Pagina 2 van 11

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 08:48
door Dietrich
trainlovertje schreef:IC Landen - De Panne: break
IC's 3615 en 3629 rijden in ieder geval met DMT's.

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 09:32
door calabria
IC Leuven - Aarschot - Antwerpen: Desiro / Breaks (?)
IC Hasselt - Luchthaven Antwerpen: Breaks
L Hasselt - Leuven - Antwerpen: Breaks

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 10:55
door Asterix
stefanic schreef:IC11 Turnhout-Binche is grotendeels in M4, met enkele treinen in M6 en nog slechts enkele in AM75/AM66.
Dat zijn meer dan twee types materieel per verbinding. Dat ging toch worden afgeschaft?

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 11:21
door Steve
Jeroen schreef:
stefanic schreef:IC11 Turnhout-Binche is grotendeels in M4, met enkele treinen in M6 en nog slechts enkele in AM75/AM66.
Dat zijn meer dan twee types materieel per verbinding. Dat ging toch worden afgeschaft?
In feite zelfs 4 verschillende, als je de MS75 en MS66 apart bekijkt. Ander voorbeeld zijn de IC's Oostende - Kortrijk - Luchthaven en Luchthaven - Brugge (weliswaar gekoppeld), waar M6, MS96 en in mindere mate MS80 door elkaar rijden.

Enfin, ik veronderstel dat die regel van 2 types per verbinding vooral een streefdoel was, maar daarom nog geen absolute wet...

Moeilijker te begrijpen vind ik dat de Desiro's absoluut hoogtij vieren op de IC's (en lang niet enkel op die IC's die vroeger IR/L waren), terwijl er net was aangekondigd dat dit grotendeels zou verdwijnen. Het omgekeerde is gebeurd.

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 11:54
door stefanic
Steve schreef:
Jeroen schreef:
stefanic schreef:IC11 Turnhout-Binche is grotendeels in M4, met enkele treinen in M6 en nog slechts enkele in AM75/AM66.
Dat zijn meer dan twee types materieel per verbinding. Dat ging toch worden afgeschaft?
In feite zelfs 4 verschillende, als je de MS75 en MS66 apart bekijkt. Ander voorbeeld zijn de IC's Oostende - Kortrijk - Luchthaven en Luchthaven - Brugge (weliswaar gekoppeld), waar M6, MS96 en in mindere mate MS80 door elkaar rijden.

Enfin, ik veronderstel dat die regel van 2 types per verbinding vooral een streefdoel was, maar daarom nog geen absolute wet...

Moeilijker te begrijpen vind ik dat de Desiro's absoluut hoogtij vieren op de IC's (en lang niet enkel op die IC's die vroeger IR/L waren), terwijl er net was aangekondigd dat dit grotendeels zou verdwijnen. Het omgekeerde is gebeurd.
Het materieel is inderdaad een lachertje. Het was een streefdoel: één type voor de piek, en eventueel een ander type tijdens de daluren. Maar de materieelomlopen en vooral de zeer krappe omlopen (om zoveel mogelijk treinen te kunnen rijden met het beschikbare materieel) hebben tot gevolg dat materieel wel eens kan varieren op één verbinding.
En die Desiro's; tja... combinatie van veel materieel nodig, en noodzaak om die Desiro's, ook omwille van garantievoorwaarden, zoveel mogelijk km te laten rijden. En ik zie hier eerlijk gezegd de komende jaren geen verandering in komen, wel integendeel, simpelweg omdat er EXTREEM veel te weinig dubbeldekkers zijn om in te zetten waar deze nodig zijn. Het zal dus -volgens mijn persoonlijk gedacht- wachten worden op de grote instroom van M7 vooraleer er Desiro's van de IC's zullen verdreven worden.

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 12:07
door Steve
stefanic schreef: Het materieel is inderdaad een lachertje. Het was een streefdoel: één type voor de piek, en eventueel een ander type tijdens de daluren. Maar de materieelomlopen en vooral de zeer krappe omlopen (om zoveel mogelijk treinen te kunnen rijden met het beschikbare materieel) hebben tot gevolg dat materieel wel eens kan varieren op één verbinding.
En die Desiro's; tja... combinatie van veel materieel nodig, en noodzaak om die Desiro's, ook omwille van garantievoorwaarden, zoveel mogelijk km te laten rijden. En ik zie hier eerlijk gezegd de komende jaren geen verandering in komen, wel integendeel, simpelweg omdat er EXTREEM veel te weinig dubbeldekkers zijn om in te zetten waar deze nodig zijn. Het zal dus -volgens mijn persoonlijk gedacht- wachten worden op de grote instroom van M7 vooraleer er Desiro's van de IC's zullen verdreven worden.
Daar valt in de week inderdaad wellicht iets voor te zeggen, maar ik snap de keuzes voor het weekend in het bijzonder niet zo goed. Dan rijden de Desiro's proportioneel nog méér IC's, terwijl er juist dan meer materieel voorhanden is. Neem nu verbindingen als Dinant - Brussel, Binche - Antwerpen, Lokeren - Brussel - Gent of Antwerpen - Oostende...

