Pagina 10 van 11

Re:

Geplaatst: 19 sep 2010, 10:06
door Dieselfreak
Shrek schreef:de rode klassiekjes zijn vooral ten zuiden van de taalgrens te vinden :wink:
Ik heb persoonlijk de indruk dat het vandaag eerder omgekeerd is. In Vlaanderen zie ik dikwijls rode klassiekjes - vooral op de verbindingen Kortrijk - Brugge en Kortrijk - Zottegem -, in Wallonië bijna uitsluitend witte.

Re: Re:

Geplaatst: 19 sep 2010, 11:05
door overweg13
Dieselfreak schreef: Ik heb persoonlijk de indruk dat het vandaag eerder omgekeerd is. In Vlaanderen zie ik dikwijls rode klassiekjes - vooral op de verbindingen Kortrijk - Brugge en Kortrijk - Zottegem -, in Wallonië bijna uitsluitend witte.
Je zegt het goed: het is een indruk. Het volstaat eventjes op de lijnen rond Liège en Namur rond te kijken. En als je ze ziet in de CR's of IR's rond Brussel, dan zitten ze sowieso vaak in tweetalige diensten.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 19 sep 2010, 11:23
door Robin
in antwerpen zijn soms ook de witte te vinden hoor.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 19 sep 2010, 13:12
door b-loc
In Lokeren eens 20 dagen de P7383 (Lokeren-Dendermonde) met klassiekjes bijgehouden
Deze bestonden altijd uit 2 stellen
185 rood + 225 rood
258 rood + 744 newl
258 rood + 222 rood
645 newl + 995 city
189 rood + 193 rood
636 newl + 740 newl
648 newl + 622 newl
740 newl + 223 rood
218 rood + 226 rood
212 rood + 204 rood
197 rood + 201 rood
747 newl + 752 newl
228 rood + 218 rood
685 newl + 634 newl
204 rood + 624 newl
646 newl + 654 newl
650 newl + 198 rood
224 rood + 646 newl
758 newl + 225 rood
622 newl + 969 city
Totaal
20 rode klassiekjes dus 50%
18 new look klassiekjes 45%
2 cityrails 5%

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 19 sep 2010, 13:19
door overweg13
b-loc schreef:In Lokeren eens 20 dagen de P7383 (Lokeren-Dendermonde) met klassiekjes bijgehouden
Deze bestonden altijd uit 2 stellen
185 rood + 225 rood
258 rood + 744 newl
258 rood + 222 rood
645 newl + 995 city
189 rood + 193 rood
636 newl + 740 newl
648 newl + 622 newl
740 newl + 223 rood
218 rood + 226 rood
212 rood + 204 rood
197 rood + 201 rood
747 newl + 752 newl
228 rood + 218 rood
685 newl + 634 newl
204 rood + 624 newl
646 newl + 654 newl
650 newl + 198 rood
224 rood + 646 newl
758 newl + 225 rood
622 newl + 969 city
Totaal
20 rode klassiekjes dus 50%
18 new look klassiekjes 45%
2 cityrails 5%
In feite zijn er voor deze trein 2 bordeaux stellen voorzien. Zo overdreven is de inzet van bordeaux stellen in Vlaanderen dus zeker niet.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 27 sep 2010, 22:11
door AM'er
De oude en de nieuwe worden willekeurig door elkaar gebruikt.
Alle series klassiekjes rijden kriskras doorheen België. Als bv. stel 229 gesignaleerd wordt in Brugge, kan hij perfect enkele dagen later doorheen Spa rijden.

Het is dus ook puur toeval dat bv. 4 bordeauxstellen aan elkaar worden gekoppeld.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 28 sep 2010, 12:12
door Dieselfreak
AM'er schreef:De oude en de nieuwe worden willekeurig door elkaar gebruikt.
Alle series klassiekjes rijden kriskras doorheen België. Als bv. stel 229 gesignaleerd wordt in Brugge, kan hij perfect enkele dagen later doorheen Spa rijden.
Nu ja, op sommige verbindingen zijn de oude of nieuwe toch wel oververtegenwoordigd. De L-trein Kortrijk - Brugge bijvoorbeeld wordt, voor zover ik kan zien, vrijwel altijd met rode gedaan.

Eergisteren ben ik van Kortrijk naar Zeebrugge gegaan, in Brugge moest ik overstappen op klassiekje 155. In dat stel viel me iets op. De onderste wandplaten in de eerste klasse waren niet, zoals gewoonlijk, grijs, maar donkerrood, zoals je op deze foto kunt zien:
Afbeelding Weet iemand soms hoe dit komt? Zijn er nog klassiekjes die dit hebben? Waren oorspronkelijk alle wandplaten in eerste klasse rood misschien?

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 28 sep 2010, 12:20
door overweg13
Dieselfreak schreef: Nu ja, op sommige verbindingen zijn de oude of nieuwe toch wel oververtegenwoordigd. De L-trein Kortrijk - Brugge bijvoorbeeld wordt, voor zover ik kan zien, vrijwel altijd met rode gedaan.
Dat is geen kwestie van oververtegenwoordiging, dat is gewoon het gevolg van inzetreeksen: de L-trein die jij vermeldt zou uitsluitend met oude stellen moeten rijden, zoals ook de L-treinen op lijn 162 die niet naar Luxemburg gaan, en de L-treinen in het Luikse. Je kunt alles communautariseren, maar niet de inzet van het materieel: dat is wel degelijk tamelijk evenwichtig gespreid.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 28 sep 2010, 17:11
door Dieselfreak
overweg13 schreef:Dat is geen kwestie van oververtegenwoordiging, dat is gewoon het gevolg van inzetreeksen: de L-trein die jij vermeldt zou uitsluitend met oude stellen moeten rijden, zoals ook de L-treinen op lijn 162 die niet naar Luxemburg gaan, en de L-treinen in het Luikse. Je kunt alles communautariseren, maar niet de inzet van het materieel: dat is wel degelijk tamelijk evenwichtig gespreid.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Dat op alle lijnen waar klassiekjes rijden geregeld zowel rode als witte te zien zijn, of nog wat anders?

