Uitstap Lille

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
rvdborgt

Re: Uitstap Lille

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef:
rvdborgt schreef:
treinbruno schreef:Staat er ergens een officieel document waar staat dat dit moet/niet moet?
Van toepassing zijn de voorwaarden van de NMBS. Daarin staat nergens dat je moet stempelen. De voorwaarden van de SNCF doen niet ter zake, want je hebt je kaartje bij de NMBS gekocht.
Maar alvorens je je naar het perron begeeft staan deze "valideringspaaltjes" met het duidelijke opschrift dat eens voorbij deze grens je vervoerbewijs moet gevalideerd zijn,zoniet is het ongeldig. Dus dat is voor eenieder, zonder uitzondering.
"Valideren" (= geldig maken) heeft voor tickets die elders zijn gekocht geen enkele betekenis. Die tickets *zijn* al geldig; iedere andere bewering is tegenstrijdig met de voorwaarden voor je bij de NMBS gekochte ticket.

Groetjes,
Rian
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Rian ,ik heb niet de bedoeling om hier een boom te gaan opzetten over het vervoerbewijs.Enkel mensen inlichten om problemen te voorkomen.
Je verwart volgens mij enkele termen en gebruiken .
Als je in Frankrijk (of ander land) moet je je houden aan de plaatselijke gebruiken om problemen te voorkomen.
Waar zit het verschil nu hier in France tussen "valable" en "validation". Het biljet ooit aangekocht in België(of ergens anders) is "valable" of bruikbaar op een bepaald trajekt,dag of trein dit wil nog altijd niet zeggen dat het "validé"(gevalideerd of geldig ) is gemaakt! Want als het niet "validé" is verklaard kan je het nog altijd omruilen of laten terugbetalen.Dus ben je met een titre de transport(biljet) "valable"(bruikbaar) maar niet"validé" op een trein/metro een zwartrijder.Indien nu je "titre de transport" niet kan valideren moet je iemand van de SNCF or bv RATP kontakteren om dit te doen.En dit alles in tegenstelling met België,door het gebrek aan dit soort toestelen of reglementering.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef:Je verwart volgens mij enkele termen en gebruiken .
Als je in Frankrijk (of ander land) moet je je houden aan de plaatselijke gebruiken om problemen te voorkomen.
Waar zit het verschil nu hier in France tussen "valable" en "validation". Het biljet ooit aangekocht in België(of ergens anders) is "valable" of bruikbaar op een bepaald trajekt,dag of trein dit wil nog altijd niet zeggen dat het "validé"(gevalideerd of geldig ) is gemaakt! Want als het niet "validé" is verklaard kan je het nog altijd omruilen of laten terugbetalen.Dus ben je met een titre de transport(biljet) "valable"(bruikbaar) maar niet"validé" op een trein/metro een zwartrijder.Indien nu je "titre de transport" niet kan valideren moet je iemand van de SNCF or bv RATP kontakteren om dit te doen.En dit alles in tegenstelling met België,door het gebrek aan dit soort toestelen of reglementering.
Dat hele verhaal geldt dus alleen voor bij de SNCF gekochte tickets. Nogmaals, als je bij de NMBS een ticket koopt zijn alleen de voorwaarden van de NMBS van toepassing en die vermelden nergens dat je je ticket voor gebruik nog zou moeten stempelen. Ook niet in Frankrijk, Italië of andere landen waar plaatselijk gekochte tickets nog gestempeld moeten worden. Als de SNCF wil dat dat ook voor andere tickets geldt, dan moeten ze dat aan de andere spoorwegen doorgeven, of met hen onderhandelen, zodat die dat in hun voorwaarden kunnen vermelden. Zo werkt dat nu eenmaal bij de internationale verkoop.

Natuurlijk kun je je ticket wel stempelen, maar dat is dus volgens de voorwaarden niet noodzakelijk. Bordjes op de stations hebben geen invloed op de geldende voorwaarden.

