RDV

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dekooiker

Re: RDV

Bericht door dekooiker »

Het Lokerenverhaal komt me helaas bekend voor.
Een prachtig voorbeeld hoe dat RDV er steeds in slaagt om het varken uit te hangen.
Een aanvankelijk als L-trein naar Roosendaal rijdend stel wordt op het moment dat de L-trein uit Gent (die normaalgezien verder naar Roosendaal moest, maar dat wegens de vertraging niet meer ging doen en vandaar de vervangende trein) binnenkomt afgeschaft want...de L-trein uit Gent gaat dat gewoon verderdoen!
Ondertussen zit je als reiziger al tientallen minuten in de zogenaamde Roosendaal te wachten!
De oprichting van RDV heeft de reiziger niet geholpen, is mijn ervaring.
De trein.
Alleen voor durvers.
ostch-ke

Bericht door ostch-ke »

Kristof-ke, ik ken uw frustratie. Hetgeen dat je neerschrijft, is dagelijkse kost. Ik werk zelf ook op een blokpost. :-D
Steefielicious

Bericht door Steefielicious »

Mijn wederhelft werkt op RDV :D
dekooiker

Bericht door dekooiker »

We zullen ook maar zwijgen over de ROR (Rust-Ontspanning en Relaxatie) waar adjuncten zitten.
Ze zijn er weer wat postjes gemaakt en vrienden een dienst bewezen!
Voordeel: als er een bekwame bediende zit wérkt het.
De trein.
Alleen voor durvers.
Jani

Bericht door Jani »

Haha, RDV heeft de ROR niet meer onder controle :-)
Flex

Bericht door Flex »

Toevallig werk ik op deze populaire RDV en ik heb daar zelf nooit voor gekozen. Dagelijks moeten wij toezien op het feit dat de splitsing infrabel/nmbs geen voordelen meebrengt voor de stiptheid of voor de reizigers. Men gebruikt RDV dan ook voor alles en nog wat. We zijn "de vuilbak". Ik durf zelfs niet zeggen tegen andere spoorwegmensen dat ik op RDV werk!
Voor zij die kritiek hebben, zou ik zeggen: laat maar komen en ik zal proberen gepast te antwoorden. Misschien kunnen we zo een aantal fabels uit de wereld helpen. Ik krijg de indruk dat "wat de mensen zeggen" voor velen een realiteit is, maar niets is minder waar.

een RDV'er
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ok, ik zal nog eens een mooi voorbeeld uit de praktijk geven: onlangs doe ik P trein 8725 van Schaarbeek naar Charleroi.
Na wat aanschuiven op L161 gaat het vrij vlot over L26 naar L124, en ben ik zo goed als op tijd aan het rijden.
Tot... Braine L'alleud waar, als ik aankom, het uitritsein op GROEN staat.
Plots telefoon, ja chef mogen we het uitritsein dichtzetten want de 45xx (IC naar Charleroi) moet voor!
Ik antwoord: wat is het probleem? Wij zijn wel op tijd aan het rijden????

Ja niks aan te doen, IC moet voor, beslissing van RDV. Resultaat: mijn trein uiteindelijk met +15min...
Pikant detail: mijn trein heeft twee stops meer dan de IC, nl Lillois en Obaix-Buzet, maar in Nivelles heb ik wel 5 minuten staan wachten tot de IC weg was aan het perron. Had men mij gewoon laten rijden dan was ik op tijd geweest en had de IC zelfs geen last gehad van mijn trein.

Waar zijt ge dan mee bezig RDV?
markske

Bericht door markske »

Het is niet RDV die beslist welke trein eerst moet rijden maar TC.
Iemand van TC
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ja ok, men had mij gezegd RDV. Maakt eigenlijk niet uit wie de beslissing heeft genomen, het was weer eens een staaltje van onkunde.
Ik heb er alle begrip voor dat men een IC voorrang geeft op een P-trein, maar niet op deze manier...
markske

Bericht door markske »

Het kan ook zijn dat er nog personeel in deze IC zat die dan nog een andere trein moesten voorzien.
Ik moet wel zeggen dat ik van deze lijnen niet op de hoogte ben.
Jani

Bericht door Jani »

[quote="Flex"]Toevallig werk ik op deze populaire RDV en ik heb daar zelf nooit voor gekozen. Dagelijks moeten wij toezien op het feit dat de splitsing infrabel/nmbs geen voordelen meebrengt voor de stiptheid of voor de reizigers. Men gebruikt RDV dan ook voor alles en nog wat. We zijn "de vuilbak". Ik durf zelfs niet zeggen tegen andere spoorwegmensen dat ik op RDV werk!
Voor zij die kritiek hebben, zou ik zeggen: laat maar komen en ik zal proberen gepast te antwoorden. Misschien kunnen we zo een aantal fabels uit de wereld helpen. Ik krijg de indruk dat "wat de mensen zeggen" voor velen een realiteit is, maar niets is minder waar.

een RDV'er[/qu

In theorie zou het moeten zijn;

TC -> RDV: ja, hallo TC hier hé, er is een versperring op de lijn 50A wegens een persoonsongeval.