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 12:37
door stefanic
Steve schreef:
stefanic schreef: Het materieel is inderdaad een lachertje. Het was een streefdoel: één type voor de piek, en eventueel een ander type tijdens de daluren. Maar de materieelomlopen en vooral de zeer krappe omlopen (om zoveel mogelijk treinen te kunnen rijden met het beschikbare materieel) hebben tot gevolg dat materieel wel eens kan varieren op één verbinding.
En die Desiro's; tja... combinatie van veel materieel nodig, en noodzaak om die Desiro's, ook omwille van garantievoorwaarden, zoveel mogelijk km te laten rijden. En ik zie hier eerlijk gezegd de komende jaren geen verandering in komen, wel integendeel, simpelweg omdat er EXTREEM veel te weinig dubbeldekkers zijn om in te zetten waar deze nodig zijn. Het zal dus -volgens mijn persoonlijk gedacht- wachten worden op de grote instroom van M7 vooraleer er Desiro's van de IC's zullen verdreven worden.
Daar valt in de week inderdaad wellicht iets voor te zeggen, maar ik snap de keuzes voor het weekend in het bijzonder niet zo goed. Dan rijden de Desiro's proportioneel nog méér IC's, terwijl er juist dan meer materieel voorhanden is. Neem nu verbindingen als Dinant - Brussel, Binche - Antwerpen, Lokeren - Brussel - Gent of Antwerpen - Oostende...
In het weekend geldt:
-veel minder zware samenstellingen nodig
-de voorwaarde tot veel rijden met de Desiro's blijft

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 15:46
door Le90
Wat rijdt er eigenlijk op de IC's Kortrijk-Brugge met treinnummers 8xx.
Vandaag zat ik op de 811, die bestond uit gemoderniseerde klassiekjes. De 832 reed met AM96. Is dit reeds de normale samenstelling? Ik had opgevangen dat daar Desiro's gingen op ingezet worden.

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 17:16
door Henk
Le90 schreef:Wat rijdt er eigenlijk op de IC's Kortrijk-Brugge met treinnummers 8xx.
Vandaag zat ik op de 811, die bestond uit gemoderniseerde klassiekjes. De 832 reed met AM96. Is dit reeds de normale samenstelling? Ik had opgevangen dat daar Desiro's gingen op ingezet worden.
Klassiekjes en desiro's waren aangekondigd (zoals de L vroeger). AM96 is vreemd.

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 18:04
door tonicorsari
Henk schreef:
Le90 schreef:Wat rijdt er eigenlijk op de IC's Kortrijk-Brugge met treinnummers 8xx.
Vandaag zat ik op de 811, die bestond uit gemoderniseerde klassiekjes. De 832 reed met AM96. Is dit reeds de normale samenstelling? Ik had opgevangen dat daar Desiro's gingen op ingezet worden.
Klassiekjes en desiro's waren aangekondigd (zoals de L vroeger). AM96 is vreemd.

Zag vandaag ook een ''Break''.

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 18:17
door bram2727
8001 schaarbeek - oostende bestondt uit 1804 met m4 rijtuigen plus 21 achter op iemand die weet wrm die er bij hangde ?

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 20:51
door loic1811
3241 bestond uit 9xM6 en een T18 8)

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 21:27
door rdv
jpvdveer schreef: * IC Brussel - Luik via Namen MS80
En M4

* IC Luxemburg - Brussel Zuid: ook M4 (machine niet gezien)

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 22:05
door Steven
Zou mij verbazen dat er een trein met M4 op de relatie met Luxemburg zit. Zover ik weet betreft het bij alle diensten toch nog ms96 of hle13 met M6

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Geplaatst: 17 dec 2014, 22:42
door rdv
Steven schreef:Zou mij verbazen dat er een trein met M4 op de relatie met Luxemburg zit. Zover ik weet betreft het bij alle diensten toch nog ms96 of hle13 met M6
Was idd MS96, heb 2 treinen door mekaar gehaald. :oops: