Pagina 2 van 2
Re: MW41 in park?
Geplaatst: 23 aug 2025, 12:40
door jknockaert
TKR schreef: ↑23 aug 2025, 12:22
Misschien hebben we een kleine overschot aan MW41'en sinds ze niet meer ingezet worden op de lijn Mol - Hasselt?
Bij de aankoop van die MW41 was er geen overschot aan visie op de inzet ervan. Men had de aankoop van nieuwe dieseltreinen lang uitgesteld met het idee dat het de moeite niet meer was: de resterende diesellijnen zouden ofwel elektrisch worden ofwel gesloten. Toen ze toch echt niet meer verder konden met die M2 en MW44-45 hebben ze dan maar nieuwe motorwagens gekocht op maat van de toenmalige dieselinzet. Dat resulteerde in een lage maximumsnelheid (enkel tussen Gent en De Pinte was de lijnsnelheid hoger dan 120km/u) en beperkte koppelbaarheid op maat van de toenmalige perronlengtes op die lijnen (als ik me goed herinner was het oorspronkelijk maximum 3 stellen, later uitgebreid naar 4). Wel veel zitplaatsen en goede acceleratie, dat was waar het voormalige dieselmaterieel tekort schoot (al was dat met M2 nog wel te verhelpen door er een tweede loc voor te hangen).
Op een dag wilde NMBS dan wat scherper gaan inkopen op (vooral piek)elektriciteit toen ze dat zelf mochten gaan uitonderhandelen (tot dan betaalden ze gewoon wat dan andere staatsbedrijf Electrabel hen aanrekende). In zo'n positie is het natuurlijk handig als je alternatieven achter de hand hebt om in te zetten. Daarbij kwamen die motorwagens in beeld: die konden ze inzetten in de piek on zo de (veel te) dure stroompieken te voorkomen. Zo zijn ze terechtgekomen op elektrische lijnen, al gaan de beperkingen (snelheid, treinlengte) dan wel wringen.
Re: MW41 in park?
Geplaatst: 24 aug 2025, 08:29
door pietje
jknockaert schreef: ↑23 aug 2025, 12:40
TKR schreef: ↑23 aug 2025, 12:22
Misschien hebben we een kleine overschot aan MW41'en sinds ze niet meer ingezet worden op de lijn Mol - Hasselt?
Bij de aankoop van die MW41 was er geen overschot aan visie op de inzet ervan. Men had de aankoop van nieuwe dieseltreinen lang uitgesteld met het idee dat het de moeite niet meer was: de resterende diesellijnen zouden ofwel elektrisch worden ofwel gesloten. Toen ze toch echt niet meer verder konden met die M2 en MW44-45 hebben ze dan maar nieuwe motorwagens gekocht op maat van de toenmalige dieselinzet. Dat resulteerde in een lage maximumsnelheid (enkel tussen Gent en De Pinte was de lijnsnelheid hoger dan 120km/u) en beperkte koppelbaarheid op maat van de toenmalige perronlengtes op die lijnen (als ik me goed herinner was het oorspronkelijk maximum 3 stellen, later uitgebreid naar 4). Wel veel zitplaatsen en goede acceleratie, dat was waar het voormalige dieselmaterieel tekort schoot (al was dat met M2 nog wel te verhelpen door er een tweede loc voor te hangen).
Weet jij zeker dat er max 4 MW41 stellen gekoppeld mogen rijden?
Ik dacht er een tijd geleden regelmatig 5 stellen gekoppeld te hebben zien rijden. Na ontkoppeling reden er dan 3 door naar Neerpelt en 2 naar Hasselt.
Maar het zou kunnen dat ik oud geworden ben en mijn geheugen me meer en meer in de steek laat...
Op een dag wilde NMBS dan wat scherper gaan inkopen op (vooral piek)elektriciteit toen ze dat zelf mochten gaan uitonderhandelen (tot dan betaalden ze gewoon wat dan andere staatsbedrijf Electrabel hen aanrekende). In zo'n positie is het natuurlijk handig als je alternatieven achter de hand hebt om in te zetten. Daarbij kwamen die motorwagens in beeld: die konden ze inzetten in de piek on zo de (veel te) dure stroompieken te voorkomen. Zo zijn ze terechtgekomen op elektrische lijnen, al gaan de beperkingen (snelheid, treinlengte) dan wel wringen.
