Triple Playmobils ?
Re: Triple Playmobils ?
Hallo,
Wat ik me afvraag is of de NMBS wel triple playmobils nodig heeft... Ze hebben er nu al te veel... En 90 tussenrijtuigen komt ongeveer overeen met 45 extra stellen...Dat is +50%... Als 1 stel net voldoende voor een bepaalde dienst is, waarom hangt men er dan geen 2 aan? Ze hebben er toch genoeg? Of gaan ze achteraf weer opzoek gaan naar diensten die volledig onder draad lopen om het overschot van de reeks 41 op te vangen? Nieuwe lijnen openen zijn ze volgens mij ook niet vanplan...
Of het technisch gezien mogelijk is, daar spreek ik me niet over uit, maar volgens mij is een tussenrijtuig overbodig, tenzij men stille plaatsen wil aanbieden op een playmobil, waar de massageservice (lees het schokken) niet op aanwezig is...
Groeten,
Joris De Mol
Wat ik me afvraag is of de NMBS wel triple playmobils nodig heeft... Ze hebben er nu al te veel... En 90 tussenrijtuigen komt ongeveer overeen met 45 extra stellen...Dat is +50%... Als 1 stel net voldoende voor een bepaalde dienst is, waarom hangt men er dan geen 2 aan? Ze hebben er toch genoeg? Of gaan ze achteraf weer opzoek gaan naar diensten die volledig onder draad lopen om het overschot van de reeks 41 op te vangen? Nieuwe lijnen openen zijn ze volgens mij ook niet vanplan...
Of het technisch gezien mogelijk is, daar spreek ik me niet over uit, maar volgens mij is een tussenrijtuig overbodig, tenzij men stille plaatsen wil aanbieden op een playmobil, waar de massageservice (lees het schokken) niet op aanwezig is...
Groeten,
Joris De Mol
Vergeet niet dat het voorstel nu lijkt te zijn een aantal stellen van een tussenrijtuig te voorzien, niet allemaal. Als men de helft een derde rijtuig geeft, dan is dat een capaciteitsgroei van zo'n 25%, wat overeenkomt met de verwachte reizigersgroei de komende 5 - 6 jaar. In die optiek lijkt me zo'n verlenging absoluut geen overbodige luxe.Wat ik me afvraag is of de NMBS wel triple playmobils nodig heeft... Ze hebben er nu al te veel... En 90 tussenrijtuigen komt ongeveer overeen met 45 extra stellen...Dat is +50%... Als 1 stel net voldoende voor een bepaalde dienst is, waarom hangt men er dan geen 2 aan? Ze hebben er toch genoeg? Of gaan ze achteraf weer opzoek gaan naar diensten die volledig onder draad lopen om het overschot van de reeks 41 op te vangen?
Bovendien geeft dit de mogelijkheid tenminste op een deel van de stellen de grootstse ontwerpfout van de 41 recht te zetten: het aantal deuren.
Als ze er teveel hebben, dan begrijp ik niet dat ze de L-trein richting Antwerpen-Centraal van 07:43 in Herentals met slechts één stel laten rijden...Joris schreef:Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Ze hebben er zeker niet teveel, dat is een fabeltje dat hier al veel te lang de ronde doet
.
Het probleem van te weinig stellen stelt zich wel enkel in de spits voorlopig. Een oplossing à la 55 + I6/I10 lijkt me niet eens een slechte idee eigenlijk
.

Het probleem van te weinig stellen stelt zich wel enkel in de spits voorlopig. Een oplossing à la 55 + I6/I10 lijkt me niet eens een slechte idee eigenlijk

Hoe hebben ze dat vermogen verhoogd ????Dietrich schreef: Het vermogen van een Break is verhoogd toen deze zijn tussentijtuig kreeg, en hoewel het misschien wat verminderd is moet je zeker niet klagen over de Break zijn capaciteiten (vind ik).
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ik heb geen idee, maar het vermogen is van 1240 tot 1400 kW opgetrokken. Misschien is/was het vermogen gewoon elektronisch beperkt?
het motorvermogen is nooit aangepast geweest op een break, ik vermoed dus dat er eerder elektronisch een beperking op stond toen ze nog tweeledig waren en dat pas het volle vermogen beschikbaar is gekomen door er drieledige van te maken.
het drieledig maken van de mw 41 kan verschillende zaken oplossen. het aantal deuren, capaciteit tussen antwerpen en neerpelt die geregeld voor problemen zorgt, langere stellen waardoor iets minder gekoppeld en ontkoppeld moet worden per dag. eenvoudiger werken voor de tbg om controle te doen aangezien hij minder moet overstappen (bij 12 rijtuigen heb je maar 4 MW's nodig ipv 6
het drieledig maken van de mw 41 kan verschillende zaken oplossen. het aantal deuren, capaciteit tussen antwerpen en neerpelt die geregeld voor problemen zorgt, langere stellen waardoor iets minder gekoppeld en ontkoppeld moet worden per dag. eenvoudiger werken voor de tbg om controle te doen aangezien hij minder moet overstappen (bij 12 rijtuigen heb je maar 4 MW's nodig ipv 6
Er zijn inderdaad teveel 41'ers voor de diesellijntjes die er in België nog overblijven. Maar omdat men op sommige lijnen volledig onder draad ook met 41 rijdt worden ze natuurlijk allemaal wel gebruikt 

