Pagina 2 van 5
Geplaatst: 27 nov 2007, 23:37
door dentheo
rvdborgt schreef:[
Of het zin heeft, hangt af van de treinen die je wilt rijden op lijn 12 en hun dienstregeling. Idealiter heeft de NMBS dan een dienstregelingsmodel opgezet waarin ze tussen de dienstregelingsknopen nog wat rijtijd te kort komen en waarbij, in combinatie met het te gebruiken materieel, met een snelheidsverhoging de gewenste dienstregeling gereden kan worden.
Ik heb echter een donkerbruin vermoeden dat het niet op die manier werkt...
Groetjes,
Rian
Ik begrijp het ook niet zo best, alleen omdat we omleidingsroute blijven voor Thalys en HSA ?
Men heeft ook, enkele maanden geleden, de spoorkringen voor detectie vervangen door frequentiekringen.... die liggen dus allemaal mis ? Want seinen moeten schuiven en detectie voor overwegen ook.
Door die langere blokken krijg je zelfs minder treincapaciteit.....
Ik begrijp het niet
Theo
Geplaatst: 28 nov 2007, 03:31
door Steven
de perrons van antwerpen centraal zijn nog steeds hoge perrons hoor, enkel doordat ze nieuw zijn en in betere staat ddan de vorige en anders opgebouwd kan je eventueel last hebben van het vusuele effect dat ze lager zijn. er zijn al mensen die hetzelfde probleem ooit is hebben aangekaart, zowel van antwerpen als de nieuwe perrons van brussel.
Geplaatst: 28 nov 2007, 09:21
door Adler
dentheo schreef:Ik begrijp het niet
Ik heb al lang begrepen dat je de uitgaven van Infrabel niet moet trachten te begrijpen.
Ik kan tientallen voorbeelden geven van nieuwe installaties die jarenlang niet gebruikt worden en in sommige gevallen zelfs opnieuw worden afgebroken.
Zo heb ik het ooit meegemaakt dat men in Sint-Katelijne-Waver een nieuw sein plaatst met alles er op en eraan, dit jarenlang ongebruikt laat staan met een wit kruis op en vervolgens weer afbreekt.
In en rond Mechelen staan reeds jaren nieuwe seinen die nog steeds niet in gebruik zijn.
Blijkbaar heeft men een jaarlijks budget dat men hoe dan ook moet opmaken.
Als men dan toch hopen geld over heeft zou men het beter besteden aan zaken waar de reizigers wat aan hebben zoals bijvoorbeeld het station van Mechelen wat aangenamer maken want daar zou ik mijn hond nog geen 5 minuten achterlaten. Of is het dan weer NMBS of NMBS-Holding die dit station moet onderhouden? En die hebben dan blijkbaar weer geen geld voor niets.
Wat betreft de snelheidsverhoging van lijn 12, daar zie ik echt niet het nut van in, tenzij men verwacht dat het nog minstens 10 jaar gaat duren voor de HSL in gebruik wordt genomen (een plausibele veronderstelling met de huidige gang van het geknoei) of dat men goederentreinen aan 160 km/h wil gaan laten rijden.
Het gevolg van die werken zal enkel zijn dat er nog meer vertragingen zijn. Gisteravond weer eens met 23 minuten vertraging vertrokken uit Antwerpen-Centraal (aangekondigd als 16 minuten door het grenzeloos optimisme van de NMBS waar men nog steeds niet kan tellen).
Als het na 9 december niet verbetert overweeg ik om andere maatregelen te nemen.
Geplaatst: 28 nov 2007, 14:08
door Steven
ter info voor het station van mechelen staat een groot project op stapel, hierdoor doet men vermoedelijk niet veel moeite om nog veel tussentijds onderhoud te doen aan perrons en luifels, ...
onder andere twee extra sporen, een nieuw stationsgebouw (aan de andere kant), aan de huidige voorkant zal men het plein ook heraanleggen aangezien de brug die nu over de vaart gaat zal vervangen worden door een tunnel die, als ik mij niet vergis in de buurt van nekkerspoel terug gaan bovenkomen??
Geplaatst: 28 nov 2007, 14:35
door Adler
Over het nieuw geplande station van Mechelen is hier inderdaad ook een topic.
Dit is gepland voor 2018, dus nog meer dan 10 jaar.
Als men nog 10 jaar lang alles laat verwaarlozen daar, stort heel de boel in denk ik.
Enkel Infrabel plaatst voortdurend nieuwe dingen, zoals de aanwijzers voor vertrek (die madeliefjes, ik weet niet hoe die heten in het jargon) die ook al jaren nog niet gebruikt worden, maar het station zelf en alles wat erbij hoort voor de reizigers zijn compleet verwaarloosd. Enkel de muren van de gang hebben een nieuwe laag verf gekregen.
