Vlaandere onafhankelijk ... of dan toch niet?!

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Trainspotterke

Vlaandere onafhankelijk ... of dan toch niet?!

Bericht door Trainspotterke »

Jaja, iedereen zal hier ondertussen wel al over de RTBF-grap van gisterenavond gehoord hebben? :wink:

Voor de doven onder ons: :P

Gisterenavond onderbrak de RTBF ineens al zijn programma's met een extra journaal waarin gezegd werd dat Vlaanderen eenzijdig de onafhankelijkheid had uitgeroepen. Het journaal werd gepresenteerd door de Waalse 'Wim de Vilder' en er waren vele 'live'-verslagen van journalisten en interviews met politici zoals Herman Decroo en Jean-Marie dedecker, wat het allemaal heel echt deed lijken. Pas een half uur na het begin van de uitzending kwam er "Ceci est une fiction" (Dit is allemaal fictie) in beeld. Deze toch wel misplaatste grap heeft heel wat commotie veroorzaakt in heel belgië en zelfs over de rest van de wereld. Zelfs de Amerikaanse zender CNBC kreeg het nieuws te horen. Al snel gingen Belgicisten in Brussel op het Koningsplein gaan protesteren. De verschillende kranten in ons land kregen vele verontruste telefoons te verwerken. Toen het allemaal om een grap bleek te gaan, bleek dat de meeste mensen er toch niet mee konden lachen, zeker premier Guy Verhofstadt niet. Het onderwerp is ook even in het parlement ter sprake gekomen waarbij het er soms hevig aan toe ging, vooral tussen de premier en Pieter de Crem. De voltallige RTBF-directie heeft zich tijdens een persconferentie al openlijk verontschuldigd aan alle mensen die zich hebben laten beetnemen, maar blijven de uitzending verdedigen. Het blijkt trouwens dat de RTBF al een half jaar bezig was met de voorbereiding en de opnames van de speciale uitzending. De bedoeling was om het debat over de problemen tussen Vlaanderen en Wallonië terug te doen opwaaien.µ

Gelukkig was het allemaal maar een grap! Stel je voor... :?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Of toch wel? :lol:
VRTnieuws.net schreef: Zeg niet "Fourons", maar wel "Voeren"
vr 15/12/06 - De Vlaamse regering heeft alle officiële Franstalige benamingen voor Vlaamse gemeenten afgeschaft. Daarmee voert de regering een motie uit van het Vlaams Parlement.

Zo'n veertig Vlaamse gemeenten en deelgemeenten hebben zowel een Nederlandse als een Franse officiële naam.

Het gaat dan vooral om een aantal grote steden, kustgemeenten en taalgrensgemeenten.

Bijvoorbeeld Anvers, Malines, Le-Coq-sur-Mer, Herck-la-Ville en Bruges zullen zich voortaan aan hun Nederlandse naam moeten houden.

Voor toeristen of buitenlandse folders mag Kortrijk nog wel Courtrai heten en Gent Gand.

Tot nu toe konden de gemeenten met twee officiële namen Franstalige naam bijvoorbeeld gebruiken op officieel briefpapier, als ze dat wilden.

In faciliteiten- of taalgrensgemeenten pronkten de Franstalige benamingen, zoals Rhode-Saint-Génèse en Fourons, al eens op borden en wegwijzers. Dat mag dus niet meer.
Politiek gevoelig moment

De afschaffing komt op een politiek gevoelig moment, na de omstreden RTBF-uitzending over de zogenoemde onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Maar Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) wil niemand voor het hoofd stoten. Het tijdstip is niet met opzet nu gekozen.

"We hadden afgesproken om deze beslissing van het parlement uit te voeren in een niet-electorale periode. De timing is wat dat betreft correct afgesproken", zegt Leterme.

De N-VA is zeer tevreden met de beslissing van de regering. "Vooral in de faciliteitengemeenten zal de schrijwijze van de naam alleen al aantonen dat de gemeente tot Vlaanderen behoort", zegt de partij.
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml

Grtz,
Maikel
Jean

Bericht door Jean »

[quote=DS]REACTIES. Wallonië

BRUSSEL - ,,Het was verkeerd om de kijkers niet meteen, duidelijk en doorlopend te signaleren dat de uitzending pure fictie was.
Daardoor werd het doel, de bevolking doen nadenken over de toekomst van België, volledig gemist omdat ze te geëmotioneerd, overdonderd of verward bezig waren met de vraag of het echt was'', zo reageerde de Brusselse minister-president Charles Picqué donderdag op de RTBF-nepuitzending.

