Pagina 2 van 3
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 28 nov 2012, 19:51
door profke
vraagje voor de kenners... Is zulk scenario al "voorbereid"?
ik kan me inbeelden dat hier toch denk-oefeningen voor gemaakt worden,
genre: wat als "alle" sporen onderbroken zijn naar antw centraal, wat als "antw centraal" dicht is, wat als berchem dicht is,
wat als de lijn a'pen/brussel onderbroken is, wat als brussel centraal dicht is, etc....
of droom ik?
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 28 nov 2012, 23:22
door Robin
profke schreef:vraagje voor de kenners... Is zulk scenario al "voorbereid"?
ik kan me inbeelden dat hier toch denk-oefeningen voor gemaakt worden,
genre: wat als "alle" sporen onderbroken zijn naar antw centraal, wat als "antw centraal" dicht is, wat als berchem dicht is,
wat als de lijn a'pen/brussel onderbroken is, wat als brussel centraal dicht is, etc....
of droom ik?
Er zijn omleidingsroutes voorzien in geval dat er iets gebeurt op de lijn, dit zal altijd wel enige vertraging met zich mee brengen.
In het geval dat men een gans station niet kan aandoen ja dan heb je altijd miserie, hoe groter het station des te meer problemen.
Nu in berchem zit je al beperkter kwam sporen, wat nog meer problemen met zich mee brengt want je wilt doorgaande sporen (zoals L27) niet vast zetten door er een trein op te parkeren. Die kan je bv laten keren te Antwerpen-Zuid en een treinstel nemen dat even pendelt tussen Berchem en Zuid.
Men heeft naar mijn inziens goed gehandeld naar mate men kon en was er vrij snel treinverkeer mogelijk.
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 02:51
door Asterix
Robin schreef:Nu in berchem zit je al beperkter kwam sporen, wat nog meer problemen met zich mee brengt want je wilt doorgaande sporen (zoals L27) niet vast zetten door er een trein op te parkeren. Die kan je bv laten keren te Antwerpen-Zuid en een treinstel nemen dat even pendelt tussen Berchem en Zuid.
En waarom heeft men dat dan niet gedaan?
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 04:07
door Steven
Om pendels in te leggen heb je personeel nodig, maar ook materieel. Aangezien tegenwoordig alles al op zijn limiet zit en de verdelers van het materieel bij calamiteiten om te beginnen al trachten materieel te krijgen daar waar het moet zijn is het niet zo evident. Als ze dit niet proberen is de nasleep van dergelijk incident zo mogelijk nog langer.
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 09:02
door Asterix
Akkoord maar als je als reiziger al tot in Antwerpen-Zuid geraakt, ben je toch al veel beter af, hé. Het komt trouwens de keertijd richting Gent enkel maar ten goede. Desnoods één trein tot in Zuid en een andere tot Sint-Niklaas of zo.
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 09:38
door dentheo
Zou zuid geschikt zijn om als eindstation ? Overloopwissels om terug te rijden ?
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 10:19
door Retard
dentheo schreef:Zou zuid geschikt zijn om als eindstation ? Overloopwissels om terug te rijden ?
Sporenplannen kun je hier vinden:
http://www.sporenplan.nl -> op sporenplannen klikken en dan op ons prettig Belgenlandje
Hier is te zien dat Antwerpen-Zuid NIET geschikt is, of enkel aan de kant van Berchem:

Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 10:36
door Asterix
Richting Antwerpen voorbij Zwijndrecht (Kennedytunnel) op tegenspoor en in Zuid kopmaken. Veel zal er van de andere kant toch niet afkomen.
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 10:36
door Retard
Galactic schreef:Ik was controlebediende op een trein die uit Antwerpen kwam en naar Gent moest. Ongeveer 40 minuten vertraging gehad, maar mijn reizigers waren zeer blij dat ze naar huis konden, ondanks dit ongeval. Geen enkele klacht gekregen op 3 x MS 96's. Integendeel : velen dachten dat er totaal geen verkeer zou zijn tussen Centraal & Berchem en waren aangenaam verrast dat er toch treinen reden. Die vertraging namen ze er deze keer met veel plezier bij.
Wat mij betreft : een dikke proficiat aan Infrabel. Ze hebben dit goed opgelost.
Jij verdient ook felicitaties, dat je nog rondkomt als je trein veertig minuten in vertraging is
Zo moesten er meer zijn

Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 11:28
door Kristofke
profke schreef:vraagje voor de kenners... Is zulk scenario al "voorbereid"?
ik kan me inbeelden dat hier toch denk-oefeningen voor gemaakt worden,
genre: wat als "alle" sporen onderbroken zijn naar antw centraal, wat als "antw centraal" dicht is, wat als berchem dicht is,
wat als de lijn a'pen/brussel onderbroken is, wat als brussel centraal dicht is, etc....
of droom ik?
Er zijn noodplannen voor zo goed als alle situaties op het spoor. Maar bij het lezen er van weet je dat het in de praktijk altijd anders loopt.
Er wordt tenslotte veel te weinig geïnvesteerd in de lijnkennis van de bestuurders. Hoe vaak moeten er wel geen treinen afgeschaft worden omdat bijvoorbeeld L161 onderbroken is tussen Schumann en Ottignies en dat er omgereden wordt via Leuven, de helft daarvan kent zijn omleidingsweg niet. Hetzelfde wanneer er problemen zijn op zowel de L36 als 36N, dan is het omrijden via Prinsenhoek, ook dan moet de helft worden afgeschaft wegens geen lijnkennis. Dat is niet die bestuurder zijn fout, maar die van de NMBS.
Er zijn er zelfs die de L28 niet kennen. Die lijn samen met de L26 zou door elke bestuurder bekend moeten zijn als er problemen zijn in Brussel dat men toch nog om Brussel heen kan.
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 11:29
door Galactic
@Retard : ik heb geen controle van de vervoersbewijzen gedaan. Ik ben gewoon door de trein gewandeld met de bedoeling om eventuele vragen van reizigers te beantwoorden (aansluitingen,...). Maar de meesten toonden toch spontaan hun vervoersbewijs, wat ook plezant is voor ons.
In zo'n situaties is het al heel belangrijk dat we zichtbaar zijn. Controle komt dan pas op de laatste plaats. (alé, mijn bescheiden mening...

)
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 14:20
door Steven
Kristofke schreef:
Er zijn noodplannen voor zo goed als alle situaties op het spoor. Maar bij het lezen er van weet je dat het in de praktijk altijd anders loopt.
Er wordt tenslotte veel te weinig geïnvesteerd in de lijnkennis van de bestuurders. Hoe vaak moeten er wel geen treinen afgeschaft worden omdat bijvoorbeeld L161 onderbroken is tussen Schumann en Ottignies en dat er omgereden wordt via Leuven, de helft daarvan kent zijn omleidingsweg niet. Hetzelfde wanneer er problemen zijn op zowel de L36 als 36N, dan is het omrijden via Prinsenhoek, ook dan moet de helft worden afgeschaft wegens geen lijnkennis. Dat is niet die bestuurder zijn fout, maar die van de NMBS.
Er zijn er zelfs die de L28 niet kennen. Die lijn samen met de L26 zou door elke bestuurder bekend moeten zijn als er problemen zijn in Brussel dat men toch nog om Brussel heen kan.
Hoe meer lijnkennis een bestuurder heeft, hoe groter zijn premies zijn (ook al zit er een maximum op), men streeft er echter naar om een bestuurder minder lijnen te laten kennen, minder kosten = besparen. Al wat niet nodig is om de normale diensten te kunnen doen schrapt men tegenwoordig.
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 14:42
door Steve
Steven schreef:Kristofke schreef:
Er zijn noodplannen voor zo goed als alle situaties op het spoor. Maar bij het lezen er van weet je dat het in de praktijk altijd anders loopt.
Er wordt tenslotte veel te weinig geïnvesteerd in de lijnkennis van de bestuurders. Hoe vaak moeten er wel geen treinen afgeschaft worden omdat bijvoorbeeld L161 onderbroken is tussen Schumann en Ottignies en dat er omgereden wordt via Leuven, de helft daarvan kent zijn omleidingsweg niet. Hetzelfde wanneer er problemen zijn op zowel de L36 als 36N, dan is het omrijden via Prinsenhoek, ook dan moet de helft worden afgeschaft wegens geen lijnkennis. Dat is niet die bestuurder zijn fout, maar die van de NMBS.
Er zijn er zelfs die de L28 niet kennen. Die lijn samen met de L26 zou door elke bestuurder bekend moeten zijn als er problemen zijn in Brussel dat men toch nog om Brussel heen kan.
Hoe meer lijnkennis een bestuurder heeft, hoe groter zijn premies zijn (ook al zit er een maximum op), men streeft er echter naar om een bestuurder minder lijnen te laten kennen, minder kosten = besparen. Al wat niet nodig is om de normale diensten te kunnen doen schrapt men tegenwoordig.
Ik mag hopen dat ze dan toch minstens een grondige kosten-batenanalyse gedaan hebben, want zo'n storing waarbij alles in het honderd loopt door (onder meer) gebrek aan lijnkennis lijkt me ook handenvol geld te kosten...
Een andere mogelijkheid zou natuurlijk zijn om de premie als dusdanig te vervangen door een vast loonaandeel voor alle bestuurders... maar dan zijn we natuurlijk weer vertrokken voor 24 urenstakingen wegens raken aan "verworven rechten".

Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 14:46
door Steven
Of ze da grondig bestudeerd hebben is een vraag die niet zal beantwoorden worden door ons hier. Feit is wel dat een afgeschafte trein hun "niets" kost en allicht trekken ze zich dat ook niet echt aan, de dag van morgen dat treintickets duurder zijn en de subsidies kleiner zijn en de spoorwegen dus echt moeten vechten voor elke reiziger zal dat andere koek zijn.
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Geplaatst: 29 nov 2012, 19:13
door dentheo
Retard schreef:dentheo schreef:Zou zuid geschikt zijn om als eindstation ? Overloopwissels om terug te rijden ?
Sporenplannen kun je hier vinden:
http://www.sporenplan.nl -> op sporenplannen klikken en dan op ons prettig Belgenlandje
Hier is te zien dat Antwerpen-Zuid NIET geschikt is, of enkel aan de kant van Berchem:
Vanuit Gent stoppen en dan iets doorrijden en terugzetten....hoeft geen probleem te zijn... indien het een treinstel is waar je binnendoor kan.
Eruit springen, in het ballast, en terug wandelen is niet meer van deze tijd.