Pagina 2 van 3

Geplaatst: 28 nov 2007, 14:05
door nighttrain
Miljaarde schreef:bij de nmbs zit je echter met statuten, hoe ga je daar een akkoord over sluiten waar iedereen mee instemt?
Door eenvoudig weg niet statutaire machinisten ,dus zoals KVB zei "freelancers" in te schakelen. Natuurlijk met een grotere wedde,volgens de vraag op de markt.Als ik mij niet vergis verdiende een niet statutaire "klerk van de beweging" ook meer dan een statutaire. Dit kan ook bestaan voor andere beroepskategorien. dus zal er waarschijnlijk zo iets bestaan als een "interim" bureau voor gecertifieerde bestuurders met deze of andere lijn/materieel kennis.
Maar ik denk dat we toch het absurde van de situatie moeten inzien. Enkel de commerciele concurentie (NMBS)zou bevoegd zijn om je eigen werknemers(DCL en andere) op te leiden en eventueel te certifieren .

Geplaatst: 28 nov 2007, 14:37
door Speedy
nighttrain schreef:
Miljaarde schreef:bij de nmbs zit je echter met statuten, hoe ga je daar een akkoord over sluiten waar iedereen mee instemt?
Door eenvoudig weg niet statutaire machinisten ,dus zoals KVB zei "freelancers" in te schakelen. Natuurlijk met een grotere wedde,volgens de vraag op de markt.Als ik mij niet vergis verdiende een niet statutaire "klerk van de beweging" ook meer dan een statutaire. Dit kan ook bestaan voor andere beroepskategorien. dus zal er waarschijnlijk zo iets bestaan als een "interim" bureau voor gecertifieerde bestuurders met deze of andere lijn/materieel kennis.
Maar ik denk dat we toch het absurde van de situatie moeten inzien. Enkel de commerciele concurentie (NMBS)zou bevoegd zijn om je eigen werknemers(DCL en andere) op te leiden en eventueel te certifieren .
Wat mij betreft mag zowel DLC als NMBS verder Tb's blijven opleiden met als voorwaarde dat de opleiding onder toezicht & controle vh ministerie v verkeer staat.
Lijkt me niet meer dan logisch.

Wat die freelance-tb's betreft : In Nederland kan je als machinist bij bv NS tijdens je vrije dagen treintje gaan rijden voor Railion of DLC.
Er zijn al 2 bedrijven die machinisten 'verhuren' : MEV en Spoorflex.
Je kan bij beide bedrijven ook vast in dienst treden maar naar't schijnt betalen die niet al te goed.
(TB's die met de G2000 voor SNCF naar Nederland rijden zijn TB's van MEV)

Geplaatst: 28 nov 2007, 15:22
door FLV-FGSP
NMBS reageert:
Persoplichter NMBS schreef:NMBS blijft treinbestuurders opleiden en in dienst nemen

Vandaag schrijft De Tijd dat, als gevolg van een schorsingsarrest van de Raad van State, NMBS (en andere spooroperatoren) niet langer treinbestuurders kan opleiden en brevetten kan uitreiken. NMBS betwist deze stelling.

Het arrest van de Raad van State van 5 oktober 2007 schorst het koninklijk besluit van 21 januari 2007 dat NMBS als uniek en onafhankelijk opleidingscentrum voor treinbestuurders voor ons land erkende.

Hierdoor treedt de wettelijke toestand van voor het geschorste KB weer in voege. Met andere woorden: NMBS kan nog steeds haar eigen treinbestuurders opleiden en laten certificeren door de betrokken diensten bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, zodat deze treinbestuurders ook effectief in dienst genomen kunnen worden.

Deze toestand zal zo blijven in afwachting van verschillende nieuwe KB’s die deze situatie zullen regelen. Die moeten zo snel mogelijk door de regering opgemaakt en gepubliceerd worden.

NMBS zal zich met al haar expertise uiteraard weer kandidaat stellen om als onafhankelijk opleidingscentrum erkend te worden. In dat geval zouden treinbestuurders van alle in België actief zijnde spooroperatoren hun opleiding op een correcte en neutrale wijze kunnen krijgen van NMBS-instructeurs.

Geplaatst: 28 nov 2007, 15:24
door Miljaarde
nighttrain schreef:
Miljaarde schreef:bij de nmbs zit je echter met statuten, hoe ga je daar een akkoord over sluiten waar iedereen mee instemt?
Door eenvoudig weg niet statutaire machinisten ,dus zoals KVB zei "freelancers" in te schakelen. Natuurlijk met een grotere wedde,volgens de vraag op de markt.Als ik mij niet vergis verdiende een niet statutaire "klerk van de beweging" ook meer dan een statutaire. Dit kan ook bestaan voor andere beroepskategorien. dus zal er waarschijnlijk zo iets bestaan als een "interim" bureau voor gecertifieerde bestuurders met deze of andere lijn/materieel kennis.
Maar ik denk dat we toch het absurde van de situatie moeten inzien. Enkel de commerciele concurentie (NMBS)zou bevoegd zijn om je eigen werknemers(DCL en andere) op te leiden en eventueel te certifieren .
Een onafhankelijk instituut zie ik dan meer zitten, zodat voor elk bedrijf dezelfde opleiding geldt. En zo een 'interimbureau' vind ik ook geen slecht idee, maar dan wel op vrijwillige basis EN mits inachtname van rij en rusttijden, die ook voor elk bedrijf dezelfde zouden moeten zijn (dewelke daar kun je over discussieren) Dat extra inzetten van huidige bestuurders moet je niet verplichten, dat werkt alleen maar averechts. Het mag geen uitverkoop worden. En dat zal het ook wel niet worden...

