Pagina 2 van 3

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 17 apr 2025, 11:19
door trainlovertje
K V B schreef: 16 apr 2025, 19:05 Overigens, nog steeds bizar dat CFL mij wel Luxemburg Zwithserland kan boeken, maar NMBS bijvoorbeeld niet, en dat terwijl ze beiden hetzelfde boekingsplatform gebruiken. Dit is also dat bewust bij de Belgische spoorwegen uitgeschakeld is.
Ze gebruiken dan wel dezelfde software, maar dat wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde aanbod aan vervoerbewijzen opladen.

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 17 apr 2025, 16:30
door K V B
trainlovertje schreef: 17 apr 2025, 11:19
K V B schreef: 16 apr 2025, 19:05 Overigens, nog steeds bizar dat CFL mij wel Luxemburg Zwithserland kan boeken, maar NMBS bijvoorbeeld niet, en dat terwijl ze beiden hetzelfde boekingsplatform gebruiken. Dit is also dat bewust bij de Belgische spoorwegen uitgeschakeld is.
Ze gebruiken dan wel dezelfde software, maar dat wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde aanbod aan vervoerbewijzen opladen.
Het is niet alleen dezelfde software, het is letterlijk dezelfde website. Wat dus betekent dat NMBS die vervoerbewijzen ook heeft, maar het niet nodig vindt om ergens een vinkje te zetten dat die ook tevoorschijn komen.

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 17 apr 2025, 16:58
door Shrek
K V B schreef: 17 apr 2025, 16:30
trainlovertje schreef: 17 apr 2025, 11:19
K V B schreef: 16 apr 2025, 19:05 Overigens, nog steeds bizar dat CFL mij wel Luxemburg Zwithserland kan boeken, maar NMBS bijvoorbeeld niet, en dat terwijl ze beiden hetzelfde boekingsplatform gebruiken. Dit is also dat bewust bij de Belgische spoorwegen uitgeschakeld is.
Ze gebruiken dan wel dezelfde software, maar dat wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde aanbod aan vervoerbewijzen opladen.
Het is niet alleen dezelfde software, het is letterlijk dezelfde website. Wat dus betekent dat NMBS die vervoerbewijzen ook heeft, maar het niet nodig vindt om ergens een vinkje te zetten dat die ook tevoorschijn komen.
Of de NMBS wilt ze bewust niet verkopen omdat ze denken meer last te hebben dan winst met dit soort verbindingen.

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 17 apr 2025, 18:50
door pietje
Shrek schreef: 17 apr 2025, 16:58
K V B schreef: 17 apr 2025, 16:30
trainlovertje schreef: 17 apr 2025, 11:19 Ze gebruiken dan wel dezelfde software, maar dat wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde aanbod aan vervoerbewijzen opladen.
Het is niet alleen dezelfde software, het is letterlijk dezelfde website. Wat dus betekent dat NMBS die vervoerbewijzen ook heeft, maar het niet nodig vindt om ergens een vinkje te zetten dat die ook tevoorschijn komen.
Of de NMBS wilt ze bewust niet verkopen omdat ze denken meer last te hebben dan winst met dit soort verbindingen.
Lang leve de intra-Europese luchtvaart en zo...
Zolang de (ex-)monopolisten het niet begrijpen, zullen de roep om privatiseringen en liberaliseringen alleen maar luider worden... en dat is helemaal terecht

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 17 apr 2025, 19:07
door Shrek
pietje schreef: 17 apr 2025, 18:50 Lang leve de intra-Europese luchtvaart en zo...
Zolang de (ex-)monopolisten het niet begrijpen, zullen de roep om privatiseringen en liberaliseringen alleen maar luider worden... en dat is helemaal terecht
Liberalisering zou de fragmentering alleen nog maar versnellen :wink:

