Pagina 93 van 93

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 12 nov 2025, 07:07
door trainlovertje
4017-4018 schreef: 11 nov 2025, 23:20 Dag allemaal,
Weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag, verplaats maar gerust:

Heeft iemand ervaring met ICE 758 binnen Duitsland (op het traject Köln–Aachen) wat betreft de drukte?
Raden jullie aan om een zitplaats te reserveren, of is het meestal niet zo druk dat dit nodig is?
ICE 758 vertrekt uit Köln Hbf om 16:22 en komt aan in Aachen Hbf om 17:08.
De Berlijn-ICE’s rijden gewoonlijk quasi leeg tussen Aken en Keulen. Een zitplaatsreservering enkel en alleen voor dat stuk is weggesmeten geld.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 12 nov 2025, 08:30
door rdv
Op een vrijdagavond kan het wel druk zijn, dus dan zou je een reservatie wel kunnen overwegen (bvb als je met een groepje reist).

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 12 nov 2025, 09:30
door rvdborgt
4017-4018 schreef: 11 nov 2025, 23:20 Heeft iemand ervaring met ICE 758 binnen Duitsland (op het traject Köln–Aachen) wat betreft de drukte?
Raden jullie aan om een zitplaats te reserveren, of is het meestal niet zo druk dat dit nodig is?
ICE 758 vertrekt uit Köln Hbf om 16:22 en komt aan in Aachen Hbf om 17:08.
Kijk op de DB-website hoe druk het is op jouw datum. Je kunt ook precies zien welke stoelen er nog reserveerbaar zijn.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 12 nov 2025, 12:06
door 4017-4018
Bedankt allemaal voor de tips

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 12 nov 2025, 17:46
door maarten
Ik kan me niet indenken dat die trein tot Aken helemaal vol gaat zitten, het is een ICE1 LDV. Als je alleen reist zou ik geen reservering maken, als je met meerdere mensen bij elkaar wil zitten kun je het overwegen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 12 nov 2025, 18:13
door 4017-4018
'T is door die LDV dat ik die 758 wil nemen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 nov 2025, 20:40
door rdv
Vanaf vanavond tot 24 november wordt Köln hbf gesloten voor het omschakelen naar ETCS. Althans dat was het plan tot een paar dagen geleden, toen men een softwarefout ontdekte. Ipv één totale sluiting zullen er twee nodig zijn (datums voor de tweede sluiting zijn nog niet gekend). De actuele sluiting gaat door (wellicht voor het installeren van de hardware).

De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.

ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.