160 km/h op lijn 59
Re: 160 km/h op lijn 59
Wetteren en Aalst worden niet aangedaan door L50A, dus is het logisch dat die treinen er niet stoppen. Vergeet ook niet dat nogal wat reizigers uit Aalst en omgeving liever de trein nemen in Denderleeuw wegens het veel grotere aanbod.desirootje schreef: ↑15 dec 2025, 10:50 Daar ben ik niet zo zeker van, als men Wetteren, Aalst, Tienen, Landen en Waremme kan overslaan via L50A en HSL2 om grotere steden te verbinden zoals Gent met Brussel, of Brussel met Luik, waarom niet Gent met Antwerpen. Ik zeg niet dat dit moet gebeuren, maar dit idee is zeker te bestuderen waard.
Sint-Niklaas heeft zowat 82.600 inwoners en is volgens mij te belangrijk om er niet te stoppen. Ter vergelijking: Tienen heeft er 36.900 en Waremme 11.400. Dat is toch een groot verschil. Nochtans wordt Tienen aangedaan door 3 IC's per uur, evenveel als Sint-Niklaas.
PS: Ik ben ook eens aan het rekenen geslagen om de eventuele tijdwinst te bepalen:
- Zwijndrecht - Sint-Niklaas = 15 km => 7'30" aan 120 km/h, 5'37" aan 160 km/h - winst 1'53"
- Zwijndrecht - Oostakker = 44 km => 22' aan 120 km/h, 16'30" aan 160 km/h - winst 5'30"
Daarbij moet je bedenken dat dit het meest optimistische scenario is. Zoals gezegd is 160 km/h tussen Antwerpen en Zwijndrecht onhaalbaar en ik ben er van uitgegaan dat de bocht in Destelbergen aan 160 km/h kan bereden worden. Verder heb je nog bochten in Lokeren, Beveren-Waas en in het wisselrooster van Sint-Niklaas. Of die allemaal geschikt gemaakt kunnen worden voor 160 km/h? Vooral die in Sint-Niklaas met het onmiddellijk aansluitende viaduct door de stad lijkt mij zeer problematisch. En als het kan, tegen welke kost? Is het dat waard voor een "supersnelle" IC die bovendien de capaciteit op die drukke lijn vermindert?
Re: 160 km/h op lijn 59
Dat Aalstenaars liever naar Denderleeuw gaan voor het grotere aanbod heb ik werkelijk nog nooit gehoord of gemerkt; Misschien vanuit Erembodegem.
De sneltreinen op L50A stoppen overigens ook niet in Denderleeuw, enkel bij omstandigheden.
Op deze moment is de vraag van Sint-Niklaas en Lokeren naar Gent/Antwerpen vele malen hoger dan tussen Gent en Antwerpen zelf. Zou de vraag dan dermate stijgen dat deze nieuwe snelle IC laat staan nieuwe spoorlijn gerechtvaardigd is?
Is er nog plaats voor deze nieuwe trein in Antwerpen? In Gent feitelijk niet.
Het voordeel van vracht op de één of andere manier over een andere lijn te sturen zie ik wel. Dan zal je automatisch het reizigersverkeer al wat kunnen vernsellen, en kan je misschien een 4de IC inleggen.
De sneltreinen op L50A stoppen overigens ook niet in Denderleeuw, enkel bij omstandigheden.
Op deze moment is de vraag van Sint-Niklaas en Lokeren naar Gent/Antwerpen vele malen hoger dan tussen Gent en Antwerpen zelf. Zou de vraag dan dermate stijgen dat deze nieuwe snelle IC laat staan nieuwe spoorlijn gerechtvaardigd is?
Is er nog plaats voor deze nieuwe trein in Antwerpen? In Gent feitelijk niet.
Het voordeel van vracht op de één of andere manier over een andere lijn te sturen zie ik wel. Dan zal je automatisch het reizigersverkeer al wat kunnen vernsellen, en kan je misschien een 4de IC inleggen.