Je moet ook kijken, als je nu vijf 41's aan elkaar koppelt, worden er maar van de 10 stuurposten (
) 2 gebruikt!
Tijdens de spits zouden drieledige 41's geen overbodige luxe zijn, zoals op bijvoorbeeld de L Gent-Sint-Pieters - Ronse.
@ Joris: Het zijn er 96!

Tijdens de spits zouden drieledige 41's geen overbodige luxe zijn, zoals op bijvoorbeeld de L Gent-Sint-Pieters - Ronse.
@ Joris: Het zijn er 96!

nog een reden: van mw41 mogen er maar 5 stellen gekoppeld worden dus maximaal 10rijtuigen (telkens met stuurpost)
wanneer het drieledige worden wordt dat maximaal 12 rijtuigen met maar 8 stuurijtuigen, dus veel meer plaats.
Mij lijkt het ook een goed idee om een deel om te bouwen, de stellen die op de Athus-Meuselijn rijden misschien niet. Die kunnen hun vermogen best gebruiken dacht ik.
wanneer het drieledige worden wordt dat maximaal 12 rijtuigen met maar 8 stuurijtuigen, dus veel meer plaats.
Mij lijkt het ook een goed idee om een deel om te bouwen, de stellen die op de Athus-Meuselijn rijden misschien niet. Die kunnen hun vermogen best gebruiken dacht ik.
Laatst gewijzigd door pietje op 17 aug 2008, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo,
Neeja, inderdaad, ik had een foutje gemaakt.
Er zijn in elk geval periodes geweest waarin er 41'ers te veel waren. Na hun grootste kinderziekteperiode zijn ze ingezet in de omgeving van chalala op diensten die volledig onder 3 kv liep ter vervanging van klassiekjes, of dat nu zo is weet ik niet...
In elk geval zijn er wel voldoende stellen beschikbaar om ingeval van brand in een onderstation in Brussel een aantal p-treinen met 6 stellekes te doen...
Dat er 8 stuurposten ongebruikt zijn, sja, dat is dan maar zo. Het deur probleem zou nu wel kunnen opgelost worden, dat is waar, maar de capaciteit? Volgens mij moeten er stellen genoeg zijn om op bepaalde verbindingen met een 41 meer te rijden als er capaciteitsproblemen zijn (tenzij ze al 12 rijtuigen hebben, maar dat los je niet op met een tussenrijtuig). Het ontkoppelprobleem is daarmee ook opgelost.
Groeten,
Joris De Mol
Zijn ze nog met zo veel?Trainspotterke schreef:@ Joris: Het zijn er 96!

Er zijn in elk geval periodes geweest waarin er 41'ers te veel waren. Na hun grootste kinderziekteperiode zijn ze ingezet in de omgeving van chalala op diensten die volledig onder 3 kv liep ter vervanging van klassiekjes, of dat nu zo is weet ik niet...
In elk geval zijn er wel voldoende stellen beschikbaar om ingeval van brand in een onderstation in Brussel een aantal p-treinen met 6 stellekes te doen...
Dat er 8 stuurposten ongebruikt zijn, sja, dat is dan maar zo. Het deur probleem zou nu wel kunnen opgelost worden, dat is waar, maar de capaciteit? Volgens mij moeten er stellen genoeg zijn om op bepaalde verbindingen met een 41 meer te rijden als er capaciteitsproblemen zijn (tenzij ze al 12 rijtuigen hebben, maar dat los je niet op met een tussenrijtuig). Het ontkoppelprobleem is daarmee ook opgelost.
Groeten,
Joris De Mol
*zucht*Shrek schreef:Er zijn inderdaad teveel 41'ers voor de diesellijntjes die er in België nog overblijven. Maar omdat men op sommige lijnen volledig onder draad ook met 41 rijdt worden ze natuurlijk allemaal wel gebruikt
Op de treinen waar men 5 MW's inzet kan iedereen meestal wel een zitje vinden, maar er zijn enkele spitstreinen waar ze geen MW meer voor kunnen vinden, en die dan met 4 MW's rijden. En daar heb ik toch al vaak mogen rechtstaanJoris schreef:Hallo,Zijn ze nog met zo veel?Trainspotterke schreef:@ Joris: Het zijn er 96!![]()
Groeten,
Joris De Mol