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 28 sep 2010, 20:49
door overweg13
Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:Dat is geen kwestie van oververtegenwoordiging, dat is gewoon het gevolg van inzetreeksen: de L-trein die jij vermeldt zou uitsluitend met oude stellen moeten rijden, zoals ook de L-treinen op lijn 162 die niet naar Luxemburg gaan, en de L-treinen in het Luikse. Je kunt alles communautariseren, maar niet de inzet van het materieel: dat is wel degelijk tamelijk evenwichtig gespreid.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Dat op alle lijnen waar klassiekjes rijden geregeld zowel rode als witte te zien zijn, of nog wat anders?
Ik bedoel gewoon dat de niet-gemoderniseerde stellen verspreid zitten in een aantal Vlaamse én Waalse depots, en hetzelfde voor de gerenoveerde. Ze worden vanuit die depots ingezet, maar uiteraard kan om allerlei redenen een rood stel in de plaats komen van een purper, en omgekeerd.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 29 sep 2010, 20:14
door AM'er
Aangezien stel 155 het laatste klassiekje was met een grondige revisie (2007) kan het best zijn dat die wandplaten toen vervangen zijn door nieuwe.

Maar eerlijk gezegd heb je inderdaad wel iets méér kans op rode klassiekjes op de lijn Kortrijk-Brugge dan elders.
In Oostende (eindstation) worden namelijk vele rode klassiekjes onderhouden die sowieso door Brugge moeten rijden.

Het gebeurt bij toeval dat Brugge tijdens de spitsuren volledig rood kleurt van de oude klassiekjes (P en L-treinen).
Andere keren zijn de gemoderniseerde weer in de meerderheid. Het wisselt af.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 29 sep 2010, 20:28
door overweg13
Dieselfreak schreef: Eergisteren ben ik van Kortrijk naar Zeebrugge gegaan, in Brugge moest ik overstappen op klassiekje 155. In dat stel viel me iets op. De onderste wandplaten in de eerste klasse waren niet, zoals gewoonlijk, grijs, maar donkerrood, zoals je op deze foto kunt zien:
Afbeelding Weet iemand soms hoe dit komt? Zijn er nog klassiekjes die dit hebben? Waren oorspronkelijk alle wandplaten in eerste klasse rood misschien?
Deze rode bekleding is in deze stellen te vinden sinds hun verschijnen op de rails. Ik vermoed dat dit het geval was voor alle stellen tussen 151 en 270.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 03 okt 2010, 15:14
door Terminus
overweg13 schreef:
Deze rode bekleding is in deze stellen te vinden sinds hun verschijnen op de rails. Ik vermoed dat dit het geval was voor alle stellen tussen 151 en 270.
Hallo,

Het is zeker niet tot en met 270. Er zijn volgens mij geen stelletjes met een nummer boven de 200 die deze rode wandplaten hebben.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 03 okt 2010, 17:12
door overweg13
Terminus schreef:
overweg13 schreef:
Deze rode bekleding is in deze stellen te vinden sinds hun verschijnen op de rails. Ik vermoed dat dit het geval was voor alle stellen tussen 151 en 270.
Hallo,

Het is zeker niet tot en met 270. Er zijn volgens mij geen stelletjes met een nummer boven de 200 die deze rode wandplaten hebben.
Vandaar dat ik "vermoed" zei. En vermoedelijk heb je gelijk. Ik denk zelfs dat de stellen met de rode wanden ook meer geribbeld similileer hebben in tweede klas. En dus zal het wel om een bepaalde tranche gaan van deze onverwoestbare meiden voor alle werk.

Re: M4 en klassiekjes

Geplaatst: 04 okt 2010, 20:28
door Terminus
overweg13 schreef:
Terminus schreef:
overweg13 schreef:
Deze rode bekleding is in deze stellen te vinden sinds hun verschijnen op de rails. Ik vermoed dat dit het geval was voor alle stellen tussen 151 en 270.
Hallo,

Het is zeker niet tot en met 270. Er zijn volgens mij geen stelletjes met een nummer boven de 200 die deze rode wandplaten hebben.
Vandaar dat ik "vermoed" zei. En vermoedelijk heb je gelijk. Ik denk zelfs dat de stellen met de rode wanden ook meer geribbeld similileer hebben in tweede klas. En dus zal het wel om een bepaalde tranche gaan van deze onverwoestbare meiden voor alle werk.
Het nadeel van internet (o.a.) is dat het zeer moeilijk is om intonatie in je zinnen te leggen. Mijn opmerking was dan ook niet belerend of denigrerend bedoeld :)

Wat ik nog weet uit mijn laatste treinreizen: de 207 heeft zeker geen rode wandplaten meer, de 195 nog wel. Kan er iemand nauwkeuriger?