Groetjes,
RIan
nighttrain

rvdborgt schreef:
nighttrain schreef:Je verwart volgens mij enkele termen en gebruiken .
Dat hele verhaal geldt dus alleen voor bij de SNCF gekochte tickets. Nogmaals, als je bij de NMBS een ticket koopt zijn alleen de voorwaarden van de NMBS van toepassing en die vermelden nergens dat je je ticket voor gebruik nog zou moeten stempelen. Ook niet in Frankrijk, Italië of andere landen waar plaatselijk gekochte tickets nog gestempeld moeten worden. Als de SNCF wil dat dat ook voor andere tickets geldt, dan moeten ze dat aan de andere spoorwegen doorgeven, of met hen onderhandelen, zodat die dat in hun voorwaarden kunnen vermelden. Zo werkt dat nu eenmaal bij de internationale verkoop.

Natuurlijk kun je je ticket wel stempelen, maar dat is dus volgens de voorwaarden niet noodzakelijk. Bordjes op de stations hebben geen invloed op de geldende voorwaarden.

Groetjes,
RIan
Ga eens grasduinen in "De algemene voorwaarden voor het internationaal spoorwegvervoer van de reiziger"(CGT-CIV) van 2007 en meer bepaald artikels 5.2 en 5.3.Dit zegt dat de reiziger zelf zijn biljet moet afstempelen bij het betreden van het station of trein! 5.3 zegt dat indien dit niet gedaan is uw biljet ongeldig is!
BTV of bijzondere en tariefvoorwaarden van het CIV(conditions internationale pour les voyageurs ferroviaires).Dus dat is geen tekstje van een onbenullig agentschap.En het is de NMBS die een internationaal reisdocument aflevert volgens de voorwaarden die hierin staan en dus ook moeten nageleefd worden, door de vervoerder en de reiziger.Ik heb het niet uitgevonden.
Steven

Bericht door Steven »

dacht ook altijd dat je voor dergelijke zaken moet opletten hoor. eens je u op het grondgebied van een andere firma begeeft moet je ook aan hun voorwaarden voldoen, ongeacht wie u een ticket heeft gegeven (verkocht).
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Dat hele verhaal geldt dus alleen voor bij de SNCF gekochte tickets. Nogmaals, als je bij de NMBS een ticket koopt zijn alleen de voorwaarden van de NMBS van toepassing en die vermelden nergens dat je je ticket voor gebruik nog zou moeten stempelen. Ook niet in Frankrijk, Italië of andere landen waar plaatselijk gekochte tickets nog gestempeld moeten worden. Als de SNCF wil dat dat ook voor andere tickets geldt, dan moeten ze dat aan de andere spoorwegen doorgeven, of met hen onderhandelen, zodat die dat in hun voorwaarden kunnen vermelden. Zo werkt dat nu eenmaal bij de internationale verkoop.
Geld dat ook voor door de SNCF verkocht tickets met vertrek in België? Waar moet ik dit dan afstempelen?
(Ik heb eens in Brussel Zuid een fransman gezien die probeerde zijn biljet af te stempelen in een MIVB ontwaarder...).
nighttrain

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Dat hele verhaal geldt dus alleen voor bij de SNCF gekochte tickets. Nogmaals, als je bij de NMBS een ticket koopt zijn alleen de voorwaarden van de NMBS van toepassing en die vermelden nergens dat je je ticket voor gebruik nog zou moeten stempelen. Ook niet in Frankrijk, Italië of andere landen waar plaatselijk gekochte tickets nog gestempeld moeten worden. Als de SNCF wil dat dat ook voor andere tickets geldt, dan moeten ze dat aan de andere spoorwegen doorgeven, of met hen onderhandelen, zodat die dat in hun voorwaarden kunnen vermelden. Zo werkt dat nu eenmaal bij de internationale verkoop.
Geld dat ook voor door de SNCF verkocht tickets met vertrek in België? Waar moet ik dit dan afstempelen?
(Ik heb eens in Brussel Zuid een fransman gezien die probeerde zijn biljet af te stempelen in een MIVB ontwaarder...).
Er staat enkel"als je het moet afstempelen in het station of trein" ,gezien het in België en mischien andere landen niet van toepassing is in het station , je kan het technisch gewoonweg niet dus is er geen probleem. Dus deze vervoerders/operatoren "garanderen " een efficiente "ontwaarding" van het biljet op de trein,om een teruggebruik en of inwisseling te voorkomen.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

in belgie moet dat niet, op internationale tickets van de SNCF staat er ook zo:
en france, a composter avant l'acces au train.

