Treski
Treski
De treski-skitrein van de NMBS won vorig jaar nog een prijs in Oostenrijk in verband met milieuvriendelijk vervoer. Dit neemt echter niet weg dat het aantal rijdagen van de trein serieus is verminderd en dat de trein ook tijdens de kerstvakantie niet het verhoopte succes had.
Aangezien ik altijd al "fan" ben geweest van nachtreizen én betaalbaar reizen deze vraag: Heeft het Treski-concept wel nog een toekomst? (voor alle duidelijkheid: Het gaat hier over de nachttrein naar Oostenrijk met enkel zitplaatsen)
Aangezien ik altijd al "fan" ben geweest van nachtreizen én betaalbaar reizen deze vraag: Heeft het Treski-concept wel nog een toekomst? (voor alle duidelijkheid: Het gaat hier over de nachttrein naar Oostenrijk met enkel zitplaatsen)
Het lijkt me erg lastig. De Bergland Express van TTC rijdt bijna precies dezelfde route, en biedt ook nog eens een slaapplaats... Ik doezel tjdens een treinreis toch liever in een bed, dan in een stoel in...
TreSki lijkt wel een noodoplossing van de NMBS, om te voorkomen dat die rijtuigen stil staan... Is het natuurlijk niet, maar zo komt het wel op me over.
TreSki lijkt wel een noodoplossing van de NMBS, om te voorkomen dat die rijtuigen stil staan... Is het natuurlijk niet, maar zo komt het wel op me over.
Je mag ook niet vergeten dat in alle grote stations in de buurt van skigebieden TTC ook nog tegen een voordelig tarief bustransfers voorziet naar hotels in de buurt, hotels die vrijwel in de skigebieden liggen. Dergelijke samenwerkingen bieden je treinreis een geweldig surplus. Gezien je op die manier quasi je ganse vakantie kunt regelen.
Gezien de Treski strikt genomen niet meer comfort biedt dan een bus...Terminus schreef: Aangezien ik altijd al "fan" ben geweest van nachtreizen én betaalbaar reizen deze vraag: Heeft het Treski-concept wel nog een toekomst? (voor alle duidelijkheid: Het gaat hier over de nachttrein naar Oostenrijk met enkel zitplaatsen)
...en dat de bus :
- goedkoper is
- veel meer "deur tot deur" benadert
zie ik geen toekomst voor Treski.
Ik zie wel toekomst voor Bergland Express... zij zijn weliswaar nog duurder maar bieden relatief veel meer comfort... Al heb ik geen idee hoe goed zij dit seizoen draaien...
Wat er volgens mij wel zou kunnen werken : inzetten van een treinstel met enkel ligwagens maar zonder beddegoed, zonder stewards. Dit is merkelijk comfortabeler dan een reis per bus en vraagt nauwelijks meer personeelskosten (enkel iets meer werk bij het reinigen vermoed ik). De prijs mag dan ook een tikje hoger worden.
Op TTConline vind ik tarieven van 28 tot 68 euro... Ik vind dit allesbehalve voordelig.jumper schreef:Je mag ook niet vergeten dat in alle grote stations in de buurt van skigebieden TTC ook nog tegen een voordelig tarief bustransfers voorziet naar hotels in de buurt, hotels die vrijwel in de skigebieden liggen. Dergelijke samenwerkingen bieden je treinreis een geweldig surplus. Gezien je op die manier quasi je ganse vakantie kunt regelen.
Goedenavond.
En dat bewijst voor mij eens te meer dat de kostenstructuren bij de spoorwegen niet deugen. Hoe kan het dat een busmaatschappij erin slaagt 30 chauffeurs en 30 bussen te laten rijden voor minder geld dan een treinmaatschappij 1 trein met 1 machinist en 1 controleur.Pieter schreef:Vroeger ging TopVakantie altijd met een speciale Trein naar Italië. Nu zijn deze vervangen door zo'n 30 bussen omdat het te duur werd...
Zelfs al worden buschauffeurs onderbetaald en rijden ze te veel overuren en zijn de bussen niet in orde... dan nog begrijp ik niet dat ze goedkoper kunnen werken dan de trein.
Goedenavond.