Re: 160 km/h op lijn 59
Toch is dat zo, gehoord van collega's en zelf ook opgemerkt (Denderleeuw is mijn 'homestation'). Erembodegem is trouwens een deel van Aalst
Dat de treinen van L50A niet in Denderleeuw stoppen klopt natuurlijk, maar met 4 IC's en 4 S-treinen per uur richting Brussel is dat natuurlijk ook niet echt nodig
-
trainlovertje
- Berichten: 2860
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: 160 km/h op lijn 59
Om dat argument even te counteren: dat komt omdat er ook heel veel overgestapt wordt; die worden meegerekend bij de opstapcijfers in België. Ik woon niet in Denderleeuw of Aalst, maar sta af en toe wel eens op een perron in Denderleeuw wanneer dat niet mijn eindbestemming is. Voor station Aalst kan ik dat niet zeggen.DR-fan schreef: ↑15 dec 2025, 14:57Toch is dat zo, gehoord van collega's en zelf ook opgemerkt (Denderleeuw is mijn 'homestation'). Erembodegem is trouwens een deel van AalstHet is niet voor niets dat Denderleeuw na Gent-Sint-Pieters het hoogste aantal treinreizigers in Oost-Vlaanderen heeft, meer dan Aalst en Sint-Niklaas. En dat terwijl de gemeente eigenlijk niet veel voorstelt met amper 21.000 inwoners.
Re: 160 km/h op lijn 59
Goed punt, overstappers tellen dubbel. (stapt af en op)
Dat kom ik wel geregeld tegen, mensen die van Gent komen en in Denderleeuw overstappen richting Ninove/Geraardsbergen of Zottegem, of zelfs gewoon een snellere trein bij vertraging en dergelijke.
Dat kom ik wel geregeld tegen, mensen die van Gent komen en in Denderleeuw overstappen richting Ninove/Geraardsbergen of Zottegem, of zelfs gewoon een snellere trein bij vertraging en dergelijke.
Re: 160 km/h op lijn 59
En toch: ik heb een aantal collega's die liever naar Denderleeuw komen wegens het grotere aanbod en dat geldt ook voor anderen. Niet iedereen woont in het centrum van Aalst. Vanuit sommige buitenwijken en deelgemeenten ben je sneller in Denderleeuw dan aan het eigen station. Trouwens: je zou versteld staan als je wist hoeveel mensen die langs L90 wonen toch liever met de auto naar Denderleeuw komen. Vooral voor wie in ploegen werkt is dat de beste oplossing.
Re: 160 km/h op lijn 59
Sja of ze nu echt helemaal doorgaan tot Zottegem en Geraardsbergen, of slechts tot pakweg Burst en Ninove kan ik niet zeggen. Ik volg ze niet.
L122 is wel slechts één treintje per uur, misschien dat de weg via Denderleeuw het andere halve uur voorziet? Ik weet het niet.
-
BlackEagle
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: 160 km/h op lijn 59
In de marge van deze vraag vond ik het wel eens interessant om de commerciële reistijd op de verbindingen tussen de belangrijkste steden van het land te bekijken en te vergelijken:
(Tussen Antwerpen en Luik, en tussen Charleroi en Gent zijn er geen rechtstreekse treinen)
- Luik-Guillemins - Brussel-Noord: 101km, 51min, 119km/u
- Gent-Sint-Pieters - Brussel-Zuid: 52km, 28min, 111km/u
- Antwerpen-Berchem - Brussel-Noord: 42km, 30min, 84km/u
- Antwerpen-Berchem - Gent-Dampoort: 56km, 40min, 84km/u
- Charleroi-Centraal - Luik-Guillemins: 96km, 78min, 74km/u
- Charleroi-Centraal - Brussel-Zuid: 55km, 50min, 66km/u
(Tussen Antwerpen en Luik, en tussen Charleroi en Gent zijn er geen rechtstreekse treinen)