Pendelaarsleed in Heide

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
stefanic

Re: Pendelaarsleed in Heide

Bericht door stefanic »

Allez,

Vorig jaar werd gewerkt tussen Essen en Kalmthout. Enige kruising daar was (nipt) een Thalys met L-trein. Dat werd met wat gefoefel opgelost.
Vanaf september2009 (en tot december 2010) wordt gewerkt tussen Kalmthout en Kapellen.
In die zone kruisen Thalys met Benelux EN L met L. Hier moest dus grondiger ingegrepen worden.

Tussen september en december wordt bijna elk weekend gewerkt (omdat de werken zo lang mogelijk vooruitgeschoven werden, in de hoop dat tegen dan L4 in dienst zou zijn voor Benelux en/of Thalys) dus is de treindienst 'standaard' op 2-uurdienst gebracht. In 2010 zijn de werken meer gespreid dus wordt 'standaard' een uurdienst aangeboden, behalve tijdens de 20 werkweekends.

Inderdaad m'n logica met opgetelde rit-duren en buffers klopt niet meer. Dat heeft te maken met het feit dat ik de minuten gewoon had opgeteld (en dat DAT al niet lukte binnen 60'). In de praktijk zit niet alles precies achter elkaar, maar zit je met VASTE passages voor de internationale treinen. En uiteraard zit dat niet perfect om alles naadloos op elkaar te laten volgen. Er zitten wel ruimere gaten, die echter niet voldoende groot zijn om de L-treinen goed tussen te plaatsen. Ik heb het elders al vermeld: er is echt hard gepuzzeld en alle mogelijkheden zijn bekeken om zoveel mogelijk treinen te laten rijden.

Na de werken komt UITERAARD de uurdienst terug (kloteopm. als die van Ferry neem ik NIET :x :x ) maar als alles volgens plan gaat zal het inderdaad nooit meer worden als voorheen en dit om 3 redenen:

1) vanaf juni 2010 worden de bruggen over 't Albertkanaal aangepakt. gevolg: L12-ringspoor valt weg. Vanaf december 2010 beginnen tevens grote restauratiewerken aan de brug Draakplaats-Tramplaats (aan Antw. Oost). Gevolg is dat de treindienst nabij Oost en Dam serieus moet worden teruggeschroefd, en gezien er voor de goederentreinen geen alternatief is... De L-trein zal dus door de NZV moeten rijden. Deze beide werken hebben samen gevolgen voor de treindienst tot ongeveer tot 2014!

2) Benelux valt weg (mogelijk vanaf dec2010) op L12. Gevolg is dat de treindienst zal aangepakt worden met als uitgangspunt: 2 verbindingen/uur tussen Antwerpen en Roosendaal op ALLE dagen, net zoals normaal. Zie andere topics... maar samengevat: als de politieke bemoeienis verder uitblijft gaan we inderdaad naar 2 L-treinen/uur.

3) Ik verwacht evenwel (daarvan weten wij nu nog niets) dat nadat de huidige werken afgesloten zijn zal begonnen worden aan het lijngedeelte Kapellen-Luchtbal... Een 3e element dus om mee rekening te houden...
spoorwegrealist
Robin

Bericht door Robin »

gaan ze nieuwe bruggen leggen boven het albertkanaal dan?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
stefanic

Bericht door stefanic »

Robin schreef:gaan ze nieuwe bruggen leggen boven het albertkanaal dan?
Hogere (net zoals de HST-brug die er vlak naast ligt).
spoorwegrealist
Robin

Bericht door Robin »

ah ok bedankt :). Dit zal het zicht ten goede komen als er modernere bruggen liggen.

allemaal grote projecten dus, we zijn benieuw :) .
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Adler

Bericht door Adler »

stefanic schreef:Allez...
Bedankt voor uw uitgebreide uitleg.

