Ik denk niet dat een (stop)trein tussen Eupen en Aken iets zinnigs toe te voegen heeft aan het spoornet, buslijn 14 doet dat immers in +/- 35 minuten en die rijdt al grotendeels elke 30 minuten.ronny schreef:De bedoeling zou moeten zijn Eupen beter te bedienen dus eventueel IC A Luik - Hergenrath - Aken - Hergenrath - Welkenraedt - Eupen indien dit tijdswinst opleverd (?) t.o.v. het huidig traject. Een bijkomende L-trein Eupen - Aken kan eventueel in Hergenrath aansluiting geven met de IC A richting Luik indien de stilstand te Aken te lang zou duren.Trainspotterke schreef: De IR q opwaarderen en een betere aansluiting laten geven in Luik op de IC A, dat zou goed zijn. Maar ik zou geen binnenlandse diensten over HSL3 sturen, want op dat vlak kan ik de NMBS wel begrijpen dat dat een te grote concurrentie zou vormen voor Thalys. En dan zit je daar met een hogesnelheidslijn geschikt voor 250 km/u, een snelheid die enkel de Thalys en ICE kunnen halen, waar dan uiteindelijk nog maar 3 man en een paardekop zou opzitten.
Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
Klopt, momenteel kan de b*s de vervoersvraag tussen Eupen en Aken wel aan. Maar ook in de regio Aken nemen de fileproblemen toe. Mocht er nu eens een spoorboog worden gebouwd om Welkenraedt te vermijden, rijd je met een Talentje in een minuut of 12 van Aachen Hbf naar Eupen. Met lijn 14 via de meubelwinkelsteenweg ga je dat nooit halen...thejay schreef:Ik denk niet dat een (stop)trein tussen Eupen en Aken iets zinnigs toe te voegen heeft aan het spoornet, buslijn 14 doet dat immers in +/- 35 minuten en die rijdt al grotendeels elke 30 minuten.
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
euh vanuit eupen kan je via raeren ook naar aachen hoor, moet je niet eens een spoorboog voor leggen, enkel onkruid maaien en nazien of alle dwarsliggers nog ok zijn, dan je een een RB inleggen van eupen raeren aachen en je hebt een bijkomende stopplaats in de regio. het is ook via deze weg dat het AVV liefst zelf zo een dieseltje wil laten rijden.
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
op de even uren Oostende-Aken met aansluiting in Welkenraedt naar Eupen
op de oneven uren Oostende-Eupen met aansluiting voor Aken in Welkenraedt
Daarmee kan iedereen content zijn!
op de oneven uren Oostende-Eupen met aansluiting voor Aken in Welkenraedt
Daarmee kan iedereen content zijn!
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
dat is ongeveer de oude regeling van toen de L2 nog niet in dienst was, die hebben ze dus afgeschaft. Dergelijke diensten vind ik ook iets te verwarrend, iets te veel passagiers missen zich dan. heb je het probleem dat ze eens in Eupen gaan staan als ze in Aachen moesten zijn of omgekeerd.
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
Luidop dromen kan nooit kwaad. Vrees dat het te laat is. Er is toch gepland om die sporen op te breken en er een fietspad van te maken?Steven schreef:euh vanuit eupen kan je via raeren ook naar aachen hoor, moet je niet eens een spoorboog voor leggen, enkel onkruid maaien en nazien of alle dwarsliggers nog ok zijn, dan je een een RB inleggen van eupen raeren aachen en je hebt een bijkomende stopplaats in de regio. het is ook via deze weg dat het AVV liefst zelf zo een dieseltje wil laten rijden.

Gisteren met trein naar Eupen geweest en dan met bus naar Aachen. Dikke nest. Volgende keer koop ik een Aixpress-ticket in Welkenraedt. Kan ik wel Eupen niet meer bezoeken of ik moet ook nog eens mijn keycard bovenhalen.
Ik hoop stiekem dat wanneer de Thalys over L3 zal rijden er over nagedacht om een aantal niet reserveerbare plaatsen aan te bieden voor last-minute reizigers die ongepland naar Aachen willen.
Of heb ik het goed begrepen en zal de Thalys, eens L3 in gebruik genomen, niet meer stoppen in Aachen (ergens gelezen als ik me goed herinner)? Zou een redelijke ramp zijn, want Aachen spreekt mij meer aan dan Köln.
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
de sporen tussen eupen en raeren worden niet opgebroken, dat is namelijk lijn 49, jij zal het over de rest van de sporen hebben die in de hoge venen liggen. deze worden idd wel opgebroken en tot fietspad omgevorm, zo ook het stukje dat door duitsland gaat. een belgisch fietspad op duits grondgebied.
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
Steven schreef:de sporen tussen eupen en raeren worden niet opgebroken, dat is namelijk lijn 49, jij zal het over de rest van de sporen hebben die in de hoge venen liggen. deze worden idd wel opgebroken en tot fietspad omgevorm, zo ook het stukje dat door duitsland gaat. een belgisch fietspad op duits grondgebied.

