Trein en bus kennen elkaar niet
Trein en bus kennen elkaar niet
29.08.2008 - Te vaak lange wachttijden tussen Lijn en NMBS
AALST - De Lijn breidde de voorbije maanden het busnet gevoelig uit in de regio Aalst. Met het plan ,,Aalst-De perfecte aansluiting'' sluiten bussen beter op elkaar aan en is er een hogere frequentie. Dat busreizigers wel eens op of van een trein stappen, is de makers van het plan allicht ontgaan, voeren VLD-senator Luc Willems en verkeersdeskundige Patrick Van De Velde aan.
De Lijn heeft vorig jaar het busnet fors opgewaardeerd en geoptimaliseerd'', beaamt Luc Willems. ,,Gewone bussen en belbussen bedienen nu in totaal 691 haltes, dat zijn er 117 meer dan een ruim jaar geleden. Er werden 18 nieuwe en kleinere bussen aangekocht en om de 20 minuten kan je zowat overal een bus nemen. Niets dan lof voor deze verbeteringen, maar De Lijn heeft met één belangrijke vraag geen rekening gehouden: sluiten bussen ook aan op treinverbindingen in Aalst? Uit onze studie blijkt dat dit allesbehalve het geval is. De nieuwe regeling verdient het label Perfecte Aansluiting absoluut niet. Ze moet dringend worden herzien in functie van de treinregelingen.''
,,Per uur zijn 46 overstappen mogelijk van bus naar trein en 20 van trein naar bus. Van die 66 verbindingen zijn er maar acht die een 'ideale' overstap mogelijk maken tussen 5 à 10 minuten;, acht verbindingen zijn 'aanvaardbaar' tussen de 10 en de 15 minuten maar dertig verbindingen zijn 'onaanvaardbaar' omdat ze oplopen lopen op tot meer dan een halfuur.''
Er zijn zelfs onbegrijpelijke uitschieters. ,,Wie van de trein uit Brussel stapt en met lijn 52 naar Gijzegem of Wieze wil, moet tot 59 minuten wachten. Ook voor aansluitingen van het nieuwe Stadsnet Aalst zijn de aansluitingen met de trein gemiddeld veel te lang'', meent Willems.
,,Aalst-station draait vooral op pendelaars naar Brussel en Gent en op studenten uit de regio die in Aalst naar school gaan. Het is dan ook begrijpelijk dat velen een individuele keuze maken en de auto verkiezen in plaats van het openbaar vervoer, met de dagelijkse files tot gevolg. Een betere afstemming van lijnbussen op de treinen zou het openbaar vervoer veel aantrekkelijker en dus ook rendabeler maken.''
Verplichting
De Lijn Oost-Vlaanderen kent het probleem maar kan er niets aan doen. Woordvoerster Machteld Weyts: ,,De Vlaamse overheid verplicht ons in de richtlijnen voor basismobiliteit om elke 20 minuten een bus te laten rijden. Dat hebben wij gedaan in regio Aalst. De NMBS krijgt van de federale overheid de verplichting haar treinen om het halfuur te laten rijden. Daardoor kunnen wij slechts één op drie bussen ideaal laten aansluiten op de treinverbinding.''
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =G7C10RDAC
AALST - De Lijn breidde de voorbije maanden het busnet gevoelig uit in de regio Aalst. Met het plan ,,Aalst-De perfecte aansluiting'' sluiten bussen beter op elkaar aan en is er een hogere frequentie. Dat busreizigers wel eens op of van een trein stappen, is de makers van het plan allicht ontgaan, voeren VLD-senator Luc Willems en verkeersdeskundige Patrick Van De Velde aan.
De Lijn heeft vorig jaar het busnet fors opgewaardeerd en geoptimaliseerd'', beaamt Luc Willems. ,,Gewone bussen en belbussen bedienen nu in totaal 691 haltes, dat zijn er 117 meer dan een ruim jaar geleden. Er werden 18 nieuwe en kleinere bussen aangekocht en om de 20 minuten kan je zowat overal een bus nemen. Niets dan lof voor deze verbeteringen, maar De Lijn heeft met één belangrijke vraag geen rekening gehouden: sluiten bussen ook aan op treinverbindingen in Aalst? Uit onze studie blijkt dat dit allesbehalve het geval is. De nieuwe regeling verdient het label Perfecte Aansluiting absoluut niet. Ze moet dringend worden herzien in functie van de treinregelingen.''
,,Per uur zijn 46 overstappen mogelijk van bus naar trein en 20 van trein naar bus. Van die 66 verbindingen zijn er maar acht die een 'ideale' overstap mogelijk maken tussen 5 à 10 minuten;, acht verbindingen zijn 'aanvaardbaar' tussen de 10 en de 15 minuten maar dertig verbindingen zijn 'onaanvaardbaar' omdat ze oplopen lopen op tot meer dan een halfuur.''
Er zijn zelfs onbegrijpelijke uitschieters. ,,Wie van de trein uit Brussel stapt en met lijn 52 naar Gijzegem of Wieze wil, moet tot 59 minuten wachten. Ook voor aansluitingen van het nieuwe Stadsnet Aalst zijn de aansluitingen met de trein gemiddeld veel te lang'', meent Willems.
