Ook VSOA wil staken
Ook VSOA wil staken
De liberale vakbond VSOA dreigt met acties bij het spoor in de loop van januari. De bond wil dat de NMBS-directie morgen over de brug komt met oplossingen voor een baremaverhoging en extra aanwervingen.
Re: Ook VSOA wil staken
Als het een actie is enkel & alleen van het VSOA, zal het treinverkeer in Vlaanderen daar weinig last van ondervinden. Bij het rollend personeel is het aantal leden van VSOA te verwaarlozen. In Wallonië staan ze wel sterker.Adler schreef:De liberale vakbond VSOA dreigt met acties bij het spoor in de loop van januari. De bond wil dat de NMBS-directie morgen over de brug komt met oplossingen voor een baremaverhoging en extra aanwervingen.
Re: Ook VSOA wil staken
Bron : http://www.hbvl.be/nieuws/politiek/defa ... 32332BD0A7Open Vld en CD&V eisen minimale dienstverlening - Vakbonden tegen
Voor Open Vld moet er, na de spoorstaking van de kerstdagen, snel gesproken worden over een minimale dienstverlening. De liberalen krijgen daarvoor steun van CD&V-voorzitter Etienne Schouppe.
Na de treinstakingen van de voorbije dagen, die met oudejaar overgedaan worden, is Open Vld hard voor de vakbonden. Kamerfractieleider Bart Tommelein noemt die "de meest conservatieve krachten in dit land" en pleit opnieuw voor een minimale dienstverlening.
"Ons voorstel is niet te nemen of te laten", zegt Tommelein in De Morgen. "Ook wij willen onderhandelen met de vakbonden. Maar de minimale dienstverlening moet hoe dan ook bespreekbaar gesteld worden."
Tommelein krijgt steun van de CD&V. De liberalen wilden eerst sneller gaan, maar verzoenden zich met het voorstel van Yves Leterme om de minimale dienstverlening te bespreken tijdens de onderhandelingen over het nieuwe sociaal akkoord voor de openbare sector. Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) zegt dat overleg al meteen te willen starten.
Vakbonden zijn tegen
De traditionele vakbonden bij het spoor (ACV-Transcom en ACOD-Spoor) zijn, zoals bekend, gekant tegen een miniamle dienstverlening bij de spoorwegen.
Luc Piens van de christelijke spoorvakbond zegt dat ACV-Transcom tegen de minimale dienstverlening is gekant.
"Het is niet uitvoerbaar, het is een aantasting van het stakingsrecht en een manier om de ware toedracht van acties toe te dekken", zegt hij.
"We willen er wel een gesprek over voeren, maar het is niet realiseerbaar".
Jos Digneffe van ACOD-Spoor herhaalt dat de socialistische vakbond er zelfs niet over wil praten. Hij zal dit standpunt ook meegeven in een gesprek met minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte.
Bij de liberale overheidsvakbond is het standpunt gematigder.
VSOA wil er wel over spreken, maar vreest dat het moeilijk uitvoerbaar is.
VSOA Spoor-voorzitter Roland Vermeulen bepleit wel om een punt te zetten achter spontane acties bij het spoor.
Op 7 januari begint sociaal overleg tussen de NMBS en de spoorvakbonden.
Belangrijk voor de bonden is een algemene baremaverhoging.
Een cijfer willen ze daar niet op plakken, "maar het zal iets bovenop de index moeten zijn", aldus Digneffe.
Cruciaal voor hem is dat de holdingstructuur -holding, Infrabel en NMBS- bewaard blijft, zodat het statuut voor het ganse spoorwegpersoneel hetzelfde blijft. Hij wil dat de top van de drie spoorwegbedrijven dit bij de start van het overleg bevestigt.
Re: Ook VSOA wil staken
Zeg, hoeveel spoorvakbonden hebben jullie eigenlijk? En zou het hun zaak geen goed doen als ze eens de handen ineen sloegen? Ongeacht mijn mening omtrent hun standpunten en zo zeg maar.