Maar of dat stuk over Raeren ooit geheractiveerd wordt? De staat van de sporen al bekeken? er groeien reeds bomen

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
zover ik op de hoogte ben zit in raeren zelf nog altijd de zetel van Trainsport
dus ja er blijft nog een mogelijkheid.

Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
Misschien toch nog hopen op een 2de Vennbahn-maatschappij?wrpint schreef:Dus er blijft een theoretische mogelijkheid voor een treinverbinding tussen Eupen en Aachen via Raeren?
Maar of dat stuk over Raeren ooit geheractiveerd wordt? De staat van de sporen al bekeken? er groeien reeds bomentussen de rails
http://www.eisenbahnfreunde-grenzland.de/
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
Hallo,Steven schreef:euh vanuit eupen kan je via raeren ook naar aachen hoor, moet je niet eens een spoorboog voor leggen, enkel onkruid maaien en nazien of alle dwarsliggers nog ok zijn, dan je een een RB inleggen van eupen raeren aachen en je hebt een bijkomende stopplaats in de regio. het is ook via deze weg dat het AVV liefst zelf zo een dieseltje wil laten rijden.
Die lijn loopt van Raeren niet naar Aachen, maar naar Stolberg en Eschweiler (voorbij Aachen).
Er is vroeger wel een vertakking geweest naar Aachen (Rothe Erde) via Kornelimünster, maar die is al vele jaren opgebroken.
Paul
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
als dat stukje dat er vroeger was niet is volgebouwd met huizen dan ....
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
De bedding is nog grotendeels intact, inclusief een paar imposante viaducten (zie Google-Earth).Steven schreef:als dat stukje dat er vroeger was niet is volgebouwd met huizen dan ....
Maar een heraanleg van dat baanvak lijkt mij toch niet voor morgen te zijn.
Een reactivering van Raeren - Stolberg daarentegen maakt volgens mij meer kans.
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
zolang het banvak niet volgebouwd is met huizen blijft er een kans, hoe klein ook he. In vlaanderen zijn dergelijke zaken meestal niet meer mogelijk net om de reden dat oude spoorlijnen veranderd zijn in straten met huizen of een stuk snelweg of wat dan ook.Paul schreef:De bedding is nog grotendeels intact, inclusief een paar imposante viaducten (zie Google-Earth).Steven schreef:als dat stukje dat er vroeger was niet is volgebouwd met huizen dan ....
Maar een heraanleg van dat baanvak lijkt mij toch niet voor morgen te zijn.
Een reactivering van Raeren - Stolberg daarentegen maakt volgens mij meer kans.
Re: Regulier verkeer naar Eupen en Aachen
Een Euregiobahn-verbinding tussen Eupen en Aachen via Raeren en Stolberg zou een goed idee zijn, maar zou enkel maar interessant zijn voor reizigers tussen Raeren en Stolberg met bestemming Aachen of Eupen. Op vlak van reistijd zou die verbinding nog steeds niet concurreren met bus 14 van Eupen naar Aachen.
Een beter alternatief zou wel wat meer geld kosten, maar zou Eupen ook beter uitkomen. Men zou een verbindingsboog kunnen leggen te Herbestal tussen de lijnen 49 (Welkenraedt - Eupen) en 37 (Luike - Aachen), zodat het station van Welkenraedt ontweken wordt en er bijgevolg ook geen frontwissel nodig is. Die trein zou dan in 10-15 minuten van Eupen in Aachen Hbf kunnen staan. Die boog zou zelfs niet eens geëlektrificeerd moeten worden aangezien de Euregiobahn toch met dieselstellekes rijdt. Ook voor hergenrath zou het beter uitkomen, want zij hebben er een trein extra naar Aachen bij en kunnen ook sneller in Eupen geraken!
Een beter alternatief zou wel wat meer geld kosten, maar zou Eupen ook beter uitkomen. Men zou een verbindingsboog kunnen leggen te Herbestal tussen de lijnen 49 (Welkenraedt - Eupen) en 37 (Luike - Aachen), zodat het station van Welkenraedt ontweken wordt en er bijgevolg ook geen frontwissel nodig is. Die trein zou dan in 10-15 minuten van Eupen in Aachen Hbf kunnen staan. Die boog zou zelfs niet eens geëlektrificeerd moeten worden aangezien de Euregiobahn toch met dieselstellekes rijdt. Ook voor hergenrath zou het beter uitkomen, want zij hebben er een trein extra naar Aachen bij en kunnen ook sneller in Eupen geraken!