Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door K V B »

Zondag reis ik van Interlaken naar Luxemburg. En dan Woensdag terug.

Sinds de ECs op die route verdwenen zijn is dat niet meer zo een vanzelfsprekende trip. En het lijkt er op dat vooral SNCF actief hier sabotage pleegt. Het vangt al aan met de dienstregeling. Reis je met de TER dan moet je in Basel, Strasbourg en Metz overstappen. En op elke van deze lijn zitten er gaten in de dienstregeling die zo op elkaar afgestemd zijn dat het ongemak voor de reiziger gemaximaliseerd wordt.

En als klap of de vuurpeil: SNCF verkoopt hier geen treinkaartjes voor. Probeer het zelf maar: Basel - Luxembourg op www.sncf-connect.com: -> niks te krijgen. En omdat SBB voor trips naar Frankrijk via Basel altijd in Basel knipt lukt het via SBB ook niet.

De Luxemburgse spoorwegen verkopen echter wel kaartjes voor deze route. En daar stel ik iets vreemds vast: Als je op cfl.lu een internationaal treinkaartje wil kopen dan wordt je doorverwezen naar www.b-europe.com, en daar kan ik dus zonder veel problemen Interlaken - Luxemburg kopen. Zelfs met Halbtax...

Maar ga je rechtstreeks naar www.b-europe.com, dan kan je dat niet. Zoek je dan op "Basel - Luxembourg" krijg je weer nul op request. Het systeem kan het in principe voor je boeken, maar weigert het gewoon. Het is alsof je in een winkel bepaalde dingen maar kan kopen als je door de juiste deur naar binnen gekomen bent. NMBS saboteert hier ook bewust.

Waarom doet men dit eigenlijk? Willen de spoorwegen echt internationaal reizen ontmoedigen?

Nu is de dienstregeling op zondag zo slecht op die route, en is er ook nog vervangend busvervoer. Dus heb ik toch besloten maar een ommetje via Duitsland te maken. Interlaken - Mannheim - Trier - Luxembourg. En nadat ik mijn kaartje voor Interlaken - Luxemburg via Trier had gekocht besloot ik om te kijken of ik de terugreis ook bij DB kon boeken. En waarrempel. Dat kon ik

Luxemburg - Interlaken volgende Woensdag, via Frankrijk, heb ik dus probleemloos bij DB kunnen kopen, en dat terwijl er dus geen enkele Duitse trein bij betrokken is. DB kan dus tickets verkopen voor Franse treinen waar SNCF zelf dus geen kaartjes voor verkoopt :-) Chapeau.
pmuy
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door pmuy »

Grotendeels eens, maar (voor zij die het weten te vinden): de SNCF verkoopt wel tickets voor Basel-Luxemburg aan een vaste prijs van €52,80 (zonder korting). Je kunt die allicht ook gewoon ter plekke in Basel kopen, maar online kan het via https://www.ter.sncf.com/grand-est/tari ... Luxembourg. Zoek op het traject van Basel Sbb naar Bettembourg Frontiere.
HLE18
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door HLE18 »

Die TER's sluiten toch redelijk goed op elkaar aan (ik bedoel je moet nergens 50 min staan wachten ofzo)? Frequentie is jammer genoeg niet elk uur...
En enkele keren per dag is er een TGV vanuit Mulhouse naar Luxemburg.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door K V B »

HLE18 schreef: 09 jan 2025, 19:46 Die TER's sluiten toch redelijk goed op elkaar aan (ik bedoel je moet nergens 50 min staan wachten ofzo)? Frequentie is jammer genoeg niet elk uur...
En enkele keren per dag is er een TGV vanuit Mulhouse naar Luxemburg.
Zoek eens op zondag... De gaten in de dienstregeling make het op zondag zo goed als onmogelijk.

