agressie

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Adler

Re: Weinig treinen

Bericht door Adler »

Kalimero schreef:Sommigen gaan zover dat ze hun eigen gezondheid in gevaar brengen, maar dat heb ik er niet voor over. Ik heb snel last van ademhalingsproblemen, op een overvolle trein kruipen zou nefaste gevolgen kunnen hebben. Er zijn grenzen.
Het was inderdaad niet te doen. En wat gaat het vanavond zijn bij temperaturen van 30 graden?
Men zou beter Descheemaecker eens een hele dag in zo een overvolle trein steken zonder airconditioning.
Frank

Bericht door Frank »

Steven schreef:de staking is iets van vakbonden en niet van de spoorwegen, dus het zijn de vakbonden die er dan moeten voor zorgen dat de juiste informatie doorgeraakt vind ik.
De vakbonden zouden die informatie zeker mogen geven, maar dat ontslaat de NMBS er niet van om het te doen. De reiziger is klant bij de NMBS, niet bij de vakbond.
Patrick

Bericht door Patrick »

Politieagenten, ambulanciers, verpleegkundigen en artsen op spoed, ... ze worden dagelijks geconfronteerd met agressie. Leggen ze daarom spontaan het werk neer? Nee dus.
Staken mag, maar spontaan (of een paar uurtjes vooraf iets laten lekken naar de pers) het werk neerleggen mag volgens mij best eens verboden worden :evil:
Men kiest het tijdstip toch altijd goed uit vind ik: ofwel een vrijdag (zie luchthaven vrijdag laatst), ofwel een maandag :roll:
Patrick

Bericht door Patrick »

THALYS RIJDT VOORTAAN NAAR LUXEMBURG! :D
Het internationale treinverkeer ondervond weinig hinder, met uitzondering van de Thalys die de as Brussel-Namen-Luxemburg aandoet.
Heb ik hiergevonden.

:shock:
KB

Bericht door KB »

Patrick schreef: Men kiest het tijdstip toch altijd goed uit vind ik: ofwel een vrijdag (zie luchthaven vrijdag laatst), ofwel een maandag :roll:
Niet vergeten dat de treinbegeleiders die nu staken heel vaak ook in het weekend moeten werken (1 weekend op 2?), zodat een staking op maandag of vrijdag niet noodzakelijk een verlengd weekend betekent.
Steven

Bericht door Steven »

tja de meeste mensen bezien dat idd als een verlengd weekend toestanden, maar bijna al het rijdend personeel doet geregeld weekends (soms tot 3 per maand) dus op maandag staken is niet om te zeggen we maken er een lang weekend van, in tegendeel, nu is er gewoon kort op de bal gespeeld, dit weekend zijn er dingen gebeurd die totaal niet kunnen waar men onmiddelijk op heeft gereageerd
paljas

Bericht door paljas »

Ik heb nog tot deze morgen moeten werken, maar m'n trein van 5u49 in FSR kwam niet opdagen. Dan maar tot in FBN gereden met de eerstkomende trein waar een vriendelijke OSC me wist te zeggen dat de Knokke/Blankenberge ook niet vertrokken was. Dan trein Gent/De Panne genomen van 6u05 tot in FGSP en vervolgens L-trein tot in Brugge.
Och ja, ik was 30min later thuis... Ik zat er niet mee verveeld.
Wat baat het om zich hier druk in te maken?
steved

Bericht door steved »

zo ik ben gelukkig nog op mijn werk geraakt (moet werken 12-19u). De treinuitval in Gent-St-P en Mechelen was nog "redelijk", de rest reed met vertragingen

Enkele bemerkingen :

1/ Enerzijds heb ik wel begrip voor de treinbegeleiders. Ik werk ook in een "publieke" sector waarbij ik ook in rechtstreeks contact kom met klanten. Soms valt er wel eens een woord maar gelukkig is het nog niet tot echte agressie gekomen.

2/ Nu anderszijds heb ik geen begrip voor de vakbondslui die het "gijzelen" van reizigers als een akkefietje afdoen en dan "maar" gaan staken (leuk weertje voor een bbq trouwens).

3/ Maar het is inderdaad tijd dat de Frankrijkstraat wakker wordt. Het is vooral uit financieel oogpunt onmogelijk om met elke tbg een agent of een 2de begeleider mee te sturen. En zelfs dan nog is agressie nooit te vermijden.