Als iedere bond nou gewoon beurtelings gaat staken dan kunnen we er beter helemaal mee stoppen, weet de reiziger tenminste goed waar hij aan toe is. Dit soort fratsen schiet echt niet op.
Als iedere bond nou gewoon beurtelings gaat staken dan kunnen we er beter helemaal mee stoppen, weet de reiziger tenminste goed waar hij aan toe is. Dit soort fratsen schiet echt niet op.
Re: Ook VSOA wil staken
er is de christelijke vakbond ACV (transcom) = erkend en aanvaard
er is de socialistische vakbond acod (acod spoor) = erkend en aanvaard
er is de liberale vakbond VSOA = erkend
er is de onafhankelijke vakbond OVS = erkend
er is de autonome vakbond ASTB
er is de socialistische vakbond acod (acod spoor) = erkend en aanvaard
er is de liberale vakbond VSOA = erkend
er is de onafhankelijke vakbond OVS = erkend
er is de autonome vakbond ASTB
Re: Ook VSOA wil staken
Jean schreef:De OVS = aangenomen , nog niet erkend
euh ja oeps voor vsoa idem, er zijn er dus maar twee aanvaard en erkend, rood en groen
Re: Ook VSOA wil staken
Bij eender welke onderhandeling wordt enkel gesproken met "erkende" vakbonden. Een vakbond kan pas erkend geraken als hij onder meer minstens 10% van al het personeel vertegenwoordigt. De OVS heeft een meerderheid van het rijdend personeel onder haar vleugels, maar dat is nog altijd veel minder dan de verplichte 10%.Fles schreef:mes excuses, wat is het verschil tussen *erkend* en *aanvaard*?
Re: Ook VSOA wil staken
Wover schreef: De OVS heeft een meerderheid van het rijdend personeel onder haar vleugels, maar dat is nog altijd veel minder dan de verplichte 10%.
Wacht even. Dus *MEER DAN 50 % van de mensen die op het veld het werk doen" is gelijk aan "veel minder dan 10 % van het totale spoorwegpersoneel"?
dat is dus verhoudingsgewijs hetzelfde als
"1 conducteur en 1 machinist" (=1 treinbegeleider en 1 treinbestuurder), dus ongeveer het minimum wat je nodig hebt om een trein te kunen doen rijden; staat tegenover MINIMAAL 11 (en waarschijnlijk nog veel meer) pennenlikkers in eoa suf kantoor?



Jezus breng me een emmer, snel, ik doe het in mijn broek

En nu serieus: Zou het niet eens een idee zijn om al die bureaucratische overhead er eens *once and for all* uit te stampen, en minimaal te PROBEREN om er een gezond bedrijf van te maken? In plaats van de Nationale Werkverschaffing te BLIJVEN spelen?" Ik begrijp goed dat het een soort Rocket Science is waar ik over praat, maar PROBEER er eens aan te denken?
Re: Ook VSOA wil staken
Correct, maar je vergeet te vermelden dat er nogal wat haken en ogen zitten aan de berekening van die tien procent, dat gebeurt namelijk op basis van ledenaantal:Wover schreef:Bij eender welke onderhandeling wordt enkel gesproken met "erkende" vakbonden. Een vakbond kan pas erkend geraken als hij onder meer minstens 10% van al het personeel vertegenwoordigt. De OVS heeft een meerderheid van het rijdend personeel onder haar vleugels, maar dat is nog altijd veel minder dan de verplichte 10%.
- De percentages tellen op tot een stuk boven de 100%. De reden is eenvoudig: als het nuttig is om lid te worden van een vakbond, is het dubbel zo nuttig om lid te worden van twee vakbonden. Of anders gesteld: geen enkele vakbond kan garanderen dat ze tien procent van het personeel exclusief vertegenwoordigen. Wel is het zeker dat ze hun erkende status voor een deel op basis van dezelfde 10% verdienen.
