
....
het gaat over nieuwe bestruuders, men kan na die datum geen nieuwe bestuurders meer aanwerven. degen die al aangeworven zijn, blijven in dienst. Ze zullen er hopelijk wel snel een mouw aanpassen. Je kunt er over discussieren hoelang de opleiding moet duren, maar ik denk persoonlijk dat alle bestuurders dezelfde opleiding zouden moeten krijgen, ze doen tenslotte hetzelfde werk.Fles schreef:Maar de machinisten die nu rijden, die mogen toch wel blijven rijden? Of is het gewoon zo dat het hele treinverkeer dan koudweg omvalt?
De inschrijvingen voor treinbestuurder en bestuurder rangeringen zijn inderdaad afgesloten op de site.
Mijn idee is dat er een onafhankelijk opleidingsorgaan zou moeten komen. De kandidaat tb's van alle firma's volgen samen theorielessen en praktijklessen gebeuren bij de eigen werkgever.
Examens worden uiteraard ook afgenomen door de onafhankelijke school.
Op die manier heeft iedereen een evenwaardige opleiding gehad en kunnen dergelijke situaties niet meer voorkomen.
Mijn idee is dat er een onafhankelijk opleidingsorgaan zou moeten komen. De kandidaat tb's van alle firma's volgen samen theorielessen en praktijklessen gebeuren bij de eigen werkgever.
Examens worden uiteraard ook afgenomen door de onafhankelijke school.
Op die manier heeft iedereen een evenwaardige opleiding gehad en kunnen dergelijke situaties niet meer voorkomen.
Opwaarderen van het beroep is een mogelijke piste, maar dat zullen de spoordirecties zeker niet uit zichzelf doen... Dat heeft het verleden al genoeg bewezen... Ik heb er geen goed oog in.Adler schreef:Oh leuk, nog wat koren op de molen voor de stakers.Tim schreef:De inschrijvingen voor treinbestuurder en bestuurder rangeringen zijn inderdaad afgesloten op de site.
En als we moeten wachten op een regering om dat te veranderen zijn we nog niet aan het einde van de (spoorweg)tunnel.
Oh okee. Dan klopt de topictitel dus nietMiljaarde schreef:het gaat over nieuwe bestruuders, men kan na die datum geen nieuwe bestuurders meer aanwerven. degen die al aangeworven zijn, blijven in dienst.Fles schreef:Maar de machinisten die nu rijden, die mogen toch wel blijven rijden? Of is het gewoon zo dat het hele treinverkeer dan koudweg omvalt?

In Zwitserland gebeurt het inderdaad op die manier. Zie http://www.login.org/Tim schreef: Mijn idee is dat er een onafhankelijk opleidingsorgaan zou moeten komen. De kandidaat tb's van alle firma's volgen samen theorielessen en praktijklessen gebeuren bij de eigen werkgever.
Examens worden uiteraard ook afgenomen door de onafhankelijke school.
Op die manier heeft iedereen een evenwaardige opleiding gehad en kunnen dergelijke situaties niet meer voorkomen.
Dit is "Login", een soort "openbaar vervoer hogeschool" waar niet alleen machinisten opgeleid worden, maar ook conducteurs, bus chaufeurs etc...
Het interessante aan deze school is dat je er ook voor machinist kan leren zonder een contract met een spoorbedrijf te hebben. Je kan dan later als "freelance" machinist aan het werk. Op dit moment is het echter zo dat zowel SBB als BLS veel machinisten nodig hebben en dat iedereen die zich bij de machinistenschool van Login aanmeld al direct een contract aangeboden krijgt.