Pagina 10 van 15
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 11 jun 2008, 22:50
door dentheo
Traxxion schreef:
De GF-koppeling is tevens aangepast waardoor deze door hefboomwerking bijna 3x meer kracht heeft om te ontkoppelen.
.
Is toch een pneumatische cilinder ? Die drukt dus nu op een hefboom..?
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 11 jun 2008, 22:52
door Steven
het gaat hem om dat gewicht dat daar gewoon hant te hangen als de koppeling niet in gebruik is, die gf koppeling heeft er zeker voor gezorgd dat het zwartepunt van de loc verplaatst is. dit kan nooit goed zijn aangezien het origineel ontwerp van de loc hierop niet voorzien was. aangezien alsthom zelf de aanpassing niet wilde doen moet ook al iets zeggen.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 11 jun 2008, 23:05
door poyaud
27 is de ballen verstevigd , waarom heeft salzinnes dit op eigen houtje in elkaar geflanst denkt ge...
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 11 jun 2008, 23:15
door Steven
de enigste versteviging die ik al gezien heb is die draagbalk waar de gf zelf op vastgemaakt is, aan de rest van de kast heb ik nog langs binnen of buiten enige aanpassing kunnen vinden die visueel zichtbaar is.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 12 jun 2008, 00:42
door dentheo
Steven schreef:de enigste versteviging die ik al gezien heb is die draagbalk waar de gf zelf op vastgemaakt is, aan de rest van de kast heb ik nog langs binnen of buiten enige aanpassing kunnen vinden die visueel zichtbaar is.
Voor de rest betwijfel ik of het nodig was, hij was volgens mij voorbereid voor de europese automatische koppeling en dus voorbereid op het doorleiden van die krachten zonder buffers. (iemand die dat kan bevestigen of ontkennen ?)
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 12 jun 2008, 00:46
door Steven
het gaat hem ni om de krachten die onstaan door het trekken of duwen van een trein, maar puur door het gewicht van de koppeling zelf als ze los hangt. een van de oorzaken dus van al de problemen is het afzakken van die koppeling door haar gewicht, dat op zijn beurt ook een invloed heeft op het chasis van de loc. kwestie van mijn vorige opmerkingen effe te verduidelijken
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 12 jun 2008, 01:07
door Sara Raats
ik ben gisteren van Blankenberge terug gekomen met de IC E.
nu moet ik wel zeggen dat de M6 toestellen best goed rijden.
wat ik wel raar vond dat er een loc tussen geplaatst was.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 12 jun 2008, 02:03
door Steven
beste sara als men in brugge wil splitsen in twee afzonderlijke treinen heeft elk deel zijn loc nodig. vandaar dat er zowel in het midden als aan 1 der uiteinden een loc aanwezig is
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 12 jun 2008, 22:23
door Sara Raats
aha, bedankt voor de uitleg
heb een loc gefotografeerd maar zal de foto in het juiste subforum plaatsen

Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 12 jun 2008, 23:32
door Traxxion
Steven schreef:het gaat hem om dat gewicht dat daar gewoon hant te hangen als de koppeling niet in gebruik is, die gf koppeling heeft er zeker voor gezorgd dat het zwartepunt van de loc verplaatst is. dit kan nooit goed zijn aangezien het origineel ontwerp van de loc hierop niet voorzien was. aangezien alsthom zelf de aanpassing niet wilde doen moet ook al iets zeggen.
Niet waar.
Studie was bij Bombardier te Crespin, de fabrikant van de GF koppeling, en dus niet Alsthom.
Deze studie had enkel tot doel om vast te stellen HOE de GF koppeling kon gemonteerd worden, zie tevens mijn vorige post. Het was van in het begin de bedoeling dat Salzinnes ging ombouwen en niet Bombardier.
Wat is er nu gedaan? Er is een verstevigde balk gebouwd die gemonteerd is thv de buffers. Hier is dan ook het chassis van de 27 te vinden, dat geschikt is om deze kracht op te vangen.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 12 jun 2008, 23:33
door Traxxion
dentheo schreef:Traxxion schreef:
De GF-koppeling is tevens aangepast waardoor deze door hefboomwerking bijna 3x meer kracht heeft om te ontkoppelen.
.
Is toch een pneumatische cilinder ? Die drukt dus nu op een hefboom..?
Als je de kans hebt om een GF van heel dichtbij te bekijken, is het langs de rechterkant een soort van ijzeren plaatje dat er tussen is gemonteerd waardoor de hefboomwerking is vergroot.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 12 jun 2008, 23:35
door Traxxion
Steven schreef:het gaat hem ni om de krachten die onstaan door het trekken of duwen van een trein, maar puur door het gewicht van de koppeling zelf als ze los hangt. een van de oorzaken dus van al de problemen is het afzakken van die koppeling door haar gewicht, dat op zijn beurt ook een invloed heeft op het chasis van de loc. kwestie van mijn vorige opmerkingen effe te verduidelijken
Neen. Neen. Dat zijn onjuiste geruchten die een eigen leven zijn beginnen te leiden/lijden...
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 12 jun 2008, 23:37
door Traxxion
dentheo schreef:Steven schreef:de enigste versteviging die ik al gezien heb is die draagbalk waar de gf zelf op vastgemaakt is, aan de rest van de kast heb ik nog langs binnen of buiten enige aanpassing kunnen vinden die visueel zichtbaar is.
Voor de rest betwijfel ik of het nodig was, hij was volgens mij voorbereid voor de europese automatische koppeling en dus voorbereid op het doorleiden van die krachten zonder buffers. (iemand die dat kan bevestigen of ontkennen ?)
De duwkrachten die anders op de buffers komen, komen nu idd op de GF koppeling terecht die hierop voorzien is.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 13 jun 2008, 10:17
door pietje
Eindelijk iemand die het over feiten heeft en niet over geruchten, vermoedens en dergelijke.
Bedankt voor de verduidelijkingen Traxxion.
Re: NMBS knoeit met koppelingen
Geplaatst: 13 jun 2008, 10:38
door Steven
die feiten tonen nog niets aan ivm met het afzakken van die koppeling, als alles dan toch voorzien is waarom zakt de koppeling dan elke keer een beetje na het ontkoppelen? waarom hing ze in het begin zelfs te laag bij de eerste testen? waarom waren er dan zoveel problemen bij het koppelen en ontkoppelen als alles er op voorzien was? een hoop vragen waar ik in traxxion zijn antwoord niets van terug kan vinden. er is en blijft nu eenmaal een groot verschil tussen theorie en realiteit blijkbaar.