Die directe TGVs van Mulhouse, dat zijn er twee per dag, en de tweede komt lang na middernacht aan...
edelweiss
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door edelweiss »

Toen de rechtstreekse EC’s Brussel-Basel en/of verder nog reden was het ook al moeilijk. Ik heb de exacte gegevens niet meer maar ik herinner me dat het- òf heel moeilijk- òf onmogelijk- òf heel duur was via deze route naar Zwitserland aan tickets te komen. Je werd bijna altijd via Aachen gestuurd. Geen wonder dat de belangstelling voor deze route slonk. De gedachte dat dat opzettelijk gebeurde kwam regelmatig bij mij op.
HLE18
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door HLE18 »

K V B schreef: 10 jan 2025, 12:22 Zoek eens op zondag... De gaten in de dienstregeling make het op zondag zo goed als onmogelijk.

Die directe TGVs van Mulhouse, dat zijn er twee per dag, en de tweede komt lang na middernacht aan...
Voor volgende week vb:
12:31 Strasbourg (TVG) -> 14:15 Luxemburg
Strasbourg 13:49->15:16 (TER) Metz 15:46->Luxemburg (TER)

Vroeger zijn er inderdaad vreemd genoeg geen verbindingen, in het weekend zijn er misschien ook wel eens werken?
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door K V B »

HLE18 schreef: 12 jan 2025, 17:58
K V B schreef: 10 jan 2025, 12:22 Zoek eens op zondag... De gaten in de dienstregeling make het op zondag zo goed als onmogelijk.

Die directe TGVs van Mulhouse, dat zijn er twee per dag, en de tweede komt lang na middernacht aan...
Voor volgende week vb:
12:31 Strasbourg (TVG) -> 14:15 Luxemburg
Dat is dus die Mulhouse - Luxembourg TGV, die ik overigens al een keer genomen heb, en die ik morgen in de omgekeerde richting doe.
Maar SNCF connect can mij dus niet TER +TGV voor Basel - Luxemburg verkopen, maar bijv. DB dan weer wel...

Strasbourg 13:49->15:16 (TER) Metz 15:46->Luxemburg (TER)

Vroeger zijn er inderdaad vreemd genoeg geen verbindingen, in het weekend zijn er misschien ook wel eens werken?
En een van de gaten zit op een heel erg onhandig moment. Je kan van Basel naar Luxemburg op weekdagen op 5:21, 6:21, 7:21, en 9:21 (telkens met twee overstappen...) maar dus niet om 8:21, Sneu als je van iets verder komt, want het vroegste dat ik in Basel kan zijn vanaf Interlaken is 8:00...
HLE18
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door HLE18 »

K V B schreef: 14 jan 2025, 21:41 Dat is dus die Mulhouse - Luxembourg TGV, die ik overigens al een keer genomen heb, en die ik morgen in de omgekeerde richting doe.
Maar SNCF connect can mij dus niet TER +TGV voor Basel - Luxemburg verkopen, maar bijv. DB dan weer wel...
Weinig ervaring met losse tickets, gewoonlijk gebruiken wij FIP & Interrail en dan is het gewoon vertrekken en zien wel waar we geraken. TGV wel reserveren natuurlijk maar als je die mist kan je al makkelijker mee met de volgende.
K V B schreef: 14 jan 2025, 21:41 En een van de gaten zit op een heel erg onhandig moment. Je kan van Basel naar Luxemburg op weekdagen op 5:21, 6:21, 7:21, en 9:21 (telkens met twee overstappen...) maar dus niet om 8:21, Sneu als je van iets verder komt, want het vroegste dat ik in Basel kan zijn vanaf Interlaken is 8:00...
Ja zulke problemen kom ik regelmatig ook tegen zeer ambetant dat het niet overal elk uur een trein is :!:
Malista
Berichten: 98
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door Malista »

Via de SNCF Connect app twee jaar een ticket geboekt tussen Luxemburg en Straatsburg. Man man, wat een miserie. De SNCF maakt reizen niet enkel moeilijk, maar doet actief aan sabotage op internationale ritten. Ten eerste is er geen reguliere rechtstreekse trein meer tussen deze twee EU hoofdsteden, maar ook een ticket kopen is op zijn minst pijnlijk. Toen ik een ticket kocht op deze manier kreeg ik eigenlijk twee afzonderlijke tickets. Één ticket Straatsburg - Metz en één voucher voor een ticket Metz - Luxemburg. Met deze voucher moet je naar een automaat van de SNCF gaan om een ticket af te drukken. In het station van Metz kan je twee automaten vinden. De automaten van TER Grand Est waren allemaal operationeel maar konden het ticket niet afdrukken. De automaat van SNCF waren op één na allemaal defect. De enige werkende automaat had een rij van minstens 30 meter doorheen half het station. Wat een klucht.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door K V B »

Vandaag dus weer naar Luxemburg gereisd. Deze ochtend in Wengwald op de eerste trein gestapt, en dan via Lauterbrunnen, Interlaken, Basel, Strasbourg en Lorraine TGV naar Luxemburg.