hoe zit het dan eigelijk op de terugweg vanuit frankrijk in het geval van dit ticket?
moet je dan je kaartje afstempelen?, want je hebt dan toch al met de trein gereist :)
Afbeelding
nighttrain

treinbruno schreef:in belgie moet dat niet, op internationale tickets van de SNCF staat er ook zo:
en france, a composter avant l'acces au train.

hoe zit het dan eigelijk op de terugweg vanuit frankrijk in het geval van dit ticket?
moet je dan je kaartje afstempelen?, want je hebt dan toch al met de trein gereist :)
Je hebt nog niet met die "trein" gereist! Je hebt het "heen" gedeelte gebruikt van je geldig vervoerbewijs,en dit gedeelte heeft geen waarde niet meer.
Dus ja, je moet de terugreis "valideren" door het te composteren in een automaat! Zoniet ,indien er ook geen controle zou zijn op de trein zelf,zou je de terugreis kunnen laten terugbetalen (- kosten) als niet gebruikt en ben je infeite "zwartrijder" met een geldig ticket op zak maar die niet gevalideerd is geworden.
Als je een ticket koopt verklaar je je akkoord met de verkoopsvoorwaarden ,en deze vindt je op de website van de NMBS en dus dit CIV dokument is van toepassing.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef:Ga eens grasduinen in "De algemene voorwaarden voor het internationaal spoorwegvervoer van de reiziger"(CGT-CIV) van 2007 en meer bepaald artikels 5.2 en 5.3.Dit zegt dat de reiziger zelf zijn biljet moet afstempelen bij het betreden van het station of trein! 5.3 zegt dat indien dit niet gedaan is uw biljet ongeldig is!
BTV of bijzondere en tariefvoorwaarden van het CIV(conditions internationale pour les voyageurs ferroviaires).Dus dat is geen tekstje van een onbenullig agentschap.En het is de NMBS die een internationaal reisdocument aflevert volgens de voorwaarden die hierin staan en dus ook moeten nageleefd worden, door de vervoerder en de reiziger.Ik heb het niet uitgevonden.
Ik ben bekend met de AV-CIV (CGT-CIV is de Franse naam). De versie die de NMBS op haar website heeft staan, is een matige vertaling van de voor-vorige Franse versie. Dat zien we o.a. aan de zin die je hier bedoelt. In het Frans staat er in artikel 5.2: "Les CPT déterminent si le voyageur doit oblitérer lui-même son titre de transport dans la gare ou immédiatement après l’accès à bord du moyen de transport." De Nederlandse vertaling moet dus luiden: "De BTV bepalen *of* de reiziger zelf zijn vervoerbewijs moet afstempelen [...]" De NMBS heeft dat "si" echter foutief vertaald met "dat". Vandaar dat in artikel 5.3 het over de "eventuele afstempeling" gaat.
De verplichting tot afstempelen moet dus uit de BTV blijken. Bij de NMBS zijn dat de "productfiches", te vinden onder: http://alg_voorw.b-rail.be/mpfnl.html
Over afstempelen is daarin echter niets te vinden. Als je in Frankrijk bent, gelden nog steeds alleen deze tariefvoorwaarden. De SNCF kan niet plotseling andere of aanvullende tariefvoorwaarden stellen. Dat geldt ook voor het afstempelen.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 14 nov 2008, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:dacht ook altijd dat je voor dergelijke zaken moet opletten hoor. eens je u op het grondgebied van een andere firma begeeft moet je ook aan hun voorwaarden voldoen, ongeacht wie u een ticket heeft gegeven (verkocht).
Als je je ticket bij de NMBS koopt, ben je in de eerste instantie klant van de NMBS en gelden de voorwaarden zoals gepubliceerd door de NMBS. Daarin zijn ook verwerkt de SNCF-voorwaarden voor het reizen in Frankrijk, voor zover de SNCF die aan de NMBS heeft doorgegeven. Over afstempelen staat daar echter niets in, dus dat moet niet.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

ik kan een binnenlands ticket kopen voor zwitserland aan de belgische loketten (indien dit gaat over een traject langs stations die bij de nmbs in de lijst staan), als ik op de bewuste trein controle heb moet ik me dan aan belgische of zwitserse regels houden? zover ik weet zal dat wel zwitsers zijn ook al heb ik mijn ticket vooraf in brussel gekocht (heb zo in 2007 een ticket gekocht)

