Politiek: Belgie en exit Leterme 1

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Wie kiest welke partij?

CD&V
11
20%
NVA
8
15%
Vlaams Belang
7
13%
Lijst Dedecker
9
16%
(open) VLD
6
11%
Groen!
7
13%
Spirit
2
4%
SPA
5
9%

Totaal aantal stemmen: 55

melle

Politiek: Belgie en exit Leterme 1

Bericht door melle »

..
Laatst gewijzigd door melle op 17 sep 2011, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartjedj

Re: Politiek: Belgie en exit Leterme 1

Bericht door Bartjedj »

Splits België en maak een republiek: klinkt makkelijk, maar is het absoluut niet. Wat doe je met de NMBS, het leger, Brussel,...

Ik kies en blijf kiezen voor CD&V. Het is inderdaad niet de fout van Leterme dat het mislukt is.
- Dat het nu ineens allemaal bovenkomt nu Leterme aan de macht is, is de fout van Verhofstadt. Die was te benauwd om zijn handen en gezicht vuil te maken.
- Dat het misloopt is vooral de fout van bepaalde Waalse politici, die maar blijven 'non' zeggen, en elke bestuurspoging, ook de niet-communautairen, blijven counteren met communautaire zaken.

BDJ
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik heb de neiging voor NVA te stemmen.

Zeker geen VB, "elke partij heeft zijn minpunten" dat is makkelijk gezegd, de kopstukken van het VB is/was zelf het grootste krapuul, en ze zijn zeker niet altijd rechtuit naar de kiezer, ze spelen alleen graag in op wat veel mensen denken en zo winnen ze kiezers. Herinner u de reportage tijdens de verkiezingen en de gesprekken die nietsvermoedend opgenomen en uitgezonden zijn... Plus de documentaire La face cachée du Vlaams Blok.
Wover

Bericht door Wover »

melle schreef:Poll vraag 1: Wie kies je als partij (je mag er ook 2 aanduiden) en motiveer graag ook je antwoord.

Ik koos:

VB: Het is de enige partij die van zijn tak kan maken. Ik vind deze totaal niet racistisch in tegenstelling tot wat velen denken. Zoals bij elke partij zijn er wel enkele goede en slechtere punten. Dat is hier ook zo.

Ik vind de VLD kaka aangezien ze 8 jaar voor sinterklaas hebben gespeeld.

Over de exit van Leterme 1 heb ik niet veel te zeggen buiten dit: Dat alle schuld op Leterme afkomt is niet eerlijk. Het zijn immers de Walen die altijd tegenstribbelden.

Splits Belgie en maak een Republiek! :D
Als je het VB niet racistisch vindt ben je echt enorm naïef hoor. De enige reden om op het VB te stemmen die ik mij kan voorstellen is een proteststem...
OMC

Bericht door OMC »

Met mensen die op VB stemmen heb ik absoluut geen probleem, ik heb zelf op deze partij gestemd in regionale verkiezingen maar op federaal niveau zal deze partij nooit aan de macht komen en als dat zal gebeuren zullen ze hetzelfde effect ervaren als Leterme in de communautaire conflictsituatie nu: van de andere kant tegenwerking.

Over het topic nu, een splitsing lijkt nu meer dan ooit de oplossing om aan het einde van deze crisis te komen volgens de media en zogenaamde kenners. Een noodregering is geen oplossing want wie zal de hoofdrol in deze regering op zich (durven) nemen?

Enkele kernvragen:
- hoelang loopt de zaak Brussel-Halle-Vilvoorde? (waar de Walen handig gebruik maken van het taalprobleem in de regio om hun protest te staven)
- waarom loopt ieder overleg tussen Vlaams en Waals gewest telkens fout?
- een persoonlijke opmerking: waarom grijpt de koning tijdens de discussie niet in, maar roept pas NA het ontslag een speciale vergadering bijeen? Koninklijke monarchie noemt zoiets ...

