Vlaandere onafhankelijk ... of dan toch niet?!
Het was gewoon ongelofelijk grappig, en het heft zeker zijn doel niet gemist, namelijk een debat aanwakkeren.
Het was ook allemaal vree overdreven, zoals die treinen/tram die aan de "grens" moesten stoppen,hihi.
voor degenen die trouwens wensten dat het werkelijkheid werd even een opmerking. in de uitzending was Vlaanderen onafhankelijk, maar dan wel zonder Brussel, wat logisch is, omdat daar maar een kleine minderheid "valmingen" woont.
al eens aan gedacht wat dat zou betekenen voor de vlamingen die in Brussel werken?
Het was ook allemaal vree overdreven, zoals die treinen/tram die aan de "grens" moesten stoppen,hihi.
voor degenen die trouwens wensten dat het werkelijkheid werd even een opmerking. in de uitzending was Vlaanderen onafhankelijk, maar dan wel zonder Brussel, wat logisch is, omdat daar maar een kleine minderheid "valmingen" woont.
al eens aan gedacht wat dat zou betekenen voor de vlamingen die in Brussel werken?
Ik ben zeer blij dat het maar fictie is!
En inderdaad, dat sommige Vlamingen en Walen mekaar niet kunnen luchten, is niet zozeer mekaars schuld, maar die van politici, hé!
Hier in Vlaanderen zit VB en NV.a constant de discussie rond de geldstromen naar Wallonië aan te wakkeren en de Walen te bestempelen als vuile profiteurs, terwijl de politici aan Waalse kant de Vlamingen constant zitten af te schilderen als Walenhaters, Vlaams Belang-aanhangers, separatisten, ...
Niet moeilijk dat er constant met vuur geschoten wordt naar de andere kant van de taalgrens! Het is uiteindelijk allemaal een poltiek spelletje waar de politici gebruik maken van het verdeel en heers-principe!
Vandaag las ik in Het Laatste Nieuws een artikel over Jo Lemaire over de RTBF-reportage, waarbij ik haar zeker gelijk geef moesten zowel Vlamingen als Walen van in de kleuterklas al tweetalig opgevoed geweest zijn, er niet zoveel problemen zouden geweest zijn!
En wie over de geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië zit te klagen, kijk dan liever eens naar de Europese Unie! Dit is in feite een uitvergroting van België. Sinds er nieuwe lidstaten in Oost-Europa bij gekomen zijn, zijn er ook enorme geldstromen van het westen van de unie naar het oosten, hé! Maar geen haan dat daar over kraait!
Groeten van een fiere Belg!
En inderdaad, dat sommige Vlamingen en Walen mekaar niet kunnen luchten, is niet zozeer mekaars schuld, maar die van politici, hé!
Hier in Vlaanderen zit VB en NV.a constant de discussie rond de geldstromen naar Wallonië aan te wakkeren en de Walen te bestempelen als vuile profiteurs, terwijl de politici aan Waalse kant de Vlamingen constant zitten af te schilderen als Walenhaters, Vlaams Belang-aanhangers, separatisten, ...
Niet moeilijk dat er constant met vuur geschoten wordt naar de andere kant van de taalgrens! Het is uiteindelijk allemaal een poltiek spelletje waar de politici gebruik maken van het verdeel en heers-principe!
Vandaag las ik in Het Laatste Nieuws een artikel over Jo Lemaire over de RTBF-reportage, waarbij ik haar zeker gelijk geef moesten zowel Vlamingen als Walen van in de kleuterklas al tweetalig opgevoed geweest zijn, er niet zoveel problemen zouden geweest zijn!
En wie over de geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië zit te klagen, kijk dan liever eens naar de Europese Unie! Dit is in feite een uitvergroting van België. Sinds er nieuwe lidstaten in Oost-Europa bij gekomen zijn, zijn er ook enorme geldstromen van het westen van de unie naar het oosten, hé! Maar geen haan dat daar over kraait!
Groeten van een fiere Belg!
Ikb en het inderdaad eens met treinspotterke. Sedert ik op stage in Frankrijk geweest ben ben ik le monde en la libre belgique beginnen lezen op internet. Daar zie je hoe kneuterig en bevooroordeeld de pers in ons landje is. Doe daar dan nog een keer politiekers bij die (met behulp van de pers) constant de PS en Elio di Rupo als de duivel zelve afschilderen, en je krijgt dat soort toestanden zoals we nu hebben.
De realiteit is dat hier 1+1+1 meer dan 3 is. De 3 landsdelen zijn economisch zo in elkaar verstrengeld dat moest je ze splitsen, dat serieuze nadelen zou hebben voor iedere regio.
De realiteit is dat hier 1+1+1 meer dan 3 is. De 3 landsdelen zijn economisch zo in elkaar verstrengeld dat moest je ze splitsen, dat serieuze nadelen zou hebben voor iedere regio.
- Dieselfreak
Er wordt niets nieuws verteld. Meer dan 10 jaar geleden werd er ook al de hele tijd van gesproken België te splitsen. Reeds in 1912 schreef de Waalse politicus Jules Destrée zijn berucht geworden brief aan de koning: "Sire, il n'y a pas de Belges."
Waarom die voortdurende spanning tussen Vlaanderen en Wallonië? Volgens mij is er maar één hoofdreden, namelijk het taalverschil. Andere factoren spelen wellicht ook mee, maar zijn slechts bijzaken. Zoals trainspotterke zei:
Waarom die voortdurende spanning tussen Vlaanderen en Wallonië? Volgens mij is er maar één hoofdreden, namelijk het taalverschil. Andere factoren spelen wellicht ook mee, maar zijn slechts bijzaken. Zoals trainspotterke zei:
Je kunt Vlaanderen en Wallonië eigenlijk al lang als 2 verschillende landen zien, die alleen dezelfde koning hebben. En België is daarin niet uniek. In zekere zin kun je ook de verschillende staten van de VS als afzonderlijke landen beschouwen, die enkel dezelfde president hebben. Elke staat heeft zijn eigen wetten, politiek, enz.En wie over de geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië zit te klagen, kijk dan liever eens naar de Europese Unie! Dit is in feite een uitvergroting van België. Sinds er nieuwe lidstaten in Oost-Europa bij gekomen zijn, zijn er ook enorme geldstromen van het westen van de unie naar het oosten, hé! Maar geen haan dat daar over kraait!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
- e49memling
ik vind dat toch ook wel schandalig ze, ... dat het lachwekkend is op dat moment ja, maar het niveau van de media daalt toch wel met den dag vind ik.
En azo een verkeerde voorstelling geven van de hele zaak! Wel ongelooflijk dat er echt mensen zijn die dat geloofden en onmiddelijk in paniek schoten, daaraan zie je dat de media de mensen ferm kan beinvloeden en dus de bevolking redelijk in zijn macht heeft 

bron : http://www.gva.be/nieuws/Politiek/defau ... 16AF8AFB43Ook Duitstaligen hebben communautaire eisen
De Duitstalige gemeenschap in België wil na de federale verkiezingen van volgend voorjaar niet vergeten worden.
De gemeenschap wil namelijk genieten van een gewaarborgde vertegenwoordiging in de Kamer en Senaat en over een wezenlijke autonomie beschikken.
Dat bevestigde de minister van de Duitstalige Gemeenschap Isabelle Weykmans vrijdag op de radio Bel RTL.
De Duitstalige gemeenschap sluit in januari een akkoord over hun eisen.
"We gaan de basis van de onderhandelingen vormen die na 2007 in werking moet treden", aldus de minister.
Volgens de minister moet de gemeenschap evenwaardig zijn aan de andere gemeenschappen, zoals in de grondwet staat.
"We willen een wezenlijke autonomie, want dat hebben we momenteel niet. We staan onder voogdijschap van de federale macht", legde ze uit.
De Duitstaligen willen ook een gewaarborgde vertegenwoordiging in de Kamer en Senaat. "Momenteel is dat volledig willekeurig", verduidelijkte Weykmans.
Bovendien is de minister, die uit eigen naam spreekt, het niet eens met wat "de Vlamingen promoten inzake de staatshervorming" en kan ze zich niet vinden in het Vlaamse standpunt over de sociale zekerheid.