Ik hoop inderdaad dat die 2-uursdienst zo snel mogelijk tot het verleden behoort.
Maar als men die 20 weken gaat uitsmeren over heel 2010 betekent dat eigenlijk nog een heel jaar ellende.
Als je nu een reis moet plannen naar Nederland met redelijke overstaptijden in Roosendaal kom je heel vaak uit op de benelux vanaf of tot Roosendaal.
Maar omdat die klotentrein meer niet dan wel rijdt, riskeer je altijd dat hij weer eens afgeschaft is en dan kom je bij het terugkeren aan in Roosendaal als de L-trein juist weg is natuurlijk.
Gevolg is dat je daar 2 uur mag zitten wachten in dat godverlaten station wat me al verschillende keren is overkomen. Plezant is anders.

Ik vraag me trouwens af hoe men in 2010 die dienstregeling goed gaat communiceren als die quasi om de week verandert. Het was nu al zo een gedoe.
K V B

Bericht door K V B »

groentje schreef: 3 minuten om de trein in een andere richting te laten vertrekken is realistisch, het kan soms wel wat sneller, maar de seingevers moeten dit ook in de vingers hebben.
Dat is wat ik nu niet snap. Ik zie regelmatig, met mijn eigen ogen, ook op het NMBS net dingen die niet zouden kunnen als er inderdaad 3 minuten moet zitten voordat een trein een baanvak in tegengestelde richting mag berijden.
Ik zie op enkelsporige lijnen treinen echt niet 3 minuten stilstaan bij een kruising. Integendeel, overal is het hetzelfde, zodra de tegentrein gepasseerd is gaat men rijden.
stefanic

Bericht door stefanic »

Adler schreef:
stefanic schreef:Allez...
Bedankt voor uw uitgebreide uitleg.

Ik hoop inderdaad dat die 2-uursdienst zo snel mogelijk tot het verleden behoort.
Maar als men die 20 weken gaat uitsmeren over heel 2010 betekent dat eigenlijk nog een heel jaar ellende.
Als je nu een reis moet plannen naar Nederland met redelijke overstaptijden in Roosendaal kom je heel vaak uit op de benelux vanaf of tot Roosendaal.
Maar omdat die klotentrein meer niet dan wel rijdt, riskeer je altijd dat hij weer eens afgeschaft is en dan kom je bij het terugkeren aan in Roosendaal als de L-trein juist weg is natuurlijk.
Gevolg is dat je daar 2 uur mag zitten wachten in dat godverlaten station wat me al verschillende keren is overkomen. Plezant is anders.

Ik vraag me trouwens af hoe men in 2010 die dienstregeling goed gaat communiceren als die quasi om de week verandert. Het was nu al zo een gedoe.
De 2-uurdienst is er in 2010 dus ENKEL die 20 weekends. De andere weekends is er dus een uurdienst. Communicatie zal gebeuren zoals voor normale werken, dus door Infrabel (affiches, internet,...), maar in ieder geval 100% onder verantwoordelijkheid van Infrabel. Sorry voor de paraplu: ieder moet ZIJN/HAAR eigen verantwoordelijkheid nemen.
spoorwegrealist
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: Ik geef u dus de raad om is een ritje vooraan in een trein mee te maken in geval van calamiteiten of werken zoals hier het geval is en kom er dan is met de chrono naast zitten, je zal verschieten hoe snel de tijd gaat. Jij kan dat trouwens perfect, in Zwitserland verkopen ze dergelijke ritjes vlot bij de SBB. Leer eerst ervaren vanuit het juiste standpunt ipv aan de kantlijn.
Ik sta natuurlijk aan de kantlijn. Maar ik let goed op, en ik zie wat er gebeurt, je kan veel afleiden uit de stand van seinen, en in Zwitserland kan je ook op afstand zien hoe wissels liggen...

Soms zit ik ook wel eens naast de machinist, of achter de machinist.

