Treski

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

Heeft de Treski nog een toekomst?

Peiling eindigde op 07 feb 2007, 21:34

Ja
12
46%
Neen
14
54%

Totaal aantal stemmen: 26

Bert

Bericht door Bert »

bw494674 schreef:
En dat bewijst voor mij eens te meer dat de kostenstructuren bij de spoorwegen niet deugen. Hoe kan het dat een busmaatschappij erin slaagt 30 chauffeurs en 30 bussen te laten rijden voor minder geld dan een treinmaatschappij 1 trein met 1 machinist en 1 controleur.
Rijpaden
onderhoud en schoonmaken materieel
elektriciteit
verschillende tb's (ook voor buitenland)
verschillende locs nodig van verschillende maatschappijen om één trein ter bestemming te brengen. Sommigen durven goed doorvragen :roll:
...
groentje

Bericht door groentje »

Tegenover bussen:
bussen die regelmatig naar de garage moeten
diesel (en de brandstof is nu niet bepaald goedkoop)
verschillende chauffeurs, want je moet al een straffe man zijn als je helemaal alleen, en zonder rusttijd van verschillende uren van België naar Oostenrijk of Zwitserland raakt.
tolwegen en andere vignetten
minder personen per bus.
etc.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
groentje schreef:verschillende chauffeurs, want je moet al een straffe man zijn als je helemaal alleen, en zonder rusttijd van verschillende uren van België naar Oostenrijk of Zwitserland raakt.
Wettelijk gezien mag een buschauffeur bij mijn weten maar 4 uur aan 1 stuk rijden, en moet die dan 4 uur stoppen, een 2de chaffeur voor een lange afstand is dus nodig.
Vergeet niet dat een bus in oostenrijk ook +/- per km betaald! (Er hangt een wit kastje voor de voorruit, en er hangen toestellen op bepaalde afstanden boven de weg, rij je eronderdoor, vermindert je krediet...
En ondanks dat is reizen met een bus bijna 3 keer goedkoper dan met Treski...
Maar vergeet inderdaad niet dat de 'vreemde netten' goed doorrekenen, en dat er met een trein een pak administratie gemoeid gaat!(Een bus heeft geen dienstregeling :wink: )
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Kris

Bericht door Kris »

Voor mij heeft Treski totaal geen toekomst omdat:
-de rijdagen zijn te beperkt
-het prijzenaanbod is te beperkt
-zitplaatsen zijn 's nachts niet zo populair als lig- en bedplaatsen
-de trein heeft een idiote naam
-staat nergens in de internationale uurregelingen
-concurrentie met TTC is veel te groot
-etc
Pieter

Bericht door Pieter »

bw494674 schreef:
Pieter schreef:Vroeger ging TopVakantie altijd met een speciale Trein naar Italië. Nu zijn deze vervangen door zo'n 30 bussen omdat het te duur werd...
En dat bewijst voor mij eens te meer dat de kostenstructuren bij de spoorwegen niet deugen. Hoe kan het dat een busmaatschappij erin slaagt 30 chauffeurs en 30 bussen te laten rijden voor minder geld dan een treinmaatschappij 1 trein met 1 machinist en 1 controleur.

Zelfs al worden buschauffeurs onderbetaald en rijden ze te veel overuren en zijn de bussen niet in orde... dan nog begrijp ik niet dat ze goedkoper kunnen werken dan de trein.

