Pagina 2 van 2
Geplaatst: 30 aug 2006, 22:26
door MaiKeg
Absurde vraag: En waarom moet De Lijn zich aanpassen aan de NMBS en niet andersom?
Zoals ik al zei, bij De Lijn wordt er in elke entiteit voortdurend gewerkt aan nieuwe dienstregelingen & aanverwanten.
In Oost-Vlaanderen bijvoorbeeld, is het meestal in de maanden september, december/januari en april dat er wijzigingen gebeuren.
Er is personeel dat zich hiermee dan ook het ganse jaar mee bezighoudt om de wijzigingen geleidelijk aan te kunnen doorvoeren.
Men kan toch onmogelijk dubbel zoveel personeel aanwerven om alles in één keer te lanceren, met als gevolg dat al dat volk dan een halfjaar moet stempelen omdat er geen werk is?
Grtz,
Maikel
Geplaatst: 30 aug 2006, 22:28
door groentje
Om de heel eenvoudige reden dat een busdienstregeling net iets flexibeler kan werken dan een treindienstregeling. Onmogelijke aansluitingen moeten natuurlijk wel kunnen gemeld worden door De Lijn. Het lijkt me ook het eenvoudigste om eerst het kader te scheppen, en daarna te verfijnen...
Geplaatst: 30 aug 2006, 22:30
door Steven
idd het treinverkeer eerst dan bussen en trams omdat het idd lokaal iets sneller aan te passen is, een trein heeft nationale invloeden een bus niet echt
Geplaatst: 30 aug 2006, 22:32
door groentje
Ik zeg niet dat het alleen de schuld van De Lijn is. Aan zo'n dienstregelingswijziging zou maanden, zoniet jaren voorbereiding moeten voorafgaan, met een open politiek naar de andere OV-maatschappijen. SBB, DB, NS, ze maken allemaal hun nieuwe dienstregeling maanden op voorhand bekend. Bij de NMBS gaat het om kleinere wijzigingen, maar zelfs die worden pas bekend gemaakt, vaak enkele weken op voorhand. En dat is het schandaal.
Overigens, ik denk niet dat men daar slechts 1 ploeg mensen op zet, die alleen daar mee bezig is. Er is zeker nuttig werk te over voor mensen die een paar maand met een dienstregeling bezig zijn.
Geplaatst: 30 aug 2006, 22:36
door MaiKeg
groentje schreef:
Overigens, ik denk niet dat men daar slechts 1 ploeg mensen op zet, die alleen daar mee bezig is. Er is zeker nuttig werk te over voor mensen die een paar maand met een dienstregeling bezig zijn.
Toch wel: afdeling Exploitatie!
Geplaatst: 30 aug 2006, 22:59
door groentje
MaiKeg schreef:groentje schreef:
Overigens, ik denk niet dat men daar slechts 1 ploeg mensen op zet, die alleen daar mee bezig is. Er is zeker nuttig werk te over voor mensen die een paar maand met een dienstregeling bezig zijn.
Toch wel: afdeling Exploitatie!
Tja, ergens is dat dom. Dat zijn mensen die uitstekend werk zouden kunnen verrichten op dispatchings, in onderhandelingen met gemeentebesturen over routes...
Bovendien is het toch altijd best om mensen vanop het terrein erbij te betrekken, als je een nieuwe dienstregeling opstelt. Om uit te vogelen waar er misschien een hogere frequentie op zijn plaats is, waar er veel volk opstapt, welke belangrijke zones de bus passeert, welke aansluitingen interessant zouden zijn... Een kleiner team bij exploitatie, dat wordt uitgebreid met mensen van de basis, lijkt me beter te zullen werken...
Geplaatst: 30 aug 2006, 23:23
door MaiKeg
Feit. En dat vragen wij & de chauffeurs zich ook af wanneer er nog maar eens een nieuwe dienstregeling in voege gaat.