- De tellingen gebeuren op basis van ledenlijsten. Het is voor aanvaarde bonden niet eenvoudig om up te graden naar erkend: ze moeten dan hun ledenlijst indienen. Met als concreet gevolg dat hun leden door de wél erkende bonden worden aangesproken op hun lidmaatschap van een aanvaarde bond. Op die manier dreigt hun ledenaantal terug te lopen waardoor de erkende status weer bedreigd wordt.
- Tenslotte wordt er een stevig stukje gesjoemeld met die ledenlijsten.
Re: Ook VSOA wil staken
Sociale verkiezingen worden in België enkel gehouden in de privé-sector.Gust schreef:Er is een eenvoudige oplossing voor die koehandel, en die heet sociale verkiezingen. Maar de NMBS is het enige bedrijf in België dat geen sociale verkiezingen houdt.
Trouwens, in Frankrijk is er ook een hele resem vakbonden vertegenwoordigd bij de SNCF.
Re: Ook VSOA wil staken
Goed gezien van onze"politieke vakbonden", typisch belgisch, in andere landen zijn vakbonden voor bepaalde beroepen perfect acceptabel, hier niet....Wover schreef:Bij eender welke onderhandeling wordt enkel gesproken met "erkende" vakbonden. Een vakbond kan pas erkend geraken als hij onder meer minstens 10% van al het personeel vertegenwoordigt. De OVS heeft een meerderheid van het rijdend personeel onder haar vleugels, maar dat is nog altijd veel minder dan de verplichte 10%.Fles schreef:mes excuses, wat is het verschil tussen *erkend* en *aanvaard*?
Laatst gewijzigd door dentheo op 28 dec 2007, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Ook VSOA wil staken
Vroeger werden de mensen van LOCO uitgemaakt door de vakbonden als corporatisten. Doch deze mensen wilden enkel hun beroepskategorie verdedigen met kennis van zake i.p.v. een onbekende afgevaardigde in deze of gene paritaire commissie!
Ik weet niet of ze met ledenlijsten sjoemelen daar de premie direkt afgehouden werdt of word op het salaris. Volgens de code wist je of je groen of rood was. Niet moeilijk daar de loonfiches gewoon open en bloot aan je werkblad werden geniet 'discretie?)
Alsook betaalde de NMBS ieder lid een syndicale premie als dank 1 maal per jaar.
Als je 1 of 2 délégués had in je reeks kon je regelmatig hun slechte diensten doen om "syndicale zaakjes " te laten doen...
Inderdaad er zijn nog nooit sociale verkiezingen georganiseerd, doch de sossen hebbben spel gemaakt in de vorige regering om deze te organiseren in bedrijfjes met 10 werknemers!! Maar niet bij de NMBS met enkele 10000 mensen. Hoe sterker de vakbond ,hoe sterker het bedrijf in zijn sector.
Sinds de fameuze stiptheidsakties van LOCO in 1981/82 heb ik geen sociale vooruitgang gezien voor de treinbestuurders.Op dit moment hebben ze een grote eenmalige sprong gemaakt ,
Ik weet niet of ze met ledenlijsten sjoemelen daar de premie direkt afgehouden werdt of word op het salaris. Volgens de code wist je of je groen of rood was. Niet moeilijk daar de loonfiches gewoon open en bloot aan je werkblad werden geniet 'discretie?)
Alsook betaalde de NMBS ieder lid een syndicale premie als dank 1 maal per jaar.
Als je 1 of 2 délégués had in je reeks kon je regelmatig hun slechte diensten doen om "syndicale zaakjes " te laten doen...
Inderdaad er zijn nog nooit sociale verkiezingen georganiseerd, doch de sossen hebbben spel gemaakt in de vorige regering om deze te organiseren in bedrijfjes met 10 werknemers!! Maar niet bij de NMBS met enkele 10000 mensen. Hoe sterker de vakbond ,hoe sterker het bedrijf in zijn sector.
Sinds de fameuze stiptheidsakties van LOCO in 1981/82 heb ik geen sociale vooruitgang gezien voor de treinbestuurders.Op dit moment hebben ze een grote eenmalige sprong gemaakt ,