"Als de sociale zekerheid opgesplitst wordt in twee dan kunnen we niet meer van een federaal systeem spreken", voegde Weykmans, die bevoegd is voor Cultuur en Media, Monumentenzorg, Jeugd en Sport, eraan toe.
De Duitstaligen gun ik dit van harte, evenals de oprichting van een Moresnet-neutral
.
In Eupen zijn zo goed als alle borden tweetalig Duits-Frans en dat terwijl in gemeenten als Welkenraedt die ook faciliteitengemeenten zijn voor Duitstaligen slechts ééntalige borden in het Frans hebben.
Ook de NMBS zou hierbij meer de taalwetten mogen respecteren en in Welkenraedt ook Duitstalige informatie neerhangen.
Overigens is de uurdienstregeling van Eupen in het Frans.
Overigens had ik bijna een klachtbrief willen versturen naar de NMBS maar lijkenpikken is niet mijn hobby. De redenen:
* In Eupen werd slechts ééntalig omgeroepend dat het de IC-trein naar Ostende en Bruxelles betrof.
* In Leuven werd in zeer slecht Nederlands aangekondigd dat we er arriveerden.
* In het station van Brussel-Noord werd in uitermate slecht Nederlands omgeroepen dat er iets was met de IC-trein naar Antwerpen. Door te luisteren naar het Frans kwam ik erachter dat ze bedoelde dat het om vijf minuutjes vertraging ging.
Deze toestanden vind ik dus uitlokkend van Francofone kant voor de Vlamingen om te zeggen dat de kunstmatige situatie niet meer werkt.
In Luxemburg kan men alles drietalig omroepen, van Troisvierges tot Dudelange en van Bettingen tot Wasserbillig. Waarom kan dat hier niet? Als Europees land met een officieuze hoofdstad zouden we een leidersrol moeten spelen en zou er op de treinen in ten minste vier talen omgeroepen moeten worden. Of je nu in Mons, Liège, Brussel of Antwerpen bent, is hier niet van belang.

In Eupen zijn zo goed als alle borden tweetalig Duits-Frans en dat terwijl in gemeenten als Welkenraedt die ook faciliteitengemeenten zijn voor Duitstaligen slechts ééntalige borden in het Frans hebben.
Ook de NMBS zou hierbij meer de taalwetten mogen respecteren en in Welkenraedt ook Duitstalige informatie neerhangen.
Overigens is de uurdienstregeling van Eupen in het Frans.
Overigens had ik bijna een klachtbrief willen versturen naar de NMBS maar lijkenpikken is niet mijn hobby. De redenen:
* In Eupen werd slechts ééntalig omgeroepend dat het de IC-trein naar Ostende en Bruxelles betrof.
* In Leuven werd in zeer slecht Nederlands aangekondigd dat we er arriveerden.
* In het station van Brussel-Noord werd in uitermate slecht Nederlands omgeroepen dat er iets was met de IC-trein naar Antwerpen. Door te luisteren naar het Frans kwam ik erachter dat ze bedoelde dat het om vijf minuutjes vertraging ging.
Deze toestanden vind ik dus uitlokkend van Francofone kant voor de Vlamingen om te zeggen dat de kunstmatige situatie niet meer werkt.
In Luxemburg kan men alles drietalig omroepen, van Troisvierges tot Dudelange en van Bettingen tot Wasserbillig. Waarom kan dat hier niet? Als Europees land met een officieuze hoofdstad zouden we een leidersrol moeten spelen en zou er op de treinen in ten minste vier talen omgeroepen moeten worden. Of je nu in Mons, Liège, Brussel of Antwerpen bent, is hier niet van belang.
Ook de vele toeristen die per trein van de luchthaven naar Brugge of zo reizen weten ook maar pas dat ze in Brugge zijn als ze de naamborden op het perron zien voorbijschuiven. En op dat moment dan nog alle koffers uit de rekken halen!
Met die I11-rijtuigen kunnen ze op de display gelukkig toch al iets in de trend van "Bruges" herkennen.