Ik denk dat de partijleiders van LDD en VB nu in hun handen wrijven, dit is een droomscenario met eventuele verkiezingen op korte termijn, of binnen enkele jaren ...

Ter info, dit is mijn opvatting hierover. Graag jullie mening? ;)
gysev

Bericht door gysev »

OMC schreef:een persoonlijke opmerking: waarom grijpt de koning tijdens de discussie niet in, maar roept pas NA het ontslag een speciale vergadering bijeen? Koninklijke monarchie noemt zoiets ...

Even ter info : een monarchie is in België altijd koninklijk... Dat hij niet ingrijpt tijdens de onderhandelingen is normaal : dat mag hij niet van de grondwet ! Je zou die NVA'ers en VB'ers nogal zien juichen als hij dat toch deed want dan konden ze weer eens "aantonen" hoe ondemocratisch de koning wel is...

En wat de huidige problemen betreft : die heeft Leterme zelf gezocht. Los van het feit dat Reynders en Mangain hun eigen vuile spel spelen met de randgemeenten heeft "mr 800.000 stemmen" de problemen zelf gezocht :
- gedraag je tijdens de verkiezingscampagne als een arrogante kl**** die de vorige regering wel even zal laten zien hoe het moet
- beledig vooral zoveel mogelijk 40% van je landgenoten zodat ze je op voorhand al niet kunnen uitstaan
- reageer als een verongelijkt klein kind als je voor de camera een fout maakt - excuseer je vooral niet en bedreig liever de journalist die het gewaagd heeft je blunder uit te zenden
- maak zoveel mogelijk beloftes waarvan elk weldenkend mens weet dat ze onuitvoerbaar zijn (genre " 5 minuten moed")
- koppel je lot aan een seperatistische partij die elk compromis zal blokkeren.
- leg een deadline op die niemand anders heeft gewild en je weet zo dat iedereen die je niet moet je zo onderuit kan halen

OK ik beken - ik ben geen fan van die mislukte geitenboer :)

Toch wou ik hem het voordeel van de twijfel geven omdat hij zelf immers een halve Waal is. Ik vrees echter dat hij gewoon niet in staat is om samen te werken. Het perfecte voorbeeld van het Peter-principe....

En nee, ik ben geen militante begicist, enkel een Vlaming die ook graag Belg is en aan de andere kant van de taalgrens ook heel wat vrienden en kenissen heeft. Ik vind het dan ook jammer dat het gestook van enkele FDF-burgemeesters in de randgemeenten en de Vlaamse obsessie van De Wever alles blokkeren en de verhoudingen tussen twee gemeenschappen verzuren. Ik ben er van overtuigd dat tussen "normale" mensen gewoon geen problemen bestaan - dat is toch mijn ervaring, zowel privé als op het werk.
melle

Bericht door melle »

Eens zien
- gedraag je tijdens de verkiezingscampagne als een arrogante kl**** die de vorige regering wel even zal laten zien hoe het moet
Precies of dat die regering dan zoveel meer deed, vergeet niet: die hebben dus niets gedaan. En het konijn doet zich wel voor als grote held, maar in feite moest je eens weten wat voor zieks die doet...
- beledig vooral zoveel mogelijk 40% van je landgenoten zodat ze je op voorhand al niet kunnen uitstaan
Kuch kuch, wie beledigt/discrimineert er hier ons al 173 jaar? juist ja, de franstaligen.
- leg een deadline op die niemand anders heeft gewild en je weet zo dat iedereen die je niet moet je zo onderuit kan halen
Wat moeten we anders doen? nog een jaar wachten op een nooit functionerende regering?
- koppel je lot aan een seperatistische partij die elk compromis zal blokkeren.
Ik zal maar niets over CDH en PS (PS sucks!!!! :D ) zeggen... :roll:
Ik ben er van overtuigd dat tussen "normale" mensen gewoon geen problemen bestaan - dat is toch mijn ervaring, zowel privé als op het werk.
Daar ben ik ook van overtuigd, maar toch blijf ik van mening dat dit land niet langer zo kan samenwerken. Ahja dan mag Vlaanderen ineens ook uit de EU stappen want das nog de grootste klucht van allemaal... :roll:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Gysev, ik heb respect voor ieders mening, maar je moet de zaken bekijken zoals ze zijn, en niet zoals ze je op een bordje worden voorgedragen door de media:

