In het ETCS in België-draadje is dit ook al meermaals besproken, maar het komt er eigenlijk op neer dat men andere prioriteiten heeft gesteld.deadlock schreef: ↑05 apr 2026, 15:15 Ik en veel andere geïnteresseerden in de NLse spoorwegen zijn erg verbaasd en toch ook niet over deze gang van zaken. Bij InfraBel zit expertise die ze vast aan ons willen verkopen voor een leuk bedrag. Maar nee, het wiel moet opnieuw uitgevonden worden. Stomme rotProRail.
In België stond men in 2010 op het punt "we hebben een systeem dat bij een geel sein verwacht dat de machinist op een bevestigingsknop drukt maar verder is er niets" en wilde men naar een veel veiligere situatie. Dat liep met TBL1+ als tussenstap met "overal ERTMS tegen 2025" als eindbeeld.
Infrabel heeft wel een aantal compromissen gemaakt om zo snel mogelijk uit te rollen: een mengelmoes van L1LS, L1FS en L2FS, gebruik van L2 met lichtseinen, enzovoorts. "Dat pakken we later wel aan," is de insteek van Infrabel.
ProRail kiest voor een compleet andere aanpak: ze bouwen een lijn meteen helemaal om naar L2 FS zonder seinen, met assentellers i.p.v. spoorstroomlopen, met centrale aansturing vanuit een datacenter in Amsterdam/Rotterdam. Geen dual signalling, geen fallbacks.
Dat zou mij ook niet verbazen, al wil ProRail juist versnellen. Als het meezit hopen ze tegen 2040 klaar te zijn, maar dan moeten bepaalde innovaties zoals de Trackbot (robot voor het plaatsen van balises en assentellers) en draadloze assentellers zich nog wel bewijzen.Mijn verwachting/voorspelling is dat er tegen 2050 nog steeds restantjes ATB over zullen zijn.