Goedenavond.
Omdat met Top Vakantie vroeger meer dan 50% kinderen waarvan de ouders bij het spoor werkte en alsdusdanig niet moesten betalen voor de trein (en ook niet aan de andere europeese vervoersmaatschappijen). Er 4 keer van locomotief gewisseld werd, er in elke wagon 1 personeelslid was van de spoorwegen, de trein leeg terug ging naar België om een week later ons terug te komen ophalen...
K V B

Bericht door K V B »

bw494674 schreef:
Pieter schreef:Vroeger ging TopVakantie altijd met een speciale Trein naar Italië. Nu zijn deze vervangen door zo'n 30 bussen omdat het te duur werd...
Het probleem is niet dat de busmaatschappij dit "goedkoper" zou doen. Ze doet dit niet goedkoper. Wat die busmaatschappij wel doet is alleen maar volle bussen laten rijden.
Het probleem bij de NMBS is die trein vol te krijgen. Een volle treski maakt echt wel winst. Zelfs als het de NMBS is die er mee rijd. Maar de NMBS is wat het marketten van haar klassieke treinen betreft niet echt commerciëel.

Toen in in 2002 naar Zwitserland verhuisde reed er nog een nachttrein van Bern naar Brussel. Ik heb die vaak genomen, want het was de ideal manier om nog eens een weekeinde in België door te brengen.
Soms was ik echter de enige persoon in de slaapwagen.
In 2003 werd het tarief gewijzigd, en kon je in een slaapwagen geen afzonderlijke bedden meer reserveren. Je moest een heel coupé reserveren. Ik ben toen nog een keer met mijn vriendin heen en weer gereis. In 2004 werd de trein afgeschaft wegens niet rendabel.

De nachtrein van Zwitserland naar Amsterdam daarentegen, die is er nog steeds. Deze trein is zeer populair, en vaak al een maand van tevoren uitgeboekt. Deze trein is blijkbaar ook winstgevend.

Het verschil? De nachttrein van Zürich naar Amsterdam wordt door CityNightline uitgebaat. En dat bedrijf heeft een behoorlijk commerciële en klantvriendelijke instelling. Waarschijnlijk zetten ze hun personeel ook veel efficiënter in. En het bedrijf maakt reklame.

Dat is wat bij de NMBS te vaak ontbreekt. Een echte commerciële drive, de wil om je product ook te verkopen. CNL slaagt er in met nachttreinen geld te verdienen. De NMBS lukte dat niet. Verbazen doet met dat niet.
Beesty

Bericht door Beesty »

Joris schreef:Hallo,
groentje schreef:verschillende chauffeurs, want je moet al een straffe man zijn als je helemaal alleen, en zonder rusttijd van verschillende uren van België naar Oostenrijk of Zwitserland raakt.
Wettelijk gezien mag een buschauffeur bij mijn weten maar 4 uur aan 1 stuk rijden, en moet die dan 4 uur stoppen, een 2de chaffeur voor een lange afstand is dus nodig.
Vergeet niet dat een bus in oostenrijk ook +/- per km betaald! (Er hangt een wit kastje voor de voorruit, en er hangen toestellen op bepaalde afstanden boven de weg, rij je eronderdoor, vermindert je krediet...
En ondanks dat is reizen met een bus bijna 3 keer goedkoper dan met Treski...
Maar vergeet inderdaad niet dat de 'vreemde netten' goed doorrekenen, en dat er met een trein een pak administratie gemoeid gaat!(Een bus heeft geen dienstregeling :wink: )
Groeten,
Joris De Mol
Met de rij en rusttijden zit je weldegelijk goed mis.
rij en rustijden zijn als volgt:
4u30 rijden - 45min rust - 4u30 rijden - 45min rust en nog 1u rijden of 9u rust.
(2x per week mag er 10u gereden worden.)
Dus als je 10u goed kan doorrijden, en dat met 2 chauffeurs (= 20u) want terwijl de ene zijn rust neemt kan de andere zijn uurtjes rijden ...
(en met dubbele bemanning moet er maar 8u gerust worden op een periode van 30u)
zo kan je 20u onafgebroken rijden met dubbele bemanning, dan zit je al een heel eind verderop toch en sta je al in Oostenrijk, op wettelijke manier.
(En autocars mogen in sommige landen max 100km/u, in andere zoals Belgie eigenlijk maar 90km/u, maar er word zelden op beboet).
Kris