En dat is dan 1 van de belangrijkste stations van het land waar notabene de eerste spoorlijn van Belgie vertrok.
Geplaatst: 28 nov 2007, 14:42
door Steven
dat madeliefje noemen wij officieel AVG, Aanduider Verrichtingen Gedaan
Geplaatst: 29 nov 2007, 20:52
door dentheo
Steven schreef:de perrons van antwerpen centraal zijn nog steeds hoge perrons hoor, enkel doordat ze nieuw zijn en in betere staat ddan de vorige en anders opgebouwd kan je eventueel last hebben van het vusuele effect dat ze lager zijn. er zijn al mensen die hetzelfde probleem ooit is hebben aangekaart, zowel van antwerpen als de nieuwe perrons van brussel.
Volgens mij negen centimeter lager dan vroeger.... van 83 of 84 naar 76 cm boven spoor.
Geplaatst: 29 nov 2007, 20:58
door Steven
dat is nog steeds geen tussenhoogte, de middelhoge = 55 cm.
Geplaatst: 29 nov 2007, 21:01
door dentheo
Steven schreef:dat is nog steeds geen tussenhoogte, de middelhoge = 55 cm.
De nieuwe standaard hoogte is 76cm , iets lager dan de perrons op lijn 12, 25 en tot Charleroi.... Iemand van Infra in de buurt ?
Geplaatst: 29 nov 2007, 21:11
door Steven
die hoge perrons zijn onstaan in belgie door de eerste elektrische motorstellen waardoor die hoge perrons echt nodig waren, die stellen konden nergens anders deftig aan perron komen voor commerciele diensten.
Geplaatst: 29 nov 2007, 21:35
door dentheo
Steven schreef:die hoge perrons zijn onstaan in belgie door de eerste elektrische motorstellen waardoor die hoge perrons echt nodig waren, die stellen konden nergens anders deftig aan perron komen voor commerciele diensten.
A ja en daarom bij ons pas in 1958 toen lijn 12 geelectrificeerd werd.... ik dacht even dat het voor de expo was geweest.
Geplaatst: 29 nov 2007, 21:42
door Steven
neen enkel om praktische reden, kortweg alle lijnen waar die stellen dienst hebben op gedaan dus.
Geplaatst: 30 nov 2007, 20:22
door dentheo
Steven schreef:neen enkel om praktische reden, kortweg alle lijnen waar die stellen dienst hebben op gedaan dus.
Als ik mij goed herinner Charleroi Sud zelfs slechts één of twee perrons ?
Heeft iemand ooit zijn enkel gebroken bij het uitstappen toen trein op ander perron stond ???
Re:
Geplaatst: 28 dec 2007, 21:27
door Adler
dentheo schreef:Adler schreef:Theo, waar heb je dit nieuws gelezen ?
Ik zie daar eerlijk gezegd niet goed het nut van in.
Als de HST-lijn ooit in dienst komt, zal lijn 12 in de toekomst enkel nog gebruikt worden door goederentreinen, L treinen en IR treinen.
Zelfs voor de IR liggen de stations zo dicht bij elkaar dat nauwelijks de snelheid van 160 km/h kan gehaald worden tussen 2 opeenvolgende stations.
Stukje uit gemeenteblaadje Kalmhout:
Spoorwegwerken Heide
Infrabel is bezig met de vernieuwing van de spoorbermen tussen Heide en Kijkuit. De sporen worden verbreed zodat de treinen tot 160km/u kunnen rijden. Ook de grachten worden heraangelegd om de afwatering van de spoorberm te garanderen.
Vanaf 5 november 2007 wordt het perron van Heide, richting Essen, heraangelegd. Het perron blijft steeds voor de helft toegankelijk voor de treinreizigers. Deze werken duren 5 weken.
Van 6 tot 14 december 2007 wordt de overweg van Heide volledig afgesloten voor alle verkeer. In deze periode worden de sporen verlegd en de overweg heraangelegd. In januari 2008 wordt uiteindelijk gestart met de aanleg van een nieuw perron langsheen de Statielei. Tegen 1 april 2008 moeten alle werken in Heide zijn afgerond.
De werken aan de overweg van Heide zijn gedaan (nieuw wegdek) en ook het nieuwe perron richting Essen is al voor de helft af.
De sporen zijn echter niet verlegd, dus dat van die 160 km/h zal wel niet kloppen.
Re: Re:
Geplaatst: 28 dec 2007, 21:43
door dentheo
Adler schreef:
De werken aan de overweg van Heide zijn gedaan (nieuw wegdek) en ook het nieuwe perron richting Essen is al voor de helft af.
De sporen zijn echter niet verlegd, dus dat van die 160 km/h zal wel niet kloppen.
Hoeveel verder moeten die uit elkaar voor 160 ? 10-20 cm ??
Theo