Geplaatst: 28 nov 2007, 15:53
door nighttrain
We mogen niet te ver afglijden. Het probleem is wie mag machinisten opleiden en wie moet of mag ze certifieren.
Wat is de geboden kwaliteit van opleiding en wie garandeerd de onpartijdige certificatie?
Ik zie dat in andere landen de scheidingen al duidelijk zichtbaar zijn.
Als TOS instructie Pol(NMBS werknemer), DCL(of andere) bestuurders gaat opleiden en zelf heeft hij er niet veel kaasvan gegegeten, hoe ga je deze mensen goed voorbereiden op de proef. En als de NMBS hun eigen bestuurders gaat laten opleiden door TOSCI David, die veel beter is in zijn vak, zit je niet met dezelfde opleiding. Idem met de certificaties die erop zullen volgen.
Vroeger hadden we per "bericht" 4 of 5 TOSCI die de opleiding verzorgden
Maar natuurlijk met de nieuw Europese richtlijnen(openbreken van de freight) zit je met een nieuw gegeven op de arbeidsmarkt van treinbestuurders en dit binnen Europa ,waarin Belgie een redelijk kleine speler is. Wat vroeger ondenkbaar was zal morgen gebeuren.
Betreffende "interims"; in feite bestaat dat reeds op heden binnende NMBS daar de diensten "gefactuureerd" worden van de ene naar de nadere.Wat voor de dienstdoende treinbestuurder transparant is.

Geplaatst: 28 nov 2007, 16:21
door Miljaarde
Ik kan daar allemaal mee leven, zolang de arbeidsvoorwaarden niet te koop staan OF op vrijwillige basis aangepast kunnen worden naar boven toe. (bvb extra dagen komen werken, wat ik zelf nog zou overwegen) Ben eens benieuwd hoe dit afloopt want de NMBS is blijkbaar niet van zinnens zich zomaar gewonnen te geven als ik hun reactie lees.

Werk toch eens samen (directie)mensen!

Geplaatst: 29 nov 2007, 20:51
door dentheo
nighttrain schreef:We mogen niet te ver afglijden. Het probleem is wie mag machinisten opleiden en wie moet of mag ze certifieren.
Wat is de geboden kwaliteit van opleiding en wie garandeerd de onpartijdige certificatie?
Het gaat hier volgens mij toch over het rijbewijs en dan nog het NIET materieelgerichte deel. Ik kan mij slecht inbeelden dat NMBS opleiding geeft op een 66 ???

Dus ongeveer vergelijkbaar met autorijbewijs maar iets ingewikkelder omdat het reglement nogal wat uitzonderingen kent.

De lijnbevoegdheid is dat de derde bladzijde van het rijbewijs ???

Geplaatst: 29 nov 2007, 20:56
door Steven
het brevet is een kaart zo groot als een abo van de trein. de bijlage bestaat uit een blaadje papier waar langs de voorkant de materieelkennis op vermeld staat en op de andere kant de lijnkennis van de bestuurder, op deze bijlage staat steeds een verwijzing naar het nr van het brevet van de houder.

Geplaatst: 29 nov 2007, 20:59
door dentheo
Steven schreef:het brevet is een kaart zo groot als een abo van de trein. de bijlage bestaat uit een blaadje papier waar langs de voorkant de materieelkennis op vermeld staat en op de andere kant de lijnkennis van de bestuurder, op deze bijlage staat steeds een verwijzing naar het nr van het brevet van de houder.

Hierboven hadden we het dan alleen over het brevet ???

En als je nu van firma verandert, wat mag je dan meenemen ???
Het brevet ZONDER de bijlagen ??

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:09
door Steven
dan neem je alles mee, het is te zeggen dat in belgie niet echt veel firma's zijn die met hetzelfde type loc rijden he, ik vermoed dat class 66 zowat de enige is op dat vlak (r4c, crossrail)

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:37
door dentheo
Steven schreef:dan neem je alles mee, het is te zeggen dat in belgie niet echt veel firma's zijn die met hetzelfde type loc rijden he, ik vermoed dat class 66 zowat de enige is op dat vlak (r4c, crossrail)
Hé ik dacht dat in de wetgeving van het europese rijbewijs stond dat enkele bijlagen eigendom mogen blijven van de werkgever.

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:41
door Steven
momenteel bestaat er nog geen europees rijbewijs, wij hebben een belgisch brevet om treinen te besturen. het logo van infrabel staat er op (dus niet dat van de nmbs)

Geplaatst: 30 nov 2007, 20:08
door dentheo
Steven schreef:momenteel bestaat er nog geen europees rijbewijs, wij hebben een belgisch brevet om treinen te besturen. het logo van infrabel staat er op (dus niet dat van de nmbs)
Op het brevet zou kunnen, op de bijlage denk ik, moet eigenlijk NMBS staan en die moet je achterlaten als je van firma verandert. Dan is het praktisch hetzelfde als het europese voorstel....

Geplaatst: 30 nov 2007, 20:12
door Bartjedj
Lijnkennis is iets van Infrabel. Valt onder infrastructuur.

BDJ

Geplaatst: 30 nov 2007, 20:19
door dentheo
Bartjedj schreef:Lijnkennis is iets van Infrabel. Valt onder infrastructuur.

BDJ
Daar ben ik niet zo zeker van, wordt afgetekend door NMBS bediende volgens mij.