Is dit iets wat je zeker weet, of is dit een verhaal dat de ronde doet, maar dat evengoed 100% verzonnen kan zijn?
Als het waar is dat er diesels worden ingezet om minder elektrisch te moeten rijden omwille van de elektriciteitsprijzen, kunnen we beter helemaal maar stoppen met alle maatregelen om CO2 te besparen...
Re: MW41 in park?
Geplaatst: 24 aug 2025, 10:08
door trainfan03
Shrek schreef: ↑22 aug 2025, 00:15
Ik heb onlangs vernomen dat er in het Gentse een heel aantal MW41 aan de kant staan. Is dit waar?
Zeker in een zomer waar het kwik makkelijk boven de 30°stijgt lijkt het mij niet echt klantvriendelijk om MW41 aan de kant te zetten maar die bakovens MR75 wel nog te gebruiken
De S53-treinen zijn heel de zomer afgeschaft in de week, dus daar zouden ook al een 8-tal stellen van aan de kant staan, want men rijdt daar met drie omlopen van 1 - 3 stellen (afhankelijk van het uur). Daarbovenop wordt de capaciteit ook verminderd op de andere S-verbindingen in het Gentse, dus dat verklaart waarschijnlijk ook nog een deel extra in de bundel.
Re: MW41 in park?
Geplaatst: 24 aug 2025, 10:16
door ovspotter_be
In Charleroi staan er ook veel MW41 aan de kant omdat de lijn naar Mariembourg en Couvin een paar weken gesloten is voor werkzaamheden.
Re: MW41 in park?
Geplaatst: 24 aug 2025, 10:22
door LML
Op Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt reden er in de tijd voor elektrificatie en elektrische tractie tijdens de spits 5 gekoppelde MW41: (ont)koppeling in Mol, 3 van/naar Hamont, 2 van/naar Hasselt...
Er zijn testen geweest om met 6 gekoppelde treinstellen te rijden, maar dat is uitgebleven...
Re: MW41 in park?
Geplaatst: 24 aug 2025, 10:50
door Larch
Je ziet ze af en toe met 5 rijden (5*2), reglementair mogen ze met 6 rijden (6*2)
Re: MW41 in park?
Geplaatst: 24 aug 2025, 17:15
door DR-fan
pietje schreef: ↑24 aug 2025, 08:29
Is dit iets wat je zeker weet, of is dit een verhaal dat de ronde doet, maar dat evengoed 100% verzonnen kan zijn?
Als het waar is dat er diesels worden ingezet om minder elektrisch te moeten rijden omwille van de elektriciteitsprijzen, kunnen we beter helemaal maar stoppen met alle maatregelen om CO2 te besparen...
Dat was een issue in de jaren '90, toen reden er inderdaad nogal wat P-treinen met diesel onder draad omdat de NMBS vond dat ze tijdens de piekmomenten teveel werden aangerekend. Zo reed er jarenlang een P-trein tussen Dendermonde en Leuven met een 51 en een Mons - Ath met 62. Zo waren er nog op het hele net.
Re: MW41 in park?
Geplaatst: 25 aug 2025, 10:23
door pietje
DR-fan schreef: ↑24 aug 2025, 17:15
pietje schreef: ↑24 aug 2025, 08:29
Is dit iets wat je zeker weet, of is dit een verhaal dat de ronde doet, maar dat evengoed 100% verzonnen kan zijn?
Als het waar is dat er diesels worden ingezet om minder elektrisch te moeten rijden omwille van de elektriciteitsprijzen, kunnen we beter helemaal maar stoppen met alle maatregelen om CO2 te besparen...
Dat was een issue in de jaren '90, toen reden er inderdaad nogal wat P-treinen met diesel onder draad omdat de NMBS vond dat ze tijdens de piekmomenten teveel werden aangerekend. Zo reed er jarenlang een P-trein tussen Dendermonde en Leuven met een 51 en een Mons - Ath met 62. Zo waren er nog op het hele net.
Dus totaal niet van toepassing op MW41, aangezien die toen nog niet in dienst waren.
Zoals ik eigenlijk al vermoedde.