dovaere schreef: ↑04 nov 2024, 21:40
Mijn punt is dat ik deze discussie niet startte niet om iets te willen veranderen, maar gewoon om een interessant weetje te posten dat goed past in een "Belgisch Treinen Forum".
Ik vind het immers zinvol als een vervoerder de mogelijkheden openhoudt om over de grens treinen te rijden zonder extra spoortechnische hindernissen. Dat verdient een grote pluim. Of het nu de Belgische vervoerder is of het Nederlandse equivalent, ik ben neutraal daarin.
Interessant is het zeker, dus het is wel een discussie waard. Dat er dan besnuffeld wordt en er tegenargumenten komen is maar logisch, daarvoor dient het forum hier. Zeker als er iets interessant gepost wordt.
Maar... jij noemt het een grote pluim en iets zinvol, maar er zijn geen duidelijke voorbeelden van hoe het de dienstregeling kan verbeteren. Is het dan echt zo zinvol en een grote pluim waard?
Maar als je toch de vraag stelt naar suggesties:
Een halfuursdienst Puurs - Antwerpen C - Roosendaal is natuurlijk een mooie verbetering tov. vandaag. Maar tweemaal hetzelfde traject biedt geen extra meerwaarde buiten de kortere wachttijd.
Zou er geen mogelijkheid zijn om te variëren? Bijvoorbeeld:
- een van de twee varianten verlengen via Roosendaal - Breda (en waarom niet Tilburg?)
- misschien is er ook te variëren door een keer per uur de tak naar Puurs om te wisselen met een van de andere S-takken (Mol/Lokeren/Noorderkempen?) en dan een keer per uur Puurs-Noorderkempen te rijden?)
Ik ben het heel erg oneens met de uitspraak dat een frequentieverdubbeling geen extra meerwaarde biedt. Dat doet het zeer zeker wel, niet alleen verdubbelt het aantal instapmomenten, maar er zijn in Roosendaal ook een pak meer aansluitingen. Zeker voor lokale treinen is een hoge frequentie veel belangrijker dan wat de eindbestemming van die trein is. We zijn in België al redelijk uniek door met IC's zoveel mogelijk steden met elkaar te willen verbinden zonder een overstap ten nadele van de frequenties, maar dat ook nog doortrekken naar stoptreinen is echt geen goed idee. Laat die stoptreinen maar 4 keer per uur hetzelfde traject doen, dat is voor reiziger en operator het beste.
Daarnaast is Puurs-Roosendaal al een heel lang traject, dat nog verlengen vergroot alleen maar de kans op problemen en verlaagt de stiptheid en betrouwbaarheid. Zeker door een stuk in België -we rijden soms te laat maar doen er alles aan om de vertraging in te halen- te combineren met Nederland -rijpad gemist is blijven wachten- lijkt mij een combinatie die tot veel inperkingen en frustraties gaat leiden.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor de Antwerpen-Weert. Als die er ooit komt, laat die dan alsjeblieft terminussen in Weert, alles erachter zorgt alleen voor onnodige miserie. Omgekeerd zie ik ook geen enkel nut om een trein uit pakweg Roermond in Neerpelt te laten terminussen.
De enige plek waar zo'n lange lokale lijn mij wel nuttig lijkt is Luik-Maastricht-... maar daar was het zo zinvol dat ze er speciale treinen voor gekocht hebben.
Ik wil toevoegen dat een batterijtrein zoals MS30 onder bovenleiding laten rijden ook een vorm van verspilling is:
- Je gebruikt schaarse en dure grondstoffen die beter beperkt worden tot diesellijnen om de onefficiënte diesels te vervangen
- De trein is zwaarder en dus geen echte "sprinter", ook op het Belgisch traject waar hij de bovenleiding gebruikt
- Na X jaar is de dure batterij kapot en de leverancier is ermee gestopt. Heb je dan geld bespaart tegenover de last om een extra sub-reeks van een meerspanningstreinstel te beheren?
Dat is zeker een zinvolle bedenking, maar dat zou dan leiden tot een MS30NL die nog steeds niet verder rijdt dan Roosendaal of Weert.