En wonder boven wonder kon ik dat allemaal in een keer boeken, bij de Luxemburgse spoorwegen. Het resultaat waren wel 4 tickets. Een normaal internationaal biljet (met Halbtax!) to Basel, dan een TER ticket en een TGV ticket van de SNCF, en dan weer een internationaal ticket in RTC2 formaat voor Lorraine - Luxembourg. Voor de drie reizigers die dat gereserveerd hadden legde de CFL gewoon een taxi in, en dus was ik uiteindelijk 20 minuten vroeger dan gepland op bestemming.

Maar wat mis ik di direct treinen. Dat er op die route niks van kwaliteit meer rijdt is een schande.
rvdborgt
Berichten: 4654
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 14 apr 2025, 20:14 Maar wat mis ik di direct treinen. Dat er op die route niks van kwaliteit meer rijdt is een schande.
De TER's Basel-Straatsburg hebben nog steeds comfort en kwaliteit, al merk je langzaam wel de leeftijd van het materieel, en er zouden ook wat rechtsrteekse treinen naar Luxemburg mogen zijn.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: 14 apr 2025, 23:51
K V B schreef: 14 apr 2025, 20:14 Maar wat mis ik di direct treinen. Dat er op die route niks van kwaliteit meer rijdt is een schande.
De TER's Basel-Straatsburg hebben nog steeds comfort en kwaliteit, al merk je langzaam wel de leeftijd van het materieel, en er zouden ook wat rechtsrteekse treinen naar Luxemburg mogen zijn.
Geen stopcontacten. Ouderwetse WCs die gewoon alles op de sporen dumpen, en geen bruikbare tafels om onderweg wat te kunnen werken. Die Corails mogen wat mij betreft echt aan de kant, hoor.
rvdborgt
Berichten: 4654
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 15 apr 2025, 22:19
rvdborgt schreef: 14 apr 2025, 23:51 De TER's Basel-Straatsburg hebben nog steeds comfort en kwaliteit, al merk je langzaam wel de leeftijd van het materieel, en er zouden ook wat rechtsrteekse treinen naar Luxemburg mogen zijn.
Geen stopcontacten. Ouderwetse WCs die gewoon alles op de sporen dumpen, en geen bruikbare tafels om onderweg wat te kunnen werken. Die Corails mogen wat mij betreft echt aan de kant, hoor.
Ik zat er onlangs nog in en de klaptafels waren toch zeer bruikbaar.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door K V B »

Doe mij maar de nieuwe Regio 2N zoals die bijvoorbeeld op de TER NOMAD diensten rijden. Daar heb je grote tafels, en stopcontacten. ideaal om onderweg wat te werken.

Overigens, nog steeds bizar dat CFL mij wel Luxemburg Zwithserland kan boeken, maar NMBS bijvoorbeeld niet, en dat terwijl ze beiden hetzelfde boekingsplatform gebruiken. Dit is also dat bewust bij de Belgische spoorwegen uitgeschakeld is.
rvdborgt
Berichten: 4654
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Interlaken - Luxembourg. Of hoe de Franse spoorwegen hun best doen om internationaal reizen moeilijk te maken.

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 16 apr 2025, 19:05 Doe mij maar de nieuwe Regio 2N zoals die bijvoorbeeld op de TER NOMAD diensten rijden. Daar heb je grote tafels, en stopcontacten. ideaal om onderweg wat te werken.
Dat is inderdaad een van de weinige soorten regionaal materieel bij de SNCF dat qua comfort vergelijkbaar is met Corail.
Plaats reactie