Bericht door Kris »

K V B schreef: Toen in in 2002 naar Zwitserland verhuisde reed er nog een nachttrein van Bern naar Brussel. Ik heb die vaak genomen, want het was de ideal manier om nog eens een weekeinde in België door te brengen.
Soms was ik echter de enige persoon in de slaapwagen.
In 2003 werd het tarief gewijzigd, en kon je in een slaapwagen geen afzonderlijke bedden meer reserveren. Je moest een heel coupé reserveren. Ik ben toen nog een keer met mijn vriendin heen en weer gereis. In 2004 werd de trein afgeschaft wegens niet rendabel.

De nachtrein van Zwitserland naar Amsterdam daarentegen, die is er nog steeds. Deze trein is zeer populair, en vaak al een maand van tevoren uitgeboekt. Deze trein is blijkbaar ook winstgevend.

Het verschil? De nachttrein van Zürich naar Amsterdam wordt door CityNightline uitgebaat. En dat bedrijf heeft een behoorlijk commerciële en klantvriendelijke instelling. Waarschijnlijk zetten ze hun personeel ook veel efficiënter in. En het bedrijf maakt reklame.

Dat is wat bij de NMBS te vaak ontbreekt. Een echte commerciële drive, de wil om je product ook te verkopen. CNL slaagt er in met nachttreinen geld te verdienen. De NMBS lukte dat niet. Verbazen doet met dat niet.
Hierin heeft u volledig gelijk. Een nachttrein Zwitserland-België kan wel degelijk rendabel zijn mits enige reclame of marketing. Iets dat ook enorm aanslaagt bij de reizigers is het concept "Sparnight".
Ik reis af en toe met de nachttrein 468/469 Parijs-Chur en die zit toch ook altijd voor de helft gevuld. En dit zonder enige reclame of marketing en met oud versleten materieel. Spijtig genoeg gaat ook deze trein in juni verdwijnen uit het internationale treinenlandschap door de komst van TGV Est in Frankrijk...
Als men vanuit België terug een nachttrein laat rijden richting Zwitserland moet men die niet enkel in België promoten maar ook in Groot-Britannië (in samenwerking met Eurostar) en in het noorden van Frankrijk.
Shrek

Bericht door Shrek »

met goede promotie kan je idd bijna elke trein rendabel maken wat betreft de kosten voor het rijden.
Alleen ga je je marketingkosten nooooit kunnen trugbetalen.
Bij een heel beperkte verbinding als de treski kunnen ze gewoon niet veel promotie maken omdat de promotie zelf de trein dan verlieslatend maakt :roll:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

De NMBS heeft indertijd de skitreinen opgedoekt omdat de SNCF te veel geld vroeg. Hoeveel geld vraagt de DB en de OBB voor het laten rijden van de Treski op hun net? Komt dan de autocar goedkoper uit? En wat zou een betere naam zijn?
paljas

Bericht door paljas »

Jonathan schreef:En wat zou een betere naam zijn?
Tres-chèreski!
1607

Bericht door 1607 »

het probleem bij de nmbs is dat ze de hemel zaggen toen men over hoge snelheidstreinen bezig was. en dit is de oorzaak waardoor die nachttreinen in een onderste laadje terecht zijn gekomen. veel politiek is hiermee gemoeid geweest.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

paljas schreef:
Tres-chèreski!
Paljas weer hé! :lol:
Kris

Bericht door Kris »

paljas schreef:
Tres-chèreski!
Hang er de 2 discorijtuigen achter en noem het de "après-ski"
gesponsord door de jupiler of een biermerk zoals den duvel natuurlijk...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Kris schreef:
paljas schreef:
Tres-chèreski!
Hang er de 2 discorijtuigen achter en noem het de "après-ski"
gesponsord door de jupiler of een biermerk zoals den duvel natuurlijk...
Of de avant-Ski. :P
Plaats reactie