voor dat zelfde verhaal van hierboven kan je uw ticket zowel in frankrijk als belgie kopen, maar de voorwaarde van vervoer zijn dus bepaald door het loket waar ik zou kopen? zover ik weet zijn de voorwaarde toch in functie van het gekozen biljet (reisformule) en niet volgens het loket waar ge uw ticket ga kopen. het kan toch niet dat voor een gelijkaardige formule van reizen er twee verschillende voorwaarden bestaan want dat is wat ik nu versta onder heel dit verhaal.
nighttrain

rvdborgt schreef:
nighttrain schreef:Ga eens grasduinen in "De algemene voorwaarden voor het internationaal spoorwegvervoer van de reiziger"(CGT-CIV) van 2007 en meer bepaald artikels 5.2 en 5.3.Dit zegt dat de reiziger zelf zijn biljet moet afstempelen bij het betreden van het station of trein! 5.3 zegt dat indien dit niet gedaan is uw biljet ongeldig is!
Ik ben bekend met de AV-CIV (CGT-CIV is de Franse naam). De versie die de NMBS op haar website heeft staan, is een matige vertaling van de voor-vorige Franse versie. Dat zien we o.a. aan de zin die je hier bedoelt. In het Frans staat er in artikel 5.2: "Les CPT déterminent si le voyageur doit oblitérer lui-même son titre de transport dans la gare ou immédiatement après l’accès à bord du moyen de transport." De Nederlandse vertaling moet dus luiden: "De BTV bepalen *of* de reiziger zelf zijn vervoerbewijs moet afstempelen [...]" De NMBS heeft dat "si" echter foutief vertaald met "dat". Vandaar dat in artikel 5.3 het over de "eventuele afstempeling" gaat.
De verplichting tot afstempelen moet dus uit de BTV blijken. Bij de NMBS zijn dat de "productfiches", te vinden onder: http://alg_voorw.b-rail.be/mpfnl.html
Over afstempelen is daarin echter niets te vinden. Als je in Frankrijk bent, gelden nog steeds alleen deze tariefvoorwaarden. De SNCF kan niet plotseling andere of aanvullende tariefvoorwaarden stellen. Dat geldt ook voor het afstempelen.

Groetjes,
Rian
Laten we beginnen dat Lille een zeer mooie stad is en de moeite om er eens te winkelen en wandelen .Het is ten slote een oude Vlaamse stad.
Verder kan ik U ook nog mee geven dat België veel achterstand heeft op Europese regelgeving en daar wordt je dan met geconfroteerd als je ls burger in een ander land gaat vestigen of reizen.Dus om ongemakken te voorkomen tracht je aan te passen aan de gewoontes en gebruiken van dit land.
Ik blijf erbij dat een biljet gekocht zelfs buiten het grondgebied van de lokale spoorweg moet ontwaard worden volgens de terplaatse geldende regels!Dit is me gisteren bevestigd door een lokale stations beamte. Leg mij anders uit wat de persoon moet doen indien hij in een Antwerps reisagentschap zijn treinreis(h/t) naar Narbonne zal geboekt hebben.Hoe kan hij weten waar het reisagentschap zijn treinbiljet heeft gekocht en aan welke regels zich te houden.
Als je als Belg in een Belgische auto reist over de Franse wegen raad ik je ook aan het gele vestje binnen handbereik te hebben en niet in de koffer zoals in België.Want zoals altijd "mais chez nous..." zal niet veel helpen bij de bekeuring.
Herriner je mischien nog de problemen met de Benelux vrijkaarten op het Nedelandse net want de NMBS had een ook eriets vergeten opzetten.
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Als je je ticket bij de NMBS koopt, ben je in de eerste instantie klant van de NMBS en gelden de voorwaarden zoals gepubliceerd door de NMBS. Daarin zijn ook verwerkt de SNCF-voorwaarden voor het reizen in Frankrijk, voor zover de SNCF die aan de NMBS heeft doorgegeven. Over afstempelen staat daar echter niets in, dus dat moet niet.
Afstempelen is facultatief als ik dit mag geloven:
http://alg_voorw.b-rail.be/pdf/NL0306001000%20TGV%20SNCF%20Algemeen_01022008.pdf
Dus het kan geen kwaad om toch maar je biljet te ontwaarden in Frankrijk.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

en wat moet je dan doen met een NS of DB ticket :)
Afbeelding
Plaats reactie