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 17 apr 2025, 19:24
door trainlovertje
K V B schreef: 17 apr 2025, 16:30
trainlovertje schreef: 17 apr 2025, 11:19
K V B schreef: 16 apr 2025, 19:05 Overigens, nog steeds bizar dat CFL mij wel Luxemburg Zwithserland kan boeken, maar NMBS bijvoorbeeld niet, en dat terwijl ze beiden hetzelfde boekingsplatform gebruiken. Dit is also dat bewust bij de Belgische spoorwegen uitgeschakeld is.
Ze gebruiken dan wel dezelfde software, maar dat wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde aanbod aan vervoerbewijzen opladen.
Het is niet alleen dezelfde software, het is letterlijk dezelfde website. Wat dus betekent dat NMBS die vervoerbewijzen ook heeft, maar het niet nodig vindt om ergens een vinkje te zetten dat die ook tevoorschijn komen.
Exact, de software wordt aangeboden middels een website, namelijk die van b-europe. Het is dan waarschijnlijk aan de CFL om hun aanbod in te vullen op het door hen beheerde deel van de website.
Overigens is het niet ongebruikelijk dat nationale spoormaatschappijen geen reizen aanbieden als geen enkel deel van de reis met een trein van dat betreffende land wordt afgelegd. Haast elke nationale spoormaatschappij heeft die beperking, helaas. Zoals Shrek zegt komt dit doordat NMBS er waarschijnlijk enkel last van ondervindt, aangezien ze aan het verkopen van deze reis mogelijks niks verdienen (buiten een eventuele dossierkost).

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 17 apr 2025, 19:35
door Shrek
trainlovertje schreef: 17 apr 2025, 19:24 Exact, de software wordt aangeboden middels een website, namelijk die van b-europe. Het is dan waarschijnlijk aan de CFL om hun aanbod in te vullen op het door hen beheerde deel van de website.
Overigens is het niet ongebruikelijk dat nationale spoormaatschappijen geen reizen aanbieden als geen enkel deel van de reis met een trein van dat betreffende land wordt afgelegd. Haast elke nationale spoormaatschappij heeft die beperking, helaas. Zoals Shrek zegt komt dit doordat NMBS er waarschijnlijk enkel last van ondervindt, aangezien ze aan het verkopen van deze reis mogelijks niks verdienen (buiten een eventuele dossierkost).
Niet alleen verdienen ze er niets aan, ze lopen ook nog het risico dat mensen bij problemen de verkoper van het ticket gaan contacteren voor alternatieven of terugbetalingen. Als het dan gaat over treinen waar je zelf helemaal niets aan te zeggen hebt zorgt dit alleen maar voor meer administratie en kosten. De discussies tussen verschillende spoorwegmaatschappijen over de kosten van de afhandeling van vertragingen en afschaffingen worden steeds steviger, dit gaat meer en meer wegen op de beslissing om bepaalde tickets wel of niet aan te bieden.
Daarom ook denk ik dat dat verkoop van doorgaande tickets steeds zelfdzamer gaat worden.

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 17 apr 2025, 19:42
door jan_olieslagers
Shrek schreef: 17 apr 2025, 19:07
pietje schreef: 17 apr 2025, 18:50 Lang leve de intra-Europese luchtvaart en zo...
Zolang de (ex-)monopolisten het niet begrijpen, zullen de roep om privatiseringen en liberaliseringen alleen maar luider worden... en dat is helemaal terecht
Liberalisering zou de fragmentering alleen nog maar versnellen :wink:
... en daardoor de druk verhogen voor intercommunicatie. Samenwerking met drie-vier buitenlandse partners kan men nog hooghartig afwijzen, als men er twintig afwijst zet men een beetje zichzelf in de hoek.

Het wachten is op een boekingssysteem (of meerdere) waar tickets en reservaties voor meerdere operatoren kunnen gekocht worden. Sorry als ik alweer met dezelfde vergelijking afkom, maar de burgerluchtvaart heeft zo'n systemen al vele jaren. Er is zelfs geprobeerd om een van die systemen (was het Amadeus of Galileo?) ook treinvervoer te laten aanbieden, zodat HST-stations een IATA-code kregen die normaliter enkel voor luchthavens wordt toegekend. Brussel-Zuid heeft bv. IATA-code ZYR. Ik vraag me af of dat systeem veel gebruikt wordt.

Als de spoorbedrijven er niet in slagen om doorgaande tickets aan te bieden, voor meer dan een operator, en met een sluitend mechanisme van vergoeding van problemen, dan plaatsen ze zichzelf (nog een beetje meer) uit de markt.