- De blunder van de Marseillaise wàs gewoon vuil spel van de media. Leterme stond al lange tijd onder zware druk, en dan komen ze ineens af met zoiets onbenulligs. Vraag hem zoiets op een gewoon moment, en hij zal vlugger antwoorden dan de gemiddelde Franstalige (want neen, dat zijn geen betere Belgen dan wij).

- En over dat beledigen: Melle heeft deels gelijk. De franstalige media, met de RTBF voorop, schildert Vlaanderen al jaren af als de grote België-haters die niets liever willen dan alle Walen buiten en Vlaanderen zelfstandig. Voor hen bestaan er in Vlaanderen enkel nationalisten. En vele waalse politici handelen alsof er in het noorden enkel een bende dommeriken wonen. Dus het zijn niet de franstaligen die ons beledigen, maar de media en de politici van daar. Ik ben de fake-nieuwsaflevering nog niet vergeten.

- Dat Leterme een deadline stelt, getuigt van durf. Verhofstadt deed dat nooit, met als gevolg dat er zelden iets gebeurde in de Wetstraat.

- 1 punt geef ik je mee: de coalitie met N-VA was een blunder. Punt.

- Tussen normale mensen is er inderdaad een compromis mogelijk. PS'ers daarentegen...

Ik ben ook geen militante belgicist of flamingant ofzo. Ik ben evenmin voor een splitsing. Ik ben in de eerste plaats Belg, maar er moet dringend iets gedaan worden aan de misstanden in België.

@ Melle: De EU is helemaal geen misstap. Ga jij een paspoort halen als je de trein wilt nemen naar Lille, Rosendaal, Aachen,...? Zonder Europa geen Thalys-net. Dus de EU is zeker van nut. En van groot nut.

BDJ
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag

het eigenaardige is dat dit eigenlijk het failliet en de onwerkbaarheid van de democratie aantoont. Ik voel me nog altijd bedrogen door de CD&V omdat hun verkiezingspunt uitdrukkelijk "goed bestuur" was. Dat is het net niet geworden. Ik vraag me nog altijd af hoeveel van die 800.000 stemmen voor Leterme er eigenlijk gekomen zijn met de bedoeling dit land in een cul-de-sac te doen belanden (dit is hier tenslotte een treinforum). Dat geldt evengoed voor het Vlaams Belang: hoeveel kiezers beseffen dat ze met een VB-stem eigenlijk voor een autonoom Vlaanderen kiezen?
En erger nog: als je al die stemmen van NVA en FDF samentelt, kom je nauwelijks aan 10 %. Toch zijn het deze partijen die het land in een ijzeren wurggreep houden. Wat dat nog met democratie te maken heeft, mag Joost weten.
Ten slotte: zou het echt niet liggen aan een hopeloze zwakte van politici, waarschijnlijk niet alleen in België? Goede politiek is een kunst, en samen werken aan een project nog veel meer. Enige intelligentie, in zijn meest ethymologische betekenis, is daarvoor onontbeerlijk. Wat op gemeentelijk vlak al lang gaande was - nl. dat je in een doorsnee gemeente lang niet voldoende kandidaten vindt met interesse in politiek die er ook iets van kunnen maken - zet zich nu door op de hogere echelons. Elke gemeente heeft wel enkele schepenen en gemeenteraadsleden rondlopen die het niet kunnen, maar nu lijkt deze kwaal zich ook bij onze federale beleidsmakers te manifesteren. Dat hoeft trouwens niet te verbazen: door de vele niveaus (federaal, gewest, gemeenschap...) vind je gewoon onvoldoende waardevolle kandidaten om al die posten in te vullen. (En: wie echt wat te betekenen wil hebben, zoekt zijn weg wel buiten de politiek.) Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de partijen voortdurend pionnen moeten verschuiven al naargelang er regionale of federale verkiezingen op komst zijn.
Als Leterme e.a. nu vinden dat er dringend een staatshervorming moet komen omdat het federale niveau niet langer werkbaar is, dan heb ik ook de neiging om te denken: het federale niveau is nog wel werkbaar, maar niet met de mensen die het daar nu voor het zeggen hebben. Andere en betere dus, al twijfel ik of die wel voorhanden zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Bericht door melle »