Dusja heren bobo's in de Frankrijkstraat : zeg het es duidelijk aan jullie vriendjes in de politiek dat er actie moet komen (of durven ze niet, bang voor hun benoeming).

Pas desnoods het snelrecht toe op dergelijke agressors (het kan wel voor voetbalhooligans tijdens het EK/WK) en laat de heren/dames agressors effectieve taakstraffen uitvoeren (ik denk aan het schoonmaken van graffiti op treinstellen)

maarja, 't is België he :roll:

gr, Steve
Patrick

Bericht door Patrick »

VRT-nieuwsnet overdrijft nu toch wel een beetje. 't Vriest niet hé! :)
Bijlagen
't Is koet wè
't Is koet wè
VRTnieuwsnet.jpg (28.76 KiB) 5792 keer bekeken
pietje

Bericht door pietje »

in het ochttendnieuws op de radio hadden ze het na de spoorwegstaking direct over de ontsnapte gevangene waarvan er "nog geen spoor" was.
:lol: :lol: :lol:
ze doen het er echt voor op de VRT hé
Kalimero

Hoe lang nog ?

Bericht door Kalimero »

Waar ik vooral problemen mee heb, is dat we gewoon niet weten waar we aan toe zijn. Dat is één van de redenen waarom ik vanmorgen niet op de trein ben gestapt: ik zou misschien wel in Brussel geraakt zijn, maar het risico op een ellendige avondspits leek mij te groot.
Net op het nieuws van 15h gehoord dat de staking nog steeds aan de gang is. Blijkbaar heb ik er goed aan gedaan om thuis te blijven.
steved

Re: Hoe lang nog ?

Bericht door steved »

Kalimero schreef:Waar ik vooral problemen mee heb, is dat we gewoon niet weten waar we aan toe zijn.
nuja :

"nmbs-website", "helder", "communicatie", "actueel", zijn woorden die niet altijd samengaan. Maar als De Lijn het klaarspeelt om stakingsacties aan te kondigen op haar site en zelfs pdf's op te stellen met de exacte rituitval, dan moet de NMBS daar toch ook in slagen :roll:

gr, Steve
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik denk dat het bij de spoorwegen toch iets moeilijker is dan met bussen op de weg. 1 trein vertraging betekent meestal een hele resem daarna die in hetzelfde schuitje belanden (domino-effect), zoiets komt toch niet echt voor met lijnbussen.
Steven

Bericht door Steven »

het begin al met de verschillende grafieken die los door elkaar lopen, een trein rijd van a naar b en c maar begeleiding gaat enkel enkel van a naar b en van b naar c is het al iemand anders, doch de bestuurder die deze trein van a naar b en c moet brengen is eigenlijk eerst nog bezig met van x naar a te rijden doch door de vertraging bij het rijden van x naar a (bijvoorbeeld door een staking, technische problemen, gestoorde seinen) zal hij niet tijdig in a zijn om aldaar zijn dienst verder te zetten, op dit moment komt er normaal een permanentie in dienst die begint te zoeken naar een oplossing. dit kan door een eventuele reserve bestuurder die in de stelplaats aanwezig is het tweede deel van de andere bestuurder te laten overnemen of een deel hiervan. indien dit niet mogelijk is zal een trein
* afgeschaft worden
* beperkt worden in traject
* met vertraging rijden
* ....

dus bij het inleggen van een trein moet je steeds rekening houden met alle factoren die hierboven staan (en ik ben zeker dat ik hier maar een basis weergeef), als je een reserve bestuurder wil gebruiken moet je zeker zijn dat die
* met dat type trein kan rijden
* de kennis bezit om over die lijn te rijden
* nog voldoende diensturen heeft om de trein te kunnen verzekeren.

voor treinbegeleiders is het idem
ze moeten kennis hebben van het materieel wat betreft
* bedienen van verlichting en verwarming
* juiste werking van de deuren (ivm eventueel afzonderen van een deur bij technische problemen)

als je al deze beslissingen die IRT genomen worden ook nog is online wil zien kan je wel verstaan dat dit enig werk vergt.

zo heb je dus twee permanenties bij het rijdend personeel, eentje voor treinbegeleiding en eentje voor treinbestuurders
dit telkens per technische cel (er zijn er zo een tiental in vlaanderen)
5307

Bericht door 5307 »

tommetoch!

alle treinen naar of vanuit kortrijk waren afgeschaft deze morgend, behalve de mijne :(
Plaats reactie