En in Zwitserland kan je dit soms zelfs zonder dat je er voor moet betalen:-) En ook in het buitenland :-) Ik heb zowat de hele rit van Split naar Zagreb naast de machinist gezeten :-) In Duitsland is meerijden vlak achter de machinist ook vaak mogelijk. En ik ben redelijk vertrouwd met hoe de seinen werken.
Maar je ziet ook veel gewoon als reiziger. Bijvoorbeeld als er ergens werken zijn en er is tijdelijk enkelspoor wordt dat gewoon aangekondigt, en als ik dan in zo een trein zit, en die stopt op de vrije baan weet ik ook wel waarom. En dan weet ik dat zodra ik door het venster de tegentrein zie passeren ik mag verwachten dat de trein waar ik op zit weer gaat bewegen. En dat doet die dan ook, wat voor mij bewijst dat wat ik vertelde geen theorie is.
Ik kan het ook zien als ik sta te wachten op mijn trein op een station met kruisende bewegingen. Men wacht echt geen drie minuten. Ik zie zelfs hoe bij de overgang van dubbel naar enkel machinisten niet helemaal stoppen, maar de trein traag laten kruipen naar het rode sein als ze de tegentrein al zien, omdat ze weten dat zodra die het wissel voorbij is ze groen krijgen. En dan ben je sneller weer op snelheid als je niet helemaal gestopt bent. Ik weet een overweg op een enkelsporige lijn waar als die dicht gaat er twee treinen passeren. Een in elke richting. Met een minuut er tussen...

Ik zie dat overigens ook als ik in België met de trein rijd. De NMBS kan dit dus ook. Vandaar dat ik het vreemd vond te lezen dat dat opeens niet meer zou kunnen...
Adler

Bericht door Adler »

stefanic schreef:De 2-uurdienst is er in 2010 dus ENKEL die 20 weekends. De andere weekends is er dus een uurdienst.
Dat had ik ook zo begrepen, maar 20 op 52 is nog altijd bijna de helft.
En ik heb ook vernomen via via dat men slechts om de 2 weken een weekend zou werken, dat betekent dus eigenlijk heel 2010.
En als je ergens naar een event wil in Nederland, kan je ook moeilijk vragen aan die organisators om dat even een week te verschuiven.
odul

Bericht door odul »

Adler schreef: Men spreekt nu al over 20 niet bepaalde weekends in 2010, dat is niet "iets langer", dat is een half jaar eventueel nog uitgesmeerd over een heel jaar want ik heb al gehoord dat ze maar 1 weekend op 2 zouden werken in 2010.
Je kan geen omelet bakken zonder het ei te breken.
Die werken zullen op termijn de lijn 12 enkel ten goede komen.
Over de juiste timing kan ik me niet uitspreken. Vele werken gebeuren al de privé firma's, en bij de spoorwegen hangt alles af van het voorziene budget. Als dat op is worden werken soms uitgesteld.
En mag ik vragen van waar die gerustheid komt dat er weer elk uur een trein zal komen ?
Staat dat op papier ?
De spoorwegen hanteren een klokvaste uurregeling, dus ook voor lijn 12.
Niets wijst erop dat de toch vrij drukke lijn 12 daar zou op moeten inboeten...integendeel zelfs.

En dat de werken van veel grotere aard zijn dan de jaren hiervoor is ook onzin.
Men heeft de voorbije jaren nog veel grotere werken uitgevoerd dan nu het vernieuwen van de heel kleine stopplaats Kijkuit waar u naar verwijst, zoals o.a. vernieuwingen in Kalmhout, Heide en Essen, met eveneens aanpassingen van de overwegen, zonder dat daar enige langdurige wijziging van de dienstregeling voor nodig was.
De werken wat betreft de schakering van de perrons in Kapellen en Kalmthout gebeurde vooral 's nachts. Toen werden er geen werken aan de sporen zelf verricht, waardoor de 'hinder' zeer beperkt was.
Nu worden er dwarsliggers vervangen en railverschuivingen gedaan voor de lijn uit te rusten om de snelheid tot 160 te brengen.
Adler

Bericht door Adler »

odul schreef: De spoorwegen hanteren een klokvaste uurregeling, dus ook voor lijn 12.
Niets wijst erop dat de toch vrij drukke lijn 12 daar zou op moeten inboeten...integendeel zelfs.
Dat er elk uur een L-trein moet rijden op lijn 12 staat inderdaad zo in de beheersovereenkomst.
Maar ik krijg hier wel met de regelmaat van een klok naar mijn hoofd geslingerd dat er genoeg lijnen zijn waar er in het weekend maar om de 2 uur een trein rijdt en dat ik dus moet ophouden met zagen daarover.
Vandaar dat ik dus veel minder gerust ben dan jij.
stefanic

Bericht door stefanic »

Adler,
Ge moogt echt gerust zijn. De uurdienst komt terug. Zoals hier al meer is gezegd: dat is geen overbodige luxe voor L12. Maar zoals hoger al aangehaald komen er nog diverse werven op ons af, waarmee we moeten rekening houden. Maar dat zijn tijdelijke toestanden (hoewel langdurig).