Yo,
Men denkt er aan in de toekomst het aanbod op diesellijnen uit te breiden, vandaar de vrees voor gebrek aan dieselmatierieel.
Een halfuurdienst A'pen - Mol met eens door naar Neerpelt en eens door naar Hasselt (geen gekoppel meer) behoort tot de mogelijkheden.
Op reactivatie van de 55'en in reizigers moeten we echt niet meer gaan rekenen. Al was er wel de idee om zware reizigersdiesels aan te schaffen die 's nachts cargo zouden doen.
Dit op zich mooi idee dreigt echter vast te lopen op de regelneverij en de splitsing tussen Cargo en Reizigers.
Daarom dan maar onderzoeken of er een derde bak in de 41 kan... Die bak zou een lichte motor krijgen die enkel airco en pneumatica bedient. De twee bestaande motoren doen dan nog enkel tractie en als het stel langer stilstaat op een eindpunt bvb. kunnen ze af en draait enkel de hulpmotor.
Een beetje zoals de Franse 72500-en dus.
Greetz
Men denkt er aan in de toekomst het aanbod op diesellijnen uit te breiden, vandaar de vrees voor gebrek aan dieselmatierieel.
Een halfuurdienst A'pen - Mol met eens door naar Neerpelt en eens door naar Hasselt (geen gekoppel meer) behoort tot de mogelijkheden.
Op reactivatie van de 55'en in reizigers moeten we echt niet meer gaan rekenen. Al was er wel de idee om zware reizigersdiesels aan te schaffen die 's nachts cargo zouden doen.
Dit op zich mooi idee dreigt echter vast te lopen op de regelneverij en de splitsing tussen Cargo en Reizigers.
Daarom dan maar onderzoeken of er een derde bak in de 41 kan... Die bak zou een lichte motor krijgen die enkel airco en pneumatica bedient. De twee bestaande motoren doen dan nog enkel tractie en als het stel langer stilstaat op een eindpunt bvb. kunnen ze af en draait enkel de hulpmotor.
Een beetje zoals de Franse 72500-en dus.
Greetz
Hallo,
Alleen jammer dat zoiets simpel in 'moderne' tijden blijkbaar nergens in Europa nog mogelijk is...
Wat is het nut eigenlijk van al die grote staatsbedrijven te splitsen in mircobedrijfjes die niet meer met elkaar kunnen samenwerken desondanks dat ze tot hetzelfde bedrijf behoren?
Dat de afsplitsing van Infrabel wettelijk verplicht was door europa, dat weet ik, maar verplichten die ook om Cargo en Reizigers te splitsen?
Groeten,
Joris De Mol
Het aanbod OP de bestaande lijnen, of het aanbod VAN lijnen? Ik vrees voor het eerste, al zou het tweede zeker niet slecht zijn...tt44ta46 schreef: Men denkt er aan in de toekomst het aanbod op diesellijnen uit te breiden, vandaar de vrees voor gebrek aan dieselmatierieel.
Waar hebben we dat nog gehoord? 50 jaar geleden, toen men de reeks 29 kocht ipv motorstellen, omdat die overdag reizigerstreinen door de NZV in Brussel konden slepen, en 's nachts goederen...tt44ta46 schreef:Al was er wel de idee om zware reizigersdiesels aan te schaffen die 's nachts cargo zouden doen.
Alleen jammer dat zoiets simpel in 'moderne' tijden blijkbaar nergens in Europa nog mogelijk is...
Wat is het nut eigenlijk van al die grote staatsbedrijven te splitsen in mircobedrijfjes die niet meer met elkaar kunnen samenwerken desondanks dat ze tot hetzelfde bedrijf behoren?
Dat de afsplitsing van Infrabel wettelijk verplicht was door europa, dat weet ik, maar verplichten die ook om Cargo en Reizigers te splitsen?
Groeten,
Joris De Mol