Politiek: Belgie en exit Leterme 1

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Wie kiest welke partij?

CD&V
11
20%
NVA
8
15%
Vlaams Belang
7
13%
Lijst Dedecker
9
16%
(open) VLD
6
11%
Groen!
7
13%
Spirit
2
4%
SPA
5
9%

Totaal aantal stemmen: 55

Steven

Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1

Bericht door Steven »

de discussie ging niet over wie die scholen betaalde maar wel over wie de controle op die scholen deed. vlaanderen was van mening dat ze controle mag en moest doen aangezien ze inrichtende macht was (lijkt me logisch) en tegen dit laatste hebben waalse politici zich verzet.
gysev

Bericht door gysev »

Daar gaat het wel om Steven : wie betaalt is inrichtende macht. Vlaanderen gedraagt zich meer en meer als een bemoeizuchtige schoonmoeder die wel zal bepalen hoe het onderwijs voor franstaligen moet worden georganiseerd. Ze willen alles splitsen maar nadien gaan ze zich nog eens bemoeien met de bevoegdheden van de andere gewesten. Ander voorbeeld : de uitvoervergunningen voor wapens moesten zo snel mogelijk worden geregionaliseerd. En wat zagen we? Vlaanderen ging zich toch nog moeien met een Waalse exportvergunning voor FN. Dat de franstaligen dan hun bedenkingen hebben bij de Vlaamse retoriek kan ik wel begrijpen.
dentheo

Bericht door dentheo »

gysev schreef:Daar gaat het wel om Steven : wie betaalt is inrichtende macht. Vlaanderen gedraagt zich meer en meer als een bemoeizuchtige schoonmoeder die wel zal bepalen hoe het onderwijs voor franstaligen moet worden georganiseerd. Ze willen alles splitsen maar nadien gaan ze zich nog eens bemoeien met de bevoegdheden van de andere gewesten. Ander voorbeeld : de uitvoervergunningen voor wapens moesten zo snel mogelijk worden geregionaliseerd. En wat zagen we? Vlaanderen ging zich toch nog moeien met een Waalse exportvergunning voor FN. Dat de franstaligen dan hun bedenkingen hebben bij de Vlaamse retoriek kan ik wel begrijpen.
Uw eerste zin klopt, WIE betaalt ..... rest van uw verhaal is dan ook onzin...
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Bericht door melle »

...
Laatst gewijzigd door melle op 17 sep 2011, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

gysev schreef:Daar gaat het wel om Steven : wie betaalt is inrichtende macht.
voila vlaanderen is dus de inrichtende macht en bijgevolg mogen ze ook die controle doen op wat er met da geld gebeurd zoniet laten ze hun geld zomaar verkwisten wat op vele andere vlakken nog steeds gebeurd. En het is die controle die bepaalde waalse politici niet zagen zitten. Iemand die tegen een bepaalde controle is geeft mij het gevoel dat ze iets te verbergen hebben, slecht beheer?

Dat is zoals dronken zijn en net voor een alcoholcontrole nog proberen een ander straatje in te draaien.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

En als ze dat zien, krijg je snel genoeg een motard-brigade achter je aan.
Moraal: Als je een controle ontloopt, krijg je die later wel en des te strenger.

Wat ik mij dan afvraag: welke poot heeft de Waalse gemeenschapsraad om die controle op te eisen? Ze ligt op Vlaams grondgebied, er is niets Waals aan die school.

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

leuk tegenweetje zover ik weet is er in heel wallonie nergens een vlaams schooltje?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Er is er één geweest in Komen, maar was dat niet doodgepest door de de buurtbewoners?

BDJ
gysev

Bericht door gysev »

Steven schreef:leuk tegenweetje zover ik weet is er in heel wallonie nergens een vlaams schooltje?
Ook in Wallonië zijn er faciliteitengemeenten (Moeskroen, Edingen, Komen...). Vlaamse inwoners worden daar niet gepest met omzendbrieven en beperkingen voor sociale woningen. Mocht dat wel het geval zijn denk ik niet dat er zoveel Vlamingen naar ginds zouden verhuizen.

En wat mijn geschiedeniskennis betreft moet niemand zich zorgen maken want ik ben namelijk historicus. Ik durf dan ook beweren dat veel van die horrorverhalen over vroegere verdrukking door "de Walen" ofwel sterk overdreven zijn of zelfs gelogen. Vergeet niet dat de meest fanatieke franskiljons vroeger verfranste Vlamingen waren. Frans was toen namelijk dé internationale taal zoals nu Engels. De toestand van 100 jaar geleden vergelijken met nu is dus zinloos en nationalisten die zich enkel daarop baseren om hun grote gelijk te halen zouden beter eerst wat opzoekwerk doen. Is het trouwens niet lachwekkend dat de meest verguisde PS-ers Vlaamse namen hebben? En dat onze grote Vlaamse voorvechters bv. Anciaux, Jambon en Bourgeois heten? This must be Belgium :lol:
overweg13

Bericht door overweg13 »

gysev schreef:Is het trouwens niet lachwekkend dat de meest verguisde PS-ers Vlaamse namen hebben? En dat onze grote Vlaamse voorvechters bv. Anciaux, Jambon en Bourgeois heten? This must be Belgium :lol:
Het volstaat gewoon om eens rond te slenteren op een kerkhof. Dan merk je pas hoe verstrengeld Vlamingen en Walen (en Duitsers) in de voorbije anderhalve eeuw geraakt zijn. Als ze het spel eerlijk spelen toch. Ik ken iemand die het accent aigu op zijn Franse naam heeft weggemoffeld om hem Nederlandser te doen klinken. Ik heb dit toevallig ontdekt toen een neef van hem bij mij in de klas zat, met accent! This must be Belgium, indeed!
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

gysev schreef: Ook in Wallonië zijn er faciliteitengemeenten (Moeskroen, Edingen, Komen...).
Maar zover ik ook op de hoogte ben noem je nu gemeenten op die origineel volledig Vlaams waren en waar dus de originele Vlaamse bewoners faciliteiten gekregen hebben. wat een totaal andere situatie is als de 6 rond brussel waar de nieuwe inwoners faciliteiten gekregen hebben zijnde de Franstaligen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Vandaag stond er ook nog een artikeltje in de krant over de Duitstalige gemeenschap. De Vlamingen en Franstaligen vliegen mekaar constant in de haren, terwijl de Duitstaligen van aan de rand toekijken. Soms wordt deze kleine gemeenschap toch in een hoekje geduwt en vergeten dat die ook nog bestaan!
melle

Bericht door melle »

...
Laatst gewijzigd door melle op 17 sep 2011, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

misschien moeten we gewoon naar de zwitsers kijken en er een confederale staat van maken
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:misschien moeten we gewoon naar de zwitsers kijken en er een confederale staat van maken
Lijkt me nog niet zo gek.

Theo

De kantons hebben meer rechten dan Vlaanderen, idem de staten in Amerika, zelfs Schotland in de UK.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie