Niet hoor, bij de universiteiten zijn er bv. wél sociale verkiezingen.Patrick schreef:Sociale verkiezingen worden in België enkel gehouden in de privé-sector.
Ook VSOA wil staken
Re: Ook VSOA wil staken
Toch raar dat sommige mensen blijven denken dat om een trein te laten rijden alleen maar een treinbegeleider en een treinbestuurder nodig is. Dus nogmaals vergeten we het onderhoudspersoneel / seingevers / etc.Fles schreef:Wover schreef: De OVS heeft een meerderheid van het rijdend personeel onder haar vleugels, maar dat is nog altijd veel minder dan de verplichte 10%.
Wacht even. Dus *MEER DAN 50 % van de mensen die op het veld het werk doen" is gelijk aan "veel minder dan 10 % van het totale spoorwegpersoneel"?
dat is dus verhoudingsgewijs hetzelfde als
"1 conducteur en 1 machinist" (=1 treinbegeleider en 1 treinbestuurder), dus ongeveer het minimum wat je nodig hebt om een trein te kunen doen rijden; staat tegenover MINIMAAL 11 (en waarschijnlijk nog veel meer) pennenlikkers in eoa suf kantoor?![]()
![]()
![]()
Jezus breng me een emmer, snel, ik doe het in mijn broek![]()
En nu serieus: Zou het niet eens een idee zijn om al die bureaucratische overhead er eens *once and for all* uit te stampen, en minimaal te PROBEREN om er een gezond bedrijf van te maken? In plaats van de Nationale Werkverschaffing te BLIJVEN spelen?" Ik begrijp goed dat het een soort Rocket Science is waar ik over praat, maar PROBEER er eens aan te denken?
Dat is inderdaad vreemd. Er zijn genoeg plaatsen in de wereld waar de treinen rijden zonder treinbegeleider. En in een zeldzaam geval zelfs zonder treinbestuurder.kurtcauwelaers schreef:Toch raar dat sommige mensen blijven denken dat om een trein te laten rijden alleen maar een treinbegeleider en een treinbestuurder nodig is.
-
Moeten we opletten waar het begrip "trein" begint en eindigt. De metro van Lille, Orlyval en L14 van de RATP zijn voor mij geen treinen. Sommige rijden op banden. Dus dit geeft niet de zelfde problemen bij aanzetten met verschillende lasten en adhesie voorwaarden.Gust schreef:Dat is inderdaad vreemd. Er zijn genoeg plaatsen in de wereld waar de treinen rijden zonder treinbegeleider. En in een zeldzaam geval zelfs zonder treinbestuurder.kurtcauwelaers schreef:Toch raar dat sommige mensen blijven denken dat om een trein te laten rijden alleen maar een treinbegeleider en een treinbestuurder nodig is.
Inderdaad het spoorbedrijf bevat zowel treinbestuurders , spoorleggers en andere beroepen. daarom waren het vroeger allemaal cheminots. Nu is het landschap veel anders: de spoorleggers zijn in vele gevallen onder aannemers,de operatoren hebben elk hun eigen treinbestuurders,klerken,aanhaakers,schouwers etc..
Betreft NMBS: het is een parastatale B met eigen beheerraad dus is gelijk geschakeld op financieel gebied met de privé sector voor de mensen die er werken. In sommige gevallen heeft dit gevolgen t.o.v. de behandeling van overheidsambtenaren.
Ja, dat is dan weer het andere uiterste. Maar ik begrijp dat ik ongelijk heb, als ik het raar vind dat om een trein te kunnen doen rijden, blijkbaar 1 bestuurder, 1 treinbegeleider en 10-15 man elders in de organisatie nodig zijn? En dat voor iedere trein weer?kurtcauwelaers schreef:Toch raar dat sommige mensen blijven denken dat om een trein te laten rijden alleen maar een treinbegeleider en een treinbestuurder nodig is. Dus nogmaals vergeten we het onderhoudspersoneel / seingevers / etc.

Overigens wordt er nu alweer geschermd met acties in februari en maart:
bronNU.nl schreef:BRUSSEL - Belgische treinmachinisten schorten hun stakingsacties voorlopig op. Vakbond OVS heeft dat woensdag gemeld.
Op nieuwjaarsdag en enkele decemberdagen hadden de machinisten het werk neergelegd, onder meer als protest tegen de nieuwe dienstregeling. Spoorbedrijf NMBS heeft nu toegezegd de regeling te veranderen. Door de acties viel soms de helft van de treinen uit op belangrijke trajecten. De Nederlandse Spoorwegen (NS) raadden passagiers toen af om naar België te reizen.
Nieuwe spanningen tussen de bonden en NMBS doemen echter op. Volgende week begint loonoverleg, waarvoor kennelijk geen geld beschikbaar is. "In januari willen we duidelijkheid. Anders kunnen in februari en maart acties volgen", zei Roland Vermeulen van de vakbond VSOA woensdag in de krant Gazet van Antwerpen.
Welnu, we wachten maar weer af