@ Melle: De EU is helemaal geen misstap. Ga jij een paspoort halen als je de trein wilt nemen naar Lille, Rosendaal, Aachen,...? Zonder Europa geen Thalys-net. Dus de EU is zeker van nut. En van groot nut.
Dat is nu juist het probleem: de grenzen die openstaan. Hoe kan je nu fatsoenlijk te werk gaan tegen illegaliteit, drugsmokkel en andere wantoestanden... ?

En ik denk, dat binnen een x aantal jaren (20, 30, 40, 100) mensen in Belgie niets meer te zeggen gaan hebben, zelfs de "grote" mensen (, mensen met macht) niet.

Ik vind dat de eu alleen maar mag gaan over milieu, samenwerking tussen landen, en van die dingen, maar dingen zoals sancties e.a. gaan te buiten, want dat is toch zowieso het begin van een overname door europa... :roll:

Nuja, even back on topic: De Walen zouden vele minder snel "non" zeggen moesten we de geldkraan naar Wallonie toedraaien...
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

We gaan naar een steeds verdere overname door Europa. Enkel zo zal klein Europa in de toekomst noog weerwoord hebben tegen rijk Amerika, dichtbevolkt Azië en olie-producerend Arabië.

BDJ
gysev

Bericht door gysev »

Bartjedj schreef:
- De blunder van de Marseillaise wàs gewoon vuil spel van de media. Leterme stond al lange tijd onder zware druk, en dan komen ze ineens af met zoiets onbenulligs. Vraag hem zoiets op een gewoon moment, en hij zal vlugger antwoorden dan de gemiddelde Franstalige (want neen, dat zijn geen betere Belgen dan wij).
Diezelfde journalist heeft daar ook Verhofstadt mee liggen gehad maar die maakte er zich met een grap vanaf en dat werd gewaardeerd. Leterme gedroeg zich als een verongelijkt kind en dat trekt nu eenmaal meer negatieve racties aan. Hij gedroeg zich in ieder geval niet als een staatsman.

-
En over dat beledigen: Melle heeft deels gelijk. De franstalige media, met de RTBF voorop, schildert Vlaanderen al jaren af als de grote België-haters die niets liever willen dan alle Walen buiten en Vlaanderen zelfstandig. Voor hen bestaan er in Vlaanderen enkel nationalisten. En vele waalse politici handelen alsof er in het noorden enkel een bende dommeriken wonen. Dus het zijn niet de franstaligen die ons beledigen, maar de media en de politici van daar. Ik ben de fake-nieuwsaflevering nog niet vergeten.
Niet mee eens : zoals ik al schreef kom ik veel in Wallonië en lees ik ook de plaatselijke krant (La Meuse) en kijk ik naar RTBF of RTL. Ze zijn zéér kritisch, ja - en dan? Beledigingen heb ik enkel gezien in lezersbrieven en op fora waar om het even welke idioot kan schrijven wat hij wil. Dat verschilt niet zoveel van Vlaanderen. Of heb ik die leuke omschrijvingen vanwege het VB over "die luie profiterende Walen" gedroomd? Ook niet echt subtiel, net zomin als De Wever die met vrachtwagens oud papier de Waalse kanalen gaat vervuilen.
-
Dat Leterme een deadline stelt, getuigt van durf. Verhofstadt deed dat nooit, met als gevolg dat er zelden iets gebeurde in de Wetstraat.
Lef? Jazeker, maar in de politieke arena een stommiteit.
-
Tussen normale mensen is er inderdaad een compromis mogelijk. PS'ers daarentegen...
Wie beledigt nu eigenlijk? Zeggen dat alle PS-ers hetzelfde zijn is van hetzelfde allooi als zeggen dat alle Vlaams nationalisten fascistoide criminelen zijn - even platvloers en onwaar.
Ik ben ook geen militante belgicist of flamingant ofzo. Ik ben evenmin voor een splitsing. Ik ben in de eerste plaats Belg, maar er moet dringend iets gedaan worden aan de misstanden in België.
Akkoord, maar ik vind het schandalig dat je met die mening meer en meer als "slechte Vlaming" of zelfs "verrader" wordt aanzien. Dat zijn opmerkingen die ik al heb mogen horen omdat ik "het lef heb" om me in de eerste plaats Belg te voelen. Los van elke huidige discussie : bevoegdheden die aantoonbaar beter regionaal uitgeoefend worden zo snel mogelijk splitsen en wat aantoonbaar beter federaal geregeld wordt ook daar houden, ook al betekent dat dat een aantal zaken weer gefederaliseerd moeten worden. Nu nog een politicus vinden die de moed heeft zoiets uit te voeren.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Daar ben ik het wel met je eens. In ons land wordt voelen en zijn door elkaar gehaald.
Hét Vlaams gedachtengoed bestaat niet. 6 miljoen Vlamingen => 6 miljoen gedachten.