,,Aalst-station draait vooral op pendelaars naar Brussel en Gent en op studenten uit de regio die in Aalst naar school gaan. Het is dan ook begrijpelijk dat velen een individuele keuze maken en de auto verkiezen in plaats van het openbaar vervoer, met de dagelijkse files tot gevolg. Een betere afstemming van lijnbussen op de treinen zou het openbaar vervoer veel aantrekkelijker en dus ook rendabeler maken.''
Verplichting
De Lijn Oost-Vlaanderen kent het probleem maar kan er niets aan doen. Woordvoerster Machteld Weyts: ,,De Vlaamse overheid verplicht ons in de richtlijnen voor basismobiliteit om elke 20 minuten een bus te laten rijden. Dat hebben wij gedaan in regio Aalst. De NMBS krijgt van de federale overheid de verplichting haar treinen om het halfuur te laten rijden. Daardoor kunnen wij slechts één op drie bussen ideaal laten aansluiten op de treinverbinding.''
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =G7C10RDAC
Re: Trein en bus kennen elkaar niet
Toch raar dat die overloper van de VLD (Willems dus) nu voor de gemeenteraadsverkiezingen de problemen ziet.
Re: Trein en bus kennen elkaar niet
Dat is niet raar, dat heet politiekam62 schreef:Toch raar dat die overloper van de VLD (Willems dus) nu voor de gemeenteraadsverkiezingen de problemen ziet.

Tja, hij heeft dan ook gelijk. Maar dat is niet alleen in Aalst een probleem, hoor. De Lijn en de NMBS zijn in hetzelfde bedje ziek, en houden geen van beide rekening met de dienstregeling van de ander. Zelfs op cruciale momenten als de bijzondere dienstregeling rond Kerstmis, of bepaalde feestdagen, werkt de NMBS op zondagsdienst en De Lijn niet, of omgekeerd. Met alle gevolgen vandien voor eventuele aansluitingen. Ik meen me ook te herinneren dat De Lijn zijn dienstregeling niet gelijktijdig met de NMBS veranderde, zodat opnieuw de eerste weken van het nieuwe spoorboekje heel wat voormalige aansluitingen opeens weg zijn.
Regionalisering van de spoorwegen zou een mogelijke oplossing zijn, maar er zijn echt wel creatievere oplossingen te vinden. Als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc. men met nog veel meer partners overleg kan plegen, moet dat hier ook kunnen.
Regionalisering van de spoorwegen zou een mogelijke oplossing zijn, maar er zijn echt wel creatievere oplossingen te vinden. Als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc. men met nog veel meer partners overleg kan plegen, moet dat hier ook kunnen.
Spijtig genoeg wel, ja. Ook al omdat noch de NMBS, noch De Lijn, gestimuleerd worden door hun bevoegde overheden om samen te werken. Of toch zeker veel te weinig. Er bestaat te weinig overleg hierover tussen de regionale, de federale en de gemeentelijke overheden. En dat is spijtig, want elk zou een nuttige inbreng kunnen hebben. Maar men is gewoon te bang dat de andere met de pluimen gaat lopen. Zielig.
Vroeger verandere de lijn inderdaad de dienstregeling 1 of 2 maal per jaar. Tegenwoordig maken ze der een soepje van, en wordt er elke maand weeral iets veranderd.groentje schreef:Ik meen me ook te herinneren dat De Lijn zijn dienstregeling niet gelijktijdig met de NMBS veranderde, zodat opnieuw de eerste weken van het nieuwe spoorboekje heel wat voormalige aansluitingen opeens weg zijn.
Zeg dat wel. Zo kon je 's morgens nog een rechtsstreekse verbinding hebben, 's avonds was het gewijzigd en had je er geen niet meer.ThomSten schreef:Vroeger verandere de lijn inderdaad de dienstregeling 1 of 2 maal per jaar. Tegenwoordig maken ze der een soepje van, en wordt er elke maand weeral iets veranderd.groentje schreef:Ik meen me ook te herinneren dat De Lijn zijn dienstregeling niet gelijktijdig met de NMBS veranderde, zodat opnieuw de eerste weken van het nieuwe spoorboekje heel wat voormalige aansluitingen opeens weg zijn.
goh... In Maarkedal/Oudenaarde mogen we niet klagen.