Charles Picqué, die zelf meewerkte aan de uitzending, toonde zich verrast over de vorm van de uitzending en het uiteindelijke resultaat dat volgens hem niet overeenstemde met wat hem vooraf was voorgesteld.
Volgens de Brusselse minister-president leek het op "opiniemanipulatie" en op "sensatiezucht die de kwaliteit van het debat niet bevordert".

Di Rupo: ,,Onverantwoord en onburgerlijk''

PS-voorzitter en Waals minister-president Elio Di Rupo vindt het onaanvaardbaar dat er gespeeld wordt met de instellingen en de stabiliteit van het land zoals volgens hem gebeurde in de RTBF-uitzending ,,Questions à la Une'' woensdagavond.
Dat laat Di Rupo in een persbericht weten. Hij noemt dat soort uitzendingen ''meer dan betwijfelbaar''.

,,Op een moment dat ons land dooreengeschud wordt door separatistische intenties, is het onverantwoord en onburgerlijk om de kijkers van de openbare omroep te doen geloven dat de Vlamingen unilateraal de onafhankelijkheid hebben verklaard, en om de monarchie in vraag te stellen'', aldus Di Rupo.

,,Door zo te handelen, hebben de verantwoordelijken van de uitzending het vertrouwen dat de burger in de RTBF stelt, misbruikt'', aldus nog de PS-voorzitter.
,,De PS vindt dat de Franstalige burgers het recht hebben om in alle objectiviteit, onpartijdigheid door de openbare omroep te worden ingelicht. De mensen voor de gek houden zoals hier, heeft geen plaats in ons land. Iedereen kent de grote ernst van de communautaire spanningen maar al te goed'', aldus nog Di Rupo.

Flahaut: ,,Schandalig''

Minister van Defensie André Flahaut is niet te spreken over de uitzending ''Questions à la Une-télé'' op de Franstalige openbare omroep.

,,Het is weerzinwekkend, niet te tolereren en schandalig'', zo liet Flahaut zich woensdagavond ontvallen op een vergadering in Namen. ,,Er mag niet gespeeld worden met de instellingen'', zo voegde hij er nog aan toe. Het is volgens Flahaut ''triestig als de RTBF niets beters vindt om kijkers mee te halen''.

Flahaut vraagt dat de bevoegde voogdijminister de openbare omroep over de zaak tot de orde roept.

Milquet:,,Onverantwoord en niet opportuun''

CdH-voorzitster Joëlle Milquet noemt de fictieve RTBF-uitzending van woensdagavond ''niet verantwoord en niet opportuun'' en vindt dat de zaak onmiddellijke opheldering verdient. ,,Men mag niet spelen met de toekomst van het land en de binding van de Belgen aan het land'', aldus Milquet in een persbericht.

Durant: ,,Overdonderd''

Ecolo-kopstuk Isabelle Durant zegt dat ze "overdonderd" was door de uitzending. ,,Men mag de toekomst van het land niet op die manier banaliseren'', aldus Durant.

,,Ik ben totaal overdonderd door de uitzending en de manier waarop dit belangrijke onderwerp, de toekomst van ons land, is aangepakt.
Zonder waarschuwing monteert men een fictieve uitzending over de toekomst van ons land met daarbij het risico om het thema te banaliseren'', aldus nog Durant.

,,Heel veel mensen hebben het geloofd. Ik versta dat men originele manieren zoekt om een onderwerp te behandelen, maar het debat over de toekomst van het land verdient een andere aanpak'', besluit de Ecolo-politica.

De Decker: ,,Volkomen ontoelaatbaar''

Minister van Ontwikkelingssamenwerking Armand De Decker (MR) is verontwaardigd over de RTBF-uitzending van woensdagavond over de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

,,Het einde van België als een realiteit voorstellen, is volkomen ontoelaatbaar'', luidt het donderdag in een persmededeling.