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

dat media en aanverwanten in het zuiden des lands steeds leugens verkopen heb ik afgelopen weekend nog mogen zien.
in het station van dinant lag een papiertje aan het loket. hierop stonden een aantal punten tegen vlaamse politici. De grootste leugen die er op stond was da vlamingen geen franstalige burgemeerster willen in drie vlaamse gemeenten, ze vergeten er dus bij te vermelden dat deze drie heren de taalwet niet hebben nageleefd (elke belg hoort toch de wet na te leven of niet?).

ivm de subsidies van de franse schooltjes in vlaanderen hadden ze daar laten rondwaaien dat de vlamingen dit zomaar willen controleren wat die schooltjes doen, maar de gemiddelde waal wist niet dat die scholen volledig betaald werden door het vlaamse gewest (ze hadden het idee dat deze door de waalse gemeenschap ingericht werden), eens je zulke zaken allemaal gaat vertellen trekken de inwoners in het zuiden wel andere ogen over hun eigen politiekers en media.
gysev

Bericht door gysev »

Steven schreef:dat media en aanverwanten in het zuiden des lands steeds leugens verkopen heb ik afgelopen weekend nog mogen zien.
in het station van dinant lag een papiertje aan het loket. hierop stonden een aantal punten tegen vlaamse politici. De grootste leugen die er op stond was da vlamingen geen franstalige burgemeerster willen in drie vlaamse gemeenten, ze vergeten er dus bij te vermelden dat deze drie heren de taalwet niet hebben nageleefd (elke belg hoort toch de wet na te leven of niet?).

ivm de subsidies van de franse schooltjes in vlaanderen hadden ze daar laten rondwaaien dat de vlamingen dit zomaar willen controleren wat die schooltjes doen, maar de gemiddelde waal wist niet dat die scholen volledig betaald werden door het vlaamse gewest (ze hadden het idee dat deze door de waalse gemeenschap ingericht werden), eens je zulke zaken allemaal gaat vertellen trekken de inwoners in het zuiden wel andere ogen over hun eigen politiekers en media.
Ja, omdat Wallonië die scholen niet MAG betalen van Vlaanderen. Stel je voor zeg, een andere taalgroep die in Vlaanderen iets zou subsidieren...

Dat je ondertussen overal reclame in het Engels ziet, ook voor Vlaamse bedrijven en instellingen, schijnt die zelfverklaarde beschermers van de Vlaamse Zaak trouwens niet te storen. Mij stoort dat echter meer dan een Franstalige landgenoot die in de rand van Brussel gaat wonen.
Plaats reactie