Pagina 2 van 4
Geplaatst: 12 nov 2006, 23:28
door lucian
TBbart schreef:PS. die snelheid hangt af van gewicht

ongeveer 2000 ton (voor een gemiddelde goederentrein)
De snelheid van een goederentrein hangt af van het type wagens en last.
Ik heb al treinen gehad van 800 Ton waar ik maar 80 mee mocht rijden.
En ik heb ook al een paar keer de dubbele Creutzwald gedaan ( Steenkolentransport) zomaar eventjes 4000 Ton en daar reed ik 90 mee
En gemiddeld 2000 ton ???
Waar rij jij eigenlijk

Geplaatst: 12 nov 2006, 23:52
door groentje
Wij moeten inderdaad niet meer kunnen berekenen hoe snel, maar we hebben wel nog geleerd hoe het berekend wordt. En het heeft, zoals lucian zei, te maken met de remcapaciteit van die wagens, gecombineerd met het gewicht, remton, als je dat beter kent.
Geplaatst: 13 nov 2006, 17:31
door TBbart
achja, dat bedoelde ik ook hé, wou alleen verduidelijken dat het ook minder dan 100km/h kon zijn naargelang gewicht, last, materiaal...
subiet moeten tb's al een rekenmachientje bijhebben, maja... volgens de nmbs zit er eentje in de GSM (allesbehalva handig) maar tkost minder hé

Geplaatst: 13 nov 2006, 17:35
door Steven
als treinbestuurder moet je ten alle tijden uw snelheid kunnen bereken, dit op basis van gesleepte last, remmassa, toegelaten snelheid door de snelheidsindex van het materieel, zeker bij het afzonderen van remmen moet je dit kunnen
Geplaatst: 13 nov 2006, 20:47
door TBbart
naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben...

Geplaatst: 15 nov 2006, 22:52
door lucian
TBbart schreef:naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben...

En waar heb je deze dingen gehoord ???
Geplaatst: 16 nov 2006, 01:36
door Speedy
TBbart schreef:naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben...

Heb toch altijd m'n rekenmachientje bij..(zo ééntje van 1EUR uit de Hema maar kwam toch goed van pas tijdens m'n 3-jaarlijkse)

Geplaatst: 16 nov 2006, 22:28
door 2012
TBbart schreef:PS. die snelheid hangt af van gewicht

ongeveer 2000 ton (voor een gemiddelde goederentrein)
PS. stel je vraag mss eens op het personeelsforum van de spoorweg
:
http://www.rijdendpersoneel.be
snelheid hangt af van de verhouding gewicht en remkracht van alle wagons ... een trein van 7000 ton kan vb 80km/u zijn en een trein van 1000 ton kan dan wel 100km/u zijn ...
verder hangt het ook af van de type wagens die er tussen zitten en wa nog allemaal. auto wagens zijn over het algemeen 100, vele container wagens zijn ook 100 enz...
Geplaatst: 16 nov 2006, 23:10
door Shrek
TBbart schreef:naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben...

is dat dan zo negatief?
ik kan me inbeelden dat een instructeur wel betere dingen te doen heeft dan ingewikkelde vergelijkingen uit zen hoofd op te lossen

Geplaatst: 17 nov 2006, 16:42
door TBbart
ik kan me niet echt voorstellen dat instructeurs voor hun job echt vergelijkingen en afgeleiden ... integralen , logaritmen nodig gaan hebben

Geplaatst: 17 nov 2006, 16:48
door Gerolf
NSNMBS schreef:In Nederland is het machinist maar in Vlaanderen Treinbestuurder

Dus in de taal Nederlands heb je 2 woorden ervoor.
Ikdacht dat ze in Nederland een machinist een "meester" noemden.
Geplaatst: 17 nov 2006, 17:05
door TBbart
ja dat dacht ik ook,
maar machinist kan voor veel gebruikt worden hé,
scheepvaart, kraantuigen, stoomtreinen, ...
Geplaatst: 17 nov 2006, 17:29
door Steven
hehe meester en chef kan je bij ons in vlaanderen ook al is horen

is een beetje afhankelijk met wie je spreekt
voorbeeld, onderchef die even iets komt vragen bij de treinbestuurder
" chef alles in orde of moet de depanneerder langskomen?"
Geplaatst: 17 nov 2006, 23:57
door groentje
Machinist kan ook een toneelknecht zijn. Veelgebruikt woord, dus.
Geplaatst: 18 nov 2006, 13:22
door Speedy
Steven schreef:hehe meester en chef kan je bij ons in vlaanderen ook al is horen

is een beetje afhankelijk met wie je spreekt
voorbeeld, onderchef die even iets komt vragen bij de treinbestuurder
" chef alles in orde of moet de depanneerder langskomen?"
In Nederland ben je officieel machinist maar zal men je aanspreken met 'meester'.
Bij communicatie via telerail/gsm (=gesprekken die opgenomen worden) zal het altijd 'Machinist+treinnummer' zijn.