunnen onmogelijk weten naar waar, wanneer, welk vervoermiddel andere scholen gaan gebruiken om op uitstap te gaan.
De NMBS daarentegen weet perfect welke reservatie-aanvragen zij krijgen. (Ja niet elke school reserveert en sommige maken ook gebruik van allerlei passen eventueel met gratis reizigers onder de X jaar )
Het is de dan aan de NMBS om de reservaties te spreiden over meerdere treinen of te weigeren of om extra materiaal te voorzien.
Correct. Ik begrijp trouwens al jaren niet hoe die reserveringen goedgekeurd raken. Ik heb destijds soms hemel en aarde moeten bewegen om een toelating te krijgen, o.m. met strikte toepassing van weigering tijdens de spits en in de NZV. Ik vraag me nu vaak af hoe sommigen dan blijkbaar toch een reservering hebben gekregen. Maar zelfs toen kon het fout lopen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik denk niet dat ik de boel omdraai. Er zijn inderdaad ook groepen op weg die niet gereserveerd hebben en andere groepen nemen andere treinen, bijv. bij een gemiste aansluiting of gewoon omdat ze er nu eenmaal vroeger (of later) dan gepland zijn. Het blijft een rommeltje. En laat ons eerlijk zijn: stationpersoneel is vaak onzichtbaar of onbestaande en ze kunnen natuurlijk ook niet overal tegelijk zijn. Dat zou nochtans een wat vlottere afwikkeling met zich mee kunnen brengen.Olivier_Doorne schreef: ↑27 jun 2024, 11:59
Dat is de boel toch weer omdraaien!!! Scholen kunnen onmogelijk weten naar waar, wanneer, welk vervoermiddel andere scholen gaan gebruiken om op uitstap te gaan.
De NMBS daarentegen weet perfect welke reservatie-aanvragen zij krijgen. (Ja niet elke school reserveert en sommige maken ook gebruik van allerlei passen eventueel met gratis reizigers onder de X jaar )
Het is de dan aan de NMBS om de reservaties te spreiden over meerdere treinen of te weigeren of om extra materiaal te voorzien.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Contacteer:
Maar je stelling dat het eigenlijke probleem de scholen zijn, houdt echt geen steek.
Zij kunnen dit echt niet van elkaar weten.
Daarnaast kan je ook naar een "rustige bestemming" gaan die voor een deel ook trein(en) gebruikt waar veel andere groepen op zitten naar drukke bestemmingen.
Zij kunnen dit echt niet van elkaar weten.
Daarnaast kan je ook naar een "rustige bestemming" gaan die voor een deel ook trein(en) gebruikt waar veel andere groepen op zitten naar drukke bestemmingen.
Wellicht had deze trein (veel) meer reizigers mee dan normaal op een donderdagochtend. Om 9u nemen normaalgezien niet veel mensen meer de trein richting Gent/Oostende. Als je modellen uitgaan van een normale donderdag in het schooljaar, en geen rekening houden met mensen die nog gaan genieten van de voorlopig laatste zomerdag, en bijkomende schoolgaande jeugd (en hun ouders) die een lesvrije dag hebben en dan maar naar zee/Brugge/Gent trekken ...