Lijn 12 wordt opge"grade" naar 160 kmh.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

Lijn 12 wordt opge"grade" naar 160 kmh.

Bericht door dentheo »

Wat kan ik zo aan werken verwachten ???
Sporen liggen iets verder uit elkaar ... hoeveel ?
Passen die nog tussen bovenleidingsportalen, seinen ?
In hoeveel stappen verloopt zo'n aanpassing ? Tijdschaal ?
Adler

Bericht door Adler »

Theo, waar heb je dit nieuws gelezen ?

Ik zie daar eerlijk gezegd niet goed het nut van in.
Als de HST-lijn ooit in dienst komt, zal lijn 12 in de toekomst enkel nog gebruikt worden door goederentreinen, L treinen en IR treinen.
Zelfs voor de IR liggen de stations zo dicht bij elkaar dat nauwelijks de snelheid van 160 km/h kan gehaald worden tussen 2 opeenvolgende stations.
Shrek

Bericht door Shrek »

het is wel een heel oude lijn, misschien moet ze zoizo grondig gerenoveerd worden en dan is voor 160km/h geschikt maken mooi meegenomen :P
Traxxion

Bericht door Traxxion »

Ik heb idd ook gehoord dat ze de sporen 20 cm verder uit elkaar gingen leggen hiervoor.
Wover

Bericht door Wover »

Om een lijn op 160kph te zetten moeten zeer veel wijzigingen aangebracht worden, in feite moet bijna de hele lijn vervangen worden:

- Blokken en dus ook de afstand tussen twee seinen groter maken
- Bovenleiding eventueel aanpassen
- Sporen verder uiteen leggen
- Alle overwegen afschaffen (voor zover ik weet is er geen enkele lijn waar 160 gereden wordt die overwegen heeft, het max is 140).
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Euhm, Lijn 50A Gent-Brugge zit vol OW's en is 160. :wink:
Doet wel even vies als je dat voor de eerste keer ziet. Je ziet de rode lichten soms al 3 overwegen ver.

Dus OW's mogen, is enkel op HSL's verboden.

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

lijn 78 is ook 160 met overwegen :-)
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Theo, waar heb je dit nieuws gelezen ?

Als de HST-lijn ooit in dienst komt, zal lijn 12 in de toekomst enkel nog gebruikt worden door goederentreinen, L treinen en IR treinen.
Zelfs voor de IR liggen de stations zo dicht bij elkaar dat nauwelijks de snelheid van 160 km/h kan gehaald worden tussen 2 opeenvolgende stations.
Stukje uit gemeenteblaadje Kalmhout:

Spoorwegwerken Heide

Infrabel is bezig met de vernieuwing van de spoorbermen tussen Heide en Kijkuit. De sporen worden verbreed zodat de treinen tot 160km/u kunnen rijden. Ook de grachten worden heraangelegd om de afwatering van de spoorberm te garanderen.

Vanaf 5 november 2007 wordt het perron van Heide, richting Essen, heraangelegd. Het perron blijft steeds voor de helft toegankelijk voor de treinreizigers. Deze werken duren 5 weken.

Van 6 tot 14 december 2007 wordt de overweg van Heide volledig afgesloten voor alle verkeer. In deze periode worden de sporen verlegd en de overweg heraangelegd. In januari 2008 wordt uiteindelijk gestart met de aanleg van een nieuw perron langsheen de Statielei. Tegen 1 april 2008 moeten alle werken in Heide zijn afgerond.
dentheo

Bericht door dentheo »

Wover schreef:Om een lijn op 160kph te zetten moeten zeer veel wijzigingen aangebracht worden, in feite moet bijna de hele lijn vervangen worden:

- Blokken en dus ook de afstand tussen twee seinen groter maken
- Bovenleiding eventueel aanpassen
- Sporen verder uiteen leggen
- Alle overwegen afschaffen (voor zover ik weet is er geen enkele lijn waar 160 gereden wordt die overwegen heeft, het max is 140).
En daarbij : perrons opschuiven EN verlagen (lijn 12 heeft van die hoge), en wat doe je met overloopwissels, stukje ertussen en een beetje opschuiven want verbinding ligt natuurlijk schuin en niet haaks.
Steven

Bericht door Steven »

hoger perrons maakt niets uit, op L36 liggen nu ook overal hoge perrons sinds de werken.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:hoger perrons maakt niets uit, op L36 liggen nu ook overal hoge perrons sinds de werken.
Ik vrees dat ze lager worden, net als in Antwerpen centraal.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

dentheo schreef:
Steven schreef:hoger perrons maakt niets uit, op L36 liggen nu ook overal hoge perrons sinds de werken.
Perrons verlagen is wel het laatste wat ze gaan doen, hoor! :wink:
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:Theo, waar heb je dit nieuws gelezen ?

Ik heb het een paar jaar geleden al eens ergens gelezen; ik weet alleen niet meer waar. Misschien dat er in het archief van Ovdisc nog iets zit.
Of het zin heeft, hangt af van de treinen die je wilt rijden op lijn 12 en hun dienstregeling. Idealiter heeft de NMBS dan een dienstregelingsmodel opgezet waarin ze tussen de dienstregelingsknopen nog wat rijtijd te kort komen en waarbij, in combinatie met het te gebruiken materieel, met een snelheidsverhoging de gewenste dienstregeling gereden kan worden.
Ik heb echter een donkerbruin vermoeden dat het niet op die manier werkt...

Groetjes,
Rian
Shrek

Bericht door Shrek »

de IR kan wat extra ruimte natuurlijk wel gebruiken :P ze zullen er dan wel ander materieel voor moeten zoeken :P
dentheo

Bericht door dentheo »

Trainspotterke schreef:
dentheo schreef:
Perrons verlagen is wel het laatste wat ze gaan doen, hoor! :wink:
Waarom zijn ze dan in Antw centraal lager dan vroeger ?

De lijn Essen tot Charleroi zuid heeft al jaren (1958, expo ?) hoge perrons.
Deze lagne volgens mij op 85cm ofzo nieuwe standaard is 76 ???
Plaats reactie