,,Het aan de kaak stellen van de Belgische instellingen en van de monarchie door journalisten met een blijvende verwarring tussen informatie en fictie is onaanvaardbaar voor een publieke zender'', stelt de minister nog.
De Decker vraagt de Franse Gemeenschap om haar verantwoordelijkheid op te nemen als gezagsorgaan met voogdij over de RTBF.

bvb, avb

[/quote]

Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 122006_020
Jean

Bericht door Jean »

REACTIES. Vlaanderen

BRUSSEL - "Een misplaatste grap", zo bestempelt Didier Seeuws, woordvoerder van premier Guy Verhofstadt de RTBF-uitzending waarin werd aangekondigd dat Vlaanderen woensdag de onafhankelijkheid had uitgeroepen.

Het ging om een nepuitzending van de Franstalige omroep.

"Het is de taak van de openbare omroep om de mensen op een juiste manier te informeren, niet om verwarring te zaaien.
De RTBF heeft in de eerste helft van de uitzending laten uitschijnen dat het om echte feiten ging en de omroep heeft zo verwarring gezaaid", aldus Seeuws, die de uitzending afdoet als "een misplaatste grap die getuigt van slechte smaak".

"We worden hier op de telefooncentrale overspoeld met telefoontjes van mensen die in verwarring of paniek zijn.

Le Monde heeft al gebeld en de Amerikaanse zender CNBC zou de info al hebben overgenomen als een echt feit", aldus nog de woordvoerder van de premier.

Tijdens de uitzending, die werd voorgesteld als een speciaal live-verslag aangevuld met archiefbeelden en politieke reacties, werd onder meer gemeld dat koning Albert II het land verlaten zou hebben om zijn onvrede te tonen over deze "unilaterale beslissing" van Vlaanderen.

Lambert: Felicitaties voor RTBF

Spirit-voorzitter Geert Lambert feliciteert de RTBF met zijn ,,satirische nepuitzending'' van woensdagavond. ,,Ik heb geen spijt van mijn deelname'', aldus Lambert.

De Spirit-voorzitter verbaast zich over de heftigheid van de politieke reacties.
,,Dat zowel Yves Leterme, Geert Bourgeois, Elio Di Rupo, André Flahaut als Guy Verhofstadt woorden te kort komen om de uitzending te veroordelen, bewijst dat de satirische uitzending de juiste snaar heeft geraakt en voldoende evenwichtig was.''

Bourgeois: ,,Perfide politieke strategie''

De woordvoerder van Vlaams minister van Media Geert Bourgeois (N-VA) ziet in de RTBF-uitzending twee problemen: dat van de geloofwaardigheid van de RTBF en van de objectiviteit van de openbare omroep.

Volgens Weyts stelt er zich een probleem naar de credibiliteit van de RTBF. ,,En het spreekt voor zich dat dit afstraalt op andere media, niet alleen in het Franstalige landsgedeelte. Het is 1 april niet'', luidt het.

Omdat volgens Bourgeois' woordvoerder hier ,,de facto een politieke boodschap wordt gebracht'', stelt er zich ook een probleem rond de objectiviteit.

,,Men creëert hier een klimaat waarbij legitieme Vlaamse eisen inzake staatshervorming worden afgeschilderd als leidende tot de apocalyps. Men creëert een sfeer van bangmakerij en mobilisering'', aldus Weyts, die nog de woorden ,,perfide politieke strategie'' in de mind neemt.

De woordvoerder draait de logica om.

,,Wat als de VRT een fictieve reportage zou uitzenden waarbij de Vlaamse onafhankelijkheid wordt afgeschilderd als een weldaad?

Ik denk dat de Franstaligen moord en brand zouden schreeuwen'', besluit Weyts.

Vandeurzen: ,,Draagt niet bij tot een sereen debat''

Volgens CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen draagt de nepuitzending van de RTBF niet bij tot het sereen democratisch debat dat noodzakelijk is over nieuwe stappen in de staatshervorming.

,,Het debat over nieuwe stappen in de staatshervorming vereist een open, sereen en democratische sfeer.
Respect voor de instellingen en grondwet zijn hierbij het uitgangspunt.
Dit is ook het kader van onze kartelafspraken met de N-VA. Wie iets anders insinueert, heeft duidelijk politieke doeleinden'', stelt Vandeurzen.

De bijdrage van de RTBF draagt daar volgens de partijvoorzitter niet toe bij.
,,De vraag is niet of de trams in Tervuren zullen stoppen, het debat dat CD&V wil is: hoe maken we Vlaanderen, Wallonië en Brussel sterker om een zorg op maat uit te bouwen, om de jobs veilig te stellen, bedrijven aan te trekken, om het verkeer veilig te laten lopen, om de overheidsfinanciën correct te organiseren, enzovoort.''

