Vorig jaar werd gewerkt tussen Essen en Kalmthout. Enige kruising daar was (nipt) een Thalys met L-trein. Dat werd met wat gefoefel opgelost.
Vanaf september2009 (en tot december 2010) wordt gewerkt tussen Kalmthout en Kapellen.
In die zone kruisen Thalys met Benelux EN L met L. Hier moest dus grondiger ingegrepen worden.
Tussen september en december wordt bijna elk weekend gewerkt (omdat de werken zo lang mogelijk vooruitgeschoven werden, in de hoop dat tegen dan L4 in dienst zou zijn voor Benelux en/of Thalys) dus is de treindienst 'standaard' op 2-uurdienst gebracht. In 2010 zijn de werken meer gespreid dus wordt 'standaard' een uurdienst aangeboden, behalve tijdens de 20 werkweekends.
Inderdaad m'n logica met opgetelde rit-duren en buffers klopt niet meer. Dat heeft te maken met het feit dat ik de minuten gewoon had opgeteld (en dat DAT al niet lukte binnen 60'). In de praktijk zit niet alles precies achter elkaar, maar zit je met VASTE passages voor de internationale treinen. En uiteraard zit dat niet perfect om alles naadloos op elkaar te laten volgen. Er zitten wel ruimere gaten, die echter niet voldoende groot zijn om de L-treinen goed tussen te plaatsen. Ik heb het elders al vermeld: er is echt hard gepuzzeld en alle mogelijkheden zijn bekeken om zoveel mogelijk treinen te laten rijden.
Na de werken komt UITERAARD de uurdienst terug (kloteopm. als die van Ferry neem ik NIET

1) vanaf juni 2010 worden de bruggen over 't Albertkanaal aangepakt. gevolg: L12-ringspoor valt weg. Vanaf december 2010 beginnen tevens grote restauratiewerken aan de brug Draakplaats-Tramplaats (aan Antw. Oost). Gevolg is dat de treindienst nabij Oost en Dam serieus moet worden teruggeschroefd, en gezien er voor de goederentreinen geen alternatief is... De L-trein zal dus door de NZV moeten rijden. Deze beide werken hebben samen gevolgen voor de treindienst tot ongeveer tot 2014!
2) Benelux valt weg (mogelijk vanaf dec2010) op L12. Gevolg is dat de treindienst zal aangepakt worden met als uitgangspunt: 2 verbindingen/uur tussen Antwerpen en Roosendaal op ALLE dagen, net zoals normaal. Zie andere topics... maar samengevat: als de politieke bemoeienis verder uitblijft gaan we inderdaad naar 2 L-treinen/uur.
3) Ik verwacht evenwel (daarvan weten wij nu nog niets) dat nadat de huidige werken afgesloten zijn zal begonnen worden aan het lijngedeelte Kapellen-Luchtbal... Een 3e element dus om mee rekening te houden...