RDV -> TC: OK, we gaan treinen X afschaffen en treinen X proberen om te leiden.

TC houdt zich bezig met de bestuurders, PAT, gevallen bovenleiding, inlichten blokposten,...
RDV houdt zich bezig met het reizigersverkeer.

In praktijk is het;

TC-> RDV:ja, hallo TC hier hé, er is een versperring op de lijn 50A wegens een persoonsongeval.

RDV-> TC: Euhm OK ja, we zullen het nodige doen.

TC krijgt telefoons van blokposten die vragen wat ze met het treinverkeer moeten doen en moet zelf beslissingen nemen, omdat er op RDV geen knopen worden doorgehakt of omdat ze er constant "verzuipen".
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Jani schreef:In theorie zou het moeten zijn;

TC -> RDV: ja, hallo TC hier hé, er is een versperring op de lijn 50A wegens een persoonsongeval.

RDV -> TC: OK, we gaan treinen X afschaffen en treinen X proberen om te leiden.
RDV en TC zouden in dezelfde ruimte moeten zitten, zodat er niet getelefoneerd moet worden. Ze moeten immers continu samenwerken. In Groot-Brtittannië zijn ze inmiddels zo ver dat dergelijke diensten weer bij elkaar zitten en in Nederland gaat dat ook gebeuren. In België gebeurt alles later en hebben ze de diensten net uit elkaar getrokken. Hoera enzo. Dit is overigens geen noodzakelijk gevolg van de splitsing maar een zelf opgelegde beperking.

Groetjes,
Rian
Jani

Bericht door Jani »

Terug in dezelfde ruimte zitten zal het fundamentele probleem niet oplossen, de operatoren B-logistics, Crossrail, Captrain,... zitten toch ook niet op TC en zij slagen er wel in om hun treinverkeer te regelen. Ik weet ook wel dat dit goederenverkeer is, maar de NMBS zal toch ook die weg op moeten gaan. Over 10 jaar is er geen TC meer om hen uit de nood te helpen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Jani schreef:Terug in dezelfde ruimte zitten zal het fundamentele probleem niet oplossen, de operatoren B-logistics, Crossrail, Captrain,... zitten toch ook niet op TC en zij slagen er wel in om hun treinverkeer te regelen. Ik weet ook wel dat dit goederenverkeer is, maar de NMBS zal toch ook die weg op moeten gaan. Over 10 jaar is er geen TC meer om hen uit de nood te helpen.
Nee, de NMBS moet dat niet. TC en RDV moeten continu met elkaar communiceren om genomen beslissingen mee te delen, om te overleggen, enz. Als die diensten niet bij elkaar zitten, dan kost dat meer moeite, meer tijd, gaat sommige informatie verloren en vindt bepaalde comminicatie helemaal niet plaats. Dat levert meer vertragingen en opgeheven treinen op. Op de werkvloer weet iedereen dat. Nu het management nog. In Nederland heeft dat 10 jaar gekost om de scheiding op de werkvloer ongedaan te maken. Ik vrees dat het in België dus ook nog een tijdje gaat duren.

Uiteraard mogen andere vervoeders (*) ook bij TC zitten als ze dat willen.

Groetjes,
Rian

(*) <stokpaardje>"Operator" is wetstratees/NMBS'iaans voor "vervoerder", heeft in wezen niks met vervoer te maken en is te vermijden.</stokpaardje>
Flex

Bericht door Flex »

Een paar opmerkingen:

Voor alle duidelijkheid:

- RDV bepaalt NIET de voorrang van de treinen. TC beslist hierover. (Te velde wordt daar soms een fout tegen gemaakt). Treinbegeleiders denken al te vaak dat RDV dit beslist, laat staan dat we kunnen voorspellen wie er eerst zal rijden bij ontreddering.

- RDV zet ook geen seinen open. Dit bepalen de blokposten. Een sein dat 3 minuten dicht blijft, is vervelend, maar wij kunnen dat niet verhelpen.

- RDV is niet verantwoordelijk voor gebrekkige of ontbrekende aankondigingen.
We beslissen/communiceren met TC en de ROR's. De info moet bij de verkeersinfobediendes komen en wordt dan omgeroepen. Probleem is dus de te ingewikkelde en lange informatieketting.

- In de praktijk valt het uiteraard voor dat RDV niet altijd een knoop kan doorhakken.
We worden soms overvallen met 4-5 telefoons tegelijk, maar moeten allerlei dingen checken vooraleer we een trein kunnen beperken, afschaffen, bochten, enz. (denk aan aflos personeel, roulement materieel, bevordering reizigers, etc)
Daarbij komt nog dat de taakverdeling bij ons compleet verkeerd zit. We werken per team met 2 man en dit zijn respectievelijk een "verbindingsbediende" en een "coordinator". Dit werkt echter niet! Telefoons komen bij beiden toe en daardoor werken we vaak aan hetzelfde probleem zonder het van elkaar te weten. Vergissingen en frustratie zijn het gevolg.

Voorlopig ga ik het hierbij laten. Vragen en opmerkingen altijd welkom.
Plaats reactie