Guy Vanhengel: ,,Verdienste van intellectuele denkoefening''

De Brusselse minister Guy Vanhengel vindt dat de uitzending van de RTBF de verdienste heeft de intellectuele denkoefening te maken over de gevolgen van een splitsing van België.

,,Heel veel Vlaamse politici en partijen dwepen voortdurend met het verhaal over een onafhankelijk Vlaanderen.
Niemand staat nog stil bij de praktische gevolgen die de splitsing zou kunnen hebben.
En helemaal niemand denkt daarbij aan de positie van Brussel. Daarom heb ik deelgenomen aan de RTBF-uitzending'', stelt Vanhengel.

De VLD-minister heeft de indruk dat politici nogal lichtzinnig omspringen met een scheidingsscenario. ,,Ik zou het een kapitale fout vinden. Ik wil de Brusselse stem laten horen, die meestal over het hoofd wordt gezien.''

Pol Deltour: ,,Zeer betreurenswaardig''

Pol Deltour, nationaal secretaris van de Vlaamse Vereniging van beroepsJournalisten (VVJ), reageerde donderdagochtend op de VRT-radio sterk afwijzend op het nepjournaal van woensdagavond op de RTBF over de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

,,Ik denk in het algemeen dat het zeer betreurenswaardig is dat journalisten worden ingeschakeld in dergelijke fictieve projecten'', luidde het.
,,Ik vrees dat dit de geloofwaardigheid van de betrokken nieuwsredactie geen goed doet, en ook de beroepsgroep in het algemeen niet ten goede komt''.

Volgens Deltour moeten journalisten nieuws en correcte informatie brengen.
,,Ze laten zich best niet onder druk zetten door hiërarchieën in het kader van fictieve projecten die bovendien dan nog een uitgesproken politiek karakter hebben'', aldus nog de nationaal secretaris van de VVJ op de VRT-radio.

Leterme: ,,Karikatuur''

Ook Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) reageerde donderdagochtend scherp op het nepjournaal van woensdagavond op de RTBF over de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

,,Men maakt een karikatuur van een aantal Vlaamse eisen'', zei Leterme op de VRT-radio.

Leterme ziet een politiek spel dat een goed debat over de toekomst van België onmogelijk maakt.

,,Dit is een zeer bedenkelijke methode om zogezegd het debat aan te wakkeren. Dit is gewoon sensatie zoeken.

Men maakt een karikatuur van een aantal Vlaamse eisen, en ik zie daar ook duidelijk politieke bedoelingen achter'', aldus de Vlaamse minister-president.

,,Dit is niet meer ernstig. Dit zijn methodes die een goed democratisch functionerende samenleving onwaardig zijn'', aldus nog Leterme op de VRT-radio.

Dewinter: ,, Neus op de realitiet''

Filip Dewinter, fractievoorzitter van het Vlaams Belang in het Vlaams Parlement, reageert donderdag in een persbericht positief op de nepreportage van de RTBF over de onafhankelijkheid van Vlaanderen.
,,De reportage heeft de onafhankelijkheid van Vlaanderen en Wallonië bespreekbaar gemaakt', zegt hij.

Dewinter werkte bewust mee aan de docufictie van de Waalse zender. Vooraf was met de RTBF-journalisten afgesproken om het hele project geheim te houden om zo een maximaal schokeffect te bekomen.

,,Dankzij de reportage beseft nu iedere Waal - inclusief Elio Di Rupo en Laurette Onkelinx - dat Vlaamse onafhankelijkheid geen romantische utopie of wensdroom is, maar een realistisch scenario dat onafwendbaar wordt indien Wallonië niet bereid is om toe te geven aan een aantal essentiële Vlaamse eisen zoals een eigen fiscaliteit, de splitsing van de sociale zekerheid en verregaande autonomie voor Vlaanderen en Wallonië'', zegt Dewinter.

Volgens de Vlaams Belang-politicus drukt de reportage de Walen met de neus op de realiteit. ,,Vlaamse onafhankelijkheid kan en moet wanneer Vlaanderen dat wil en indien de politieke wil in Vlaanderen aanwezig is'', luidt het nog.