Ik zal het nog maar eens zeggen: De NMBS doet echt moeite om de reizigers te geven wat ze verdienen. Het is allerminst de bedoeling om reizigers te pesten. Dat het op de ene plaats sneller kan dan ergens anders heeft te maken met de kost om een uitgebreidere treindienst aan te bieden, of omdat er op de ene plaats meer of minder reizigers mee gediend zijn of gewoon omdat de middelen wel of niet ter beschikking zijn.
spoorwegrealist
Trammist

Bericht door Trammist »

stefanic schreef:
Dat wordt stilaan twijfelachtig, aangezien dat geen Infrabel-project is, maar een project uit het Masterplan Mobiliteit Antwerpen (M.M.A.), uitgevoerd door de zeer beruchte Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (B.A.M.). Nu de beruchte Oosterweelverbinding afgeschoten lijkt, komt ook de rest van het MMA op de helling te staan...

De verhoging van deze brug dient om grotere schepen door te kunnen laten op het Albertkanaal. Ook een aantal bruggen in Deurne en Merksem moeten daarvoor verhoogd worden. De Antwerpse Noorderlaanbrug (aan de cinema Metropolis) is ook daarvoor volledig vernieuwd (lees: vervangen).

Interessant om te weten dat er werken zullen gebeuren aan de brug van het Tramplein (niet Tramplaats!). Wat moet eraan gebeuren? Enkel railinfra, of ook verbouwingen aan het bouwwerk?
stefanic

Bericht door stefanic »

Trammist schreef: Interessant om te weten dat er werken zullen gebeuren aan de brug van het Tramplein (niet Tramplaats!). Wat moet eraan gebeuren? Enkel railinfra, of ook verbouwingen aan het bouwwerk?
De brug bestaat eigenlijk uit een smallere oude mooie brug en een verbreding in beton (weliswaar ook vrij oud).
Die verbreding -kant Tramplein- wordt integraal vervangen door een volledig nieuw gedeelte, evenwel met dezelfde fraaie look als de kant Draakplaats, zoals het ook zou mogen aan de kant van de Cogels Osylei.
Dit heeft natuurlijk implicaties voor de sporen erboven, die een tijdje buiten dienst zullen zijn.
Dus om precies op je vraag te antwoorden: het betreft een verbouwing/restauratie aan het bouwwerk, met tijdelijke gevolgen voor de railinfra die erop ligt.

Je naamcorrectie was inderdaad juist: aan de kant van de tramsporen-verbinding tussen de verschillende loodsen heet het Draakplaats. De kant van het busdepot en Cogels Osylei heet Tramplein.
spoorwegrealist
Bibke

Bericht door Bibke »

Trammist schreef:
stefanic schreef:
Dat wordt stilaan twijfelachtig, aangezien dat geen Infrabel-project is, maar een project uit het Masterplan Mobiliteit Antwerpen (M.M.A.), uitgevoerd door de zeer beruchte Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (B.A.M.). Nu de beruchte Oosterweelverbinding afgeschoten lijkt, komt ook de rest van het MMA op de helling te staan...

De verhoging van deze brug dient om grotere schepen door te kunnen laten op het Albertkanaal. Ook een aantal bruggen in Deurne en Merksem moeten daarvoor verhoogd worden. De Antwerpse Noorderlaanbrug (aan de cinema Metropolis) is ook daarvoor volledig vernieuwd (lees: vervangen).

Interessant om te weten dat er werken zullen gebeuren aan de brug van het Tramplein (niet Tramplaats!). Wat moet eraan gebeuren? Enkel railinfra, of ook verbouwingen aan het bouwwerk?

Die brug zal wel verhoogd worden in opdracht van de Dienst der scheepvaart.
Alle bruggen over het Albertkanaal moeten een zodanige hoogte hebben of krijgen dat er een bijkomende laag containers op de binnenschepen kan geplaatst worden.
Plaats reactie