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 18 apr 2025, 00:07
door groentje
Shrek schreef: 17 apr 2025, 19:07
pietje schreef: 17 apr 2025, 18:50 Lang leve de intra-Europese luchtvaart en zo...
Zolang de (ex-)monopolisten het niet begrijpen, zullen de roep om privatiseringen en liberaliseringen alleen maar luider worden... en dat is helemaal terecht
Liberalisering zou de fragmentering alleen nog maar versnellen :wink:
Tenzij die andere aanbieders ofwel door de overheid verplicht worden om elkaars tickets te verkopen (dat is bijvoorbeeld één van de voorwaarden in GB), of dat ze zelf inzien dat het beter is om dat te doen. Ik kan bij Brussels Airlines ook vluchten kopen van andere maatschappijen in de Lufthansagroep, en zelfs de Star Alliance. Dat is uit welbegrepen eigenbelang, zelfs als reizigers uiteindelijk een vlucht kiezen uitgevoerd door een andere maatschappij is het een goede reflex om reizigers te overtuigen om hun website te laten gebruiken.
Eerlijk gezegd snap ik totaal het probleem niet waarom NMBS Europe dit ticket niet zou verkopen. Of tickets in Denemarken, of Polen. Ooit konden ze het wel, en zelfs als het maar een kleine niche was, wat is precies het probleem? Je wil reizigers lokken die op zoek zijn naar tickets, ook als het niet enkel voor hun treinen is. Als één van de aanbieders van Interrailreserveringen voor TGV's en Eurostars (SNCF en Eurostar zelf willen dat niet online doen), een aanbieder die bovendien ook tickets en reserveringen kan boeken bij DB (DB verkoopt ook geen Eurostartickets online, en SNCF of Eurostar geen tickets voor de ICE van of naar Duitsland), hebben ze een kans om zich een plaatsje te veroveren tussen de 2 groten, maar neen, ze verkiezen om hun potentiële markt zelf te verkleinen. Iemand moet me toch eens uitleggen waarom dat een goed idee was.

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 18 apr 2025, 09:03
door Steven
pietje schreef: 17 apr 2025, 18:50
Shrek schreef: 17 apr 2025, 16:58
K V B schreef: 17 apr 2025, 16:30

Het is niet alleen dezelfde software, het is letterlijk dezelfde website. Wat dus betekent dat NMBS die vervoerbewijzen ook heeft, maar het niet nodig vindt om ergens een vinkje te zetten dat die ook tevoorschijn komen.
Of de NMBS wilt ze bewust niet verkopen omdat ze denken meer last te hebben dan winst met dit soort verbindingen.
Lang leve de intra-Europese luchtvaart en zo...
Zolang de (ex-)monopolisten het niet begrijpen, zullen de roep om privatiseringen en liberaliseringen alleen maar luider worden... en dat is helemaal terecht
De roep is misschien terecht het resultaat daarom niet. Al wat momenteel al privé is in de eu vind ik niet bepaald iets om WOW bij te zeggen, eerder AUW. Nieuwe privé treinen doen het vooral met het oudste en minst comfortabele materieel dat er te vinden is. Het aanbod is meestal via bizarre routes. Bij uitval heb je zelden goede opties ter beschikking.

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 19 apr 2025, 17:07
door K V B
trainlovertje schreef: 17 apr 2025, 19:24 Overigens is het niet ongebruikelijk dat nationale spoormaatschappijen geen reizen aanbieden als geen enkel deel van de reis met een trein van dat betreffende land wordt afgelegd. Haast elke nationale spoormaatschappij heeft die beperking, helaas. Zoals Shrek zegt komt dit doordat NMBS er waarschijnlijk enkel last van ondervindt, aangezien ze aan het verkopen van deze reis mogelijks niks verdienen (buiten een eventuele dossierkost).
De trend gaat juist de andere kant op. DB verkoopt bijvoorbeeld binnenlandse tickets in Frankrijk (en doet dat soms zelfs beter dan de SNCF). Bij ÖBB kan je interrail reservaties voor Italië doen. Enz..

Dat men niet of nauwelijks in internationaal treinverkeer geïnteresseerd is, is een typisch Frans probleem, en de NMBS lijdt ook een beetje aan deze Franse ziekte...

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 19 apr 2025, 18:05
door desirootje
Kalmeer even, herinner u dat het hier gaat om 1 enkele grensoverschrijdende treindienst gaat! Dit is geen bewuste keuze van NMBS, wss vraagt men aan SNCF om de informatie van al hun treinen te geven, inclusief grensoverschrijdende, maar sinds hun systeem zelf niet kan werken met een ticket dat deels gratis, deels betalend is, geven ze deze route gwn niet door. CFL kan dit wel, aangezien dit systeem ook werkt voor reizigers naar Aarlen, Gouvy en Trier. Wat wel mogelijk is, is dat men het te veel werk vind om voor deze 1e verbinding iets speciaals te doen en hun informatie van de CFL te halen, jammer maar begrijpelijk. Dit is geen groot complot om minder tickets te verkopen, als je dat zoekt dan zal dat eerder zijn waarom je geen Portugese tickets kan kopen, niet Luxemburg-Thionville

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 19 apr 2025, 19:13
door jan_olieslagers
Ik neem grif aan dat het niet echt een complot is, wel zie ik nog maar eens een gebrek aan "drive" en mercantiele instelling. En inderdaad best mogelijk dat "men" het teveel werk vindt(sic!). Als er wel een technische reden is, dan dient die te worden opgeruimd. Waar een wil is, is een weg.

