bw494674 schreef:Pieter schreef:Vroeger ging TopVakantie altijd met een speciale Trein naar Italië. Nu zijn deze vervangen door zo'n 30 bussen omdat het te duur werd...
En dat bewijst voor mij eens te meer dat de kostenstructuren bij de spoorwegen niet deugen. Hoe kan het dat een busmaatschappij erin slaagt 30 chauffeurs en 30 bussen te laten rijden voor minder geld dan een treinmaatschappij 1 trein met 1 machinist en 1 controleur.
Het probleem is niet dat de busmaatschappij dit "goedkoper" zou doen. Ze doet dit niet goedkoper. Wat die busmaatschappij wel doet is alleen maar volle bussen laten rijden.
Het probleem bij de NMBS is die trein vol te krijgen. Een volle treski maakt echt wel winst. Zelfs als het de NMBS is die er mee rijd. Maar de NMBS is wat het marketten van haar klassieke treinen betreft niet echt commerciëel.
Toen in in 2002 naar Zwitserland verhuisde reed er nog een nachttrein van Bern naar Brussel. Ik heb die vaak genomen, want het was de ideal manier om nog eens een weekeinde in België door te brengen.
Soms was ik echter de enige persoon in de slaapwagen.
In 2003 werd het tarief gewijzigd, en kon je in een slaapwagen geen afzonderlijke bedden meer reserveren. Je moest een heel coupé reserveren. Ik ben toen nog een keer met mijn vriendin heen en weer gereis. In 2004 werd de trein afgeschaft wegens niet rendabel.
De nachtrein van Zwitserland naar Amsterdam daarentegen, die is er nog steeds. Deze trein is zeer populair, en vaak al een maand van tevoren uitgeboekt. Deze trein is blijkbaar ook winstgevend.
Het verschil? De nachttrein van Zürich naar Amsterdam wordt door CityNightline uitgebaat. En dat bedrijf heeft een behoorlijk commerciële en klantvriendelijke instelling. Waarschijnlijk zetten ze hun personeel ook veel efficiënter in. En het bedrijf maakt reklame.
Dat is wat bij de NMBS te vaak ontbreekt. Een echte commerciële drive, de wil om je product ook te verkopen. CNL slaagt er in met nachttreinen geld te verdienen. De NMBS lukte dat niet. Verbazen doet met dat niet.