De Wever: ,,Met veel genoegen gekeken

De N-VA stelt donderdag "met veel genoegen" gekeken te hebben naar het nepjournaal van woensdagavond op de RTBF over de onafhankelijkheid van Vlaanderen. "Helaas ging het maar om een nepuitzending...", zegt voorzitter Bart De Wever.

"Toch is de N-VA ervan overtuigd dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen én Wallonië dag na dag dichterbij komt. Ons politiek streven staat in elk geval elke dag opnieuw in het teken van het bereiken van dat staatkundig einddoel", luidt het nog in een persmededeling.

bvb, avb
bron : http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 122006_098
paljas

Bericht door paljas »

Stomme Walen! Het had beter waarheid geweest dat we die stinkende etterbuil eens deskundig verwijderden!!
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

2nd that
Sander

Bericht door Sander »

In België vinden ze het wellicht niet leuk, maar in Nederland des te leuker! :wink: Ik moest in ieder geval hard, zeg maar heel hard, lachen toen ik het hoorde :lol: .
Teach2

Bericht door Teach2 »

Jongens toch... Ik ben een fiere Vlaming, maar als ik van die ronduit xenofobe opmerkingen lees als "stomme Walen" en "stinkende etterbuil" en diens meer, dan schaam ik me er soms voor Vlaming te zijn. Geen wonder dat de Walen de Vlamingen meer en meer beginnen zien als een bende onverdraagzame racisten.

Het zijn precies dit soort opmerkingen die in Wallonië het klimaat scheppen waardoor een uitzending als die op de RTBF door de mensen ook geloofd wordt!

Ik bedoel maar: even serieus blijven hé: ik zeg niet dat je luid het volkslied zingend en met een Belgische vlag zwaaiend rond moet lopen, maar van dat soort opmerkingen wordt absoluut niemand beter. Meer zelfs: ze zetten juist méér kwaad bloed en werken serieus hinderend voor het verkrijgen van meer autonomie voor Vlaanderen.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Hun reportage met de trams die niet meer zouden kunnen rijden, en met een grens die zouden moeten worden bewaakt... Het lijkt wel de Berlijnse muur!
Het is echt overdreven, en in dat opzicht onrealistisch.
Het is voor mij duidelijk geworden:
De Walen zijn bang, dat een verdere staatshervorming hun nadelig komt te staan...
En ze hebben gelijk een zicht dat Vlaanderen allemaal onverdraagzaam zijn en VB'ers zijn...
Teach2

Bericht door Teach2 »

En ze hebben gelijk een zicht dat Vlaanderen allemaal onverdraagzaam zijn en VB'ers zijn...
... en hoe zou dat komen? Met van die opmerkingen als "stomme Walen" e.d. werken we dat beeld alleen maar in de hand! En het is precies dat beeld dat er voor zorgt dat compleet ongeloofwaardige dingen zoals die trams die aan de taalgrens stoppen geloofwaardig worden.

En verder redenerend: nu we zien hoe vertekend het beeld is dat de Walen over ons hebben (dat ze dit gaan geloven), is het misschien wel niet slecht dat we er eens stil bij staan dat ons beeld over de Walen misschien wel éven vertekend is...
frits

Bericht door frits »

haha al degene die daar niet mee kunne lachen zijn maar flauwerikken.
ga toch gewoon die discussie aan...zucht.
ik ben geen fiere vlaming, van mij hoeft vlaanderen niet onafhankelijk te worden, ik vind goed dat er solidariteit is me de Walen, alst maar voor die 100€ per jaar is per persoon... :roll: normaal gezien vind ik verhofstad ne goeie politicus, ma dat hij daar in opspraak komt omdat hij bang is voor reacties van groentjes, vind ik maar triestig.
paljas

Bericht door paljas »

Zoals Simpy zegt: "Ze zijn gewoon schijtebenauwd"

Zonder Vlaanderen zinken ze de dieperik in.
5307

Bericht door 5307 »

Ze zullen hem niet temmen ... :wink:
Tim

Bericht door Tim »

Ik moest er wel mee lachen toen ik het hoorde, en in feite vind ik het wel jammer dat het slechts fictie was... :P
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

meest hilarisch moment vond ik toch de Waalse politiepatrouille die op de taalgrens klaar stond om een eventueel oprukkend Vlaams leger door te seinen
Plaats reactie