Aankomst Bus: ...:20
Vertrek trein Zottegem ...:27
Poperinge ...:29
Gent-St-Pt. ...:32
Ronse ....:37
St-Niklaas ....:34
Kotrijk .....:34
Aankomst trein. Kortrijk ...:26
St-Niklaas ...:26
Poperinge ...:32
Zottegem ...:33
Gent ...:29
Ronse ...:23
Vertrek Bus ...:38
alles aansluitingen zijn mogelijk van Bus/trein en v.v. in de spits krijgen we een 2de uurlijkse bus
Aankomst Bus: ...:20
Vertrek trein Zottegem ...:27
Poperinge ...:29
Gent-St-Pt. ...:32
Ronse ....:37
St-Niklaas ....:34
Kotrijk .....:34
Aankomst trein. Kortrijk ...:26
St-Niklaas ...:26
Poperinge ...:32
Zottegem ...:33
Gent ...:29
Ronse ...:23
Vertrek Bus ...:38
alles aansluitingen zijn mogelijk van Bus/trein en v.v. in de spits krijgen we een 2de uurlijkse bus
Het is een kwestie van wil. En een kwestie van organisatie.Steven schreef:waar een wil is, is een weg, maar de wil moet er zijn, die ontbreekt echter denk ikgroentje schreef:maar er zijn echt wel creatievere oplossingen te vinden. Als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc. men met nog veel meer partners overleg kan plegen, moet dat hier ook kunnen.
In Zwitserland is de aansluiting van trein op bus doorgaans prima. Echter daar zit een heel proces achter, waar vervoersbedrijven, kantonale en gemeentelijke overheden en reizigersorganisaties bij betrokken zijn.
In principe doet de SBB de eerste zet: De SBB stelt een dienstregeling op voor het IC/IR net, die meestal al meer dan een jaar op voorhand beschikbaar is, en doorgaans voor vier jaar geldt. (2004-2008 is een uitzondering, wegens de openstelling van de Lötschberg basistunnel)
Dan zijn de regio's (kantons en gemeenten) aan zet. Die bepalen wat voor soort van regionaal verkeer men wil, trein of bus, en wat waar in welke richting dient aan te sluiten. De vervoersbedrijven komen dan met een voorstel van dienstregeling. De dienstregeling op lokaal vlak wordt zo aan die op bovenlokaal vlak gehangt.
Dat is een heel proces, dat de nodige tijd vergt, waarna de dienstregeling wel voor vier jaar vast ligt.
In Ukkel-Calevoet is 't cool!
Trein uit Brussel (1 per uur) komt aan om .01, mijnen bus (ook 1 per uur) vertrekt om .02 en das eerst nog een onderdoorgang. Omgekeerd is 't .58 en .59 (spiluur). Vroeger was ik zo dwaas om een uur te wachten, nu neem ik den tram, maar ideaal is anders (tram is vele trager).
Vanaf december echter komt daar eindelijk verandering in! Dan gaat den IR o Luchthaven - Brussel door naar Nijvel en de stoptreintjes verschuiven hierdoor waardoor die ene minuut 6 minuten worden.
Trein uit Brussel (1 per uur) komt aan om .01, mijnen bus (ook 1 per uur) vertrekt om .02 en das eerst nog een onderdoorgang. Omgekeerd is 't .58 en .59 (spiluur). Vroeger was ik zo dwaas om een uur te wachten, nu neem ik den tram, maar ideaal is anders (tram is vele trager).

Vanaf december echter komt daar eindelijk verandering in! Dan gaat den IR o Luchthaven - Brussel door naar Nijvel en de stoptreintjes verschuiven hierdoor waardoor die ene minuut 6 minuten worden.

De Lijn kan zijn dienstregeling niet gelijktijdig met die van de NMBS veranderen, omdat De Lijn dit regio per regio doet. Zo worden bijvoorbeeld in september de dienstregelingen regio Gent aangepast, terwijl in december het Waasland wijzigingen ondergaat. In juli waren er dan weer wijzigingen in Antwerpen, dusja...ThomSten schreef:Vroeger verandere de lijn inderdaad de dienstregeling 1 of 2 maal per jaar. Tegenwoordig maken ze der een soepje van, en wordt er elke maand weeral iets veranderd.groentje schreef:Ik meen me ook te herinneren dat De Lijn zijn dienstregeling niet gelijktijdig met de NMBS veranderde, zodat opnieuw de eerste weken van het nieuwe spoorboekje heel wat voormalige aansluitingen opeens weg zijn.
Grtz;
Het treinnet ondergaat dan ook niet elk jaar een enorme verandering. Een verandering in de treindienst wordt toch al een paar maand vooraf aangekondigd. Als ze dan het busplan wijzigen, kunnen ze daar dan ook rekening mee houden.MaiKeg schreef:De Lijn kan zijn dienstregeling niet gelijktijdig met die van de NMBS veranderen, omdat De Lijn dit regio per regio doet. Zo worden bijvoorbeeld in september de dienstregelingen regio Gent aangepast, terwijl in december het Waasland wijzigingen ondergaat. In juli waren er dan weer wijzigingen in Antwerpen, dusja...ThomSten schreef:Vroeger verandere de lijn inderdaad de dienstregeling 1 of 2 maal per jaar. Tegenwoordig maken ze der een soepje van, en wordt er elke maand weeral iets veranderd.groentje schreef:Ik meen me ook te herinneren dat De Lijn zijn dienstregeling niet gelijktijdig met de NMBS veranderde, zodat opnieuw de eerste weken van het nieuwe spoorboekje heel wat voormalige aansluitingen opeens weg zijn.
Grtz;