Pagina 2 van 2

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 05 nov 2024, 14:04
door Zwoopaman
desirootje schreef: 05 nov 2024, 09:44
dovaere schreef: 04 nov 2024, 21:40 Ik wil toevoegen dat een batterijtrein zoals MS30 onder bovenleiding laten rijden ook een vorm van verspilling is:
  • Je gebruikt schaarse en dure grondstoffen die beter beperkt worden tot diesellijnen om de onefficiënte diesels te vervangen
  • De trein is zwaarder en dus geen echte "sprinter", ook op het Belgisch traject waar hij de bovenleiding gebruikt
  • Na X jaar is de dure batterij kapot en de leverancier is ermee gestopt. Heb je dan geld bespaart tegenover de last om een extra sub-reeks van een meerspanningstreinstel te beheren?
Dat is juist hoe ze horen ingezet worden. Wij kopen die om deels de MW41's te vervangen maar ook om de varkensneuzen, duikbrillen, I11'en en MR96's te vervangen op de internationale trajecten. Daar is het de bedoeling dat ze op batterijen de grens oversteken, ook al hangt er daar nog steeds een bovenleiding.
NMBS zou ook wel onder 1.5 kV Nederland in willen rijden, maar ik zie niet in hoe deze optie goedkoper zou zijn dan enkel 3 kV DC en batterijen, Het zou mij toch verbazen als die 2 spanningen lust.
Een MR75, MR80 en MR86 heeft geen speciale voorzieningen om onder 1500V te rijden en hebben bij die spanning gewoon minder tractievermogen. Ik zie niet in waarom dat bij de MR30 onmogelijk zou zijn.

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 05 nov 2024, 14:46
door Steven
Dit vanwege de opbouw van die treinen. De genoemde treinen zijn van een oudere generatie zonder software die alle info verwerkt van wat er met de trein gaande is. 1 van de redenen waarom een desiro geen 1500V lust is die software en ook een deel van de hardware (elektronische componenten). Net de eenvoudige opbouw van die oudere treinen tov nieuwe treinen maakt het ook mogelijk hen te laten rijden onder 1500V ook al is het vermogen beperkt.

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 05 nov 2024, 22:49
door BlackEagle
Treinen over de grens zijn natuurlijk fascinerend, maar je moet het toch het grotere plaatje bekijken: voor de S32 gaat het om een gebied (Kalmthout en Essen) van zo'n 40.000 inwoners. Vanuit station Kapellen is de reistijd naar Breda al gelijk tussen routes via Roosendaal of Antwerpen.

Kalmthout en Essen zijn voor 80+% gericht op Antwerpen, gewoon omdat dat in België ligt en de landsgrens blijft toch voor een stuk een mentale en economische grens (ik kom uit de streek dus ken het wel een beetje). Ja, er is wat grensoverschrijvende vervoersvraag in de regio, vooral naar de dichtbij gelegen steden Roosendaal en Bergen op Zoom, maar heel wat minder naar Breda of verder. De kern van Essen, het laatste station voor de grens, ligt bijvoorbeeld op gelijke afstand (30km) van zowel Antwerpen als Breda. Steden als Dordrecht of Tilburg hebben al helemaal weinig relatie met de grensstreek van L12, Rotterdam en Amsterdam hebben dat in dezelfde mate als in de rest van België.

Als je iets meer wil doen met de S32 dan een frequentieverhoging naar Roosendaal (die ik trouwens 'relatief gezien' buitenproportioneel vind: liever 4x/u naar Antwerpen dan 2x/u naar Roosendaal), zou ik 'theoretisch gezien' voorstellen hem door te trekken naar Bergen op Zoom, omdat daar naar mijn gevoel de meeste grensoverschrijdende vervoersvraag is. Maar helaas is de sporensituatie daar niet echt op voorzien en een kering in Roosendaal is ook niet veel voordeliger dan een goede overstap, lijkt mij.

Dus: interessant om over te filosoferen maar uiteindelijk is er niets mis met een goede overstapregeling in Roosendaal.

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 05 nov 2024, 22:57
door jan_olieslagers
BlackEagle schreef: 05 nov 2024, 22:49 Treinen over de grens zijn natuurlijk fascinerend, maar je moet het toch het grotere plaatje bekijken: voor de S32 gaat het om een gebied (Kalmthout en Essen) van zo'n 40.000 inwoners. Vanuit station Kapellen is de reistijd naar Breda al gelijk tussen routes via Roosendaal of Antwerpen.

Kalmthout en Essen zijn voor 80+% gericht op Antwerpen, gewoon omdat dat in België ligt en de landsgrens blijft toch voor een stuk een mentale en economische grens (ik kom uit de streek dus ken het wel een beetje). Ja, er is wat grensoverschrijvende vervoersvraag in de regio, vooral naar de dichtbij gelegen steden Roosendaal en Bergen op Zoom, maar heel wat minder naar Breda of verder. De kern van Essen, het laatste station voor de grens, ligt bijvoorbeeld op gelijke afstand (30km) van zowel Antwerpen als Breda. Steden als Dordrecht of Tilburg hebben al helemaal weinig relatie met de grensstreek van L12, Rotterdam en Amsterdam hebben dat in dezelfde mate als in de rest van België.

Als je iets meer wil doen met de S32 dan een frequentieverhoging naar Roosendaal (die ik trouwens 'relatief gezien' buitenproportioneel vind: liever 4x/u naar Antwerpen dan 2x/u naar Roosendaal), zou ik 'theoretisch gezien' voorstellen hem door te trekken naar Bergen op Zoom, omdat daar naar mijn gevoel de meeste grensoverschrijdende vervoersvraag is. Maar helaas is de sporensituatie daar niet echt op voorzien en een kering in Roosendaal is ook niet veel voordeliger dan een goede overstap, lijkt mij.

Dus: interessant om over te filosoferen maar uiteindelijk is er niets mis met een goede overstapregeling in Roosendaal.
Is de grootste aantrekking niet eerder omgekeerd: vanuit die Zuid-Brabantse locaties naar Antwerpen, of zelfs verder Belgie in? Zelfs ook vanuit Breda,Tilburg, Zeeland? En dan ook terug, uiteraard.

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 05 nov 2024, 23:19
door Klassiekje
Een boog van het grensbaanvak naar de Zeeuwse Lijn zou best mooi zijn maar helaas weinig realistisch :mrgreen:

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 06 nov 2024, 00:07
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 05 nov 2024, 22:57 Is de grootste aantrekking niet eerder omgekeerd: vanuit die Zuid-Brabantse locaties naar Antwerpen, of zelfs verder Belgie in? Zelfs ook vanuit Breda,Tilburg, Zeeland? En dan ook terug, uiteraard.
Juist, maar voor die potentiële klanten heb je geen S-treinen nodig die langs Belgische zijde in elk boerengat halt houden, wel InterCity's Nederland - Antwerpen zoals de Benelux.
Het doel van de S32 is namelijk hoofdzakelijk de bewoners van die zogenoemde boerengaten 'draineren' naar Antwerpen (of evt Nederland, wat de aanleiding van deze discussie was).

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 06 nov 2024, 22:45
door groentje
Klassiekje schreef: 05 nov 2024, 23:19 Een boog van het grensbaanvak naar de Zeeuwse Lijn zou best mooi zijn maar helaas weinig realistisch :mrgreen:
Of L.11 doortrekken naar Woensdrecht en dan reizigerstreinen erop :mrgreen: Al even onwaarschijnlijk, natuurlijk.