NB wat heeft mijn tweede vaderland ermee te maken? Zijn tickets voor Portugal nog lastiger te boeken dan naar Malawi of Mongolie :) ?

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 19 apr 2025, 19:19
door desirootje
jan_olieslagers schreef: 19 apr 2025, 19:13 Ik neem grif aan dat het niet echt een complot is, wel zie ik nog maar eens een gebrek aan "drive" en mercantiele instelling. En inderdaad best mogelijk dat "men" het teveel werk vindt(sic!). Als er wel een technische reden is, dan dient die te worden opgeruimd. Waar een wil is, is een weg.

NB wat heeft mijn tweede vaderland ermee te maken? Zijn tickets voor Portugal nog lastiger te boeken dan naar Malawi of Mongolie :) ?
Ik noemde gwn een Europees land op waarnaar je geen tickets kunt kopen op NMBS international, dat zou een bewuste keuze kunnen zijn, Thionville-Luxemburg niet

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Geplaatst: 19 apr 2025, 19:57
door nighttrain
K V B schreef: 09 jan 2025, 16:28 Zondag reis ik van Interlaken naar Luxemburg. En dan Woensdag terug.

Sinds de ECs op die route verdwenen zijn is dat niet meer zo een vanzelfsprekende trip. En het lijkt er op dat vooral SNCF actief hier sabotage pleegt. Het vangt al aan met de dienstregeling. Reis je met de TER dan moet je in Basel, Strasbourg en Metz overstappen. En op elke van deze lijn zitten er gaten in de dienstregeling die zo op elkaar afgestemd zijn dat het ongemak voor de reiziger gemaximaliseerd wordt.

En als klap of de vuurpeil: SNCF verkoopt hier geen treinkaartjes voor. Probeer het zelf maar: Basel - Luxembourg op www.sncf-connect.com: -> niks te krijgen. En omdat SBB voor trips naar Frankrijk via Basel altijd in Basel knipt lukt het via SBB ook niet.

De Luxemburgse spoorwegen verkopen echter wel kaartjes voor deze route. En daar stel ik iets vreemds vast: Als je op cfl.lu een internationaal treinkaartje wil kopen dan wordt je doorverwezen naar www.b-europe.com, en daar kan ik dus zonder veel problemen Interlaken - Luxemburg kopen. Zelfs met Halbtax...

Maar ga je rechtstreeks naar www.b-europe.com, dan kan je dat niet. Zoek je dan op "Basel - Luxembourg" krijg je weer nul op request. Het systeem kan het in principe voor je boeken, maar weigert het gewoon. Het is alsof je in een winkel bepaalde dingen maar kan kopen als je door de juiste deur naar binnen gekomen bent. NMBS saboteert hier ook bewust.

Waarom doet men dit eigenlijk? Willen de spoorwegen echt internationaal reizen ontmoedigen?

Nu is de dienstregeling op zondag zo slecht op die route, en is er ook nog vervangend busvervoer. Dus heb ik toch besloten maar een ommetje via Duitsland te maken. Interlaken - Mannheim - Trier - Luxembourg. En nadat ik mijn kaartje voor Interlaken - Luxemburg via Trier had gekocht besloot ik om te kijken of ik de terugreis ook bij DB kon boeken. En waarrempel. Dat kon ik

Luxemburg - Interlaken volgende Woensdag, via Frankrijk, heb ik dus probleemloos bij DB kunnen kopen, en dat terwijl er dus geen enkele Duitse trein bij betrokken is. DB kan dus tickets verkopen voor Franse treinen waar SNCF zelf dus geen kaartjes voor verkoopt :-) Chapeau.
Ik vrees dat er u iets ontsnapt in de organisatie.
De TER treinen worden betaald door de regions die ook het aanbod bepalen (uurregeling) en de SNCF gaat dit gevraagde aanbod uitvoeren. Ook het rollend materiaal is beheerd door de regions. Ja die regios kijken niet verder dan hun regio en dus hun lokale inwoners..
Europa helpt ook niet erg veel zoals de regelgeving betreffende de verantwoordelijkheid in geval van incident of de reciprocité regels. Alsook X aantal biljetten =x aantal landen=X aantal BTW regels. Dat is het mogelijk moet zijn is een zekerheid.